Rovik's kino rom. *Sketchup skisser ferdig, rev.01*

Rovik

Medlem
10 Des 2006
725
0
0
41
Frei
Angående leveringstid er det best å ringe Avshop, for å forsikre seg at de er på lager. Hvis ikke kan det ta noen mnd, slik det gjorde hos meg.

KaNi

Medlem
15 Nov 2007
256
0
0
42
Hei, Rovik

Var på byggebolig, og der traff jeg på denne linken. Holder på med akkurat det samme som deg (altså bygge tak/terrasse over oppvarmet rom). Tenkte først å gå for byggforsk sin "Isolert, luftet terrasse med trebjelker (525.324), men vurderer nå å gå for kompakt tak.

Har du bestemt deg?

(meget imponerende gipsheis, forresten!)

Rovik

Medlem
10 Des 2006
725
0
0
41
Frei
Hei, Rovik

Var på byggebolig, og der traff jeg på denne linken. Holder på med akkurat det samme som deg (altså bygge tak/terrasse over oppvarmet rom). Tenkte først å gå for byggforsk sin "Isolert, luftet terrasse med trebjelker (525.324), men vurderer nå å gå for kompakt tak.

Har du bestemt deg?

(meget imponerende gipsheis, forresten!)

Takk for det KaNi.
Har lenge planlagt isolert luftet tak, men det får totalt slakt på Byggebolig.no
Kommer til å gå for kompakt tak, da det gir bedre lydisolering. Usikker om det blir Q-dekke, lecaplank eller hulldekke.

KaNi

Medlem
15 Nov 2007
256
0
0
42
Takk for det KaNi.
Har lenge planlagt isolert luftet tak, men det får totalt slakt på Byggebolig.no
Kommer til å gå for kompakt tak, da det gir bedre lydisolering. Usikker om det blir Q-dekke, lecaplank eller hulldekke.

Ja, jeg leste det. Jeg tok kontakt med Byggforsk i Oslo og spurte om hvilket tak de ville anbefale. De skrev tilbake at de sidestiller disse to takkonstruksjonene, og vil ikke si at den ene er bedre enn den andre. Jeg vet ikke, så kommer nok til å gå for den lufta versjonen; det var det jeg hadde tenkt i utgangspunktet.

OleM

Medlem
26 Jul 2003
11.823
0
0
Monterte opp stolene i peisestuen for å sjekke om de fungerte og var fri for skader. Må nok pakke de ned om ikke lenge. De måler noen cm mindre i bredden enn hva jeg regnet ut hos avshop.no, får nå ca 60cm passasje på hver side i kinoen :)
Hvor bred er denne 3-seteren?

Sub-Lock

Medlem
6 Okt 2004
1.470
0
0
Hei! Vår og sommer har kommet, har det blitt noe kinobygging på deg? Super gipsheis! Jeg var så heldig at jeg fikk lånt en der jeg kjøpte gipsen, så det var ganske så fint, en slarkete sak riktignok, men det gikk seg til :)

Rovik

Medlem
10 Des 2006
725
0
0
41
Frei
Hei, det har ikke skjedd noe kino relatert på en god stund dessverre. Har prioritert andre ting. Kommer sterkere tilbake når det skjer noe her.

Rovik

Medlem
10 Des 2006
725
0
0
41
Frei
Da har jeg endelig blitt ny huseier. Har sett meg ut et rom nede i kjelleren som skal brukes til kinorom. Rommet er ca 50% under bakkenivå, og befinner seg under balkongen på sørsiden av huset.Tre av veggene er som sagt 50% under bakkenivå og den fjerde veggen er selve grunnmuren til huset. Alle veggene er i leka mur.Rommet måler 382cm bredt, 710cm langt og 238cm høyt. Målene kommer til å krympe endel, siden rommet ikke er innredet enda. Tror dette kan være et godt utgangspunkt for å redusere støy til resten av huset.Som lydisolering planlegger jeg rom i rom prinsippet, med Auralex Resilient Channel slik at hverken tak eller vegger er i kontakt med eksisterende. Det skal også være to lag med gips på tak og vegger med greenglue mellom.I gulvet blir det trinnlydsplater med varmekabel, gulvspon og teppefliser.

attachment.php

Her er et bilde hvordan det ser ut utvendig. Kinorommet blir under balkongen her.

attachment.php

Vedlegg

• 2.JPG
    2.JPG
    281,7 KB · Sett: 1.398
  • 4.JPG
    4.JPG
    359,8 KB · Sett: 6.967
Sist redigert:

johnnymhz

Medlem
9 Okt 2010
1.230
0
36
Et veldig godt utgangspunkt dette :-D Litt av en lengde på rommet ditt da, over 7 meter. Planer om å ha lydtransparent lerret der eller?

