RuneW: Byggetråd - Kino - Ventilasjon V2.0

SannaX

Medlem
20 Jan 2007
8.305
0
0
Haha...knall :mrgreen: Endelig tilbake med fredagsvitsen!
Du må uansett ikke se på målinger som mas...tenker det er mange som snapper opp et og annet av dette. Jeg synes alltid det er interessant å se hvordan forskjellige rom måler.

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.597
20
38
Sarpsborg
Det har beklageligvis vært helt kaos denne uke, men en liten fredagsvits skal jeg klare å koke opp:

Det hadde seg slik at Paven og Bill Clinton døde samtidig, og kom opp til St.Peter. Men St.Peter gjorde en feil, og sendte Clinton til himmelen og Paven til "kjelleren". Feilen skulle rettes opp, og de to møttes på halvveien.

-Nå, hvordan var det der oppe?? spør Paven. Jeg gleder meg veldig til å få hilse på Jomfru Maria!
-Da kommer du nok litt for sent, sier Bill Clinton.

Ha en riktig god helg!

ROXY

Medlem
11 Nov 2004
5.055
0
36
Godt å se at folk med humor virkelig bruker den.
Faenskap med musikkanlegg, bil, kjerring, familie, hus, heim +++ - det sliter på helsa det.

Et lite visdomsord før helga: Ikke let etter negative ting med din kollega, samboer eller nabo - hva fanken skal du med dem?

God helg!

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.597
20
38
Sarpsborg
En liten status-oppdatering.

UTSTYRSFRONTEN
Fruen var på Ikea her om dagen og da tok hun med et par slike:

Det er en slik merkelig svart/grå-spettet farge som passer til alt. Det ble lunere i rommet og disse gjør nå nytten som demping av gulvrefleksjonene.

MÅLEFRONTEN
Har ikke kommet så veldig mye videre egentlig. Har oppholdt meg en del med hodet istedenfor målemikrofon (ikke veldig mye for det har jeg ikke tid til dessverre) i sweet spot i det siste. Har kjørt en single-måling med Audyssey og nå er det vel egentlig ikke så helt grusomt... Sitter man på plass så er det helt ok.

MEN

Jeg vet ikke hva potensialet er. Og jeg vet ikke hva som evt skal til for å hente det ut. Jeg vet heller ikke om jeg har noen opplagt svake punkter i den lange kjeden fra kilde til øre.

Derfor går jeg nå ut offentlig og søker etter profesjonell hjelp. Dette betyr at jeg er villig til å betale en som vet hva han driver med for å komme på befaring og hjelpe meg med å få til en anstendig kinolyd.

Hva mener jeg med "å vite hva man driver med"? Helt konkret betyr det at man er i stand til å:

- Måle/lytte/vite om det er sub'ene, rommet eller samspillet med frontene som er problemet med bassgjengivelsen min.

- Komme med konkrete forslag til løsninger - også når det gjelder evt kjøp av nytt utstyr.

- Analysere og komme med løsningsforslag både for stereo/sweetspot og kinolyd (flere seter)

Har jeg kommet så langt som jeg har og brukt så mye tid som jeg har, så kan jeg rett og slett ikke stoppe nå.

Den som er interessert i et slikt oppdrag kan kontakte meg på PM eller lignende. Og jeg regner ikke akkurat med at alle som kunne tatt på seg et slikt oppdrag leser denne tråden, så om du vet om noen som gjør slikt for penger så sett ham gjerne i kontakt med meg!

BlackkoZ

Medlem
6 Aug 2009
4.430
0
0
Har nå lest igjennom de siste 40-ish sidene siden jeg slapp denne tråden sist gang... Og må si at det er gledelig å se at du endelig har blitt "ferdig".

Startet å lese, så var det "Europe - The Final Countdown" som spiltes av.
Og når jeg nå rundet av på denne siden, så var det "Hold The Line" som ble spilt, med den avsluttende teksten:

Hold the line, love isn't always on time -
Love isn't always, love isn't always on time
Hold the line, love isn't always on time, love isn't always on time
Love isn't always on time, love isn't always on time, oh oh oh

Noe som igrunn ikke kunne passet bedre til det jeg har lest av dine problemer!

Håper du finner ut av problemene i nærmeste framtid!
Du burde i allefall få på plass både andre receivere og høyttalere for å sjekke om det kan være dette som er problemet!

Lykke til framover, og håper jeg leser om en lykkelig slutt i før sommeren er over! =)

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.597
20
38
Sarpsborg
BlackkoZ skrev:
Har nå lest igjennom de siste 40-ish sidene siden jeg slapp denne tråden sist gang... Og må si at det er gledelig å se at du endelig har blitt "ferdig".

Jo, takk!

BlackkoZ skrev:
Startet å lese, så var det "Europe - The Final Countdown" som spiltes av.
Og når jeg nå rundet av på denne siden, så var det "Hold The Line" som ble spilt, med den avsluttende teksten:

Hold the line, love isn't always on time -
Love isn't always, love isn't always on time
Hold the line, love isn't always on time, love isn't always on time
Love isn't always on time, love isn't always on time, oh oh oh

Noe som igrunn ikke kunne passet bedre til det jeg har lest av dine problemer!

