Rom størrelse

Xerxes

Medlem
28 Okt 2003
120
0
16
Er i startfasen på planlegging av kinorom...

Jeg har funnet noen romkalkulatorer f.eks. http://www.mh-audio.nl/Acoustics/RoomDim.html
for best mulig utgangspunkt, men da kommer det opp noen spørsmål jeg ikke finner svar på...

Jeg skal bygge en baffelvegg og spørsmålet er om romstørrelsen skal regnes fra denne baffelen eller om området bak skal regnes med i det totale arealet?
Det blir åpning på hver side av baffelen og arealet/volumet vil bli en større bassfelle. (derfor tenker jeg at det skal være med i arealberegningen...)

I tillegg så blir det mest sannsynlig en yttervegg, hvordan bør det ventileres uten at det bli en "lydgang" ekkorom bak og rundt..

Har dere noen synspunkter rundt dette?

Room Calculation.jpg

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.173
80
48
dra hele baffelen helt mot vegg på begge sider, å bruke rommet her som en bassfelle vil ikke gi like bra resultat

Xerxes

Medlem
28 Okt 2003
120
0
16
Takk for svar..

Dette er eneste plassen for en bassfelle i front
Jeg får ikke plass til en "konvensjonell" bassfelle på skrå i hjørnene i fornt da lerretet vil gå nesten vegg i vegg..
Men hvis jeg bygger ett eget "rom" til bassfellene på hver side, kubisk 50x50cm 50x30 ish fra gulv til tak?

Hvis jeg lar baffelvegg gå vegg i vegg så må jeg vel ihvertfall utvide rommet bakover..
HU.. det tar større plass en jeg trodde... skal bygge 50m2 og hadde tenkt ett lite kontor + en liten bar/stue i tillegg..

Vedlegg

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.173
80
48
Bygg baffelvegg helt ut til sidevegger ,poenget med en baffelvegg er jo å unngå førsterefleksjoner fra frontvegg/kvartbølgekansellering.
du har da ingen behov for bassfeller her fremme.

Xerxes

Medlem
28 Okt 2003
120
0
16
Okidok.. takk for svar.. nybegynner på akustikk..
Leser her og der uten å finne de rette svarene. Har sett at noen polstrer fronthøyttalerne sine godt og kaller det bassfeller... men det er jo ikke noen sammenhengende baffel.

Blir jo noen målinger etter at kinoen er oppe og går, men da er det for sent med slike større korreksjoner.
Svaret blir vel at "beste" rom dimensjoner blir fra baffelveggen da.

Hva er hovedpoenget med å fylle hele bakrommet til baffel med isolasjon hvis det ikke skal være bassfelle?
Tenker da å isolere litt tynnere (kun litt for unngå klang typ 15-20cm) og slik at jeg unngår å få duggpunkt midt inne i bakrommet, også kan jeg da også lufte ut dette rommet med ett par ventiler. Rommet bak baffel blir ca 40cm pga basskasse under lerretet.

På sidene av bafflen så putter jeg absorpsjon da, men ikke for bass

Kommer mer spørsmål etterhvert :)

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.173
80
48
Okidok.. takk for svar.. nybegynner på akustikk..
Leser her og der uten å finne de rette svarene. Har sett at noen polstrer fronthøyttalerne sine godt og kaller det bassfeller... men det er jo ikke noen sammenhengende baffel.

Blir jo noen målinger etter at kinoen er oppe og går, men da er det for sent med slike større korreksjoner.
Svaret blir vel at "beste" rom dimensjoner blir fra baffelveggen da.

Hva er hovedpoenget med å fylle hele bakrommet til baffel med isolasjon hvis det ikke skal være bassfelle?
Tenker da å isolere litt tynnere (kun litt for unngå klang typ 15-20cm) og slik at jeg unngår å få duggpunkt midt inne i bakrommet, også kan jeg da også lufte ut dette rommet med ett par ventiler. Rommet bak baffel blir ca 40cm pga basskasse under lerretet.

På sidene av bafflen så putter jeg absorpsjon da, men ikke for bass

Kommer mer spørsmål etterhvert :)
om du ser på byggetreåden min, kan du se hvordan jeg bygget min baffel.

Xerxes

Medlem
28 Okt 2003
120
0
16
Jeg er ikke så sikker på at min opprinnelige plan er så dum..

Jeg har nå lest på litt mer spesifikt rundt baffel og bassfelle og jeg finner ingen steile meninger mot å bruke bafflen som bassfelle.

Spesielt Nyal Mellor hos Acustic Frontier anbefaler kun denne løsningen for alle kinoer han bygger.
Dennis Erskine har også designet lignende baffelvegger

Så lenge jeg har stor nok baffel rundt høyttalerene så finner jeg ingen gode argumenter mot dette, kun positive.
En liten designendring der jeg tenker at baffelen går helt ut i høytaler høyde og at det blir åpning i alle hjørner og kanskje også oppe...

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.173
80
48
Jeg er ikke så sikker på at min opprinnelige plan er så dum..

Jeg har nå lest på litt mer spesifikt rundt baffel og bassfelle og jeg finner ingen steile meninger mot å bruke bafflen som bassfelle.

Spesielt Nyal Mellor hos Acustic Frontier anbefaler kun denne løsningen for alle kinoer han bygger.
Dennis Erskine har også designet lignende baffelvegger

Så lenge jeg har stor nok baffel rundt høyttalerene så finner jeg ingen gode argumenter mot dette, kun positive.
En liten designendring der jeg tenker at baffelen går helt ut i høytaler høyde og at det blir åpning i alle hjørner og kanskje også oppe...
er vel en slags hybrid løsning du bygger da.
Det er mye skriveri på div forumer rundt om i verden angående design av baffel, jeg rådførte meg med avshop å bygget alt etter deres anbefalinger,