RuneW: Byggetråd - Kino V2.0 - Nytt rack + 4 x Arendal Subwoofer 1.5

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Nei, for banefolk er nok ikke Tesla spesielt godt egnet, alt for store krav til "perfekt" batterilading for nødvendig akselerasjon osv osv. Tesla er nok først og fremst den perfekte kombo av fornuft og litt "attåt", folk som normalt sett hadde kjøpt seg en Volvo ser plutselig sitt snitt til å kunne spare en slant om en regner inn besparelser og fordeler og samtidig få seg litt gass i pedalen. BMW M-serie blir noe helt annet, men med banemodus på M3 Performance ser den jo unektelig ut som en morsom sak som mer en "bonus" da...
Helt klart, måtte bare da jeg er litt lei Tesla eiere som mener og ikke minst de som er overbevist om at de kjører verdens beste bil (i mine øyne finnes ikke verdens beste bil) og som tror at Model 3 også vil fungere godt i track mode noe jeg har liten tro på. Kanskje i en runde, men ikke over flere. Tesla har bygget en ren baneversjon av Model S og under en prøvekjøring av Tiff Needell (tidligere Formel 1 fører, riktignok bare 8 løp) hos 5th Gear måtte den gi seg etter 2-3 runder pga overoppheating hvis jeg ikke husker feil. Dette vil selvfølgelig endre seg i fremtiden og vi vil se EL biler som er mye raskere enn dagens fossilbiler rundt en bane.

Det Tesla skal ha er at de er pionerer når det kommer til EL bil og det er de som har satt fart på utviklingen, men de som tror at man skal redde verden med å kjøre EL bil er rimelig langt ute på viddene. Hvis verden i det hele tatt trenger å reddes, men det er en annen historie.:)

Kjører forresten Volvo Hybrid også i tillegg til en liten EL bil i BMW i3. Elbil er gøy med en gassrespons en fossilbil bare kan drømme om og 0-100 tider i fantasiland (100P), men for meg er mye av opplevelsen at det bråker og at man må gire selv når man kjører sportslig selv om det gjøres på paddler på rattet.

20 Jan 2005
15.700
0
0
Kanskje på tide å legge elbil-debatten død her i tråden? Det er nok annet å krangle om her i verden...
Sorry, så ikke denne før jeg svarte Andreas.

Trenger en anbefaling på en erstatning av Yamaha RX-v1800 som nå skurrer i en hovedkanalen. Tror det er bedre å bytte enn å reparere. Tenker å holde meg på samme kvalitetsnivå. (Dette var hvertfall AV relatert.

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Her er du nok litt utdatert Andreas;) Model P3D presterer på bane omtrent som en Porsche Cayman Gt4, den har satt banerekord på Laguna Seca og får ikke varmebegrensning. Gamle P85D er forbigått med høye kneløft. Nå er det 300+ km/t biler som må til. Det finnes ingen nybil til 600 tusen som holder følge tror jeg. M2 får store problemer med standard awd 3 selv hos petrolheads som egentlig ikke vil like elbiler.

https://youtu.be/HycUgd6fTWI
Har liten tro på at det er tilfelle.
Og jeg har ingenting imot EL biler, men jeg er imot fanatikere som forguder et merke.

At en M2 vil få problemer mot en Model 3 har jeg veldig liten tro på, men det er jo enkelt å finne ut til sommeren da Rudskogen er åpent for alle på trackday.no sine banedager. Og er Model 3 raskere rundt Rudskogen så er gjør det meg ingenting da det vil være utviklingen, men har liten tro på at det vil skje.:) At ELbiler kommer til å bli raskere rundt baner i fremtiden enn fossilbiler er 100% sikkert!

Edit: den videoen du linker til er deres subjektive mening og jeg har faktisk sett den videoen tidligere. Som et banekjøretøy (som jeg bruker min M2 til) ville nok ingen valgt Model 3. Men skulle jeg personlig valgt som en daglig bil til og fra jobb og familiebil hadde ikke valget vært vanskelig, da hadde jeg valgt Model 3.

Og at en bil gjør 300km/t + gjør den ikke rask på en bane da det er så mye mer enn rask rett frem som gjelder. Så her er du nok ikke veldig opplyst.

