Rom i rom (kjeller med pipe)?

christr

Medlem
6 Jul 2011
155
17
18
Hei!

Mener uansatt valg av isolasjon at denne skal ligge helt inntil betongen. Forskjellen er at Rockwool kan legges inntil uten andre tiltak, mens Glava må ha grunnmurspapp eller lignende. Kondens kan oppstå på veggen, og hvis man har et hulrom her så kan kondens samle seg og renne ned - ergo trøbbel. Isolasjon helt inntil betong hindrer dette. Se vedlagt bilde (høyre side).

Vis vedlegget 243372

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
339
35
28
Hei!

Mener uansatt valg av isolasjon at denne skal ligge helt inntil betongen. Forskjellen er at Rockwool kan legges inntil uten andre tiltak, mens Glava må ha grunnmurspapp eller lignende. Kondens kan oppstå på veggen, og hvis man har et hulrom her så kan kondens samle seg og renne ned - ergo trøbbel. Isolasjon helt inntil betong hindrer dette. Se vedlagt bilde (høyre side).

Vis vedlegget 243372

Sikkert lurt å forholde seg til Rockwool og Glava sine veiledninger. Jeg delte hva jeg selv har hørt og sett at andre gjør (bl.a. snekkerfirma og byggingeniører

Shallow_

Medlem
21 Mar 2005
9.645
95
48
45
Med Rockwool kan du legge isolasjonen helt inntil muren fordi den trekker ikke fuktighet til seg. Glava bør ha en tomme avstand til betong pga den trekker fuktighet til seg. Jeg ville definitivt beholdt ventilene, viktig med utskifting av luft. Flere her på forumet har koblet til ventilasjon til ventilene. Jeg skal i starten ha min kino med passive ventiler, luftevindu og vifter, så får jeg se hvor lang tid det tar før jeg går over til ventilasjon
Hvorfor ikke gå rett på aircondition/varmepumpe ?

Beste innvesteringen jeg noen gang har gjort.

Har faktisk for bare noen uker siden montert innedel nr 4. Dedikert AC til datarom.

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.362
194
63
42
www.avforum.no
Trenger jo ventilasjon uansett om en har varmepumpe da, men helt enig i at varmepumpe er en veldig god idé i en hjemmekino! :)

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
339
35
28
Hvorfor ikke gå rett på aircondition/varmepumpe ?

Beste innvesteringen jeg noen gang har gjort.

Har faktisk for bare noen uker siden montert innedel nr 4. Dedikert AC til datarom.

Fordi:
- vi har to varmepumper fra før, kona er neppe positiv til en tredje.
- alt koster, prøver å holde kostnadene nede.
- er tilhenger av å prøve ut hvordan ting fungerer med enkle tiltak før jeg handler dyrere løsninger.
- kinorommet mitt blir ikke hermetisk tette slik andre har, det har to luftevinduer og to passive ventiler.
- ettermontering av ventilasjon bør være overkommelig i mitt nye kinorom.

Så gjenstår det å se hvor lang tid det tar før jeg gjør endringer mtp. ventilasjon

Shallow_

Medlem
21 Mar 2005
9.645
95
48
45
Fordi:
- vi har to varmepumper fra før, kona er neppe positiv til en tredje.
- alt koster, prøver å holde kostnadene nede.
- er tilhenger av å prøve ut hvordan ting fungerer med enkle tiltak før jeg handler dyrere løsninger.
- kinorommet mitt blir ikke hermetisk tette slik andre har, det har to luftevinduer og to passive ventiler.
- ettermontering av ventilasjon bør være overkommelig i mitt nye kinorom.

Så gjenstår det å se hvor lang tid det tar før jeg gjør endringer mtp. ventilasjon

Sorry, tok ikke høyde for KF ;)

Haavard81

Medlem
28 Aug 2013
17
5
3
Da er det isolering av vegger som står på planen men tenkte før eg begynner på det om noen kan sjå om de ser noe som er horibelt feil som bør rettes på? :)

Har to klosser som støtter to av sideveggen som skal bort, har ein del lydbøyler liggene men er det nødvendig? Skal opp ein baffelvegg i front (der hvor arbeidslysene står) og så skal det opp ein vegg i bakkant ca. der hvor osb platene ligger som skal bli teknisk rom.

Vegger/tak skal bestå av 12mm osb plater og LaDura 12,5mm gipsplater.

20201029_190956.jpg
20201029_191015.jpg

• Like
Reactions: christr

christr

Medlem
6 Jul 2011
155
17
18
Da er det isolering av vegger som står på planen men tenkte før eg begynner på det om noen kan sjå om de ser noe som er horibelt feil som bør rettes på? :)

Har to klosser som støtter to av sideveggen som skal bort, har ein del lydbøyler liggene men er det nødvendig? Skal opp ein baffelvegg i front (der hvor arbeidslysene står) og så skal det opp ein vegg i bakkant ca. der hvor osb platene ligger som skal bli teknisk rom.

