Skal bygge inn høytalere, og trenger noen tips:)

pmulaffeh

Medlem
27 Nov 2010
27
0
0
Noen der ute som har lyst å komme med tips til plassering av innwall høytalerne mine?

Bygger nytt hus, og er litt usikker på plassering. Er mye man må ta hensyn til. Avstand fra vegg, fra hjørnet, høydeplassering av høytalere, samt staver på utforet vegg hvor TV og høytalere skal være.

Alt skal være skjult i vegg. Tvbordet skal henge på veggen og er kjøpt hos HIFIKLUBBEN. Suben skal stå på golvet i høyre hjørnet tenkte jeg.
Har to stk ELAC IW1130 høytalere som jeg tenkte å ha i taket over sofa. Grunnen for jeg vil ha det i taket er at lyden blir mere jevn og man trenger ikke være så nøye med hvor man setter seg i sofaen. Elac selger ikke tak høytalere i norge, derfor ble det IW1130 som bakhøytaler. Men det skulle vell gå bra.

Tenkte også å ha en 55 " tv på veggen. Tørr ikke ha noen større da det minker plasseringsmulighetene av høytalere og tv bord.

Til fronthøytalere og senter, benytter jeg ELAC sine IW 1230

Noen som har noen nyttige tips å komme med?
Skal prøve og legge ut bilde av hvordan det ser ut før jeg begynner di nærmeste dagene . Legger ved tegning av rommet hvis noe har lyst å komme med innspill.

Beskrivelse av anlegget:

3 stk ELAC IW 1230, skal brukes som front og senter.

Elac IW 1230 InWall Pris pr. par., Matt hvit (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

2 stk ELAC IW1130 skal brukes som bakhøytaler i tak over sofa.

Elac IW 1130 InWall Pris pr. par., Matt hvit (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

SUB DALI IKON MK2 HIFILKUBBEN settes i høyre hjørne.

DALI IKON SUB MK2 Subwoofer | Hi-Fi Klubben

UNNU TV MØBEL HIFIKLUBBEN
UNNU 231 Møbel | Hi-Fi Klubben

SAMSUNG TV 55"

SAMSUNG F-UE55ES8005 LED TV | Hi-Fi Klubben

Niels Nielsen

Medlem
28 Jun 2003
24.452
0
0
Vanskeligt, jeg vill jo kanskje overveid å snu sofaen mot endeveggen og ha tv og høyttalere der, men jeg ser det blir et problem med surround høyttalerne da.
Ellers, det ser bra ut det du har laget der.

pmulaffeh

Medlem
27 Nov 2010
27
0
0
Tv-Veggen må være der den er, og sofaen/sjeselongen må bli på den veggen. Det er overveid den beste løsningen ;)

Men er det ikke noen " norm " for hvor langt man skal montere høytalerne fra vegg, og høyde og slikt? Står ingen ting i monteringsanvisningen for høytalerne. Vet dette er individuelt fra prosjekt til prosjekt. Er bare det at siden det er INWALL er det en fordel å treffe på første forsøk. Detfor jeg er litt ute etter innspill :)

Niels Nielsen skrev:
Vanskeligt, jeg vill jo kanskje overveid å snu sofaen mot endeveggen og ha tv og høyttalere der, men jeg ser det blir et problem med surround høyttalerne da.
Ellers, det ser bra ut det du har laget der.

Niels Nielsen

Medlem
28 Jun 2003
24.452
0
0
pmulaffeh skrev:
Tv-Veggen må være der den er, og sofaen/sjeselongen må bli på den veggen. Det er overveid den beste løsningen ;)

Men er det ikke noen " norm " for hvor langt man skal montere høytalerne fra vegg, og høyde og slikt? Står ingen ting i monteringsanvisningen for høytalerne. Vet dette er individuelt fra prosjekt til prosjekt. Er bare det at siden det er INWALL er det en fordel å treffe på første forsøk. Detfor jeg er litt ute etter innspill :)
Inn-Wall plaserer du jo normalt med diskanten i ørehøyde ( eller litt over) ,når du sitter, samme som vanlige stativ høyttalere egentlig. Men jeg lurer på, med så stor tv, hvor skal du ha senteren da? Må du har tv`en over den blir tv`en vel sittende vel høyt eller?
Litt dumt, men jeg tenkte på å ta ut den mitterste hyllen, og bakplaten på din reol og da ha senter høyttaleren der. (Blir fint design, men kanskje ikke så bra for lyden, senteren må jo også ligge ned da.)

pmulaffeh

Medlem
27 Nov 2010
27
0
0
Ble et lite bildet av enn eller annen grunn. Sikkert for jeg lastet opp med padden. Tv benken kommer ganske lavt så tror og håper jeg skal få plass til senter i fornuftig høyde slik at den ikke gjør at tvn kommer så høyt.