Toto blir aldri feil! Og ja, det blir helt sikkert bra til slutt.

BlackkoZ skrev:
Håper du finner ut av problemene i nærmeste framtid!
Du burde i allefall få på plass både andre receivere og høyttalere for å sjekke om det kan være dette som er problemet!

Lykke til framover, og håper jeg leser om en lykkelig slutt i før sommeren er over! =)

Jeg har bestilt konsulenthjelp av EHED og har fått en fin, indre ro. Kommer ikke til å stresse med egne målinger og spekulasjoner før han kommer og kan gi innspill fra siden.

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.597
20
38
Sarpsborg
Fredagsvits

Kan jo klinke til med en fredagsvits med det samme jeg er igang!

En dame og en baby var hos legen, som undersøkte den lille. Han syntes barnets vekt var litt for lav og spurte om barnet fikk bryst eller flaske. Bryst, sier damen.
Legen ber henne om å ta av seg på overkroppen og presser, klemmer og knar begge brystene i en grundig undersøkelse. Mens hun kler på seg, sier legen: "Ikke rart barnet har lav vekt, du har jo ikke noe melk!"

"Jeg vet det", sier hun, jeg er bestemoren hans..

---

Ha en knakende god helg, med eller melk :D

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.597
20
38
Sarpsborg
Hva er dette?

En av de (utallige) grunnene til at jeg ikke lever nede i kinoen er at jeg holder på å flytte alt ut fra min kjeller-snekker-bod til den nye snekkerboden som er en del av den nye garasjen.

Jeg har bodd i huset siden '96 og det er helt ufattelig hvor mye skrot og rot det er fysisk mulig å presse inn i et 8m² stort rom på 17 år... Bare å bære opp alt har tatt 2 uker (og det er mer igjen). Jeg har kastet en masse dill som jeg vet jeg aldri for bruk for og forsøkt å sortere ting som på mystisk vis har havet i esker med påskrifter som "DIVERSE", "DILL & DALL", "DIVERSE 2", "DILLDALL" osv. osv.

I en av disse eskene kastet jeg en masse, men tok bilder av noen av tingene fordi jeg ikke får sove før jeg vet vha det er. Her er et lite utvalg:

Denne kileaktige dinsgen - hva er det?

Denne merkelige skruen - hva er den til?

Denne vinkelen med en risse-anordning i enden - hva er dette for noe?

Et bilde til (som er så dårlig fokusertat jeg nesten ikke tør å poste det...)

Vedlegg

• IMG_20130427_201457.jpg
    IMG_20130427_201457.jpg
    59,5 KB · Sett: 320
  • IMG_20130509_203505.JPG
    IMG_20130509_203505.JPG
    58,7 KB · Sett: 319
  • IMG_20130427_201549.jpg
    IMG_20130427_201549.jpg
    42,3 KB · Sett: 317
  • IMG_20130427_201516.jpg
    IMG_20130427_201516.jpg
    50,2 KB · Sett: 314

runefalk

Medlem
2 Jun 2010
3.530
0
0
46
avforum.no
RuneW skrev:
Kan jo klinke til med en fredagsvits med det samme jeg er igang!

En dame og en baby var hos legen, som undersøkte den lille. Han syntes barnets vekt var litt for lav og spurte om barnet fikk bryst eller flaske. Bryst, sier damen.
Legen ber henne om å ta av seg på overkroppen og presser, klemmer og knar begge brystene i en grundig undersøkelse. Mens hun kler på seg, sier legen: "Ikke rart barnet har lav vekt, du har jo ikke noe melk!"

"Jeg vet det", sier hun, jeg er bestemoren hans..

---

Ha en knakende god helg, med eller melk :D
:mrgreen:

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.597
20
38
Sarpsborg
Zeke1983 skrev:
Det vinkelsaken tror jeg er til velux takvindu originalforing!?

Oj, sier du det? Da er det ikke gamle saken. Under et år siden jeg fikk satt inn et par takvinduer. Tydeligvis noe som ble igjen etter snekkeren som jeg ikke visste om jeg skulle kaste eller ta vare på. Dermed ble det en mellomting...

Takk. Da skal jeg sove enda bedre :)

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.744
127
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Den skruen var litt spesiell. Har ikke sett slike maskinskruer slisset så langt opp på gjengene før. Vanligvis så går ikke de utfreste sporene lengre enn en tredjedel opp på gjengene. Vil alikevel anta at dette er en selvgjengende skrue beregnet på stålplater. For å vite nøyaktig hva den har vært brukt til må vi nok øse av kunnskapen hos andre som leser tråden din...:)

norcad

Medlem
27 Nov 2005
10.553
0
0
Nei, tror ikke det er noe selvgjengende plateskrue.
Jeg har noen sånne jeg også, og de er det vanlige metriske gjenger på.
Fine til å renske opp gjenger for rust og møkk, men hva de egentlig er tenkt til og hvorfor de er laget slik aner jeg ikke.