Skrapelyder i Proson Blackbird Sub 12

MrTiger

Medlem
29 Aug 2006
587
0
0
Har fått et problem med subben og det er at det kommer noen heftige skapelyder fra subben. Har aldri spilt så høyt at noe skulle ryke p.g.a av det.
Skrapelydene kommer med en gang jeg setter inn strømkontakten. Det spiller ingen rolle om den er koblet til forsterkeren eller ikke.
ER den noen som har en forklaring på hva som kan være feil her og evnt. hvordan få fikset det?

Håper noen kan hjelpe meg her.

DaButcher

Medlem
27 Apr 2005
3.842
0
0
www.volvo-power.net
MrTiger skrev:
Har fått et problem med subben og det er at det kommer noen heftige skapelyder fra subben. Har aldri spilt så høyt at noe skulle ryke p.g.a av det.
Skrapelydene kommer med en gang jeg setter inn strømkontakten. Det spiller ingen rolle om den er koblet til forsterkeren eller ikke.
ER den noen som har en forklaring på hva som kan være feil her og evnt. hvordan få fikset det?

Håper noen kan hjelpe meg her.
om den er under 5 år gammel, send den inn på reklamasjon (ev garanti, om denne ikke er utløpt).

Om den skraper av seg selv, uten signal, er det vel sikkert forsterkeren eller dårlig kontakt i kabling. (subben skal jo i teorien ikke lage lyd når man ikke har innsignal).

ps. om du sender noe inn for garanti/reklamasjon, skal ikke du dekke frakten. ta derfor vare på kvitteringer, om de ikke gir deg fraktlapp.

swans

Medlem
10 Feb 2006
592
0
0
DaButcher skrev:
om den er under 5 år gammel, send den inn på reklamasjon (ev garanti, om denne ikke er utløpt).

Om den skraper av seg selv, uten signal, er det vel sikkert forsterkeren eller dårlig kontakt i kabling. (subben skal jo i teorien ikke lage lyd når man ikke har innsignal).

ps. om du sender noe inn for garanti/reklamasjon, skal ikke du dekke frakten. ta derfor vare på kvitteringer, om de ikke gir deg fraktlapp.
fy skamme..
har du noen gang lest reglene for dette.
det høres ut til at alt som er under 5 år er gratis rep..
det mener du sikkert ikke, men selv jeg klarte ikke å missforstå det
du skriver på andre måter.

MrTiger

Medlem
29 Aug 2006
587
0
0
Testet subben en gang til og nå hadde jeg ikke kabelen fra forsterkeren montert på subben. Når jeg satt inn strømkontaktet begynte det og brumme og noen ille skrapelyder. Det må ja være subben som er defekt da? Skal vel ikke komme noen lyd fra den når den ikke er koblet mot forsterkern...
Noen som har erfaring med det?

swans

Medlem
10 Feb 2006
592
0
0
MrTiger skrev:
Testet subben en gang til og nå hadde jeg ikke kabelen fra forsterkeren montert på subben. Når jeg satt inn strømkontaktet begynte det og brumme og noen ille skrapelyder. Det må ja være subben som er defekt da? Skal vel ikke komme noen lyd fra den når den ikke er koblet mot forsterkern...
Noen som har erfaring med det?
stoor sansynlihet for en dårlig kotakt (tørrlodding kanskje )
inn til service , om du ikke er litt teknisk annlagt da...

MrTiger

Medlem
29 Aug 2006
587
0
0
swans skrev:
stoor sansynlihet for en dårlig kotakt (tørrlodding kanskje )
inn til service , om du ikke er litt teknisk annlagt da...
Har du noen forslag på hvor det kan være dårlig kontakt?

swans

Medlem
10 Feb 2006
592
0
0
MrTiger skrev:
Har du noen forslag på hvor det kan være dårlig kontakt?
ja, men er ikke sikker på om det hjelper deg noe særlig.
dvs. en dårlig forbinnelse mot feller ( jord ) i signalveien.
det er mulig å se kaldloddinger på printet. du kan se etter en som normalt er litt mere grå, eller litt rufflete eller anderledes. om du ser dette, kan du kjenne på komponenten om den er løs.
vil du dette da ??

MrTiger

Medlem
29 Aug 2006
587
0
0
swans skrev:
ja, men er ikke sikker på om det hjelper deg noe særlig.
dvs. en dårlig forbinnelse mot feller ( jord ) i signalveien.
det er mulig å se kaldloddinger på printet. du kan se etter en som normalt er litt mere grå, eller litt rufflete eller anderledes. om du ser dette, kan du kjenne på komponenten om den er løs.
vil du dette da ??
Har hatt denne i 4 år så det blir sikkert vanskelig og få noe ut av garantien. Kan jo kanskje åpne den og feilsøke litt.

