Sony DN-1080 (3700 kr) til 4.1 Dolby Atmos?

Effortless2

Medlem
30 Nov 2010
17
1
3
Hei, jeg lurer litt på om Sony DN-1080 7.2 receiver er en bra løsning for meg. Jeg har ikke tenkt å ha senter-høyttaler, siden TV-benken dessverre ikke har plass til dette, og TVen kan ikke veggmonteres. Det jeg har tenkt å kjøre, er noen gode travere i form av B&W 685 S1 som fronter, og B&W 601 S3 som bakhøyttalere. Av sub tenker jeg XTZ W10.16 eller 12.16. Ikke helt avgjort enda. Kan hende det kommer noen elevation høyttalere på sidene også for lyden ovenfra.

Vil dette være en grei forsterker når målet er mest mulig bang for the buck? :) Jeg hadde tidligere en Yamaha RX-V481 som jeg var veldig fornøyd med, men har solgt den da den ikke støttet Dolby Atmos.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.928
98
48
Er ikke helt sikker.
Bw krever litt watt

Husker ikke helt hva den Sony er målt i watt?

80 eller 100?

Sent fra min AGS-W09 via Tapatalk

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.928
98
48
Jo det vil nok funke..

Er spent på om hvordan det passer.

Kult å høre resultatet.

10 tommer tror jeg holder for deg, kommer litt an på rom.

Jeg bruker 10.17 til stativer selv, synes det funker bra i en middelstor stue.

Sent fra min AGS-W09 via Tapatalk

Effortless2

Medlem
30 Nov 2010
17
1
3
Jeg har hørt at disse eldre modellene krever mindre av forsterkeren enn nye generasjoner BW. Komboen med 601 S3 og XTZ 12.16 drevet av Yamaha RX-V381 funket rått der jeg bodde før. Men da jeg prøvde oppgradere til SVS Ultra bokhøyttalere, hørtes de forferdelige ut. I ettertid tenker jeg det var fordi de ikke trivdes med forsterkeren. Jeg ble uansett overrasket av at BW fra 1999 jeg skaffet til under et laken, hørtes så mye bedre ut enn nylanserte, kritikerroste SVS til 10 000 paret. 😅🙈

Jeg har også hatt både XTZ W10 og W12 sub tidligere i en ganske liten kvadratisk stue. Da følte jeg at 12-tommer subben gikk dypere i film. Men annet rom da. 🤔 På den annen side er det dårlig isolert ned i etasjen under. Jeg vet ikke hvor mye vibrasjoner kan dempes ved å decouple subwoofer fra gulvet med spikes og eventuelt matte?? Det er kanskje et spørsmål for en annen tråd, men litt relevant for om jeg velger 10 eller 12. 😊

• Like
Reactions: Danke

Effortless2

Medlem
30 Nov 2010
17
1
3
Kan si så mye som at Sony DN-1080, B&W 685 S1 og B&W 685 S3 er anskaffet. Jeg avventer litt med høydekanaler og subwoofer, til jeg ser hvordan systemet yter. Høyttalerne jeg har valgt har tross alt ganske vidt nedslagsfelt, og er mulig jeg får en god høyde-effekt selv uten egne kanaler dedikert til dette. Subwooferen er det litt verre med. Den vet jeg at vil tilbringe lyden ganske mye, men problemet er vibrasjoner som går gjennom etasjer og forstyrrer andre i huset. Vet noen om en veldig billig måte å isolere bort vibrasjoner?

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.928
98
48
Kan si så mye som at Sony DN-1080, B&W 685 S1 og B&W 685 S3 er anskaffet. Jeg avventer litt med høydekanaler og subwoofer, til jeg ser hvordan systemet yter. Høyttalerne jeg har valgt har tross alt ganske vidt nedslagsfelt, og er mulig jeg får en god høyde-effekt selv uten egne kanaler dedikert til dette. Subwooferen er det litt verre med. Den vet jeg at vil tilbringe lyden ganske mye, men problemet er vibrasjoner som går gjennom etasjer og forstyrrer andre i huset. Vet noen om en veldig billig måte å isolere bort vibrasjoner?
Glem spikes.. Det er mer for lyden, er noen som bruker matte, men det er nok også for lyden... Det er bare mas med spikes på sub. Tyngden på høytalere gjør at du også må ha noe for å beskytte gulv. Og sub er det viktig at man kan flytte litt rundt i førsten for å finne rett plassering..

Hva slags vegger/gulv har du?
Det er ikke typisk problem at det rister hos nabo.. Med unntak veldig høyt volum og iværste fall tynne trevegger.

Moderne bygg, siden lenge tilbake demper greit.

Dersom du ikke spiller bånn pinne rock, hip hop konstant.. og holder deg innom normer som mer rolig til før 23.00

Det gjelder med sub akkurat som resten, bruk det med litt hensyn til tidspunkt etc, om du absolutt skal se action eller høre musikk etter 23.00 i uka så er det greit å skru ned og eller dempe sub.

Har aldri vært noe problem hos meg, glad jeg ikke hadde sub som 18-20 åring, da var det litt naboklager...

Men thats life.

Sist redigert:

Effortless2

Medlem
30 Nov 2010
17
1
3
Ja, det er vel poenget. Jeg kommer til å ville bruke subben som regel når andre beboere i huset nyter et glass rødvin i etasjen under. Nokså dårlig lydisolert her. Så jeg hadde håpet at spikes og sånn vibrasjonsdemping i matter kanskje kunne hjulpet. Men om det har liten effekt, kan det hende en dropper sub fullstendig.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.928
98
48
Ja, det er vel poenget. Jeg kommer til å ville bruke subben som regel når andre beboere i huset nyter et glass rødvin i etasjen under. Nokså dårlig lydisolert her. Så jeg hadde håpet at spikes og sånn vibrasjonsdemping i matter kanskje kunne hjulpet. Men om det har liten effekt, kan det hende en dropper sub fullstendig.
Jeg synes du skal unne deg en sub..
Naboen med rødvin får tåle at du hører på musikk et par tre timer av og til..

Bare vis alminnelig hensyn som nevnt..

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.928
98
48
Spikes demper ikke vibrasjoner til naboen, pga det er lyden som kommer ut som skaper vibrasjone.

En bra sub som typ Xtz vibrerer ikke i kassen i det hele tatt.. Det er lydbølgene som kommer ut av element som eventuelt lager gode vibrasjoner.

Og dette demper du ved å senke volum/gain.

En ting som derimot kan hjelpe litt er å tette portene/bassrefleks. Og dette er tilbehør som følger med Xtz.

Jeg kjører lukket selv. Da er det kjappere mer kontant bass, og mindre rumble.

Og det synes jeg er best på musikk. I min stue så funker det meget bra på film også.

Så nettopp nye Stranger Things på Netflix og der skjedde det mye i dypbass. Festlig.

Sist redigert:

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.928
98
48
Her er noe som er bedre enn spikes.

Jeg har aldri hatt behov for dette. Mener føttene som følger med er bra nok, men så har jo jeg solid gulv også.

Jeg ville ikke brukt spikes pga upraktisk.