RuneW: Byggetråd - Kino - Ventilasjon V2.0

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.597
20
38
Sarpsborg
Tøft!
Får du kantbånd til disse svarte platene også?
Tror dessverre ikke det, men jeg har ikke sett etter. Jeg har en "åpen kant" på høyre side av racket. Der har jeg pusset ned og malt. Synes minimalt (dvs ikke i det hele tatt) når racket er på plass, men når jeg trekker det ut vil det selvsagt synes noe.

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.597
20
38
Sarpsborg
Plan A (få alt gjemt bak lerretsveggen første dag) gikk i vasken så det sang. Jeg måtte ta jobben med å bytte rack først og før det måtte jeg flytte senterhøyttaleren. Det ene tok det andre og plutselig var klokka kl 23:30 før jeg fikk så mye som åpnet den første suben...

Men når jeg først kom så langt, så var det veldig spennende da!
240861

Aner ikke hvordan lyden er, men det blir aldri feil å spandere litt Smørbukk på sine kunder :p
240862

Første "modding" var å montere "møbelputer" (ikke filt) på toppen. Dette er fordi subbene skal plasseres parvis ved siden av hverandre med elementene motsatt vei (utover). Da må den ene plasseres opp/ned. Det er altså den nye bunnen vi ser her. Jeg tok litt langtids-maskeringstape under putene for ikke å krangle med gamle limrester den dagen de skal fjernes igjen:
240863

Min pode og jeg klarte etterhvert å snu og buksere suben opp på disse sandfylte kassene (som jeg ikke orker tanken på å fjerne) uten noen skrammer eller dramatikk. Den fungerer som stativ for LEFT. Og ja, jeg har bra med møbelknotter under topp-høyttaleren:
240864

Det som kan bli - interessant - er å prøve å gjøre justeringer på baksiden av den innerste suben når den tid kommer... SVS har vel app-styrte subber. Det ser jeg helt klart poenget med nå...

Pga tilgang til panelet, ble suben plassert maksimalt nærme lerretsveggen. En liten møbelknott skal hindre evt vandring/gnisninger:
240865

Husker ikke om jeg har nevnt det, men dette er den planlagte plasseringen av subbene, etter samråd med Lsound:

240866

Merk at frontene er opp/ned for å få akustisk senter ned mot ørehøyde.

• Like
Reactions: paalab and Saarg

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.597
20
38
Sarpsborg
Ventilasjon V2

Ventilasjonen i kinoen har vært et litt svakt punkt. Den består av denne utvendige viften:

1582572833699.png

Og denne er styrt av en bryter som ligner veldig på denne:

1582572880712.png

To svakheter med dette opplegget:
A) Viften er for svak til å holde frisk luft i rommet med mer enn 4 stk mennesker over lengre tid (3+ timer).
B) Den manuelle styringen tok knekken på meg. Enten glemte jeg å skru den på, eller så glemte jeg å skru den av etter meg.

Det var på høy tid med Ventilasjon V2

Jeg satte følgende krav:
1) Den måtte kunne (overstyres) med app
2) Den skulle styre luftstrøm avhengig av luftkvalitet i rommet automatisk
3) Den måtte være stillegående

Jeg fablet lenge om å bygge en utvendig kasse og montere to kraftige vifter (en på hver ventil inn) inne i denne kassen, men det ble for mye knøl å få dette pent/varig/tett.

Så da ble det innvendige vifter. Etter litt research, falt valget på to stk slike fra Clas Ohslon:

De skal liksom være en kombinasjon av stillegående og samtidig flytte en del luft. Vel, heeelt stillegående er de ikke - i alle fall ikke på trinn 2... Ja, for de fleste slike vifter har to trinn. Jeg måtte finne på en måte å styre trinnene på viftene også...

• Like
Reactions: balko

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.597
20
38
Sarpsborg
OK, så slik er ventilasjonen i kinoen per i dag:

Fugleperspektiv:
1582573448209.png

Fra siden:
1582573482834.png

Inntak fra høyre side. Dette er over anlegget (bak lerretsveggen) og det er her jeg monterer de nye viftene.

Her et rotete bilde der de to inntakspunktene er markert:
kino_04.jpg

Gamle inntak, venstre + høyre:
kino_01.jpg kino_02.jpg

Som den skarpøyde iakttager muligens ser, så hadde jeg gjort et fattig forsøk med noen PC-vifter. Disse var i og for seg app-styrte, men det var også det eneste de var. De flyttet latterlig lite luft og var heller ikke lydløse.

De var heldigvis ekstremt lette å fjerne...
kino_03.jpg

Den mystiske hylla på høyre side, bak det svarte dempematerialet, er UPS'en.