HK_Xclio

Medlem
15 Nov 2008
7.161
0
0
Sørreisa
Opplevde det samme på mitt Creative Progamer G500, men hadde dog også tikkelyder å diverse. Her er iaf noe du kan se etter.. Gjorde en quick fix i halvmørket bare for å teste ut om det BARE var det som var årsaken.

Slike ødelakte loddepungt er veldig enkle å finne.

Forsterker

Det ødelakte loddepungtet

quick test fix

Har funket feilfritt etter dette, har prøvd å rikle litt på komponentet på andre siden, å ingen gnist eller lignende.

HK_Xclio

Medlem
15 Nov 2008
7.161
0
0
Sørreisa
MrTiger skrev:
Har hatt denne i 4 år så det blir sikkert vanskelig og få noe ut av garantien. Kan jo kanskje åpne den og feilsøke litt.
Litt usikker på dette med loven, men om du kjøpte den ETTER en viss dato så er det 5års reklamasjon. Om ikke så er det vell mindre. Prøvde å reklamere på pc anlegget, men det gikk tydligvis ikke.

swans

Medlem
10 Feb 2006
592
0
0
HK_Xclio skrev:
Litt usikker på dette med loven, men om du kjøpte den ETTER en viss dato så er det 5års reklamasjon. Om ikke så er det vell mindre. Prøvde å reklamere på pc anlegget, men det gikk tydligvis ikke.
husk at garanti og reklamasjonsrett er to forskjellige ting.
det begynner å bli veldig vanskelig å bevise sin uskyld på produkter som nermer seg 5 år. og i praksis er det å bevise uskyld nesten nødvendig. men det kan gå.

MrTiger

Medlem
29 Aug 2006
587
0
0
Har fått tilbud om og få tilbake 50% av kjøpesummen, er det noe jeg burde gå for eller bør jeg kreve mer?

HK_Xclio

Medlem
15 Nov 2008
7.161
0
0
Sørreisa
MrTiger skrev:
Har fått tilbud om og få tilbake 50% av kjøpesummen, er det noe jeg burde gå for eller bør jeg kreve mer?

Vell, etter så mange år detter jo produktet i verdi. Og da får man normalt sett ikke tilbake det fulle beløpet. Du kan jo kreve å få den reparert, eller evt tilsvarende produkt tilbake... Men hvor mye kosta den subben igrunn?

DaButcher

Medlem
27 Apr 2005
3.842
0
0
www.volvo-power.net
swans skrev:
det begynner å bli veldig vanskelig å bevise sin uskyld på produkter som nermer seg 5 år. og i praksis er det å bevise uskyld nesten nødvendig. men det kan gå.
IKKE skru på subben! Send den inn!
Krev den fikset, om de ikke kan fikse den, så har du krav på en ny sub av tilsvarende spesifikasjoner.

Ved heving av kjøp, kan de kreve verdiavskrivning, men du kan samtidig kreve forsinkelsesrente. Stå på ditt, les gjerne forbrukerkjøpsloven!

MANGE firmaer driver å lurer kundene sine med snakk om utgåtte garantier.

Lars J

Medlem
19 Des 2004
3.258
0
36
Tøv

swans skrev:
Hvis produktet dekkes av 2årig garanti holder det å levere produktet til forhandler med beskjed om at det ikke fungerer slik det skal.
Ved reklamasjon må du fremlegge dokumentasjon, og eller bevise at den ikke fungerer. Deretter kan butikken velge om de vil forsøke å reparere ,eller gi deg et tillsvarende produkt eller bedre i erstatning for ditt defekte apparat.

MrTiger

Medlem
29 Aug 2006
587
0
0
DaButcher skrev:
IKKE skru på subben! Send den inn!
Krev den fikset, om de ikke kan fikse den, så har du krav på en ny sub av tilsvarende spesifikasjoner.

Ved heving av kjøp, kan de kreve verdiavskrivning, men du kan samtidig kreve forsinkelsesrente. Stå på ditt, les gjerne forbrukerkjøpsloven!

MANGE firmaer driver å lurer kundene sine med snakk om utgåtte garantier.
Har ikke rørt den enda:), fikk beskjed nå at jeg kan sende den inn slik at de kan reparere den eller gi meg en ny evnt. pengene tilbake.

JosRuu

Medlem
30 Jul 2010
3.811
0
0
Østre Toten
Har to kompiser som har slik sub du har og begge de to fikk skrapelyder etter veldig kort tid.
Da var det noe feil med forsterkeren i de.

Supertramp

Medlem
24 Jun 2010
14.989
7
38
JosRuu skrev:
Har to kompiser som har slik sub du har og begge de to fikk skrapelyder etter veldig kort tid.
Da var det noe feil med forsterkeren i de.
Jeg har hatt min i 4, snart 5 år, og har aldri hatt noen problemer.
Det finnes sikkert feilvarer, også hos Proson ;)