RuneW: Byggetråd - Kino V2.0 - Nytt rack + 4 x Arendal Subwoofer 1.5

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.583
9
38
Sarpsborg
OK, i et blandings-anfall av arbeidslyst (er egentlig hjemme i dag med sykdom) og nostalgi, så har jeg gått gjennom alle linkene og gjort om fa TinyURL til fullverdige lenker. Jeg har ikke orket å ta alle "underkapitlene", bare første og siste lenke i disse 1/2/3/....-variantene...

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.849
13
38
Dette er jo en av de trådene som virkelig gjorde Avforum interessant i storhetstiden.. (nesten 3000 000 visninger)

Hadde vært morsomt å hørt hvordan du ble fornøyd med bruken av den også RuneW.

Er det noe du ville ha prioritert og løst annerledes ut i fra det du vet nå. (tenker ikke på de ubehagelige overraskelsene med varmekabler og sånt) men mer rom i rom løsning blendings gardiner, teknisk rom osv.

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.669
8
38
Kvinesdal
minhjemmekino.no
OK, i et blandings-anfall av arbeidslyst (er egentlig hjemme i dag med sykdom) og nostalgi, så har jeg gått gjennom alle linkene og gjort om fa TinyURL til fullverdige lenker. Jeg har ikke orket å ta alle "underkapitlene", bare første og siste lenke i disse 1/2/3/....-variantene...
Hei Rune!
Veeeldig lenge siden sist jeg var innpå her. Og VELDIG greit med skikkelige linker til delprosjekter! Har brukt denne tråden ekstremt mye til egne ideer og prosjekter, og dette er liksom sjefstråden som viser hvordan på omtrent alt som kan tenkes innen kinobygging.
Har tatt opp tråden i egen tråd også, for å si det sånn, med en del store utstyrsutskiftinger som er på gang nå. Fint med litt aktivitet igjen!

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.583
9
38
Sarpsborg
Hei Rune!
Veeeldig lenge siden sist jeg var innpå her. Og VELDIG greit med skikkelige linker til delprosjekter! Har brukt denne tråden ekstremt mye til egne ideer og prosjekter, og dette er liksom sjefstråden som viser hvordan på omtrent alt som kan tenkes innen kinobygging.
Har tatt opp tråden i egen tråd også, for å si det sånn, med en del store utstyrsutskiftinger som er på gang nå. Fint med litt aktivitet igjen!

Takk og lykke til!

Dette er jo en av de trådene som virkelig gjorde Avforum interessant i storhetstiden.. (nesten 3000 000 visninger)

Hadde vært morsomt å hørt hvordan du ble fornøyd med bruken av den også RuneW.

Er det noe du ville ha prioritert og løst annerledes ut i fra det du vet nå. (tenker ikke på de ubehagelige overraskelsene med varmekabler og sånt) men mer rom i rom løsning blendings gardiner, teknisk rom osv.

Jeg er fornøyd / ikke fornøyd med:

+ Lyden generelt (*)
Dette gjelder kino-lyd. Jeg hører ikke så mye på musikk i kinoen av flere grunner.

+ Blendings-gardiner og lys-opplegg (x-comfort)
Dette har fungert 100% prikkfritt. Problemet er at det er så lenge siden jeg har holdt på med x-comfort-programmering at den dagen dette begynner å tulle, så er jeg helt sjanseløs til å få ordnet opp i det. Jeg har i den siste tiden begynt å bygge opp et Z-wave-system basert på denne:

https://elhandel.no/fibaro-home-center-2-z-wave

Så når ting en dag ikke fungerer (og det VIL det) eller jeg vil gjøre endringer/legge til ting, så må jeg bytte ut til Z-wave-komponenter. Da kan jeg også kose meg med å skrive avanserte scripts i LUA (noe som jeg er vant med fra app-programmeringen min).

