Senter - et område det syndes med

Olympia

Medlem
13 Mai 2010
45
0
0
avforum.no
Det som forundrer meg er at mange legger mye penger i solide anlegg, store gode høyttalere og amper, men senter høyttaleren står sjelden i stil til resten.

How come?? :-?

Selv velger jeg å kjøre full range også til senter hvor faktisk enormt mye informasjon formidles på film. Om det virket? Take a guess!! :-D
IMG_3500.jpeg

Homealone

Medlem
26 Feb 2006
2.459
0
0
44
Helt enig med deg. Dette har irritert meg i lang tid.

Selv har jeg også en killer med 10 stykk 10" elementer.

Me like :)

BlackkoZ

Medlem
6 Aug 2009
4.431
0
0
Handler vell gjerne litt om plass som er tilgjengelig.
Det er heller ikke det peneste å ha en enorm senter i en stue f.eks.

Homealone

Medlem
26 Feb 2006
2.459
0
0
44
Oi. 2 stykk skulle det være.... Hehe. Beklager den.
Ligger bilder av den pp min hjemmekino

skorob

Medlem
7 Sep 2003
22.683
0
0
Centeren i surround er vel en av de viktigeste høyttalerene ja :). Mange som også ikke kjører dem i large... det er ofte feil nr 1 på mange centere!!!

Hellnoob

Medlem
4 Aug 2005
16.389
0
36
skorob skrev:
Centeren i surround er vel en av de viktigeste høyttalerene ja :). Mange som også ikke kjører dem i large... det er ofte feil nr 1 på mange centere!!!
Jeg vil påstå at en senterhøyttaler kjørt som SMALL sammen med korrekt oppsatte og kalibrerte subwoofere spiller VESENTLIG bedre enn samme senter satt som LARGE, uavhengig av hvilket effekttrinn som er koblet til.

Les gjerne denne tråden, og spesielt mine innlegg :)

http://avforum.no/forum/kalibrering-tweaking/96717-hoyttalere-small-large.html

harman/kardon

Medlem
25 Apr 2005
43.993
0
0
37
Nord-Trøndelag
Med tanke på at det gjenomsnitelig leveres 70% av det totale lydsporet på en film til centerkanalen så er det mange som går glipp av mye detaljer i filmen.

For et par år siden valgte jeg og kjøpe min første 2 kanalers effektforsterker... den brokoblet jeg på center kanalen.

Det ble et stort steg opp i lydkvaliteten på film :-D

hygen

Medlem
20 Mai 2005
9.975
0
0
harman/kardon skrev:
Med tanke på at det gjenomsnitelig leveres 70% av det totale lydsporet på en film til centerkanalen så er det mange som går glipp av mye detaljer i filmen.
70%
Mere myte enn fakta vel ?

Har jo med hvem film man avspiller å lydene i den

Ja noen filmer kan kanskje center har 90% av total lyd eller andre filmer bare 30%

Hovedlyden en center gir som det ikke er så mye av på andre kanaler er dialog,
man må vel ikke påkoste ekstremt for at dialog blir bra ?

TheCableGuy

Medlem
22 Jun 2008
941
0
0
Mange velger vel å kjøre en phantom løsning siden de ikke finner en senter de er fornøyd med. Blir ikke god match med frontene, dialogen blir for lav/høy, osv...
Selv om man går for en senter i samme serie som frontene er det ikke derimot at det blir en 100% match for alle ører. Mange velger da andre merker eller serier, og noen kutter den ut i sin helhet.

ganilsen

Medlem
20 Sep 2007
8.548
0
0
Olympia skrev:
Det som forundrer meg er at mange legger mye penger i solide anlegg, store gode høyttalere og amper, men senter høyttaleren står sjelden i stil til resten.

How come?? :-?

Selv velger jeg å kjøre full range også til senter hvor faktisk enormt mye informasjon formidles på film. Om det virket? Take a guess!! :-D
Morsomt at du tok opp noe slikt.

En center skal være seriøs. Hvis ikke kan man heller gjøre som Marsboer sverger til, å kjøre fantom center.

Det er dog ikke alltid behov for dobbel 10" og dobbel mellomtone, men jeg mener en center bør være utstyrt som en gulvstående samt spille som en. At en center derimot trenger å kjøres som "large" er jeg ikke helt enig i. På AP settet mitt hadde jeg best resultat med deling på 40-60hz på samtlige høyttalere. Med JBL settet jeg bruker nå er center mindre og lukket, men fremdeles godt bestykket. Denne deles best litt høyere opp da den uansett ruller av ved 85hz.

Så, er enig i at center bør være av det kraftige slaget. Men den trenger ikke være større enn fronter med mindre oppsettet kun brukes til film.

En annen synd er for små bakhøyttalere og ikke minst, for svake bassløsninger. Jeg synder selv på det siste, foreløpig. :)

Hellnoob skrev:
Jeg vil påstå at en senterhøyttaler kjørt som SMALL sammen med korrekt oppsatte og kalibrerte subwoofere spiller VESENTLIG bedre enn samme senter satt som LARGE, uavhengig av hvilket effekttrinn som er koblet til.
Syntes center som "large" kan spille ganske bra jeg. Selvfølgelig, er alt perfekt satt opp er det mer skyv i en sub nedover, men det er vanskelig å få til den helheten. Kommer også litt ann på hvor kraftig centeren er og hvor høyt man skal spille.

