Senter projektor

runnis

Medlem
4 Des 2006
314
0
0
Driver å skal henge opp projektor (W2000) i taket. Har sentrert takfestet rimelig nært midten av projektor og skal til å skru fast selve takfestet. Legger merke til at linsen på projektoren ikke er i midten, men litt til siden. Skal jeg ha senter projektor i midten av vegg, eller senter av linsen på midten av vegg?

Shallow_

Medlem
21 Mar 2005
9.472
21
38
43
Driver å skal henge opp projektor (W2000) i taket. Har sentrert takfestet rimelig nært midten av projektor og skal til å skru fast selve takfestet. Legger merke til at linsen på projektoren ikke er i midten, men litt til siden. Skal jeg ha senter projektor i midten av vegg, eller senter av linsen på midten av vegg?
Det viktigste er at fronten på projectoren er paralellt med lerret.

Hvis det ikke er så mye om å gjøre så kan du enkelt flytte bildet sideslengs i projector. Sentrert projector ser bedre ut.

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
15.555
4
38
Hvis jeg forstår brukermanualen til BenQ w2000 riktig har den bare vertikal lens shift...

Hvis det er tilfelle, så kan du ikke flytte bildet sidelengs i projektoren og det er det linsen du må sentrere og la være vinkelrett mot lerret. Monterer du projektoren i senter slik at du vinkler litt for å få sentrert bildet på lerretet vil den vertikale bildesiden med lengst kastelengde bli høyest og bildet blir litt trapesformet og ikke kvadratisk. Nå er ikke linsen plassert så veldig langt fra senter av denne projektor, så ved den lengste kastelengden vil ikke den nødvendige vinklingen bli så veldig stor, så det er mulig det ikke vil være så veldig synlig i praksis hvis noe av bildet kommer ut på en lysabsorberende lerrets ramme... men for best resultat og riktig geometri i bilde så må projektoren stå vinkelrett på i lerret og linsen i midten av lerretet sideveis.

runnis

Medlem
4 Des 2006
314
0
0
Supert, takk for svar. Fikk hengt opp projektoren og det ser ut som oppmålingene stemmer bra. Blir enklere å se når lerretet kommer :rolleyes:
Flere som har benyttet seg av vindsperre i påvente av lerret? :D