Selskap eller personer som planlegger kinorom?

Mafortune

Medlem
31 Jan 2019
7
0
1
Hei,

Jeg har endelig mulighet til å sette i gang med dedikert kinorom i kjelleren, men lurer i den forbindelse på om noen kan anbefale enkeltpersoner eller selskaper som hjelper til med planlegging. Jeg tror jeg selv skal klare selve byggingen, men er redd for å gjøre allslags nybegynnerfeil i de valgene jeg tar. Jeg bor selv i Bergen, så er kanskje lettest at den som skal planlegge også bor her?

Litt bakgrunnsinfo:
Ambisjonen med rommet er å få en reell kinoopplevelse i egen kjellerstue og det må gjerne se ut som en faktisk kino. Jeg har hatt to ulike dedikerte rom tidligere uten å oppnå denne følelsen og ønsker derfor å legge litt mer i potten for å komme helt i mål. Jeg har noe hjemmekinoutstyr av varierende alder og kvalitet fra før.

Rommet:
Rommet befinner seg i kjelleren og har ulike akustiske utfordringer i hver vegg. Det er relativt lytt både opp i hovedstuen (taket) og mot høyre på tegningen under, samtidig som venstresiden av rommet ligger under bakkeplan. Vindusrekken er neppe ideell for kino, men antar det finnes løsninger for dette. Ønsker minst sitteplass for 4 voksne.
1616750225595.png

Fra før av har jeg følgende utstyr (se bilde dersom dere man flere detaljer):
SA Saxo Subwoofer 10"
2 stk SA Saxo30 gulvhøyttalere
2 stk Saxo8 vegghøyttalere
2 stk SA Mantra50 gulvhøyttalere
1 stk Saxo10 senterkanal
1 stk H/K AVR 170 surroundrec airplay
1 stk Epson 3D-projektor EH-TW5650
1 stk Elite Screens rammelerret 100"
1 stk Apple tv 4k
1 stk Playstation 4

1616750268675.png

Alle tips mottas med takk!

-Marius

Mafortune

Medlem
31 Jan 2019
7
0
1
Ingen som har noen tips å komme med? Har alle prosjektert rommene sine selv? Og isåfall, ble det vellykket på første forsøk? :)

oes

Medlem
18 Nov 2006
263
6
18
@Mafortune Synd at du ikke har fått svar. Litt dødt her nå, kanskje. Og kanskje folk ikke vet hva de skal svare? Jeg tror de fleste har gjort dette selv.
Hvis du leser tråden for AV Shops nye lytterom så ser du at det også finnes proffe, eller nær proffe ressurspersoner.
De fleste proffe skiller vel også mellom å lydisolere rommet inkludert ventilasjon etc på den ene siden, og å optimalisere akustikken på den andre siden. Du kan sjekke med Bergensfirmaet Lyd og Akustikk for den siste delen. Jeg fikk «fjernhjelp» fra Bjørn som driver firmaet, og kjøpte noen produkter fra ham (RPG).
Rommet ditt er ikke utformet helt optimalt mtp akustikk, men flere byggetråder her inne viser at det går an med litt vanskelige utgangspunkt.
Felles for dem som får svar og vekker engasjement er at trådstarter stiller konkrete spørsmål. F.eks: bør jeg bygge rom-i-rom når jeg har 230cm takhøyde, stue rett over (men ikke soverom i nærheten) og lytter på moderate lydnivåer (SPL)? - bør jeg sette opp en lettvegg for å gjøre rommet rektangulært? - hva slags dør bruker dere?
Selv har jeg ikke isolert kinorommet (flerbruksrom) mot resten av huset, men tar hensyn til familien mtp når og hvor høyt jeg spiller film.
Lykke til!

Roggja

Medlem
6 Apr 2006
25
12
3
40
kan jo bli en bra hule dette, du får plass til en en 3 seter om du går for kinoseter ala avshop sine, med lengd av rommet hadde jeg droppet 2 rader.
har sett litt bortifra utstyr du har og kun tenkt ideel løsning for rommet med en 7.2.4 løsning (legg såfall opp kabel til dette så du kan bygge ut etterhvert). hadde helt klart bygd en baffel i front og plassert ht bak et akustisk lerret for den korrekte kinofølelsen. Får også en fin entre til kinoen hvor du kan plassere rack etc på ene siden og filmer el på den andre. jeg har bygd min kino med flytende gulv på u-boats og med prosilence system på vegg og tak. bygger ikke så mye og gjør at kinoen kan benyttes på bra volum selv når alle sover. det blir selvsagt en noe dyr kost, men kjedlig å legge mye penger i et rom som ikke kan brukest annet enn på moderat og lavt volum da.

Vedlegg

• kinorom.JPG
    kinorom.JPG
    60,9 KB · Sett: 39
  • Like
Reactions: Mafortune and oes

m0lder

Medlem
30 Mai 2018
12
13
3
Frogner, Sørum
www.youtube.com
Jeg hadde planlagt det som Roggja sier over her, men pass på at døra ikke kommer inn i førsterefleksjon :) Evt snu rommet slik at lerret blir til venstre, men da må du ha lengre kabler til teknisk rom.