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.597
20
38
Sarpsborg
TD Silent-viftene var skikkelig godt pakket inn, nesten som en HiFi-komponent... :giggle:

kino_11.jpg
(Det var utbretting og ordning før vi kom inn til saken.)

Så var det tid for å teste styring av lav/høy-effekt på vifta. Jeg har et Z-wave-basert smarthus-system og kan styre 230V switch'er som jeg vil rundt i huset. Jeg hadde også en passende rele liggende som jeg kunne bruke. Det hadde 12VDC styrespenning, så jeg måtte koble Z-wave-switchen via en 12VDC strømforsyning for å styre releet.

Så, ideen er altså denne: Bruke to stk Z-wave switcher, en for å styre vifte AV/PÅ (venstre switch på figuren under) og en til å styre et rele som bytter mellom LAV og HØY hastighet på vifta:

z-wave-styring av kanalvifte A.png

Jeg satser på at vifte systemet skal ha 4 tilstander:

0 - AV
1 - En vifte på lav
2 - To vifter på lav
3 - To vifter på høy

For å få dette til, trenger jeg 3 stk Z-wave-switcher. Systemet er skissert under:

z-wave-styring av kanalvifte B.png

Den observante ser muligens at det er en ekstra boks til høyre på skissen over. Dette er en fremtidig utbygging av systemet. 12VDC kretsen som styrer releet går i dag ut av boksen og inn igjen, men i fremtiden skal denne kretsen kunne brytes ved behov. Boksen til høyre skal altså være en dings som måler støynivået i kinoen og forhindrer viftene i å gå på max under stille partier av filmen/musikken. Dette er litt frem i tid...

Uansett, her er testing av releet og hvordan det fungerer med LAV/HØY-styring:

kino_12.jpg

For den ekstremt spesielt interesserte - skjemaet for releet jeg brukte:
kino_14.jpg

Det kan styre 4 parallelle kretser. Jeg trengte bare to.

Her kobler jeg til utgangene på releet:
kino_19.jpg

Her er arbeidet med å "sette sammen en boks" med alt det rare i:
kino_15.jpg

Øverst har vi releet, som blir styrt av en 12VDC strømforsyning, som igjen blir styrt av en Z-wave-wall plug som jeg hadde liggende.

Og her har vi den komplette boksen, men alt av viftestyring av to vifter med LAV/HØY:
kino_16.jpg

Boksen er brannsikker og det tror jeg er helt greit...

Og her er viftesystemet "elektro-komplett" og bare til å skru opp:
kino_17.jpg

Og her er viftene koblet opp.
kino_18.jpg

Vifte A til høyre og Vifte B til venstre. Alt ble gjort først med vifte A og alt ble bedre med vifte B. Det skal vi se nærmere på i neste post...

Sist redigert:

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Tror dette ble en bedre løsning med mye høyere kapasitet, ja. Men hvordan ble støynivået med to slike inne i kinoen? Blir det noe vibrasjonsoverføring til vegg eller tak med det opphenget?
Veldig tøff løsning med styringsboksen. Ser ikke strekkavlaster inne i boksen, det er jo lurt å ha. Mulig den er montert under wagoklemma...

Totalprisen på viftene ble vel rundt 4000. Ikke så galt hvis dette funker bra. Sjekket du andre løsninger, for eks lydisolerte boksvifter fra Systemair?

• Like
Reactions: Toroluf

paalab

Medlem
9 Mar 2006
4.067
7
38
44
Tenker du å kjøre disse i tillegg til den eksisterende vifta?
Dvs. eksisterende vifte blåser inn og disse blåser ut.

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.597
20
38
Sarpsborg
Tror dette ble en bedre løsning med mye høyere kapasitet, ja. Men hvordan ble støynivået med to slike inne i kinoen?
Jeg plasserte jo den eksisterende viften ute nettopp av skrekk for å høre noe inne....

Derfor gikk lagde jeg jo disse boksene (som jeg ikke har skrevet noe om enda :) ) for å redusere støyen.

Men en slags prematur konklusjon: Jeg har ikke vært i den situasjonen at begge går på max enda under visning av film, men med to gående på laveste hastighet, klarer jeg ikke å høre dem med mindre det er et veldig stille parti i filmen og jeg hører spesifikt etter. Med en stk gående skal man høre godt etter i et stille rom.

Blir det noe vibrasjonsoverføring til vegg eller tak med det opphenget?
Viftene har en gummiforing som skal redusere dette, men jeg var litt skeptisk til om det var nok. Nå foregriper jeg begivenhetenes gang her, men VifteB er svært stilelgående, mens VifteA bråker litt mer. Om det er at VifteA er mindre "avbalansert" eller hva det er, vet jeg ikke. Mulig at et ende mykere oppheng ville ha gjort susen. Jeg er ikke ferdig med dette prosjektet (heller...).

