Søker tips: Lekte ned tak forbi lufteluke (bilder)

Mikl

Medlem
15 Jun 2020
4
0
1
Intro:
Jeg er i gang med å bygge bandrom/studio i kjelleren. Rommet er 3,2m dypt, 3,75m bredt og det er 3,35m under taket. Gulv og tak er støpt betong. Det er to yttervegger i uant tykkelse støpt betong med kork og diverse isolasjon på innsiden før hønsenetting og murpuss. De to andre veggene er innervegger i stablet siporexblokker kledd i murpuss.

Tanke:
I første omgang tenker jeg det holder å lekte ned taket og bytte ut døren med en lydisolerende dør. Tanken min er å bruke lydbøylene fra AV shop, legge dobbelt lag med fibercell gips og ha green glue mellom. De indre veggene venter jeg med å lekte ut fall det holder med taket. For akustikken legger jeg teppeflis på hele gulvet, og henger akustikkplater overalt.

Problem:
Oppunder taket i ene hjørnet (hjørnet mellom ytterveggene) og midt på samme veggen er det ventilasjonsluker. Taket vil ikke bygge ned langt nok til å dekke til disse, og jeg ønsker selvfølgelig beholde en form for lufting, men jeg er litt nervøs for 1) Vil nedlekting av taket vært bortkastet hvis det forblir åpning gjennom lukeåpningen?; 2) hvordan kan jeg best isolere disse luftelukene? De går ikke rett gjennom veggen, ettersom vi er under bakken, så det er altså rør som vinkler opp og går ut.

Er det noen som har noen tips på hvordan jeg burde hanskes disse? Kan jeg eksempelvis konstruere en skråboks som dekker åpningene fullstendig og så sette inn f.eks en eller to vifter som kun skrus på etter ønske?

Takker for tips!

Nybegynnende hilsen,
82987174_2723048917980319_5587137260730653599_n.jpg104170623_268153061089363_8558349812797084967_n.jpg

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.156
74
48
Intro:
Jeg er i gang med å bygge bandrom/studio i kjelleren. Rommet er 3,2m dypt, 3,75m bredt og det er 3,35m under taket. Gulv og tak er støpt betong. Det er to yttervegger i uant tykkelse støpt betong med kork og diverse isolasjon på innsiden før hønsenetting og murpuss. De to andre veggene er innervegger i stablet siporexblokker kledd i murpuss.

Tanke:
I første omgang tenker jeg det holder å lekte ned taket og bytte ut døren med en lydisolerende dør. Tanken min er å bruke lydbøylene fra AV shop, legge dobbelt lag med fibercell gips og ha green glue mellom. De indre veggene venter jeg med å lekte ut fall det holder med taket. For akustikken legger jeg teppeflis på hele gulvet, og henger akustikkplater overalt.

Problem:
Oppunder taket i ene hjørnet (hjørnet mellom ytterveggene) og midt på samme veggen er det ventilasjonsluker. Taket vil ikke bygge ned langt nok til å dekke til disse, og jeg ønsker selvfølgelig beholde en form for lufting, men jeg er litt nervøs for 1) Vil nedlekting av taket vært bortkastet hvis det forblir åpning gjennom lukeåpningen?; 2) hvordan kan jeg best isolere disse luftelukene? De går ikke rett gjennom veggen, ettersom vi er under bakken, så det er altså rør som vinkler opp og går ut.

Er det noen som har noen tips på hvordan jeg burde hanskes disse? Kan jeg eksempelvis konstruere en skråboks som dekker åpningene fullstendig og så sette inn f.eks en eller to vifter som kun skrus på etter ønske?

Takker for tips!

Nybegynnende hilsen,
Vis vedlegget 242698Vis vedlegget 242697
slik jeg forstår det er der flere slike vent luker i rommet, og går det alle bare rett ut i friluft eller går det videre opp i huset også?
du må jo ha ventilasjon i rommet her så hadde vurdert et miniventilasjon el her. vedrørende lydtetting av rommet så må du gjøre dette hele veien for å få full effekt, det vil bli begrenset hvor mye du merker på å å kunne ta taket her. lyden finner vei ut av rommet i det svakeste punkt

Mikl

Medlem
15 Jun 2020
4
0
1
slik jeg forstår det er der flere slike vent luker i rommet, og går det alle bare rett ut i friluft eller går det videre opp i huset også?
du må jo ha ventilasjon i rommet her så hadde vurdert et miniventilasjon el her. vedrørende lydtetting av rommet så må du gjøre dette hele veien for å få full effekt, det vil bli begrenset hvor mye du merker på å å kunne ta taket her. lyden finner vei ut av rommet i det svakeste punkt
Heia! Det er to slike luker, og begge er på samme vegg og går rett gjennom veggen og ut i det fri for ventilasjon. Jeg tenker som nevnt beholde begge for å beholde så god ventilasjon som mulig, men det er hvordan lydisolere rundt dem jeg er usikker på. Jeg tror dessverre hjemmekinoventilasjon blir i drøyeste laget for meg. At lyden forsvinner ut i det fri er ikke så veldig farlig, det er mer hvorvidt lyden forplanter seg i veggen og forsvinner oppover. Det er jo også litt vanskelig ift potensielle fuktskader å lekte ut disse veggene, så med mindre jeg får noen gode forslag her vurderer jeg legge en skrånende himling som dekker hele åpningen, og så finne en ventilasjonsvifte med feller som lukker seg når den ikke er i bruk.

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
43
9
8
Problemstilling: Lydforplantning fra lydkanal til andre deler av huset.
Løsning: Redusere lyd som kommer inn i lydkanalen men samtidig ha ventilasjon (opplagt, men ikke alltid enkelt)
Praktisk løsning: Overgang fra "Firkant til rør" - type Flexit overgangsstykke -eller feste skjøtestykke til en plate som festes over ventliasjonsluken. Til denne overgangen festes en standard lydfelle for ventilasjonssystemer. Lydfella kasses inn, samtidig som kassen lydissoleres max og reduserer direkte lydforplantning inn i kanal. Gjøres på begge lukene.

Blir det for lite ventilasjon så koples det i etterkant på en ventilasjonsvifte på nevte rørstuss på en av lukene.

Mikl

Medlem
15 Jun 2020
4
0
1
Tusen takk for svar, be2ng!
Jeg vet ikke om jeg skjønner helt. Overgang fra firkant til rør, tenker du da fra den ene firkantede åpningen i veggen som er der nå, eller tenker du på den delen som allerede er tettet til et rør?

For den store firkantede åpningen i hjørnet har jeg en dekkplate som var festet tidligere. Men fordi jeg nå lekter ned taket vil jo taket bygge halvveis ned foran, så derfor må jeg finne på noe. Det har sannsynligvis vært en tilsvarende luke for den sirkulære åpnignen også, men her var det tidligere festet en vifte og derfor har tidligere eier murt/sparklet sammet åpningen til å passe denne.

Har du et bilde eller link til produktforslag du tenker jeg kan sammenligne med eller se på?

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
43
9
8
Omgjøre firkantede hull til sirkulære - er de sirkulære så er det ok.
Plate med hull i kan virke ok, eller bruke noe som dette: