Rom i rom (kjeller med pipe)?

Haavard81

Medlem
28 Aug 2013
17
5
3
Hei,

Lurer på om eg kan få litt hjelp/ideer til hvordan eg skal får rom i rom her? Eg sitter litt fast med tanke på hvordan eg bør bygge med tanke på pipen som stikker ut...

Til øst og nord for rommet er utendørs, vest er gang/bod'er og sør er gjeste-soverom. Over er stue.

Hvis det går tenker eg 2 seterader, 3 seter fremst og 2 seter bak.

Lyd: 5.2 (7.1.2 ein gang i framtida)
Prosjektor: Sony HW-30 (blir også byttet ut ein gang i framtida)
Lerret: DreamScreen v4 wideframe (kan bli byttet ut ein gang i framtida)

kino_rom_empty.PNG

20200531_162256.jpg

20200530_165459.jpg

20200525_192212.jpg

Vinduer og dører skal bli murt/snekret igjen (første bilde er nyest, eg har revet ned alt gammelt).

Sist redigert:

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
74
20
8
Pipa:
Det ser ut til å være Leca pipe - denne SKAL ha 2 synlige sider, i tillegg til at Inspeksjons/feieluka SKAL være tilgjengelig. Så dette setter begrensinger på akkustiske tiltak som kan gjøres fysisk på pipen - utover å sparkle og male den (som ikke hjelper mye på akustikken).

Haavard81

Medlem
28 Aug 2013
17
5
3
Ops, trudde eg hadde skrevet det men vart vist glømt... Pipa skal fylles med sand og ny inspeksjonsluke blir montert oppe i stue :)

Shallow_

Medlem
21 Mar 2005
9.645
95
48
44
Jeg har en lignende situasjon hos meg, og min løsning ble et skap/rack med samme dimensjoner som pipa på andre siden av rommet for symetri.

Men med 4.5m bredde så hadde jeg litt mer å gå på.

Har dekket alle veggene og pipa med tjukke gardiner.

Haavard81

Medlem
28 Aug 2013
17
5
3
Takk Shallow_, symetri er sikkert lurt ja men nå skal det sei at eg er ganske tonedøv :)

Med mine fantastiske paint skills tenker eg noko slikt kan kanskje gå bra? Da blir det 2,5m mellom pipe og utforingen på andre siden (2 seteren er 2m brei). Men 3 seteren kommer kanskje litt nærme bilde, rundt 2,8-3m men det har eg hatt før på denne prosjektoren/lerrer og det har forsåvidt går bra.
Kino-rom_layout_v01 (1).PNG

Shallow_

Medlem
21 Mar 2005
9.645
95
48
44
Jeg har min eneste 3 seter helt bak inntil veggen med side bakhøyttalere inni hver av de krokene, og er meget fornøyd. Har også fått hjelp til måling og det er helt riktig.

Ville dratt 2 seter helt bak til veggen, og jeg ville kjørt side høyttalere på veggen pekende ned mot lytteposisjon ved siden av begge seteradene.

Det var slik jeg planla for lenge siden mens det var aktuellt å prøve strekke rommet og ha 2 rader.

rom i rom.jpg

Shallow_

Medlem
21 Mar 2005
9.645
95
48
44
Takker igjen, da prøver eg meg på noko slikt :)

Ville nok holdt kledningen rundt pipa minimal for ikke stjele mer bredde enn du må. Vil ikke tro du taper noe på å nøye deg med en 0.5 - 1 cm plate akkurat rundt der.

Men det kan jo bare være tegningen som ser litt voldsom ut da ;)

Men få gjerne noen flere innspill også, jeg er ikke noe spesialist på rom design, så det kan være dette ikke nødvendigvis funker hos deg..

Haavard81

Medlem
28 Aug 2013
17
5
3
Ja, trenger nok ikkje la stenderverket gå utpå fronten på pipa så vil nok kunne spare ~10cm der og dertil like masse på andre siden :)

Tegningen er nok litt "voldsom" har satt alle veggene til 15cm, tenker i grunn 2x4 + Sponplate + LaDura gips eller 2x4 + 2 x LaDura gips men er litt usikker...

Shallow_

Medlem
21 Mar 2005
9.645
95
48
44
Ja, trenger nok ikkje la stenderverket gå utpå fronten på pipa så vil nok kunne spare ~10cm der og dertil like masse på andre siden :)

Tegningen er nok litt "voldsom" har satt alle veggene til 15cm, tenker i grunn 2x4 + Sponplate + LaDura gips eller 2x4 + 2 x LaDura gips men er litt usikker...

