Samsung UE82NU8005

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.284
1
38
Ikke for å være vanskelig, men da må du ikke skrive OLED da OLED og Micro LED er to veldig forskjellige teknologier.;)
Blir det bedre hvis jeg sier Samsung sin versjon eller konkurrent til OLED ? Som helt riktig er MicroLED....så får vi se hvem av disse teknologiene som blir «best».

Sent from my iPad using New Forum mobile app

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
16.209
4
38
Samsung kommer nok ikke til å satse så hardt på OLED da det er Micro LED som er fremtiden til Samsung, det er min spådom.:)

Micro LED har alle fordelene til OLED og mindre av bakdelene.
Vet ikke helt hvilke fordeler og bakdeler du sikter til her Andreas, men det er vel litt sånn at alle teknologier som produserer lyset i bildet på skjermen på piksel og sub piksel nivå vil være følsomt for inn-brenning over tid.

Det har jo vært tilfelle for TV skjermer fra tidenes morgen med CRT, Plasma og Oled. Eneste måten å kommer rundt det på måtte være å få en led teknologi der halveringstiden for lysstyrken i de tre primærfargene er så mange 100 000 timer at problemet aldri vil vise seg innenfor en typisk levetid selv ved høy lysstyrke, statisk kontrastrik bruk av skjermen.

Det at Samsung angir at Micro LED eller QD skjermen ikke får en 1000 nits grense som Oled, tyder vel på at de har et godt utgangspunkt, men lurer på hva det har å si for levetiden og følsomhet for innbrenning.... Blir spennende å se hva fremtiden bringer, bokstavelig talt....:mrgreen:

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
11.691
2
38
Drammen
Vet ikke helt hvilke fordeler og bakdeler du sikter til her Andreas, men det er vel litt sånn at alle teknologier som produserer lyset i bildet på skjermen på piksel og sub piksel nivå vil være følsomt for inn-brenning over tid.

Det har jo vært tilfelle for TV skjermer fra tidenes morgen med CRT, Plasma og Oled. Eneste måten å kommer rundt det på måtte være å få en led teknologi der halveringstiden for lysstyrken i de tre primærfargene er så mange 100 000 timer at problemet aldri vil vise seg innenfor en typisk levetid selv ved høy lysstyrke, statisk kontrastrik bruk av skjermen.

Det at Samsung angir at Micro LED eller QD skjermen ikke får en 1000 nits grense som Oled, tyder vel på at de har et godt utgangspunkt, men lurer på hva det har å si for levetiden og følsomhet for innbrenning.... Blir spennende å se hva fremtiden bringer, bokstavelig talt....:mrgreen:
Det jeg tenker mest på er vel lysstyrke og uniformitet ++, men med Micro LED får vi vel andre problemer. Skal man bruke Micro LED i stedet for lerret med mange små skjermer satt sammen vil det skape en hel det utfordringer.

Og som @nordic45 sin link viser så satser Samsung på QD OLED noe jeg ikke var klar over da jeg tydeligvis ikke følger godt nok med. Et display med uendelig kontrast er uansett en stor fordel. Det som er sikkert er at det ikke finnes en teknologi som er perfekt enda og det spørs vel om vi noen gang kommer til å se det. Christie sin 4 chips løsning på projektor siden er unektelig spennede, men det tar nok en stund før vi får det ned i priser vanlig dødelige har mulighet til å betale. Det samme gjelder Micro LED flis løsninger, det vil også være alt for dyrt i lang tid. 100" OLED kan vi nok se til "fornuftige" priser om ikke lenge, man fikk jo faktisk 77" til 49990,- på Black Friday.

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.982
0
36
Røyk på den her sjøl i dag. Med MasterCard fra DNB får man disse for 21k hos Power denne helgen. Dealen var rett og slett for bra til å avstå.

Blir rart å gå fra 106 tommer til det her. Mistenker at den vil føles liten en periode, men det blir sjukt digg å slippe å sitte i mørket mer. Gleder meg til å få den opp på veggen.

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.982
0
36
Med mindre du er Hobbit er døra di stor nok.

Har vanskelig for å beskrive hvor fornøyd jeg er med TV etter projektor ass. Går aldri tilbake til å sitte i stummende mørke. Da får bildet heller være litt mindre.

Lerretet som Tvn erstatta var 106

240233