+ Lyd-isolering gjennom yttervegger og ventilasjon
Lyd-isoleringen fungerer glimrende ut/inn av huset. Naboer med fest 10 m unna er ikke-detekterbart i kinoen (jeg har brukt den som sovesal en gang). Ingen hører noe på utsiden heller.

- De lavere frekvensene
Jeg hadde gjerne ut Ernaene (selv om de har en viss affeksjonsverdi) og er faktisk villig til å bruke noen/mange titalls tusen kroner på subber hvis jeg med rimelig grad av sikkerhet kunne vært sikker på at resultatet ble bra. Problemer er at jeg ikke har tid til å låne subber, flytte rundt på, måle og surre (lenger). Skulle gjerne ha gjort det.

- Lyd-isolasjon internt i huset
Jeg vet ikke om det er pga Ernaenes ekstreme subsoniske egenskaper eller mindre vellykket rom-i-rom, men det skrangler i glassene i skapet på stua når det står på som verst i kinoen. Det skal sies at da er det drøyt ned i kinoen også. Jeg har imidlertid tilgode å få klager fra andre i husholdningen og da er vel muligens prosjektet likevel vellykket?

- Friskluft
Jeg er ikke 100% fornøyd med utskiftingen av luft når vi er mange (les: mer enn 3) i kinoen. Uttrekksvifta har ikke kapasitet nok alene til å skifte ut luften fort nok, særlig ikke om man ser på mer enn en film eller en 3+ timer lang film. Jeg må antageligvis sette på vifter på inn-siden av rommet også. Jeg hadde en gang planer om å lage en kasse på utsiden av huset som kunne romme en billig AC innedel og kjøre luften gjennom denne samtidig som det ble skapt overtrykk i boksen for lettere å presse luften inn i rommet. Som med så mange andre av mine planer, så ble dette lagt på is (uten at lufta ble noe kjøligere av den grunn...).

Jeg har også tenkt litt på en Z-wave CO2-føler som styrer den vifta jeg allerede har slik at den kan gå avhengig av luftkvalitet.

- Atmos++

Jeg har ikke høyttalere i kanaler i taket. Jeg husker at jeg luftet ideen om høyttalere i taket en gang i tråden og synes jeg husker at konsensusen var at "dette aldri kom til å bli aktuelt". Vel, jeg har uansett lagt klar k-rør til dette (bedre med ett k-rør for mye enn ett k-rør for lite som kjerringa sa) og jeg har veldig lyst til å oppgradere receiver til noe Atmos-kompatibelt og bygge inn høyttalere i taket.

Men sånn som ståa er nå har jeg ikke tid til å surre så mye med dette. Mulig at jeg tar opp hobbyen igjen selvsagt

Sist redigert:
Reactions: Panza

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.669
8
38
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Takk for utfyllende status hos deg. Du kan helt sikkert få til et bra subsystem hos deg. Jeg kan anbefale Thomas Haugerud (Thohaug). Han tar sikkert gjerne turen opp til deg for å se hvordan det kan løses. Løsningen pleier å bli mange subber. Er rommet vanskelig å få til så kan man for eks bruke motfasebass for å ta ned stående bølger. Det fungerer meget effektivt og tar mye mindre plass enn store bassfeller.

Atmos er på vei inn hos meg. Slo til på black friday på ny prosessor (Yamaha), og skal prøve å lirke inn fire atmoshøyttalere i stjernehimlingen hos meg. Blir et greit prosjekt å holde på med utover våren.

Jeg har også hatt problemer med æøå, men da har Lygren vært inne og rettet opp. Tror det må være en bug i forumengine. ;)

20 Jan 2005
15.700
0
0
Hei Rune

Fikk plutselig en varsling om denne tråden. Har ikke vært her på flere år..... Håper alt er bra her.

Grunnen til at jeg skriver er at jeg lurer på om du er RuneW på elbilforum også? Der er jeg blitt daglig poster som knut.aulie siden det forumet er såpass ustabilt at jeg mistet brukeren som het counterpointer der

Fungerer dette forumet lengre? Det var en oppdatering og etter det funket ingenting!

