Sony VPL-HW15 - dårlig bilde

oipenguin

Medlem
8 Aug 2011
3
0
1
Jeg har en Sony VPL-HW15 hvor bildet nå er såpass dårlig at projektor nesten ikke er brukbar. Hovedproblemet er for lite lys. Selv i et helt mørkt rom mangler bildet tilstrekkelig lys til at det er behagelig å se på film. Jeg har inntrykk av at det har vært en gradvis forverring over lang tid. Projektor ble kjøpt brukt for ca fem år siden. Lampe ble byttet kort tid etter kjøp. Jeg valgte da en ikke-original, men en som skal være egnet. På lampehuset til den ikke-orginale lampa står det LCP -(GF+M)35. LMP - H202. Jeg er usikker på hvor jeg kjøpte den, men det kan ha vært her: https://www.projektorer-lamper.no/lamper/sony/sony-vpl-hw15-sxrd/ Så til spørsmålene:
- Er det håp for denne projektoren eller er den utslitt/for gammel? (Den er var veldig god når den var ny og er fantastisk støysvak)
- Kan det hjelpe å kjøpe ny lampe? Hvis ja, kan jeg kjøpe noe annet enn original, jmfr lenka over koster original nesten 4000! Det er mye, særlig når jeg ikke vet med sikkerhet at det løser problemet mitt.
- Er det noe annet jeg kan gjøre for å få projektor til å fungere bedre? Rengjøring? Factory reset? Annet..?
(Jeg har lest gjennom manualen uten å finne noen åpenbare løsninger: https://www.sony.com/electronics/support/televisions-projectors-projectors/vpl-hw15 )

Jeg er takknemlig for alle innspill. Slik den fungerer nå velger vi en liten TV med dårlig lyd fremfor projektoren og det gir ingen god filmopplevelse :-(

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.129
71
48
Hører ut som lampa, om du kjøpte ny kort tid etter kjøp er vel denne også snart 5 år. timer er den gått?

BullFire

Medlem
24 Apr 2003
2.462
15
38
Jeg tipper at det er en kombinasjon av lampe og at panelene nok har degradert seg over tid. Jeg solgte min VW60 for ikke lenge siden med kun 300 timer på pæra og den hadde da lite lys, fått dårligere kontrast og fargene hadde bevegd seg mot blått. Jeg byttet vel pære to ganger på denne, begge gangene orginale.

Sist redigert:

BullFire

Medlem
24 Apr 2003
2.462
15
38
Regner med at HW15 har pære som varer omtrent så lenge som VW60 jeg hadde . Med det antallet er pæren klar for å bli byttet på denne modellen. Det er svært usikkert hvor mye panelene/filtere har degradert seg over tid. Legger du merke til drastisk fargeskift? Har du et fargestikk i sort? Noe fargeskift over tid er normalt, men ikke kjempedramatisk. Men dette vet andre her på forumet mere om en meg. Uttaler meg kun på erfaring med min tidligere projektor.

Om det er er verdt å bruke penger på ny pære er veldig subjektivt. Har du glede av projektoren, ikke har planer om bytte på 1000-2000 timer vil jeg si det er verdt det. Alternativet er å spytte disse pengene i et godt bruktkjøp eller en ny projektor.

oipenguin

Medlem
8 Aug 2011
3
0
1
Jeg har dessverre lite greie på projektorer, men forsøker å forstå. Jeg vet ikke hva et fargestikk i sort betyr og hvordan jeg eventuelt vil se det. Jeg har ikke lagt merke til et drastisk fargeskift, heller et fravær av farger, noe som kanskje er en naturlig konsekvens av mangel på lys? Hvis jeg får en projektor som er omtrent like god som den jeg hadde ved å kjøpe ny pære (en av de uoriginale til 2000,- / 1400,- / 750,-) vil jeg si at det absolutt er verdt det. Hvis jeg må kjøpe original pære til 4 000,- er jeg mer usikker.

Pærer: https://www.projektorer-lamper.no/lamper/sony/sony-vpl-hw15-sxrd/