Scenemolton.. hvordan?

Espen84

Medlem
17 Sep 2009
2.762
0
0
Til dere som har scenemolton i kino`n! Hvordan henger dere det opp på vegger og i tak? Jeg tenker på hvordan dere får den til å sitte helt inntil? Lim? Stifter? Jeg skal ha gips både i tak og deler av veggen der det skal opp. Hvor er det rimeligst å handle scenemolton? Takker for alle innspill=)

TG1

Medlem
22 Okt 2005
678
0
0
37
Har ikke prøvd akkurat molton, men har bare gode erfaringer med kontaktlim til lignende bruk :)
Spray limet på vegg/tak, vent et lite minutt og heng stoffet på plass. Kan evt. spe på med noen få stifter her og der. Ser for meg det kan være lurt å være tosammen. :)

Espen84

Medlem
17 Sep 2009
2.762
0
0
TG1 skrev:
Har ikke prøvd akkurat molton, men har bare gode erfaringer med kontaktlim til lignende bruk :)
Spray limet på vegg/tak, vent et lite minutt og heng stoffet på plass. Kan evt. spe på med noen få stifter her og der. Ser for meg det kan være lurt å være tosammen. :)
Noe spess merke man bør kjøpe, eller ikke kjøpe?

TG1

Medlem
22 Okt 2005
678
0
0
37
Mener det er 3M jeg har brukt mest av, det fungerer ihvertfall utmerket.

gpt33

Medlem
13 Jun 2004
5.679
0
0
Trondheim
Vurdere selv scenemolton på frontvegg.
Men har også lurt litt på hvordan jeg enklest kan hende det opp hvis jeg eventuelt skal ta det ned igjen.

arntost

Medlem
5 Feb 2008
1.550
0
0
Jeg har det på vegger og i tak. Jeg brukte tapetlim. Rullet det på med malerrulle. Det gikk veldig greit, men greit å være to når det skal henges i tak.
Da er det også mulig å få ned igjen, selv om litt lo og limet henger igjen.

Mirage

Medlem
20 Nov 2003
6.163
0
0
36
I de få kinoene jeg hart hør scenemolton, så gjorde den mer vondt enn godt. Prøv uten først, og så heng dritten opp igjen.
Flat frekvenskurve er ikke det samme som moro.

BigT

Medlem
30 Sep 2009
1.166
0
16
Håper det er greit at jeg spør om molton her da jeg lurte på mye det samme som du skriver.

Hvordan blir veggen hvis/når man evt. tar molton ned igjen, og hvordan blir lyten påvirket av molton?

Sorry for at jeg kupper tråden, håper du også får noe ut av det jeg skriver.. :)

SannaX

Medlem
20 Jan 2007
9.254
0
0
Akustikkmessig blir lyden med molton skjevt dempet, dvs at man demper mye av diskant og kanskje noe øvre mellomtone, mens resten under ikke dempes. Akustikkbehandling av et rom bør i det minste inneholde akustikkplater på 10cm i førsterefleksjon, gjerne også i tak, avhengig av hva slags høyttalere man har (spredningskarakteristikk). Dette er et stort felt, så det er ingen endelig fasit her, men rommet bør også etterhvert måles.

TG1

Medlem
22 Okt 2005
678
0
0
37
Espen84 skrev:
Det er spraylim eller? Vet du hvor dem forhandler det?
Spray ja, husker ikke hvor jeg kjøpte det dessverre :neutral:
Du kan jo høre med en møbeltapetserer, store sjanser for at de har sånt.

BaronRibsskog

Medlem
21 Apr 2011
1.146
0
0
48
Mirage skrev:
I de få kinoene jeg hart hør scenemolton, så gjorde den mer vondt enn godt. Prøv uten først, og så heng dritten opp igjen.
Kontrastløst bilde er ikke det samme som bra bildekvalitet :)

Det er vel enklere å fikse flat lyd med tiltak etter scenemolton er på plass, enn å fikse sortnivå med normale vegger og tak.

Skal du ha en hjemmekino som kan konkurrere på bildekvalitet med de beste så er scenemolton veien å gå. :)

tols1

Medlem
2 Jan 2006
17.960
0
0
Mirage skrev:
Hvis du har "hørt scenemolton" som du beskriver det, så er det definitivt noe annet som er galt hos vedkommende kinoeier.

Seigmann

Medlem
11 Jan 2012
1.332
0
0
Espen84 skrev:
Er scenemolton 100% lystett?
Nei, hvis du tenker på og dekke til ett vindu.

Du kan bruke dobbeltsidig tape som jeg har gjort fordi det må kunne tas ned uten og ødelegge veggen.
Eller så kan du bruke spraylim fra biltema på boks, billig og sitter godt nok!

Simen.

Espen84

Medlem
17 Sep 2009
2.762
0
0
Seigmann skrev:
Nei, hvis du tenker på og dekke til ett vindu.

Du kan bruke dobbeltsidig tape som jeg har gjort fordi det må kunne tas ned uten og ødelegge veggen.
Eller så kan du bruke spraylim fra biltema på boks, billig og sitter godt nok!

Simen.
Ok. Dekke til et vindu jeg tenkte på ja.

Rotja

Medlem
24 Okt 2006
10.312
0
0
www.tjameg.com
Espen84 skrev:
Ok. Dekke til et vindu jeg tenkte på ja.
Jeg bruker en blanding av tett rullegardin + scenemolon, samt litt tykk gardinstoff i tillegg. Da blir det lystett kan jeg love. :cool: Bruk scenemolon av tjukkeste type.

Espen84

Medlem
17 Sep 2009
2.762
0
0
Rotja skrev:
Jeg bruker en blanding av tett rullegardin + scenemolon, samt litt tykk gardinstoff i tillegg. Da blir det lystett kan jeg love. :cool: Bruk scenemolon av tjukkeste type.
Det blir nok en sånn type blanding hos meg også=)

rocko

Medlem
1 Jun 2012
279
0
0
Har bestillt scenemolton til taket i kinorommet. Bestillte hos http://http://sunstill.dk/scenetekstiler/280-scenemolton-sort.html
89 kr. meteren for 300 cm. bredde ,og ikke noe kapptillegg,en god pris synes jeg. Frakten var derimot nokså dyr. Kjøpte 5 meter som kostet 445+428 i frakt. Tenkte å henge den opp med borrelås som har lim på baksiden, vil dette feste seg i scenemolton?. Noen som vet hvor man får tak i dette billig?. Taket er ca.4x2,5 m. Blir nok endel striper med borrelås. Eventuelt bruke spraylim,men ser for meg at det blir mye banning og sverting da :)