Veldig tøff løsning med styringsboksen. Ser ikke strekkavlaster inne i boksen, det er jo lurt å ha. Mulig den er montert under wagoklemma...
Har nok ingen strekkavlastning der du tenker på. Burde hatt det og kommer nok til å sette det på. Disse ledningen går opp til viftene og vil aldri henge ned og gi strekk, men ja, det er ikke bra at det ikke er på plass.

I nedkant gjør selvsagt denne proffe knuten susen...
vifteboks.jpg

Totalprisen på viftene ble vel rundt 4000. Ikke så galt hvis dette funker bra. Sjekket du andre løsninger, for eks lydisolerte boksvifter fra Systemair?
Det korte svaret er vel: nei.

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.597
20
38
Sarpsborg
Tenker du å kjøre disse i tillegg til den eksisterende vifta?
Dvs. eksisterende vifte blåser inn og disse blåser ut.
Ja, det var det da...

Per i dag så "bremser" jo den eksisterende vifta luftstrømmen og er bare i veien. Men samtidig vil den bidra fint ved behov. Foreløbig er den på plass, men planen var opprinnelig å fjerne den helt. Problemet er at jeg ikke ser noen måte å styre denne (trinnløst) via z-.wave. Jeg kan antageligvis kjøre den på max av/på, men jeg må få noen som har greie på viftestyring til å hjelpe meg.

Jeg kan også "PCM-styre" den ved å kjøre den av/på i perioder, type 25% effekt er (MAX i 2 sek - AV i 6 sekunder) osv. Alt er mulig. Så om jeg kjører front-viftene på nivå 1, så kan bakviften kjøre på 25% som beskrevet over. Er litt i tenkeboksen her...

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.737
123
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Jeg tror ikke jeg ville ha gått for en løsning med vifter på både trykk-og sugesiden. Jeg vet dette har vært diskutert i min egen tråd for lenge siden, og jeg ble ikke anbefalt å trykksette rommet i hvertfall. Viftene skal helst sitte i avtrekkssiden. Og som før nevnt ville jeg heller gått for en litt kraftigere lydisolert boksvifte, med trinnløs regulering som kan styres via app eller mekansik bryter på vegg.

Uansett blir det jo spennende å se hva du kan få til med det du er i gang med nå, og hvor bra utlufting det vil gi! En automatisk løsning som regulerer alt basert på temperatur (evt enda mer avansert: luftkvalitet og/eller luftfuktighet), er det ultimate for en som fort glemmer å regulere manuell styring, og derved kaster verdifull varme ut til kråkene...:p

Jeg har i lang tid vurdert å fore inn varm luft fra teknisk rom og kino, til i ganga i huset der trappa opp til loftstua er. Der fungerer vår balanserte ventilasjon fra før av dårlig, og loftstua blir fort litt kjølig på vinterstid. Jeg har mest lyst til å frese ned røropplegg i gulvet for vannbåren varme der også, men det er jo mer enn litt arbeid...
Røropplegg til varmluft fra kino er relativt greit å få integrert i takkonstruksjonen på varm side, men det blir en del utfordringer tilknyttet i det å tvangsfore et allerede balansert anlegg med mer luft fra kinoen...
Er ikke så helt enkelt dette med ventilasjon...

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.597
20
38
Sarpsborg
Enkelt er det ikke. Det tok sikkert 4 år før det ble bra på jobben her i alle fall...

Men nå er opplegget mitt ekstremt "enkelt" da. Ikke noe balansert ventilasjon eller slikt å surre med, bare luft inn i varierende mengder. Jeg har vurdert å lage en ekstern kasse med en frittstående varmepumpe inni for å "forvarme" inn-luften på de kaldere dagene. Men det viser seg at med mange nok mennesker, så blir det overraskende mye ekstra varme.

sirant

Medlem
24 Jan 2010
6.985
25
48
Jeg endte med to kanalvifte på loftet som drar dårlig luft ut. Så har jeg to "passive" kanaler som tilfører frisk luft inn når den andre draes ut. Har fire trinn på min, AV -1 -2-3. Den går konstant på trinn 1, når jeg trykker på "hjemme" knappen i kinoen så går den automatisk over til trinn 2. Når jeg trykker på borte knappen så går den en liten stund før den slår seg ned på 1. Trinn 3 bruker jeg aldri, støyer for mye selv med lydfeller.

Fungerer bra og føler det er god frisk luft der selv etter lange kvelder.