Rovik

Medlem
10 Des 2006
725
0
0
41
Frei
johnnymhz skrev:
Et veldig godt utgangspunkt dette :-D Litt av en lengde på rommet ditt da, over 7 meter. Planer om å ha lydtransparent lerret der eller?

Vurderer sterkt lydtransparent lerret, for å få så stort bilde som overhodet mulig.
Ganske fornøyd med rommet sånn egentlig, men har et lite fukt problem oppe i taket mot grunnmur på huset. Balkongtaket består av 2"x8" bjelker med sponplater og plastet dekke over seg.
Det virker som vann kommer inn enkelte plasser inn mot husveggen:???:
Skal få tatt noen bilder av dette.

Rovik

Medlem
10 Des 2006
725
0
0
41
Frei
vegardxf skrev:
gratulerer som huseier! skal bli artig pg se hva du kan få til med all denne plassen ;)

noen planer om hva du skal ha av komponenter?

Takk for det :D vurderer 11.2/4 oppsett, men tiden vil vise hva det blir til. Har noe utstyr fra før, men er noe usikker om dette blir brukt.

Rovik

Medlem
10 Des 2006
725
0
0
41
Frei
Her er noen bilder som viser at det kommer inn vann enkelte steder.
Noen som har peiling på utbedring av dette?
Bildet som er merket med røde piler, viser hvor problemet ligger.

attachment.php

Har problemer med å få lastet inn de to siste bildene. Skal prøve igjen litt senere.

attachment.php

attachment.php

Vedlegg

• 1.JPG
    1.JPG
    296 KB · Sett: 880
  • 3.JPG
    3.JPG
    220,9 KB · Sett: 891
  • 4.JPG
    4.JPG
    309,9 KB · Sett: 866

Rovik

Medlem
10 Des 2006
725
0
0
41
Frei
jakv skrev:
Ang. vanninntrengning.
Ligger plastdekket godt oppetter veggen under bordkledningen?

Det bildet tok jeg på søndag:)
Angående plastdekket ligger dette mellom 5-7 cm bak bordkledningen. Må ta av de to nederste bordene bordene for å sjekke bedre.

Rovik

Medlem
10 Des 2006
725
0
0
41
Frei
Fortsatt ingen fremgang med byggingen, da det er mye som må planlegges.

Tanken er å bygge rom i rom løsning. Før jeg kommer så langt, hva mener dere om å behandle, male eller slamme den innvendige siden av lecablokkene slik at det hindrer fukt og evt lydlekkasje?
Den ene veggen er behandlet fra før.

2-1.jpg

Disse vinduene skal mures igjen.

1-1.jpg

Døren lengst fram inn til framtidlig kino. Bak venstre vegg er det en bod, og bak høyre er det garderoberom. Altså lite støt som forplanter seg til resten av huset.

7.jpg

jakv

Medlem
10 Des 2004
24.682
1
38
55
Kristiansund
Sikker på at du vil mure igjen? Tenker litt på at du kanskje vil ha annet bruk av rommet senere som kanskje fordrer at du har vindu. Det går an å lage et eller annet arrangement som blender av når du skal se film f.eks.

Paradiso

Medlem
12 Mai 2012
438
0
16
jakv skrev:
Sikker på at du vil mure igjen? Tenker litt på at du kanskje vil ha annet bruk av rommet senere som kanskje fordrer at du har vindu. Det går an å lage et eller annet arrangement som blender av når du skal se film f.eks.

Det er heller ikke problem å sette inn vinduer igjen på senere tidspunkt.

Vinduer er en uting i dedikerte filmrom. :-D Fordrer dog at man sikrer grei ventilasjon på annen måte.