Rom-i-rom i kjeller uten utvendig isolasjon - unngå fuktproblemer

christr

Medlem
6 Jul 2011
115
5
18
Hei!

Holder på med en rom-i-rom hjemmekino i kjeller, og har et spørsmål vedr. innvendig isolering når det ikke foreligger noe isolering utvendig. Rundt 2/3 av kjeller er under bakken. Det er ikke aktuelt å isolere utvendig på dette tidspunkt.

Kjeller er/var i tørr forfatning, kun minimale tegn til fukt et par plasser. Jeg har generelt brukt 48x68mm stendere i vegger, og har trukket disse noe bort fra betong (grunnet rom-i-rom) og har i dag mellom 20 og 50mm avstand fra nytt stenderverk og til eksisterende betongvegg. Jeg har kun lagt plater i taket foreløpig, ingenting på vegger. Mens jeg var i gang leste jeg meg opp noe (men tydeligvis ikke nok) angående isolering i kjeller, inkludert at det anbefales maks. 50-70mm isolasjon når man har betongvegg.

Jeg har pr. nå isolert med 70mm Rockwool isolasjon mellom stendere, og luftspalte mot betongvegg. For å holde på isolasjon har jeg laget et evinnelig system med hyssing for å holde isolasjon borte fra betongen - da jeg i mitt hode tenkte at dette var bra... I ettertid har jeg lest at dette gjerne ikke er beste måten å gjøre det på. Jeg har forstått at det er anbefalt å legge isolasjon helt inntil betongvegg, for på denne måten å unngå at kaldt luft siger ned i luftrommet mellom isolasjon og betong. Dette kan da gi fare for kondens/fukt problemer, spesielt nederst mot gulv. Også lest flere plasser nå at det er maks. 50mm man bør ha på innside (ikke 70mm).

Se vedlegg. Nr. 1 er slik det var tenkt hos meg (plater har jeg enda ikke lagt på). Nr. 2 er slik det gjerne burde vært, evt. også med isolasjon bak stendere.

Er det noen der ute som kan hjelpe meg med riktig måte? Bør jeg ta ut isolasjon (gjelder to vegger), og skjære av (evt. bytte til 50mm) og dytte isolasjonen helt inn mot betong? Slik at jeg havner på løsning nr. 2? Ønsker gjøre dette riktig nå, i stedet for å risikere trøbbel over tid...

Vedlegg

christr

Medlem
6 Jul 2011
115
5
18
Prøver igjen:) Ser det er flere som bygger under lignende forutsetninger som meg - så tenkte gjerne det var noen der ute som hadde kontroll på dette og kan rettlede meg? Skal starte med å lukke veggene med plater denne uken, så greit å få gjort det skikkelig:)

balko

Medlem
3 Jun 2004
680
76
28
Vestfold
avforum.no
Jeg forhørte meg ned fagfolk på området, samt leste gjennom Byggforsk sin bok:

La da isolasjonen helt inntil vegg, også bak stenderverk. Maks 50mm på betongvegg og maks 70mm på leca.

Jeg har selv leca isoblokk. Har isolert med 50-70mm.
Men har også akustikkplater utenpå. Men det er et luftlag mellom akustikkplatene og isolasjonen.

Har varmekabel i gulvet, og god lufting i rommet.

christr

Medlem
6 Jul 2011
115
5
18
Ok, takk! Godt å høre. Da ender jeg nok med å gjøre det samme. Lite lyst å gamble på slik det er nå, og ende opp med fukt/kondens som jeg må fikse på senere... Bedre å ta den jobben nå og sove godt om natten:)

Har du også rom-i-rom, eller har du annen løsning?

balko

Medlem
3 Jun 2004
680
76
28
Vestfold
avforum.no
Ok, takk! Godt å høre. Da ender jeg nok med å gjøre det samme. Lite lyst å gamble på slik det er nå, og ende opp med fukt/kondens som jeg må fikse på senere... Bedre å ta den jobben nå og sove godt om natten:)

Har du også rom-i-rom, eller har du annen løsning?
Funderte mye på hvordan jeg skulle gjøre det jeg og. Men isolasjonen helt inntil vegg er nå en av de riktige måtene å gjøre det på.
Ser noen bruker knotteplast mellom mur og isolasjon også. Da bør man vel helst følge anvisning fra isopal ell.

Jeg har nesten rom i rom løsning ja. Taket henger i lydbøyler. Bunnsviller ligger på akustisk dempende gummi. For å hindre lyd og fukt. De er festet til lecablokker via gummioppheng.
Fungerer temmelig bra. Hører jo bass oppe når jeg drar på skikkelig, men ved vanlig volum er det helt fint.

Men anbefaler å lese byggforsk boka. Mye god info der.

• Like
Reactions: cb_600