Rom i rom i garasje

jvenaas

Medlem
6 Mar 2019
45
42
18
Ble et virkelig flott rom dette
Takk for det! Føler det er litt uferdig enda men har flere planer:

Todo list:
  • Kjøpe og installere atmos og surround høytalere
  • Mer demping/diffusing/bassfeller
  • Bygge skikkelig platå for bakre sofa
  • Bytte bakre sofa
  • Bygge noe lurt fremme under lerretet for komponenter, har bare ikke funnet rette løsningen enda
  • Fikse ventilasjon som har varmeveksler
  • En eller flere suber til (og evt minidsp)
  • Ordne noe automatisering av lys/ventilasjon og varme
Men nå er det tilbake på jobb en tur igjen for å tjene opp noen kroner til å fullføre prosjektet

Reactions: chrisand25

jvenaas

Medlem
6 Mar 2019
45
42
18
Da har jeg fått 7.1 system i allefall, låne-klipschene er borte. Bak og på siden har det kommer inn noen Bowers & Wilkins M-1

jvenaas

Medlem
6 Mar 2019
45
42
18
Da har jeg fått 7.2 :D Receivernen (RX-A2080) ble byttet inn på returrett på elkjøp grunnet at den ikke har 11 prosesserings kanaler, og en Denon X4500H ble kjøpt i stedet. Har også fått putta inn en sub til (samme sort, XTZ 99 W12.16). Samt fått kjøpt meg en Umik-1 og tatt noen få målinger. Legger med første målingen i sweetspoten. Eneste som er gjort her er å kjøre audessey på receivern.
240821

Jeg ble litt overraska over hvor fin kurven ser ut, dette er uten noe som helst av smoothing!

Her er kurvene over fremste sitte rad:
240822

Og på bakre:
240823

Denne raden er nesten helt inn til veggen, så den blir nok aldri helt bra.

Subene går ikke så dypt som jeg ønsker, så over tid så blir nok disse byttet ut til arendal tenker jeg :D

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
303
37
28
Ser jo veldig lovende ut. Utrolig bra respons! Litt mye db på subben da jeg regner med at du har målt med front høyttaler, men dette er jo en smakssak 😊. Hvordan ser vannfallet ut?

jvenaas

Medlem
6 Mar 2019
45
42
18
Ser jo veldig lovende ut. Utrolig bra respons! Litt mye db på subben da jeg regner med at du har målt med front høyttaler, men dette er jo en smakssak . Hvordan ser vannfallet ut?
Ble meget overraska selv, eneste som er gjort med rommet er første refleksjon på vegger og litt isolasjon bak lerretet.

Crossover på 80, og ja, jeg hadde alt for høyt sub volum her, har roet det litt ned nå. Ser at jeg målte det på ganske høyt volum også, vet ikke om det har noe å si?

Waterfall:

Reactions: chrisand25

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
303
37
28
Ser jo veldig bra ut dette vannfallet. Veldig greit og måle relativt høyt tenker jeg siden det stort sett er høyt når det vises film😁. Hvor lavere volum jo finere vannfall, men blir jo ikke reelt i forhold til lytte volum😉.

Har selv funnet ut at jeg liker "helt" flat kurve på subbene. Syntes det blir vesentlig mere taktilt da. Veldig mye som ligger mellom 50 til 80 hz🤓

jvenaas

Medlem
6 Mar 2019
45
42
18
Ser jo veldig bra ut dette vannfallet. Veldig greit og måle relativt høyt tenker jeg siden det stort sett er høyt når det vises film. Hvor lavere volum jo finere vannfall, men blir jo ikke reelt i forhold til lytte volum.

Har selv funnet ut at jeg liker "helt" flat kurve på subbene. Syntes det blir vesentlig mere taktilt da. Veldig mye som ligger mellom 50 til 80 hz
Godt poeng! Merket selv at jeg liker noen dB ekstra under 100hz hva er det ønskelige resultatet i waterfall, rundt 300ms? Ser jo at jeg er over 700 i de laveste områdene

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
303
37
28
Liker selv noen db ekstra i bunn. Har ca 5 db ekstra på subbene målt mot de andre kanalene.

Er vel litt delte meninger om hvor langt ut vannfallet skal gå, og vanskelig helt i bunnen av frekvens området, men 200-300 ms er det jeg har jobbet mot. Går ikke helt i bunn for meg, men trur ikke det er så farlig. Lettere og sammenligne vannfall hvis du setter til 500ms og måler rundt 85-90db. Der de fleste målinger som blir lagt ut ligger.🤓

balko

Medlem
3 Jun 2004
659
61
28
Vestfold
avforum.no
Ser jo veldig bra ut dette!

Merker du noe forskjell lydmessig på Yamaha og denon?

Hvordan er din subjektive oppfatning i rommet med 2 subber ifht til en?

De grafene, kommer de fra receiver, eller fra REW?

Ifølge kompendiet mitt, som jeg fikk av en akustiker, skal reverb time ligge mellom 500ms og 1 sek i kinorom.

