Selvbygg: Ikea "Blanda" - BILDER I POST #31

BigT

Medlem
30 Sep 2009
1.105
0
36
BEF skrev:
Er utrolig imponert, både over resultatet og over dama de som står på og hjelper deg!! Det er AVfrua si det :)
Det var meg som hjalp.. det der er dama sitt par det er bilder av :p

FredrikC

Medlem
20 Des 2008
4.533
0
0
Tøffe! Jeg gjorde det samme for et år siden. Fikk ikke med meg kjæresten, så creds til deg og dama!

Monterte dem på en ikea lampefot bare for å ha en komplett ikea høyttaler :p

En litt interessant ting med disse høyttalerne er at de vil spre lyden stadig mindre/smalere med økt frekvens. Samtidig har de også en økende frekvensrespons pga dette. Derfor låter de ikke totalt sett så ille selv uten delefilter, om man ikke lytter på dem on-axis. Da blir det litt vell slankt.

Lager man et sugefilter som kompenserer for dette og måler så og si flatt on-axis, låter det totalt sett litt innestengt, fordi de sprer lyden ujevnt og klangen fra rommet blir tonalt veldig mørk.

Samme hva man gjør blir det ikke perfekt, men de låter OK og ser veldig kule ut. Alle som har vært innom syntes de er kule og tror de er komersielle design.

PS: Jeg ville også stappet litt dempemateriale som ikke støver for mye i dem. Det reflekterer en god del lyd ut gjennom membranen på disse driverne (tynn papirmembran) og det hjelper også på stående bølger inne i høyttaleren. En rundt høyttaler er faktisk ikke noen spessielt god form for å unngå stående bølger fordi den er perfekt symetrisk. Altså havner alle ved ca samme frekvens. Heldigvis ligger de høyt i frekvens for en liten høyttaler og kan dempes en del med dempematerialer.

Edit: Fant igjen et par gamle bilder og screen shots som illustrerer litt.

Vedlegg

randall

Medlem
9 Des 2006
4.321
0
36
Oslo
BigT skrev:
Det var meg som hjalp.. det der er dama sitt par det er bilder av :p
Jeg la også ut et bilde her av dama mi sitt par, men det ble ikke populært.

Uansett; Veldig artig prosjekt og spesielt morsomt at dere gjorde det sammen. Hvordan det låter har nesten mindre betydning. Men ble det grei lyd?

BigT

Medlem
30 Sep 2009
1.105
0
36
FredrikC skrev:
Tøffe! Jeg gjorde det samme for et år siden. Fikk ikke med meg kjæresten, så creds til deg og dama!

Monterte dem på en ikea lampefot bare for å ha en komplett ikea høyttaler :p

En litt interessant ting med disse høyttalerne er at de vil spre lyden stadig mindre/smalere med økt frekvens. Samtidig har de også en økende frekvensrespons pga dette. Derfor låter de ikke totalt sett så ille selv uten delefilter, om man ikke lytter på dem on-axis. Da blir det litt vell slankt.

Lager man et sugefilter som kompenserer for dette og måler så og si flatt on-axis, låter det totalt sett litt innestengt, fordi de sprer lyden ujevnt og klangen fra rommet blir tonalt veldig mørk.

Samme hva man gjør blir det ikke perfekt, men de låter OK og ser veldig kule ut. Alle som har vært innom syntes de er kule og tror de er komersielle design.

PS: Jeg ville også stappet litt dempemateriale som ikke støver for mye i dem. Det reflekterer en god del lyd ut gjennom membranen på disse driverne (tynn papirmembran) og det hjelper også på stående bølger inne i høyttaleren. En rundt høyttaler er faktisk ikke noen spessielt god form for å unngå stående bølger fordi den er perfekt symetrisk. Altså havner alle ved ca samme frekvens. Heldigvis ligger de høyt i frekvens for en liten høyttaler og kan dempes en del med dempematerialer.

Edit: Fant igjen et par gamle bilder og screen shots som illustrerer litt.
De var veldig flotte, lampefoten var en artig detalj.. :p

Jeg hadde en diskusjon tidligere i tråden om lyden i de og var redd for at de ville bli litt slanke og skarpe, men jeg synes de har en klar og flott lyd. Planen var aldri å lage en HIFI høyttaler, heller noe som man stolt kan si "de har jeg laget" Eiergleden overskygger evt. svake punkter i lydkvalitet, hehe.

De er dempet med dempemateriale både på vegger og filt inni kassen, det også kjøpt på dynabel. Jeg har ikke hørt dem uten det, men regner med at det har en del å si.

Halair

Medlem
13 Nov 2012
1.029
0
0
joakimpatos skrev:
hvor mye ville det kommet på tro? fra PE?

sirka 900kr ferdig levert for 2?
100USD for 2 elementer
65-70USD i frakt
25% moms
150kr i gebyr
=ca 1400kr

audiosan

Medlem
29 Feb 2008
4.231
0
36
ja. det var knall pris på alt av tang band. selv kjøpte jeg 4stk W6-658I til 120,- pr stk. og 2 stk 28-847SD diskanter til 75,- pr stk. totalt 748,- inkl frakt og post oppkrav:) blir noen rimelige og gode 2 1/2 veis høytalere av slikt:D