Samsung UE82NU8005

einarso

Medlem
6 Jan 2011
31
0
0
Prisen til denne spennende 82 tommeren har blitt kraftig redusert de siste ukene. Er egentlig ikke klar for å kjøpe ny TV, men er det en fare for at denne er på vei ut? Ser det er tomt på Samsung.no og power. Elkjøp var tidligere i uken med 100+ på nettlager, men har nå 50+. Noen som kjenner til produktsyklusene hos Samsung?

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.945
8
38
Prisen til denne spennende 82 tommeren har blitt kraftig redusert de siste ukene. Er egentlig ikke klar for å kjøpe ny TV, men er det en fare for at denne er på vei ut? Ser det er tomt på Samsung.no og power. Elkjøp var tidligere i uken med 100+ på nettlager, men har nå 50+. Noen som kjenner til produktsyklusene hos Samsung?
Modellene pleier oppdateres rundt mars april etter nye har blitt presentert i januar

RBG

Medlem
29 Jan 2004
1.764
0
36
Hvor bra er denne 82’’ Jeg vurderer denne.
Men jeg har også sett på Q6fn 82’’ modellen som kostet 31 k på singles day..
Jeg regner med at prisen går ned igjen på den på black friday..

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.945
8
38
Hvor bra er denne 82’’ Jeg vurderer denne.
Men jeg har også sett på Q6fn 82’’ modellen som kostet 31 k på singles day..
Jeg regner med at prisen går ned igjen på den på black friday..
Den her koster 28k på komplett nå. Jeg synes den er veldig bra.

RBG

Medlem
29 Jan 2004
1.764
0
36
Den her koster 28k på komplett nå. Jeg synes den er veldig bra.
Jeg gikk for en slik tv på Komplett i kveld. Et det noen steder man finner en test hvor de har kalibrert denne tven, så man kan justere inn tven etter hva de har justert?

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.945
8
38
Jeg gikk for en slik tv på Komplett i kveld. Et det noen steder man finner en test hvor de har kalibrert denne tven, så man kan justere inn tven etter hva de har justert?
Jeg vet ikke. Lysforhold i rommet vil jo påvirke. Men den jeg så var i en stue hos en fyr som brukte standardinnstillinger og det så bra ut. Keen på den der selv!

RBG

Medlem
29 Jan 2004
1.764
0
36
Jeg vet ikke. Lysforhold i rommet vil jo påvirke. Men den jeg så var i en stue hos en fyr som brukte standardinnstillinger og det så bra ut. Keen på den der selv!
Hvilken modus bruker han? Film, dynamisk, standard etc?

Bgk

Medlem
12 Feb 2012
78
0
0
Må si jeg sikler veldige på denne, har nettopp solgt min Samsung UE75KS8005 og tenkte og se hva Samsung QE75Q9FN går for på Black friday. Jeg har lest veldige mye bra om den og hadde lyst å hoppe opp litt på bildekvalitet, men når jeg ser på UE82NU8005 blir jeg veldig i tvil, synes så stor tv hadde vært veldig kult men er i tvil om kvaliteten er bra nok. hvordan vil den stå seg mot 8005 jeg hadde, og hva er forskjellen på UE82NU8005 og UE82MU7005?? og som RBG skriver lenger opp i tråden, hva med Q6fn, ser den koster over 50 k på elkjøp nå, men er det en mye bedre tv? regner vel med at den også faller drastisk i pris på black friday. ser komplett har gått tom for UE82NU8005 på lager, når jeg var inne tidligere i dag hadde de 5 stk, så ingen tvil om at det er flere som lar seg friste av 82" tv

RBG

Medlem
29 Jan 2004
1.764
0
36
Nå henger denne 82’’ tven på veggen her. Den er stooooor og nydelig.
Jeg sitter ca 3,5 meter fra den og er mektig imponert av bildet rett ut av esken.
Jeg kan trygt anbefale denne tven.
Nå har jeg ikke testet blu ray eller uhd filmer enda.
Men jeg vil nok tro det er ekstremt bra.
Denne tven er et fint møbel i stua, virkelig et bra og fint produkt.

RBG

Medlem
29 Jan 2004
1.764
0
36
Jeg får ikke gode bilder med 4k disker når HDR er aktivert.
Filmene blir bedre uten HDR og i standard eller vanlig modus på tven.
Bildene med HDR aktivert blir blasse, gråe, mindre skarphet.
Hva er det som gjør dette?
Jeg synes tven er meget god med vanlig eller standard modus.
Men blir skuffet når jeg slår på HDR, når jeg ser på uhd 4k filmer..

