Skilletrafo,Noen som kan si hva det er,effekten av det?

Shyfer

Medlem
15 Apr 2003
567
0
0
Lurer på om noen gidder å legge ut deres erfaringer med skilletrafoer?
Hva det er og fordeler og ulemper!

pap

Medlem
16 Apr 2003
138
0
0
Skilletrafo er en 30 kilos jernklump som gir et galvanisk skille mellom strøm inn fra el nettet og strøm ut til f.eks. hjemmekino utstyret. Man får en renere 220 volt og det skal kunne gi bedre lyd og bilde i systemet. Ulempen er at den ofte gir mekanisk støy som er en during i trafo kjernen.Jeg bruker skille trafo på systemet mitt, men har ikke rukket å gjøre en sammenlign med og uten trafoen innkoblet. Den testen kan jeg godt foreta i næremeste framtid hvis det skulle være av interesse.

Mvh.
Per Anton

Shyfer

Medlem
15 Apr 2003
567
0
0
Hadde vært fint hvis du hadde gjort det Pap!
Tror ikke det er dyre greiene .Har jeg rett?

SnOopy

Medlem
12 Des 2002
1.884
0
0
www.kallevag.com
Norge er beryktet for dårlig kvalitet på strømmen. Mange plasser er det store jordfeil også. Selv har jeg problemer med jordfeil som ikke ligger på min side av hovedsikkringen. Har 200V til jord på 2 faser og 19V på den 3. :(

Har tenkt litt på skilletrafo for IT, tele og Av utsyr.
Noe lignende dette.

http://www.noratel.no/no/datablad/10/10lfiso.pdf

Billig var det ikke, men har man anlegg til flere ti talls tusen er det ikke så gale.

TYPE ISO 1-6(1500VA), pris eks.mva. NOK 5355,- Ex Works, lagervare.
TYPE ISO 1-10(2300VA), pris eks.mva. NOK 5820,- Ex Works, lagervare.
TYPE ISO 1-14(3300VA), pris eks.mva. NOK 6850,- Ex Works, lagervare.
TYPE ISO 1-20(4600VA, fast montasje), pris eks.mva. NOK 9115,- ExWorks, lagervare.

Kjell B.

Medlem
24 Apr 2005
8.631
0
0
:)

Fant de nevnte skille-trafoene på denne linken:

http://www.noratel.no/content/view/full/3106

Helt klart noe som er viktig, bl.a. kan man lage et nytt symmetrisk jordpunkt, noe som i praksis vil fjerne brum og støy i anlegget. Ved audio: Viktig å bruke store tunge modeller for ikke å miste slagkraft og kontroll i bunnoktavene. Stiller man store krav her bør trafoene være 10 ganger kraftigere (VA) enn nett-trafoene i det utstyret som tilkobles.

:)

Idiss

Medlem
11 Sep 2003
1.175
0
0
32
home.no
SnOopy skrev:
Norge er beryktet for dårlig kvalitet på strømmen. Mange plasser er det store jordfeil også. Selv har jeg problemer med jordfeil som ikke ligger på min side av hovedsikkringen. Har 200V til jord på 2 faser og 19V på den 3. :( .
Da skal du ringe strømlevrandøren din og si de har jordfeil på trafokretsen, så kommer de og finner syndern.