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.583
9
38
Sarpsborg
Hei Rune ��

Fikk plutselig en varsling om denne tråden. Har ikke vært her på flere år..... Håper alt er bra her.

Grunnen til at jeg skriver er at jeg lurer på om du er RuneW på elbilforum også? Der er jeg blitt daglig poster som knut.aulie siden det forumet er såpass ustabilt at jeg mistet brukeren som het counterpointer der ��
Jepp, jeg er RuneW på de merkeligste steder :mrgreen: Venter forøvrig spent på min TM3!

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.583
9
38
Sarpsborg
Takk for utfyllende status hos deg. Du kan helt sikkert få til et bra subsystem hos deg. Jeg kan anbefale Thomas Haugerud (Thohaug). Han tar sikkert gjerne turen opp til deg for å se hvordan det kan løses. Løsningen pleier å bli mange subber. Er rommet vanskelig å få til så kan man for eks bruke motfasebass for å ta ned stående bølger. Det fungerer meget effektivt og tar mye mindre plass enn store bassfeller.

Atmos er på vei inn hos meg. Slo til på black friday på ny prosessor (Yamaha), og skal prøve å lirke inn fire atmoshøyttalere i stjernehimlingen hos meg. Blir et greit prosjekt å holde på med utover våren.
Takk for tips og grattis med Atmos-receiver!

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.583
9
38
Sarpsborg
Da er konkuransen i gang :rolleyes:Jeg har også bestilt TM3 (den 5/12).
Spørs om det blir mye til konkurranse. Var vesentlig senere ute enn deg.

Blir saftig oppdatering fra Leaf (som jeg mener å huske at du har)
"Not anymore", som vår venn sa (6:10):

[video=youtube_share;tDSM7AKfVJg]https://youtu.be/tDSM7AKfVJg?t=370[/video]

Jentungen øvelseskjører så jeg måtte bytte ut med en småbulk-ikke-så-krise-bil med manuelt gear.

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.583
9
38
Sarpsborg
Det er vist fredag i dag ;-)
Hehe, ja det var lenge siden...

Hvis jeg kan slippe å komme med en grisevits, men heller komme med et "blinkskudd" av
den flotte juledekorasjonen de har på Kalnes sykehus?

Nydelig mix av heselig plastikk-tre og hengte nisser og alver:

nissetre.jpg

God jul!

paalab

Medlem
9 Mar 2006
4.060
0
36
43
Du har ikke vært på Psykiatrisk og tatt bilde :rolleyes:
(håper jeg IKKE støter noen...)
Her ser det ut til at det er noen som ikke er så glad i Nissen som har pyntet dette.

God Jul

Sist redigert:

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.169
98
48
41
www.avforum.no
Hehe, ja det var lenge siden...

Hvis jeg kan slippe å komme med en grisevits, men heller komme med et "blinkskudd" av
den flotte juledekorasjonen de har på Kalnes sykehus?

Nydelig mix av heselig plastikk-tre og hengte nisser og alver:

Vis vedlegget 127762

God jul!
Hahaha, den skal jeg vise til modern som er psykiater... :) Ellers; kansellerte Model 3 etter 3 år med venting jeg da, performance var fristende men blir jo litt ufornuftig når den koster nesten det samme som en greit utstyrt Model S. Dermed ble det bestilling av ny Model S i stedet for 3, gubbeversjon da, men fikk en "lagerbil" til god pris så da var det gjort. Kommer jo til å bli grønn når folk kjører forbi med Performance Model 3, det er jo klart, er jo egentlig i Tesla-verden en utrolig billig performance bil...