Edit 2: her ser du BMW M2 på Laguna Seca på 1.37.37 og Tesla Model 3 P på 1.41.2 og 3.8 sekunder på en runde er meget stor forskjell. Man ser at Model 3 er noe raskere rett frem og at M2 tar mye i svingene noe som er helt naturlig med vektforskjellen. På de lengste strekken er nok M2 noe raskere da den viser GPS fart mens Model 3 viser speedometerfart som ofte er noe optimistisk.

https://www.youtube.com/watch?v=0T8TXjP_bBY Er nok noe modifisert.

https://www.youtube.com/watch?v=pOVIgVvjfH0 Model3 som er brukt er også modifisert. Står oppført w/mods og de er dempere, spoilere, bremser, camber arms og hoosier semislicks som kun har små mønster og er så og si som et slicks dekk. Bare dekkene alene er nok flere sekunder raskere. Standard gikk den med samme fører på ca 1.46. Så Model 3 er nok langt unna Porsche Cayman GT4 som BMW M2 kan matche ganske bra, men GT4 er raskere på de fleste baner. Cayman GT4 går også på ca 1.37 på Laguna Seca hvis du googler den.

Måtte svare Counterpointer. Og litt bildiskusjoner er vel ikke så farlig, å kalle det krangling er vel å ta det langt.

Sist redigert:

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.880
23
38
Takk og lykke til!

Jeg er fornøyd / ikke fornøyd med:

+ Lyden generelt (*)
Dette gjelder kino-lyd. Jeg hører ikke så mye på musikk i kinoen av flere grunner.

+ Blendings-gardiner og lys-opplegg (x-comfort)
Dette har fungert 100% prikkfritt. Problemet er at det er så lenge siden jeg har holdt på med x-comfort-programmering at den dagen dette begynner å tulle, så er jeg helt sjanseløs til å få ordnet opp i det. Jeg har i den siste tiden begynt å bygge opp et Z-wave-system basert på denne:

https://elhandel.no/fibaro-home-center-2-z-wave

Så når ting en dag ikke fungerer (og det VIL det) eller jeg vil gjøre endringer/legge til ting, så må jeg bytte ut til Z-wave-komponenter. Da kan jeg også kose meg med å skrive avanserte scripts i LUA (noe som jeg er vant med fra app-programmeringen min).

+ Lyd-isolering gjennom yttervegger og ventilasjon
Lyd-isoleringen fungerer glimrende ut/inn av huset. Naboer med fest 10 m unna er ikke-detekterbart i kinoen (jeg har brukt den som sovesal en gang). Ingen hører noe på utsiden heller.

- De lavere frekvensene
Jeg hadde gjerne ut Ernaene (selv om de har en viss affeksjonsverdi) og er faktisk villig til å bruke noen/mange titalls tusen kroner på subber hvis jeg med rimelig grad av sikkerhet kunne vært sikker på at resultatet ble bra. Problemer er at jeg ikke har tid til å låne subber, flytte rundt på, måle og surre (lenger). Skulle gjerne ha gjort det.

- Lyd-isolasjon internt i huset
Jeg vet ikke om det er pga Ernaenes ekstreme subsoniske egenskaper eller mindre vellykket rom-i-rom, men det skrangler i glassene i skapet på stua når det står på som verst i kinoen. Det skal sies at da er det drøyt ned i kinoen også. Jeg har imidlertid tilgode å få klager fra andre i husholdningen og da er vel muligens prosjektet likevel vellykket?

- Friskluft
Jeg er ikke 100% fornøyd med utskiftingen av luft når vi er mange (les: mer enn 3) i kinoen. Uttrekksvifta har ikke kapasitet nok alene til å skifte ut luften fort nok, særlig ikke om man ser på mer enn en film eller en 3+ timer lang film. Jeg må antageligvis sette på vifter på inn-siden av rommet også. Jeg hadde en gang planer om å lage en kasse på utsiden av huset som kunne romme en billig AC innedel og kjøre luften gjennom denne samtidig som det ble skapt overtrykk i boksen for lettere å presse luften inn i rommet. Som med så mange andre av mine planer, så ble dette lagt på is (uten at lufta ble noe kjøligere av den grunn...).

Jeg har også tenkt litt på en Z-wave CO2-føler som styrer den vifta jeg allerede har slik at den kan gå avhengig av luftkvalitet.

- Atmos++

Jeg har ikke høyttalere i kanaler i taket. Jeg husker at jeg luftet ideen om høyttalere i taket en gang i tråden og synes jeg husker at konsensusen var at "dette aldri kom til å bli aktuelt". Vel, jeg har uansett lagt klar k-rør til dette (bedre med ett k-rør for mye enn ett k-rør for lite som kjerringa sa) og jeg har veldig lyst til å oppgradere receiver til noe Atmos-kompatibelt og bygge inn høyttalere i taket.

Men sånn som ståa er nå har jeg ikke tid til å surre så mye med dette. Mulig at jeg tar opp hobbyen igjen selvsagt
Det vil jo alltid være ting man ønsker å forbedre i slike prosjekter, så å ty til litt evolusjon og vurdere f.eks å bytte ut erna og kanskje litt baktalende "grande" subber (er vel den på venstre siden) er vel noe selv de med kjøpe subbber ofte vil vurdere hvis det oppstår stående bølger og uheldige bi effekter på høyttaler. Ellers høres jo kinoen egentlig ut til å være et ganske vellykket prosjekt tross alt. :)

Tror du er litt perfeksjonist RuneW, (har i iallefall fått det inntrykket :mrgreen:) så håper du får tid og kan nyte denne flotte kinoen, hobbyen og velger å konsentrere på på alt som tross alt fungerer i øyeblikket. Det resulterte jo også til i denne meget interessante og flotte byggetråden. Har du forresten sett den norske filmen Skjelvet i kinoen din ennå?

Beklager EL. bil innlegget fra meg her også, men med tanke på noen freak accidents med div Tesla der de brøyter seg gjennom vaskehaller, eller flyr over veien i og til skogs i veikryss fordi fører tråkker på feil pedal som er en dålig kombinasjon med fullt vridningsmoment fra 0 rpm, så hører kanskje noen av disse Tesla modellene/fører kombinasjoner mer til kjøring på egen lukket bane enn i et komplisert trafikk bilde.....:rolleyes:

Når det kommer til EL.bil, så har jeg en litt annen innfallsvinkel enn andre her. Har i den siste tiden jobbet litt som lastebilsjåfør, og kjører tidvis gjennom Oslo der alt skal gå så fort... Utfordringene er f.eks el.bil i kollektiv felt der det typisk blir en del blind sone utfordring for en lastebil, og der den nødvendige sikkerhetsavstanden til bil foran som et 50T+ vogntog trenger for ekstra bremselengde fort effektivt blir tettet med en litt for effektiv personbil bilist som kanskje ikke helt tenker seg om...
Har ofte sett det komme en el.bil i kollektiv felt og en annen bilist i venstrefeltet som holder på å kjøre i siden på hverandre når de slåss om den nødvendige luka foran vogntoget.
Alle har lyst til å komme frem i tide, og ingen har jo lyst til å knuse sine medmennesker.... Tesla i div versjoner er spreke nok, men også såpass store og tunge at de bruker mer av den fysiske plassen som er på veien. (Ja det er litt bil igjen bak seteryggen ved forbikjøringer....) Skulle derfor ønske at enkelte tesla sjåfører legger inn litt mer plass rundt seg og til de som kanskje har 8-15 HK pr. tonn i motor effekt og trenger mye lenger bremselengde enn de selv (pga bremseteknologi, tyngdepunks avstand osv) hvis det plutselig må stoppes opp raskt....

Tesla model 3 er godt laget når det gjelder egen kollisjonssikkerhet

[video=youtube_share;tnpE55qmTSM]https://youtu.be/tnpE55qmTSM[/video]

....., men hvis det skulle komme 50 tonn@22m/sec inn bakluka rett etterpå, blir det dessverre litt for lite plass igjen til fører og passasjerer, og "måkevinger" på SUV utgaven kan fort bli omgjort til englevinger som ikke daler ned i skjul i disse juletider.

nissetre.jpg

Likte ellers godt det sykehus juletre bildet tidligere. Poenget er vel å ikke gi opp under stress som denne juletrenisse familien, men å stresse ned og nyte livet som man jo en gang har. God jul alle sammen. :D

Vedlegg

Sist redigert:

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.583
10
38
Sarpsborg
Og jeg har ingenting imot EL biler, men jeg er imot fanatikere som forguder et merke.
Beklager EL. bil innlegget fra meg her også, men med tanke på noen freak accidents med div Tesla der de brøyter seg gjennom vaskehaller, eller flyr over veien i og til skogs i veikryss fordi fører tråkker på feil pedal som er en dålig kombinasjon med fullt vridningsmoment fra 0 rpm, så hører kanskje noen av disse Tesla modellene/fører kombinasjoner mer til kjøring på egen lukket bane enn i et komplisert trafikk bilde.....:rolleyes:
Jeg har på følelsen at jeg bør ha dårlig samvittighet for ett eller annet, men jeg aner ikke hva jeg har gjort galt.

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.705
61
48
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Jeg har på følelsen at jeg bør ha dårlig samvittighet for ett eller annet, men jeg aner ikke hva jeg har gjort galt.
Hehe, har ofte den følelsen jeg også. Mest når jeg bruker for lite tid på familen, antakelig.

Ellers har jeg faktisk gått hen og blitt elbilkjører jeg også. Ikke noe Tesla eller annet veldig fint, bare en liten e-Golf. Men fanken så glad jeg har blitt i den! Solgte den eldste A6en og har nå en 3 liter diesel A6 og denne e-Golfen. Jeg bruker bare strøm for 3 kroner til jobb, ca 20km. Det koster antakelig 3 kroner å vri nøkkelen i 3-literen, så nå er det billig å kjøre til jobb. Drømmen er å skifte ut denne A6en også, med en e-Tron på sikt...

I tillegg skal 40 solcellepaneler, som ligger i garasjen, snart opp på to av takene her. Da har jeg kortreist strøm å boltre meg med. Planen er også å få tak i en større batteribank som jeg kan ha i backup til bil og hus når strømmen går, og ellers til forbruk. Motivet er nok ikke bare å være miljøvennlig, men dette er framtiden, og jeg liker ny teknologi. Det er spennende tider...

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.880
23
38
Nå var jo ikke noe av det jeg skrev her rettet mot deg RuneW, men mer på et generelt grunnlag. Tror ikke du bør ha noe mer dårlig samvittighet enn alle oss andre...:)

Sånn sett så synes jeg det å ha vært fotgjenger, sykkelist, mopedist, billist og lastebil sjåfør gennom årenes løp har vært nyttig for å se hvordan forskjellige trafikanter opplever det som skjer på veien. Ser f.eks nå at de som tar førerkort på bil nå, får demonstrert hvor mye blind soner en typisk lastebil har. så i alle fall slik ut sist jeg var på en glattkjøringsbane her i kristiansand der de unge håpefulle skulle ta den obligatoriske glattkjøringen og de hadde satt opp en lastebil med div personbiler rundt der elevene kunne sette seg inn i hytta og se dette selv.

Skal man se en skrekkfilm som heldigvis ente godt, her er et eksempel...
[video=youtube_share;R72MK93o0W4]https://youtu.be/R72MK93o0W4[/video]

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.583
10
38
Sarpsborg
I tillegg skal 40 solcellepaneler, som ligger i garasjen, snart opp på to av takene her. Da har jeg kortreist strøm å boltre meg med. Planen er også å få tak i en større batteribank som jeg kan ha i backup til bil og hus når strømmen går, og ellers til forbruk. Motivet er nok ikke bare å være miljøvennlig, men dette er framtiden, og jeg liker ny teknologi. Det er spennende tider...
Enig. Ha vurdert solceller jeg også. Blir jo stadig vekk billigere. Tror muligens ikke det er så mye å spare på det, men det er noe rart med "sjølvberging", enten man spiser poteter man har dyrket selv eller bruker strøm man har laget selv ;)

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.583
10
38
Sarpsborg
Kanskje litt AV-relatert stoff igjen...

Som jeg nevnte, så hører jeg ikke så mye på musikk i kinoen. Jeg har ikke all verdens tid til å oppholde meg der så å "ta den helt ned" og sitte å kose-lytte til musikk er ikke så veldig aktuelt.

Men på jobben kan jeg sitte å høre på musikk dagen lang :mrgreen:

Derfor jeg har jeg unnet meg en førjuls-presang, nemlig en slik:

burson01.jpg

https://www.bursonaudio.com/products/play/

Det er mange fete DAC/headphone-amp'er der ute, men ikke alle har et så stilig volumdisplay...:rolleyes:

burson02.jpg

Har ikke testen den enda. Skal sette den opp på jobben i morgen så får vi se (høre) om det blir noe greie på. Det er jo ikke sikkert jeg hører noen forskjell på denne og min gamle Fiio E10, men denne er i alle fall mange hakk stiligere...

paalab

Medlem
9 Mar 2006
4.065
6
38
43
Ja, hadde jeg hatt plass til de så. Plassere de på loftet kanskje og en liten 10 -12" synlig i stua ;)

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.583
10
38
Sarpsborg
Jepp, da var en epoke over og etter 12 års tjeneste er Ernaene er ute av huset. Rart å se "barna" sine dra på den måten, men det er en naturlig del av livet...

Vi måtte demotere baffelveggen for å få dem ut. Ingen hadde rygg til å bære dem på den krøkkete måten som vi måte om vi skulle ha tatt dem gjennom lerretsåpningen:

240776

Kjøper ble advart om at han måtte ha stor bil... En Mondeo stasjonsvogn holdt akkurat:
240777

Tomt og rart:
240778

Jeg har byttet L og R i front. For med Arendal-sub'ene må jeg plassere L+R oppe på sub'ene. Da kommer de ca 20 cm høyere enn i dag og jeg må følgelig snu dem opp/ned for å få det akustiske senterpunktet der det er i dag. Siden L+R er asymmetriske (pga vinkling mot senter) så jeg derfor også bytte plass på L og R.

Det var dagens rapport.

• Like
Reactions: Saarg

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.583
10
38
Sarpsborg
Den gamle DIY-stereobenken var no midlertidig drit som ble snekret sammen i en fei. Men som vanlig, intet er så evigvarende som midlertidige løsninger... Men etter 7 (?) år fikk nok være nok. Det var et par ting med den gamle benken som gikk meg på nervene:

1. Svartmalingen ble aldri 100% tørr, så komponenter satt etterhvert som limt fast.
  2. Den manglet hjul under (kjekt å kunne dra den fram for å komme til baksiden av receiver (man blir ikke yngre))
  3. Den var 3 cm for høy så receiveren måtte plasseres BAK svartrammen rundt lerretet.

Så da var det å snekre sammen (i til meg å være raskt tempo) en ny stereobenk.

Jeg gadd ikke en ny runde med maling, så jeg gikk for ferdige svarte hobbyplater:
https://www.bauhaus.no/hobbyplate-svart-2480x600x18-mm-dlh.html

Kjøpte også en haug med bittesmå hjul ala disse:

https://www.biltema.no/bygg/beslag/transporthjul/transporthjul-2000039856

De ruller ikke spesielt lett, men jeg ville at benken skulle bygge så lite som mulig i høyden.

Gadd ikke å dokumentere som i "gamle dager", men her er den nye vs den gamle (bak):
240852

Første gjest på plass, en HK 670 stereoforsterker som skal drive to av Atmos-høyttalerene (når den tid kommer):
240853

• Like
Reactions: lygren

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.583
10
38
Sarpsborg
Så dagens høydare - 4 x Arendal Sobwoofer 1.5 levert. Så får vi håpe at det er litt lyd i dem... FruW vet om at det er ett eller annet på gang, men jeg hadde tenkt å spare henne for "the grisly details", som det heter på svensk... Så levering midt på dagen og en rask utpakking/flytting til baksiden av lerretsveggen var liksom planen.

Jeg mener, hun MÅ jo ikke se dette synet i garasjen (her har jeg allerede slept vekk en):

240854

Derfor hadde jeg avtalt med Lsound/Bring at de skulle frakte det ned til kinoinngangen i kjelleren (via en plen og en grusplass), men da jeg nevnte dette for Bring-sjåføren ga han meg et blikk som om jeg skulle ha bedt ham om å spise en boks med mark. Han hadde en jekketralle og der den ikke kunne trille kunne jeg bare glemme at han skulle frakte noe...

Så da var det bare å prøve å frakte dem selv. Heldigvis hadde jeg en sekketralle fra Biltema. En gedigen sak som antageligvis er designet for å frakte bokser med Cornflakes eller noe slikt. Å frakte 60kg klædder som dette var den i alle fall ikke egnet til. Og enda verre ble den i grusen der halve hjulet sank ned i underlaget...
240855

Men etter mye blod (bokstavelig) og svette fikk jeg dem da i hus:
240856

Så får vi se om del 2 av planen lar seg gjennomføre. Håper poden kan gjøre opp for gamle synder og hjelpe meg med trøsting og bæring... :p