Rom i rom i garasje

jvenaas

Medlem
6 Mar 2019
47
44
18
20.05.19 Oppdatering: Kinoen er «ferdig» og oppe og går, er per dags dato 7.2, der gjenstår noe akustikkarbeid samt atmoskanalene. Følgende utstyr er på plass:
  • Epson EH-TW9400
  • 116" DreamScreen V6 lerret
  • Denon AVR-X4500H receiver
  • Emotiva XPA-5 effektforsterker
  • B&W CT7.5 som L og R
  • B&W CT7.4 som center
  • B&W M1 som surround og back surround
  • XTZ 99 12.16 sub x 2
  • nVidia Shield
  • Xbox One X

Hei,

Har etter flere års drøm om kino endelig skaffet meg bolig der det var mulighet å bygge kino i starten av 2018. Det er en garasje på ca 7x14m, der jeg har de bakerste 7x7m og boltre meg på. Har diverse andre planer enn kino, så jeg bestemte meg for å bruke ca 5x3,5m til kino.

Planen er 7.x.4 atmos og PJ med lydtransparent lerret på baffelvegg.

Her er utgangspunket:

Det første som måtte gjøres var å flytte den forferdelige plasserte trappa, etter det ble gjort ble det plutselig plass til å begynne å gjøre noe:

Løsningen blir en rom-i-rom løsning med gulvtrinnsplater. Det blir dessverre en liten triple leaf mot yttervegg, men garasja er plassert veldig nærme naboens garasje, så må bare ta hensyn til det mtp brannvern.

Planen er atmos, men pga lav takhøyde (2,15m), falt valget på innebyggingshøytalere der. Her er kassene:

Sist redigert:

jvenaas

Medlem
6 Mar 2019
47
44
18
Kinoen sett fra utsiden, delvis isolert:

Startet med fibergipsen på innsiden, her blir det ett lag fibergips, deretter kartonggips:

Ble lurt av byggvareselgeren at hardgipsskruer skulle fungere bra på fibergips, det kan jeg bekrefte at det ikke gjør. Har måtte forsenke for å få hodet under kanten

Starten på inn-luften på ventilasjonen:

Sist redigert:
  • Like
Reactions: chrisand25

jvenaas

Medlem
6 Mar 2019
47
44
18
Kan nevne av komponenter jeg har i dag er en emotiva xpa-5 og en xtz w12.16 sub. Resten blir nok kjøpt inn etterhvert som rommet er ferdig.

Har sikla på B&W CT7-serien og XTZ Cinema. Har hatt B&W CWM7.3 før, og likte veldig godt lyden i fra de.
Av projektor så vurderer jeg epson eh-tw-9400.

På reciever fronten så tenker jeg meg en yamaha rx-a3070

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
313
39
28
Her har du kommet godt igang. Blir spennende å følge! B&W ct7 serien blir veldig lik cwm7.3 som du har hatt før så siden du likte de godt er jo det et rimlig trygt valg for deg. Kjører selv cwm7.3 i front på den lille kinoen min og det funker kjempebra. Ingen problemer på ref nivå heller😉

jvenaas

Medlem
6 Mar 2019
47
44
18
Ferdig med fibergips på vegger!

Her har du kommet godt igang. Blir spennende å følge! B&W ct7 serien blir veldig lik cwm7.3 som du har hatt før så siden du likte de godt er jo det et rimlig trygt valg for deg. Kjører selv cwm7.3 i front på den lille kinoen min og det funker kjempebra. Ingen problemer på ref nivå heller
Fin kino du har bygd! Ser at vi omtrent har samme størrelse på rommet, så var mye interessant lesing og gode idéer der. Har mest lyst på CT-ene akkurat nå ihvertfall

Sent from my iPad using Tapatalk

• Like

jvenaas

Medlem
6 Mar 2019
47
44
18
Nesten ferdig med ventilasjonen og isoleringen i tak, glemte å ta bilder, så det får komme etter hvert.