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.583
9
38
Sarpsborg
Dermed ble det bestilling av ny Model S i stedet for 3, gubbeversjon da, men fikk en "lagerbil" til god pris så da var det gjort. Kommer jo til å bli grønn når folk kjører forbi med Performance Model 3, det er jo klart, er jo egentlig i Tesla-verden en utrolig billig performance bil...
For å kombinere litt med AV inne i alt bilpratet: Det sies at TM3 har et veldig bra lydanlegg. Det er en ting jeg virkelig gleder meg til etter å ha lidd meg gjennom det ene anlegget verre enn det andre (Toyota Corolla, Toyota HiAce, Kia Rio...). Sist gang jeg hadde bra lyd i en bil var da jeg rægget rundt i en Nissan Cherry med 80% av bagasjerommet fylt av sub. Bilen kostet 10 og anlegget 20. Det var tider...

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.169
98
48
41
www.avforum.no
For å kombinere litt med AV inne i alt bilpratet: Det sies at TM3 har et veldig bra lydanlegg. Det er en ting jeg virkelig gleder meg til etter å ha lidd meg gjennom det ene anlegget verre enn det andre (Toyota Corolla, Toyota HiAce, Kia Rio...). Sist gang jeg hadde bra lyd i en bil var da jeg rægget rundt i en Nissan Cherry med 80% av bagasjerommet fylt av sub. Bilen kostet 10 og anlegget 20. Det var tider...
Ja, har hørt det samme, så var absolutt ikke uten en viss grad av bitterhet jeg kjørte kansellering av Model 3. Blir garantert en fantastisk fin bil... Det andre argumentet jeg imidlertid hadde sånn i forhold til Model S var at jeg fikk lov å legge til FSD på S´en, mens de p.t. ikke lot meg gjøre det ved bestilling av Model 3. FSD er kanskje noe som ikke folk flest bryr seg om, men på Tesla vet jeg at siste teknikk har veldig mye å si for brukeropplevelsen ettersom jeg har kjørt rundt i S siden 2013. Får en kjøpt med FSD er en sikret oppgradering til HW3 "gratis", og dermed har en mulighet for å leke seg med det nyeste av det nye innen selvkjøring enda litt lenger..... Alternativet er jo selvsagt bare å vente på at HW3 blir standard i Model 3 da, som jeg sikkert burde gjort, men men... :)

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
8
38
Drammen
Å kalle en EL bil for en perfomance bil så spørs det på hva man legger i en performance bil, for meg holder det ikke at den går fort rett frem. Å ja, jeg vet at Musk sier at Model 3 skal være raksest i klassen selv rundt en bane, men det tviler jeg meget sterkt på. Model S i P85 versjon kjørte på 1.48 på Rudskogen med Tommy Rustad som som sjåfør for noen år siden, jeg som hobby sjåfør kjører 1.36.08 med min lett modifiserte BMW M2 etter kun 6 banedager med bil (kjørte 1.39.94 første dag, men har 15 år med MC erfaring på bane som jeg sluttet med i 2011). Regner med å kjøre på 1.34.xx til neste år, og en prof sjåfør som Tommy Rustad burde klare å kjøre den fortere. Tviler på at en Model 3 P er 14-15 sekunder raskere rundt Rudskogen enn S P85. M2 regnes vel heller ikke i klassen til Model 3, men heller M3 (ikke at den er betydelig raskere enn en M2 rundt en bane, men den har fort 70-80hk mer). Og jeg kan kjøre i det tempoet i runde etter runde til jeg går tom for bensin, det kan ikke en EL bil...:cool:

Uansett så er det kult at det blir litt aktivitet i de gamle trådene.:eek:

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.169
98
48
41
www.avforum.no
Nei, for banefolk er nok ikke Tesla spesielt godt egnet, alt for store krav til "perfekt" batterilading for nødvendig akselerasjon osv osv. Tesla er nok først og fremst den perfekte kombo av fornuft og litt "attåt", folk som normalt sett hadde kjøpt seg en Volvo ser plutselig sitt snitt til å kunne spare en slant om en regner inn besparelser og fordeler og samtidig få seg litt gass i pedalen. BMW M-serie blir noe helt annet, men med banemodus på M3 Performance ser den jo unektelig ut som en morsom sak som mer en "bonus" da...