Min kino er formet noenlunde som ditt rom, men jeg har valgt frittsående hifi rack i kinoen, og den lille kroken nede til høyre har jeg kontorpult. Slik at rommet blir flerbruksrom/gamerrom.

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
89
25
18
Ut fra beskrivelsen med Lydt opp og til høyre, så er det best å la lyden spille fra venstre mot høyre - dvs snudd oppsettet til Roggja (som m0lder nevner). Dette vil sette begrensing på Sofa, da denne ikke kan blokkere innganen. Sofaen bør ideelt plasseres med noe avstand til bakvegg da plassering mot bakvegg gir "ikke optimal" plassering av side/bak høytaler (og bakhøyter utgår når sofa står mot bakvegg) Dvs skal det kjøres 7.1 så "må" sofa ut fra bakvegg.

Du har bra romlengde - sjølv har eg ca 3,5 m avstand til et lerret som jeg kan maskere til 130" 2,4:1 (300cm bredde) eller 125" (265cm bredde) 16:9
og det er helt OK :)

Taket må fores ned - enten med nye bjelker mellom de eksisterende, eller med lydbøyler. Dette vil frikople lodtransmisjon mellom kino og stue. Velges lydbøyler så kan en tenke på ProSilence Clip som er noen av de mest effektive. Taket må kles med 2xgips - evt Fibergips (fermacell) som er enda bedre (men tyngre, så kommer kun i 60cm bredde). Platene krysslegges, dvs andre lag legles i motsatt retnig av føste lag = Ingen skjøter på samme plass.
Alle overganger mot vegg må TETTES SOM BARE POKKER - selv et lite blyanthull vil gi lydlekkasje mot stua over. Helst INGEN HULL i taket = lydlekkasje. Dette medfører utenpåliggende EL kabling for lys.

Gulv, antar betong - her er det gode muligheter for lydforplanting over i naborom - så det bør bygges et frikoplet gulv. Dvs 48x49 lekter på gummilabber - cc 30cm på labbene.

Etter at bjelker til tak og gulv er satt - men før plating av tak og gulv, så bygger du opp stendere til nye vegger. For å maksimere lyddemping så anbefales det også lyddemping mot yttervegger da lyd (vibrasjoner) som går inn i vegg vil følge grunnmur inn i rom en ønsker lydtetting mot.
Vegg mot H og V kan bygges som frittstående vegg - dvs en setter nye stendere (73*36 eller 98*48) mellom nyte gulvbjelker og nye takbjelker - med en 2-3 cm klaring til eksisterende vegg.
Alternativ lekte ut med lydklips som for langvegger.
Langveggene anbefales å vurdere prosilence lydklips & skinner mot eksisterende stendere. Mot vindusvegg kan en vurdere å rive alt og sette opp helt ny vegg på samme måte som kortveggene.
Alle vegger bør ha 2x gips 2x fermacell eller 1xgips + 1x fermacell

Kabling må planlegges - minstmulig hull i vegger - nødvendige hull må tettes godt.
Takmonterte høytalere "må være" utenpåliggende.

Noen byggetips finner du her:

• Like
Reactions: Mafortune and oes

Mafortune

Medlem
31 Jan 2019
7
0
1
Takk for veldig gode tips, dere besitter tydeligvis den kunnskapen jeg etterstreber og tenkte å outsource:)

AV Shop er kanskje stedet å henvende meg for å få en helhetlig plan, med mindre jeg tar sjansen på å prosjektere selv.. Hvor mye ender man på for et rom ala det dere beskriver her?

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
89
25
18
En materialkost på 50-100' avhengig av løsning og materialer. Inklusive ventilasjon og lyddør.
Skal du bruke ProSilence (AVShop) og fibergips plater så blir det nærmere ca 100k Du får et overslag her: https://www.avshop.no/autocalc-lydisolasjon/ Denne regner 2xfibergipslag. 1xfibergips = ca 2 x normal gips på lyddemping.
ProSilence bygger ut ca 6cm med 1xfibergips
Bruker du kun trestendere med avstand til bakenforliggende vegg og gipsplater istedet for fibergips, samt nye takbjelker mellom de gamle (evt standard lydbøyle) så snakker vi ca 50k. MEN dette vil bygge ca 12 cm ut på alle sider (tar ca 25cm av rombredden)

Her i huset ble det benyttet 1xgips + 1x fibergips, samt eg droppet den lyddempende limen.

Ang Vinduene - er det nødvendig å ha de = flerbruksrom, eller bare kjekt å ha de?
Eg vil vurdert å blende av de 2 i endene uansett - du trenger ikke fjerne de, bare tette på innsiden - gjerne med en kassett som går inn i en utsparring i veggen (slik at du kan ta kassetten ut dersom du trenger tilgang til vinduene.
De du beholder lager du en lyddempende modul/kassett/ramme som du skyver inn i utsparringen (vinduskarmen) - og lett tar ut dersom det skal luftes eller lys skal inn.

Sist redigert:
  • Like
Reactions: oes