Og hvis motsatt av pipa er mot yttervegg (som det ser ut på bildene), så vet jeg ikke om jeg hadde sløst bort plass der heller, men igjen, her kan noen som har bygget slik komme med innspill.

Haavard81

Medlem
28 Aug 2013
17
5
3
Ok :)

Må planere gulvet og mure igjen ei dør og to vinduer så har litt tid til å tenke eventuelt få andre innspill :)

Haavard81

Medlem
28 Aug 2013
17
5
3
Da er eg kommet litt videre, skal snart begynner med isolation i gulvet, lurer litt på om Hunton er bra greier?

20201005_183238.jpg

• Like
Reactions: vegardxf

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
74
20
8
Trefberisoloasjon VS Steinull/Glassull
+ Litt bedre på lydisolering
+ Mindre (lite) kløing under arbeid
+ Skal være bedre på inneklima (men tett gulv er tettere enn vegg..)

+/- Tar opp mere fuktighet, så er bedre på fuktvariasjoner, samtidig er det basert på trefiber som i teorien kan råtne dersom det blir for fuktig for lenge. Over plastfolie (som hos deg) skal det ikke være særlig risiko for fuktinnsig.

- "Stive", må kuttes presis for ikke å få glipper (kan ikke presses sammen)
- ca 8% dårligere på varmeisolasjon

• Like
Reactions: Haavard81

Haavard81

Medlem
28 Aug 2013
17
5
3
Går sakte men sikkert framover :)

Da kan eg begynne på rommet i rommet men er litt usikker på det her med isolering av betongmuren, muren rett fram på bilde har fyllmasse på andre siden uten om siste ~25cm i toppen hvor luftekanalene er da det er ein uteplass med overbygg på utsiden, muren til høgre som akuratt kan skimtes på bilde har ikkje fyllmasse på utsiden. Er ingen tegn på fukt.

Såg i ein annen tråd at isolasjonen skulle heilt inntil betongmuren men bør da det to luftekanalene eg har oppe til høgre og venstre tettes igjen? Eller kan eg sitte isolasjonen inne i stenderverket noen cm fra betongmuren slikt at det blir luft mellom isolasjonen og muren som eg også har sett noen gjøre?

20201019_171605.jpg

Haavard81

Medlem
28 Aug 2013
17
5
3

Da kan eg begynne på rommet i rommet men er litt usikker på det her med isolering av betongmuren, muren rett fram på bilde har fyllmasse på andre siden uten om siste ~25cm i toppen hvor luftekanalene er da det er ein uteplass med overbygg på utsiden, muren til høgre som akuratt kan skimtes på bilde har ikkje fyllmasse på utsiden. Er ingen tegn på fukt.

Såg i ein annen tråd at isolasjonen skulle heilt inntil betongmuren men bør da det to luftekanalene eg har oppe til høgre og venstre tettes igjen? Eller kan eg sitte isolasjonen inne i stenderverket noen cm fra betongmuren slikt at det blir luft mellom isolasjonen og muren som eg også har sett noen gjøre?

20201019_171605.jpg

• Like
Reactions: Toroluf

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
338
35
28

Vis vedlegget 243366

Med Rockwool kan du legge isolasjonen helt inntil muren fordi den trekker ikke fuktighet til seg. Glava bør ha en tomme avstand til betong pga den trekker fuktighet til seg. Jeg ville definitivt beholdt ventilene, viktig med utskifting av luft. Flere her på forumet har koblet til ventilasjon til ventilene. Jeg skal i starten ha min kino med passive ventiler, luftevindu og vifter, så får jeg se hvor lang tid det tar før jeg går over til ventilasjon

• Like
Reactions: Haavard81

Haavard81

Medlem
28 Aug 2013
17
5
3
Ok, takker for info, da trur eg at eg går for Glava mellom stenderverket så slipper eg å knote med å isolere bakom stenderene :p

Har laget til ein egen luftekanal for Mitsubishi Electric VL-50 :)
20200906_125351.jpg

• Like
Reactions: Toroluf

christr

Medlem
6 Jul 2011
155
16
18
Hei!

Mener uansatt valg av isolasjon at denne skal ligge helt inntil betongen. Forskjellen er at Rockwool kan legges inntil uten andre tiltak, mens Glava må ha grunnmurspapp eller lignende. Kondens kan oppstå på veggen, og hvis man har et hulrom her så kan kondens samle seg og renne ned - ergo trøbbel. Isolasjon helt inntil betong hindrer dette. Se vedlagt bilde (høyre side).

Skjermbilde 2019-05-31 kl. 13.19.27.png