Av belysning så har jeg tenkt å ha 4 dimbare lamper på veggen som lyser opp/ned. Dropper spotkasse grunnet lav takhøyde

jvenaas

Medlem
6 Mar 2019
47
44
18
Hjemme igjen fra noen uker med jobb, så da skjer det litt igjen

Har bestilt teppefliser, receiver (Yamaha RX-A2080), og blir nok bestilling av dører nå rett over helga. Inne i rommet er ventilasjonen ferdig, isolasjonen, og har fått på fibergips på vegger og i tak, samt sparklet dette.

Har bestemt meg for b&w cwm664 som atmos, så har skjært ut hull til disse. Vurderer også disse som surround-høytalere siden rommet er så smalt, men da med en ramme bygd ala noe slikt:

Tredd i stoff og kanskje med skyline diffusor øverst og isolasjon nederst

• Like

jvenaas

Medlem
6 Mar 2019
47
44
18
Projektor, takfeste, lerret og dører bestilt. Spent å se hvor langt jeg kommer før det blir jobb igjen neste tirsdag

jvenaas

Medlem
6 Mar 2019
47
44
18
Ble Epson EH-TW9400 og Dreamscreen V6 lydtransparent B-roll. Har aldri hatt projektor før, så er veldig spent!

balko

Medlem
3 Jun 2004
666
67
28
Vestfold
avforum.no
Det blir sikkert veldig bra!

Kjøpte v6 b-roll jeg og. Så veldig pent ut det jeg fikk. Mulig noen små folder, men ser mer nøyaktig etter jeg har laget ramma.

jvenaas

Medlem
6 Mar 2019
47
44
18
Lerret kom til rette til slutt Har akkurat kommet hjem fra jobb, og da kom det plutselig ett sett med B&W CT7.4 og 7.5 som skal brukes som LCR i posten, som jeg fikk kjøpt brukt til en meget hyggelig pris.

Har også gjort meg ferdig med sparklingen og pussingen. Og har akkurat tatt første strøket med sort

• Like
Reactions: chrisand25 and Gorm

jvenaas

Medlem
6 Mar 2019
47
44
18
Da var rommet ferdig malt, strømmen og lys er på plass. Projektor er hengt opp og arbeidet på «baffelveggen» startet. Synest mobilbildene ble så dårlig så avventer litt med bildene til jeg har drar ut det skikkelige kameraet

• Like
Reactions: balko and Gorm

jvenaas

Medlem
6 Mar 2019
47
44
18
Da har jeg blitt «ferdig» og kinoen er blitt tatt i bruk, kommer med flere bilder når jeg drar storkameraet ut i kinoen

Legger ut noen mobilbilder i mellomtiden:

Det jeg mangler nå et atmos og surround høytalere, få en mer permanent ventilasjon, samt endel akustiske tiltak

jvenaas

Medlem
6 Mar 2019
47
44
18
Dette ser bra ut

Likte veldig godt lysspillet fra lampene dine. Hva slags lamper er det?

Har du fått testet med litt musikk i rommet enda?
Takk fo det! Ble veldig fornøyd med det selv, og det ser mye bedre ut i den virkelige verden enn disse bildene.

Har ikke fått testet så mye enda, men trenger endel akustiske tiltak enda. Bassen er vel det værste akkurat nå, så må eksprementere litt med plassering.

Laget meg to paneler til første refleksjon i dag, men gikk tom for material, så fikk ikke laget flere syns den ble en vesentlig forskjell på frontrekka allerede.

Har fått lånt meg noen høytalere til å ha på siden. Klipsch rf62(?), ganske ukurrant størrelse for rommet, men bedre en ingenting.

Noen bedre bilder:

jvenaas

Medlem
6 Mar 2019
47
44
18
Har fått dempet førsterefleksjonen på veggene nå, må sies at det hjalp stort på lyden. Har også flyttet litt rundt på suben for å prøve å få bassen til å spille på lag, og det som fungerte best nå uten at jeg har tatt noen målinger er at suben står med en port åpen i hjørne fremme med eq på -10db på 35-40 og 60hz ca. Ved å kjøre 20-80hz sweep er lyden ganske jevn (etter mine ører) på sitteplassene på første rad nå, men langt i fra perfekt på bakre rad