Vegger/tak skal bestå av 12mm osb plater og LaDura 12,5mm gipsplater.

Vis vedlegget 243407Vis vedlegget 243408
Hei hei! Ser bra ut dette:)

Får ikke studert alt, men av det jeg ser på disse bildene er (foreløpig) følgende;

- Det mangler spikerslag for plater i tak (typisk kubbing mellom bjelkene eller stålprofil) .
- Det mangler spikerslag eller noe som støtter for plate(r) som skal foran pipe. (Antar løsning rundt pipe er ok ift. brannhensyn?)
- Usikker på hvordan du tenker isolering i tak, men det kan vurderes noe som holder eksisterende isolasjon på plass - slik at den ikke ender med å falle ned på ny isolasjon du legger inn. Usikker på om dette har noe å si, men som sagt så kan det vurderes.
- Mulig du har sagt noe om dette tidligere, men hva gjør du med elektro, lys og trekking av høyttalerkabler? Skal alt dette utenpå? Hvis noe av dette skal inn i vegg bør dette gjøres før isolering.
- Når du isolerer, pass på korrekt tykkelse (avhengig av om utvendig vegg mot terreng har isolering på utside eller ikke) og at isolasjon da plasseres inntil mur.
- Lydbøyler vil ikke være nødvendig med den konstruksjonen du har bygget:)

Sist redigert:

Haavard81

Medlem
28 Aug 2013
17
5
3
Takker for tilbakemelding :)

- Tenkte det kanskje holdt å bare skru platene i bjelkelaget :p Har masse kapp så er ikkje noe problem å kubbe i mellom :)
- Siden pipen kun er 50cm så tenkte eg at det var greit å bare skru platene i stenderene på kvar side? Har prøvd å bygge minst mulig ut fra pipen da rommet er trangt nok fra før... Pipen er fylt med sand og inspeksjons-luken er flyttet opp i stue så den kan eg kle inn fra alle kanter.
- Er allerede 20cm isolasjon i taket men 10 cm til er ikkje noe problem å få til. Stifte noe tau eller noe for å holde det på plass kanskje?
- Når alt av vegger og tak er på plass tenkte eg å lage noen kanaler utenpå vegg/tak slik eg har sett andre her inne gjøre slikt at rommet blir heilt tett utenom ventilasjon og dør.
- Blir 50cm rockwool på vegger med mur så går eg for Glava (på tilbud på OBS Bygg akuratt nå) på resten av veggene/tak.
- Ok supert, da dropper eg lydbøyler :)

Da blir det å få på plass litt spikerslag i løpet av helgen :)

• Like
Reactions: Toroluf

christr

Medlem
6 Jul 2011
155
17
18
Takker for tilbakemelding :)

- Tenkte det kanskje holdt å bare skru platene i bjelkelaget :p Har masse kapp så er ikkje noe problem å kubbe i mellom :)
- Siden pipen kun er 50cm så tenkte eg at det var greit å bare skru platene i stenderene på kvar side? Har prøvd å bygge minst mulig ut fra pipen da rommet er trangt nok fra før... Pipen er fylt med sand og inspeksjons-luken er flyttet opp i stue så den kan eg kle inn fra alle kanter.
- Er allerede 20cm isolasjon i taket men 10 cm til er ikkje noe problem å få til. Stifte noe tau eller noe for å holde det på plass kanskje?
- Når alt av vegger og tak er på plass tenkte eg å lage noen kanaler utenpå vegg/tak slik eg har sett andre her inne gjøre slikt at rommet blir heilt tett utenom ventilasjon og dør.
- Blir 50cm rockwool på vegger med mur så går eg for Glava (på tilbud på OBS Bygg akuratt nå) på resten av veggene/tak.
- Ok supert, da dropper eg lydbøyler :)

Da blir det å få på plass litt spikerslag i løpet av helgen :)
Bare kjekt det!

- Ja, mest sannsynlig vil det holde greit uten, men du får en ekstra støtte bak i tilfelle bevegelser. Ville absolutt anbefalt det. Med spikerslag/støtte bak har du også noe å fuge mot. Husk gliper i alle hjørner/overganger for elastiske fuger - typisk 5-10mm. Dette enten på ett av platelagene eller begge.
- Helt i orden ift. pipe, men du kan legge en liten støtte bak av samme grunn som over - typisk liten stålvinkel på 10-20mm. Jeg gjorde dette selv grunnet tilsvarende løsning som deg (hadde en bærevegg jeg måtte holde meg så tett på som mulig).
- Jeg brukte tau hos meg, og to isolasjonslag (ett mellom eksisterende bjelkelag og et i nytt bjelkelag) med luft mellom.
- Helt flott det ift. det tekniske. Jeg la alt inni vegg, men med mye tiltak for å få det lydtett. Enklere og bedre lydmessig å gjøre som du planlegger, men i mitt tilfelle ble dette valgt bort grunnet lite rom og estetiske valg.