RIIA trinn, eller ikke?

Eibon

Medlem
14 Jan 2013
30
0
0
Jeg har en forsterker med phono inngang på, vil det da ha noe for seg å bruke et RIIA trinn? Eller er disse kun ment for forsterkere som ikke har dedikerte innganger?

AV-Fallet

Medlem
19 Aug 2010
6.861
0
0
Hvis forsterkeren har inngang merket "phono" betyr det rett og slett at den har innebygget RIAA-trinn.

buggs

Medlem
10 Jan 2013
1.263
0
0
veldig få forsterkere som har bra innebygget riia trinn, men det spørs jo hvor kravstor du er.

Rillto

Medlem
31 Des 2012
318
0
0
buggs skrev:
veldig få forsterkere som har bra innebygget riia trinn, men det spørs jo hvor kravstor du er.
Det er vesentlig stor forskjell på et riia trinn i en billig forsterker og et eksternt riia trinn.
Kortet i forsterkeren er billig og bare en nødløsning for å kunne kole til en enkel og billig platespiller.
De eksterne er mer forseg gjort og har betydelig bedre komponenter.
Har du brukt litt penger på lp spiller er det uten tvil mye å hente på et skikkelig riia trinn.
Min 25 år gamle Technics platespiller har oppgradert pick up og stift. Det spiller meget bra via en Cambridge riia.
Det er riia trinnet og pickupen som er de viktigste første stegene for å få god lyd fra lp!

Eibon

Medlem
14 Jan 2013
30
0
0
Takker for svar.
Jeg har en Rega RP1 som jeg kjører på en Denon PMA-720AE, og har nettopp satt på en Ortofon 2M Blue, så hvis det er bedre lyd å hente med et RIIA trinn går jeg selvfølgelig for noe slikt. Hvis det er tilellet?

Rillto

Medlem
31 Des 2012
318
0
0
Eibon skrev:
Takker for svar.
Jeg har en Rega RP1 som jeg kjører på en Denon PMA-720AE, og har nettopp satt på en Ortofon 2M Blue, så hvis det er bedre lyd å hente med et RIIA trinn går jeg selvfølgelig for noe slikt. Hvis det er tilellet?
Denon er en av de få produsentene om fremdeles lager innebygget riia.
Nå er forsterkeren din ikke av de mest påkostede så jeg er sikker på at et eget riia trinn ville gi forbedring. Lån et og prøv før du kjøper....

Uansett vil forskjellen være større senere hvis du bytter til en mer high end forsterker en gang i fremtiden.

AV-Fallet

Medlem
19 Aug 2010
6.861
0
0
Det er mange som fremdeles lager innebygde RIAA-trinn, til og med i budsjettreceiverne til Yamaha er det en slik sak.
Så vidt jeg har sjønt det er Denon en av de bedre på dette området, de er faktisk en av de mest anerkjente på pickuper, så det kan hende at du ikke får en stor forbedring med ekstern RIAA.