Sist redigert:

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.098
7
38
Jeg får ikke gode bilder med 4k disker når HDR er antivert.
Filmene blir bedre uten HDR og i standard eller vanlig modus på tven.
Bildene med HDR aktivert blir blasse, gråe, mindre skarphet.
Hva er det som gjør dette?
Jeg synes tven er meget god med vanlig eller standard modus.
Men blir skuffet når jeg slår på HDR, når jeg ser på uhd 4k filmer..
HDR skal jo komme automatisk hvis kilden har HDR. Har du aktivert Deep Colour på din TV ?
Hva slags 4K spiller har du ?

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
8
38
Drammen
Har hatt denne i kjellertuen i en uke nå og jeg er faktisk litt positivt overrasket, da denne har god bildekvalitet og lar seg kalibrere ganske godt. Tok en liten kalibreringsrunde i dag (kun SDR) og fikk relativt lave avvik i gråskala og fargerom med alt under delta E 1 i 21 punkts gråskala (gammaen var så og si helt linjær)og 2 i fargerom da ved saturation sweeps. Dette er helt klart godkjent og faktisk overraskende bra.

Den har selvfølgelig sine svakheter som alle display har og siden dette er en kant LED TV så har den noe dårlig uniformitet i lysstyrke, men ikke så ille at det er veldig forstyrrende og når man ser film syns det sjeldent. Den har også noe dårlig uniformitet ved test bilder med samme farge over hele bildet, men dette er heller ikke noe som syns nevneverdig ved normal titting. Som spillskjerm fungerer den meget bra med lav inputlag og stort skarpt bilde, 4K spilling på denne med PC, Playstation Pro eller XBox OneX fungerer meget bra. Som filmskjerm fungerer den godt, men med ganske lav kontrast og noe dårlig uniformitet er den bare godkjent og ikke noe mer enn det sammenlignet med TV/projektorer i høyere prisklasse.

Er man ute etter en stor skjerm som fungerer tilfredstillende til film og meget godt til spilling og har rundt 230k i budsjett er denne absolutt verdt en vurdering.:eek:

Kommer muligens tilbake med en vurdering av HDR etter noe mer testing med og også kalibrering av HDR.

RBG

Medlem
29 Jan 2004
1.764
0
36
Jeg ser at denne tven støtter det nye hdr 10+ formatet, men støtter den Dolby Vision?

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.849
13
38
Vet ikke om Biltema har noe med saken å gjøre, men er det egentlig noen Samsung TVer som har støtte for DV?

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.098
7
38
Nei. Samsung kjører sitt eget løp med QLED TV, og HDR+10. Sammen med Panasonic og 20th Century FOX. Så får vi jo se om Samsung klarer å få til sin egen type OLED skjerm om noen år. Foreløpig er det bare Amazon i USA som leverer innhold med HDR10+.
Ingen filmer på disc ennå. Men ettersom Panasonic leverer en av de beste 4K spillerne, så støtter deres 820 modell også Dolby Vision.
Du kan finne mye på Google, og her er en slags oversikt over hvem som støtter hva i denne HDR jungelen.

https://www.facebook.com/286633731499575/posts/1089099034586370/

Sent from my iPad using New Forum mobile app

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
8
38
Drammen
Nei. Samsung kjører sitt eget løp med QLED TV, og HDR+10. Sammen med Panasonic og 20th Century FOX. Så får vi jo se om Samsung klarer å få til sin egen type OLED skjerm om noen år. Foreløpig er det bare Amazon i USA som leverer innhold med HDR10+.
Ingen filmer på disc ennå. Men ettersom Panasonic leverer en av de beste 4K spillerne, så støtter deres 820 modell også Dolby Vision.
Du kan finne mye på Google, og her er en slags oversikt over hvem som støtter hva i denne HDR jungelen.

https://www.facebook.com/286633731499575/posts/1089099034586370/

Sent from my iPad using New Forum mobile app
Samsung kommer nok ikke til å satse så hardt på OLED da det er Micro LED som er fremtiden til Samsung, det er min spådom.:)

Micro LED har alle fordelene til OLED og mindre av bakdelene.