Geir Arne

Homealone

Medlem
26 Feb 2006
2.459
0
0
44
Hellnoob skrev:

Helt enig her. Har testet dette omfattende og det er MYE bedre med senter satt til small med deling på 80 hz og aktiv sub.

En scene som illustrerer dette bra er skytescenen i Open Range.

Homealone

Medlem
26 Feb 2006
2.459
0
0
44
skorob skrev:
Hva mener du?

Tolker deg dithen at senter må være satt til Large?

Hvorfor mener du dette? Mine erfaringer er stikk motsatt

rs_banditt

Medlem
21 Apr 2004
6.225
0
0
Selv foretrekker jeg å kjøre senter som Large selv om den slutter å levere noe under ca 50HZ. Har prøvd den som small men uansett hvor mye jeg har kjørt rom.korr har jeg selv ikke blitt fornøyd med resultatet.

For min del hadde en sikkelig senter som gikk dypere gjerne f.eks 20HZ likt frontene vært tingen! Synd at Mirage ikke leverer dette. OMDC2 er en meget habil senter men den kan bli litt tynn mot frontene noen ganger.

Må si meg enig at det syndes mye mot små bakhøytalere da "alle" tror at at det kun kommer små effekter der bak-dette er ikke min erfaring med 4 full range høytalere i oppsettet. Det skjer ganske mye bak på noen filmer

harman/kardon

Medlem
25 Apr 2005
43.993
0
0
37
Nord-Trøndelag
Homealone skrev:
Helt enig her. Har testet dette omfattende og det er MYE bedre med senter satt til small med deling på 80 hz og aktiv sub.

En scene som illustrerer dette bra er skytescenen i Open Range.

Det er da mange centere som ikke tåler og gi ut bassen på lyttenivå... eks Black Hawk Down... en sene som vil ta knekken på en center er "Irene... fucking Irene" Her vist av Hellnoob med center i large YouTube - Black Hawk Down "Irene" center speaker woofer excursion på en Swans 2,3c

Denne senen inneholder bass ned til 2 Hz :-D
Holdt på og ta livet av centeren min på referansenivå som er lillebror (1.1c) til Hellnooben`s 2.3c :-D

Senen er forøvrig en veldig god pekepine på om at center kan gå som large :-D

Sorry om det ikke henger helt sammen det jeg skriver... ser på MGP... og heier på S.T.L

Homealone

Medlem
26 Feb 2006
2.459
0
0
44
harman/kardon skrev:
Det er da mange centere som ikke tåler og gi ut bassen på lyttenivå... eks Black Hawk Down... en sene som vil ta knekken på en center er "Irene... fucking Irene" Her vist av Hellnoob med center i large YouTube - Black Hawk Down "Irene" center speaker woofer excursion på en Swans 2,3c

Denne senen inneholder bass ned til 2 Hz :-D
Holdt på og ta livet av centeren min på referansenivå som er lillebror (1.1c) til Hellnooben`s 2.3c :-D

Senen er forøvrig en veldig god pekepine på om at center kan gå som large :-D

Sorry om det ikke henger helt sammen det jeg skriver... ser på MGP... og heier på S.T.L

YouTube - Avforum Video

Rå scene det ja. snutten er tatt før jeg fikk lakket senteren

Hellnoob

Medlem
4 Aug 2005
16.389
0
36
Noen av poengene med den demoen/testen av senterhøyttaleren min er at

A) det finnes i mange tilfeller store mengder bass og dypbass i senterlydsporet på film

B) så senterhøyttaleren bør absolutt ikke begrense seg til å gjengi stemmer og dialog

C) når senterhøyttaleren oppfører seg som på demoen låter det ikke bra - slike elementbevegelser skaper ofte forvrengning av lyden

D) uten subwoofer (og da senterhøyttaler som SMALL) risikerer du å utsette senterhøyttaleren for overbelastning

E) og/eller du risikerer å gå glipp av godt gjengitt bass/dypbass da de aller færreste senterhøyttalere er bygget for å gjengi bass/dypbass på realistiske eller entusiastiske lydtrykksnivåer og de er ofte ikke plassert et sted i rommet som optimaliserer bassgjengivelsen.

Homealone

Medlem
26 Feb 2006
2.459
0
0
44
Hellnoob skrev:

A) det finnes i mange tilfeller store mengder bass og dypbass i senterlydsporet på film

B) så senterhøyttaleren bør absolutt ikke begrense seg til å gjengi stemmer og dialog

C) når senterhøyttaleren oppfører seg som på demoen låter det ikke bra - slike elementbevegelser skaper ofte forvrengning av lyden

D) uten subwoofer (og da senterhøyttaler som SMALL) risikerer du å utsette senterhøyttaleren for overbelastning

E) og/eller du risikerer å gå glipp av godt gjengitt bass/dypbass da de aller færreste senterhøyttalere er bygget for å gjengi bass/dypbass på realistiske eller entusiastiske lydtrykksnivåer og de er ofte ikke plassert et sted i rommet som optimaliserer bassgjengivelsen.

Enig

harman/kardon

Medlem
25 Apr 2005
43.993
0
0
37
Nord-Trøndelag
Hellnoob skrev:

Wørd :-D

skorob

Medlem
7 Sep 2003
22.683
0
0
Hellnoob skrev:

Er nok kanskje smak og behag :). Jeg har i 80% av tilfellene (hodeestimert) fått bedre lyd i filmer når centeren står til large. Men ofte med mindre centere, som rett og slett ikke orker å gå under 80hz av begrensninger i et eller anna, da kan nok deling lønne seg... Men er nok litt forskjellige meninger om dette ;).