Gleder meg selv til jeg får umik, neste uke, så jeg kan kjøre litt analyser her.

jvenaas

Medlem
6 Mar 2019
45
42
18
Ser jo veldig bra ut dette!

Merker du noe forskjell lydmessig på Yamaha og denon?

Hvordan er din subjektive oppfatning i rommet med 2 subber ifht til en?

De grafene, kommer de fra receiver, eller fra REW?

Ifølge kompendiet mitt, som jeg fikk av en akustiker, skal reverb time ligge mellom 500ms og 1 sek i kinorom.

Gleder meg selv til jeg får umik, neste uke, så jeg kan kjøre litt analyser her.
Kan ikke si jeg hører så stor forskjell forutenom sub, men jeg kjører effektforsterker på frontrekka. Har ingen målinger å sammenligne dessverre. Men audyssey gjorde en mye bedre jobb enn ypao på sub med meg!

Jeg mener at det ble en helt annen verden med to suber kontra en, fikk fikset på peaker og nuller, før var det kun i sweetspot at bassen var brukbar, nå er den ganske bra på hele rad 1, og mye bedre på rad 2. Kanskje beste kronene brukt dette her!

Grafene kommer fra REW og med Umik-1.

Da er det kanskje ikke så ille her ja trenger ihvertfall ikke å gjøre noe annet enn å fjerne flutterekko i fra surrounder med det første.

Spennende og holde på med målinger, lykke til

Reactions: balko

jvenaas

Medlem
6 Mar 2019
45
42
18
Ser jo meget bra ut! Veldig lavt volum da😁
Takktakk,
Jepp, prøvde å lese meg litt opp, og ser at noen anbefalte 75, tror jeg prøver litt høyere neste gang. Sitter og ser litt på impulse kurven nå, ser at jeg har endel refleksjoner og ta hånd om enda, er det noen som har erfaring med rockfon plater?

Har fått hengt opp en DIY absorber av 98mm rockwoll på bakvegg nå, har ikke prøvd å tatt ny måling etter, men ut i fra kurven så var det stor sjanse at det kom refleksjoner der i fra, ser også ut som jeg får refleksjoner i fra framvegg, så tror jeg skal fylle inn mer isolasjon der

balko

Medlem
3 Jun 2004
659
61
28
Vestfold
avforum.no
Det var jo en meget bra kurve!
Jeg har testet litt med REW i helgen, og får ikke i nærheten av så jevn frekvenslinje!
Skal se om jeg får lagt ut litt bilder ila morgendagen!

Har du gjort noe spesielle tiltak med bassfeller for å få så jevn respons?

jvenaas

Medlem
6 Mar 2019
45
42
18
Det var jo en meget bra kurve!
Jeg har testet litt med REW i helgen, og får ikke i nærheten av så jevn frekvenslinje!
Skal se om jeg får lagt ut litt bilder ila morgendagen!

Har du gjort noe spesielle tiltak med bassfeller for å få så jevn respons?
Takk. Jeg har egentlig gjort veldig lite med akustikken enda, er f. eks. veldig plaget med flutter ekko i fra surrounder, samt litt refleksjoner i fra frontene.

Eneste jeg har justert er volumet til ene suben etter audyssey. (Og satt fronter til small og endret crossover på alt)

Jeg har en sub fremme i venstre hjørne og en bak i høyre, fremme bak lerretet har jeg fyllt inn ca 30x30cm rockwoll i hjørnene ca 90cm fra gulv og opp.

Prøvde å måle bare med en sub, og det ble ræva, så tror plasseringen er det som gjør det bra i min sammenheng

Sist redigert:

jvenaas

Medlem
6 Mar 2019
45
42
18
Da var tak-kanalene kommet på plass, 7.2.4 nå! Har sett ett par filmer med atmos nå, og kan si meg meget fornøyd! Black Hawk Down med atmos anbefales virkelig! Der skjedde det mye i tak-kanalene

Har også fått bygd meg ett tvbord til å gjemme unna komponentene, ble mye ryddigere

balko

Medlem
3 Jun 2004
659
61
28
Vestfold
avforum.no
Ser veldig ryddig og pent ut der
Liker de rolige dempede fargene.

Har ikke koblet til atmos selv enda, men det er virkelig noe jeg ser frem til utover høsten

jvenaas

Medlem
6 Mar 2019
45
42
18
Ser veldig ryddig og pent ut der
Liker de rolige dempede fargene.

Har ikke koblet til atmos selv enda, men det er virkelig noe jeg ser frem til utover høsten
Takk for det! Er Philips hue led stripe jeg bak dempingen nå, er midlertidig plassert der, prøver meg litt frem hvor jeg skal ha det. Ganske hendig med å kunne bytte farge + at den fungerer med Harmony kontrollen.

Ble en annen opplevelse med atmos, ble enda mer sugd inn i filmene. Satt på Skjelvet i går, den hadde ett megey underholdene atmos-spor! Skjedde mye i taket

Reactions: balko