Robbas ydmyke hjemmekino

rbn

Medlem
23 Apr 2006
17
7
3
Bodø
Hei godtfolk. Følte det var på tide at jeg delte min hjemmekino.

Fikk plass til en semi-dedikert kino da jeg bygde nytt hus for 2 år siden.
Kinoen har dessverre noen kompromisser men er fornøyd med sluttresultatet likevel. Kinoen er pr nå satt opp med 7.2.4-Atmoskonfigurasjon.

Om rommet:
Rommet er 21kvm i størrelse og delvis uegnet til hjemmekino pga følgende:
1. Vegg i vegg med leieboerne. Er dog egen vegg til kinoen slik at det ikke er noen tilstøtende konstruksjoner til leieboerne. Alt av koblingsbokser mot utleiedelen er også utenpåliggende (stikkontakter og høyttalerkoblinger). Det er også separasjon i betonggulv mellom utleiedelen og min kino.
2. Bakvegg er en dobbel skyvedør i glass (pga husets utseende og evt fremtidig bruk av rommet). Planen er å bygge en HELT dedikert kino i fremtidig garasje evt i dagens fjøs/låve, som da blir helt kompromissløs

3. Inngang til kino er i fremre høyre hjørne av rommet, noe som gjør at baffelvegg etc utgikk.
4. Rommet i seg selv er ganske smalt.

Har teknisk rom til huset og kino i naborommet bak lerret. Her er ventilasjon, sentralstøvsuger, teknisk rack med servere, nettverk, forsterker etc plassert. Hit er også alt av kabling trukket fra kinoen, og man har tilgang til alt av kablet nettverk i huset herfra også.

Har 2 servere gående i racket. Den ene er en Synology NAS for lagring som kjører Plex server, Unifi controller til nettverket, Deluge nedlastingsklient og VPN samt Homeassistant. Dette kjøres i Docker, bortsett fra Plex som kjører utenfor pga tilgang til Hardware acceleration på evt transcoding av filene.
Server nr 2 er en liten Asus VivoPC som kjører Sonarr, Radarr, MQTT-server, Tautulli, Jackett og Grafana. Her også i Docker.

Litt bilder fra byggeprosessen:
IMG_2094.JPG

IMG_20170424_233932.jpg

IMG_2358.jpg

IMG_20170524_184248.jpg

IMG_20170428_184118.jpg
IMG_20170504_165927.jpg
Vis vedlegget 241619Vis vedlegget 241620
IMG_20180414_112055.jpg

Utstyret som står i kinoen er som følger:

Forsterkere
Receiver: Marantz SR6011 (Kalibrert med Audyssey App)
Effekt: Crown XLS2502 (koblet på frontene)
Prosessering (bass): DSPeaker 2x4HD (Kalibrert med XTZ Room Analyzer 2 pro/REW)
AVspiller
Nvidia Shield Pro (2019)
Lagring
Synology NAS modell DS918+ (16TB utnyttbar lagring 2xSSD til Cache)
Bilde
Epson TW-EH9300
Lerret 106" Grandview Grey Edge fra Hifiklubben
Høyttalere:
2x SVS PB-2000
Front: XTZ M6
Center: XTZ M6
Side: XTZ S5
Bak: XTZ S5
Tak: 4x XTZ S2
Styring
Home Assistant (i docker på NAS) med Z-stick fra Aeotec
NodOn Octan Z-wave fjernkontroll
Nettverk
2x Unifi AC Pro AP`er på loft
1x Unifi AC lite AP hos leieboere
1x Unifi AP LR i kino/underetasje
1x Unifi POEswitch 24 porter
1x Unifi USG Router

Ellers om kinoen:
Har tunge lystette gardiner trekt over hele bakveggen fremfor skyvedør. De holder alt lys ute fra rommet, og blir bølgete som forhåpentligvis diffuser litt. Det demper i allefall mer enn jeg hadde trodd når jeg ser på målingene mine. Har hjemmelagede dempeplater på vegg av Rockfon industrial med biltema høyttalerstoff snekret med rammer av lekt. Har også Dreamscreen Acoustiq absorbsjonsplater i førsterefleksjonspunkter på vegg og dør ved fronthøyttalerne. Har vanlig betonggulv under teppeflisene som er lagt i hele kinoen.

Benytter en NodON Octan Z-wave fjernkontroll på veggen på utsiden av kinoen til å slå av og på alt av utstyr. Den tar man med seg inn i kinoen, slik at fjernkontrollen kan benyttes til å skru opp og ned volum. Mer avansert kontroll gjøres ved hjelp av mobiltelefon eller pad.
Lysrekka (Philips Hue) under kinosofaen er syncet til Kodi/plex slik at lys dimmes når film startes, skrus opp når film pauses, og kommer på når anlegget slås av. Løste av/på-slåing av Crownforsterkern med å sette en Fibaro WallPlug i stikkontakten til forsterkeren og la påknappen til forsterkeren stå på hele tiden. Orket ikke fikle med triggersignal til denne ampen.

Har varmekabler i gulv som holder 18 grader hvis rommet ikke er i bruk. Før bruk kjører jeg en enkel panelovn via Homeassistant opp til ca 22 grader. Har funnet ut at å varme opp rommet til 22 med varmekabler gir uønsket restvarme i rommet og varmejusteringen blir for treig. Luft i kino generelt funker helt ok med det balanserte ventilasjonsanlegget jeg har i huset ellers. Vi er som regel 3 stk som ser film. Er vi flere har jeg 2 saccosekker disponible. Det blir mest sannsynlig ikke flere seterader bakover. Er så dumt å bygge et platå til når jeg har en skyvedør bak i rommet. Skyvedøren er forøvrig ekstremt effektiv til å lufte/kjøle ned ved behov etter første film om det skulle bli for varmt

Har bevegelsessensor i rommet som slår på LED-listen under sofa hvis noen går inn i kinoen. Slår seg selv av etter 5 minutter om det ikke detekteres videre bevegelse.
TV-signaler sees gjennom Nvidia Shield med Altibox-appen. Har med andre ord ikke dedikert tuner der.

Har en liten bar bak i kinoen med LEDlys innebygd (som selvfølgelig slår seg av når jeg slår på kinoen). Ha et kjøleskap på teknisk rom til leskende. Her finner man også micro til micropopcorn og platespiller.

Er fornøyd med kinolyden i rommet. Til musikk er fungerer det helt greit. Har et lite hjemmestudio hvor mesteparten av musikklytting blir gjort likevel, men det er ikke tvil om at jeg ville hatt andre komponenter til ren musikklytting.

Målinger:

etc.jpg
spl.jpg
t60.jpg
waterfall.jpg

Fremtidig oppgraderinger:
-Få alle lys over på Z-wave.
-Har lyst på 4 subber, evt legge en XtZ Cinema 3x12 i front og flytte begge PB-2000 bak. Får se hva det blir til.
-Skal male taket og listene sorte.
-Skal bytte ut lampene i taket med noe mer fancy.
-Vurdere å snekre meg noen smale bord som går mellom sofastolene slik at man får plass til mer snop

- Tenker å kjøpe meg en amp til centerhøyttaleren også. Kikker litt på XTZ Edge A2-300.

IMG_20191018_175829.jpg
IMG_20191019_192506.jpg
IMG_20191019_193043.jpg

Vedlegg

Sist redigert: