REW måling/ akustiske tiltak - nybegynner!

Bein

Medlem
28 Des 2005
518
0
0
Ønsker å utvide mine akustiske tiltak i hjemmekinoen, gikk til anskaffelse av en Umik1 og har rota litt rundt i REW..

Men må si at jeg ikke er kompetent nok til å "lese" resultatene godt nok.

Per i dag at jeg kun dempet tidlige refleksjoner med DIY rockwool akustikk plater ( se bilder). Disse er nok ikke særlig effektive (5cm + 5cm luft)

Klarer noen av dere eminente akustikere tyde grafen vedlagt for å tydligjøre hva som er viktigst å ta tak i ? Jeg kan eventuelt gjøre målinger, ta bilde av andre ting dere ønsker å se for å gi kloke svar :)

Og har noen av mine Ideer/planer nedenfor noe for seg ? Eller må jeg tenke andeledes?

Utfordringer :
Plasseringer i rommet kan ikke endres!
Taket blir neste runde pga økonomi :p

Bildene :
Hyllene på venstre sidevegg er flyttet ved siden av de på venstre bakvegg. Absorbentene ved siden av venstre front er satt ved siden av døra for å ta tidlig refleksjon.

ide/plan:
Venstre sidevegg
1 x DIY abosorbet (15-20cm) til første refleksjon fra vestre front
2 x GIK 4A alpha
bakvegg ( bak sofa)
2 x DIY absorbent (20cm)
2 x GIK Polyfusor

høyre hjørne front : 2 x GIK TriTrap
Høyre hjørne bak : 1 x GIK TriTrap

På forhånd takk til alle som gidder å svare/hjelpe!

Vedlegg

Johnnygrandis

Medlem
29 Feb 2008
1.899
3
38
Hva er det du ønsker å forbedre og hva føler du er feil, Slik usymetrisk plassering av frontene og oppsett ifth til rommet kan ofte by på utfordringer.

Hvilket nivå måler du på ser noe rart ut med nivået, måler du fra 10-200hz er det lettere å se problemområdene. Prøv å se om det kan hjelpe å flytte sofaen 50-100cm lengre fram, kan ofte hjelpe om bassen oppleves udefinert og ullen.

orso

Medlem
14 Nov 2008
10.719
5
38
Kan du snu anlegget til kortveggen? Det vil være en bedre plassering i rommet. Og sitte inntil en bakvegg er uheldig.
Det er det første jeg ville ha begynt med.

Bruk forøvrig 1/24 glatting på målinger du legger ut. Og legg også ut måling av hver kanal.

Bein

Medlem
28 Des 2005
518
0
0
Beklager for manglende vitale detaljer, følte det ble for langt til at folk ville giddet å lese ;)

Til film har jeg masse trøkk til eksplosjoner o.l. Sofaen rister og du kjenner det i magen :)... Så rumlingen er der, dog sikkert noe ukontrollert.
Det jeg savner er bassen som feks skal smelle skikkelig ved pistolskudd, ergo litt høyere opp på skalaen.

Til musikk spiller det helt ok ved lavt volum, fin bass som er godt integrert med frontene. Men blir mer rotete jo høyere jeg spiller, vokaler o.l er jeg stort sett fornøyd med.

Høyttalerne er heller ikke all verden, men har tenkt å utsette den oppgraderingen til jeg har mer kontroll på rommet.

Vedlagt målinger fra 10-200hz og 10-500hz
Waterfall med 800(!)ms (de stopper jo aldri :) )
Spectrogram

Alle målinger er utført med målt DB75 ved mic (via mobil app.. Så kanskje ikke all verden)

Anlegg:

Yamaha rx-v3800 (får rx-a2060 til uka)
Front : Focal Cobalt 816
sub : svs pb12-plus/2 -bak
sub 2 : Focal SW800 - Front (utkoblet til jeg får rx-a2060 med 2 sub innganger)

Vedlegg

Bein

Medlem
28 Des 2005
518
0
0
Kan du snu anlegget til kortveggen? Det vil være en bedre plassering i rommet. Og sitte inntil en bakvegg er uheldig.
Det er det første jeg ville ha begynt med.

Bruk forøvrig 1/24 glatting på målinger du legger ut. Og legg også ut måling av hver kanal.
Desverre ikke aktuelt å snu på rommet. Når jeg bygde huset ble alle kabelføringer trukket i vegg så alt kommer ut under lerretet. Selv spottene (med sone inndeling til film, tv, musikk følger bredden på lerretet) så det sitter alt for langt inne til å gjøre endringer :)

Skal jeg skru av sub når jeg kjører test per kanal ?

orso

Medlem
14 Nov 2008
10.719
5
38
Du må jobbe med rommet du har, ikke mot det. Anlegget bør snus og kjøpes inn nye kabler. Det blir meningsløst å gjøre noe annet når du har et dedikert rom og såpass stort potensialet med riktig plassering. Du har begynt i feil ende og nå bør dette rettes opp i. Eller vil du har aldri få utnyttet potensialet i rommet og det blir alltid et stort kompromiss. Så det er bare å brette opp armene og gå i gang. ;)

Bein

Medlem
28 Des 2005
518
0
0
Du må jobbe med rommet du har, ikke mot det. Anlegget bør snus og kjøpes inn nye kabler. Det blir meningsløst å gjøre noe annet når du har et dedikert rom og såpass stort potensialet med riktig plassering. Du har begynt i feil ende og nå bør dette rettes opp i. Eller vil du har aldri få utnyttet potensialet i rommet og det blir alltid et stort kompromiss. Så det er bare å brette opp armene og gå i gang. ;)
Glemte jeg å si at selve kinoen er ett kompromiss med kona?
Det er også et poker rom som blir brukt aktivt..

Vinduene kan jeg ikke dekke til med lerret heller.. Jeg vet også at jeg aldri vil få det perfekte lydrommet når plasseringen er som i dag.

Men, vet jeg kan få mer ut av rommet enn i dag basert på akustiske tiltak og det er det jeg er ute etter nå..

Eventuelt om 15 år når ungene flytter ut kan jeg bygge om, inntil da kan vi legge den ballen dø

Sist redigert:

orso

Medlem
14 Nov 2008
10.719
5
38
Du kan fint kombinere poker bord bak i rommet også.

Skal du ha absolutt dagens plassering, så anbefaler jeg følgende:

- Jobb med plassering av sitteposisjon. Trekk sofaen fram 50 cm om gangen og mål forskjellen. Se etter jevnest bassrespons (20-300 Hz området)

- Demp begge siderefleksjonene skikkelig. Nå har du f.eks kun absorbent i refleksjonspunktet på høyre side i forhold til høyre høyttaler. Du har ingenting i forhold til refleksjonspunktet for venstre høyttaler. Samme bør gjøres på motsatte vegg. Det kan eventuelt vurderes diffusjon eller et hybrid produkt i de refleksjonspunktene som er lengst fra høyttalerne. Det vil bevare mer energi og ikke gjøre rommet så dødt.

- Avhengig av avstand du ender opp med til bakvegg, så bør du ha enten rene absorbenter der eller en kombinasjon med skikkelig diffusjon. Men du bør ikke ha spredningsenheter (scattering) som strengt tatt ikke diffuserer lyden. Scattering og diffusjon er to forskjellige ting og lydmessig markant forskjell. 4A alpha er med all sansynlighet en spredningsenhet og poly diffusor diffuserer ikke lyden bra så sant de ikke er konstruert helt spesielt. Du kan også med fordel dekke et større område enn hva du har dekket i dag. F.eks demping i midten og mer diffusjon lenger ut på sidene. Avhenger litt av hva du ønsker og avstanden du ender opp med.

- Refleksjonspunktene i taket bør dempes med bredbåndet absorpsjon.

- Effektive bassfeller i hjørnene og også ellers hvor det er behov. Andre steder hvor det er behov trenger man strengt tatt å måle seg fram til, men generelt kan man si at det er bassoppsamling hvor flater møter hverandre og spesielt bakvegg og frontvegg. Skal det brukes porøs materiale som bassfeller må de være svært store og bygge mye ut. Da kan du bare glemme kommersielle produkter. Du må bygge de selv. Men selv store porøse bassfeller, blir ikke like effektive under ca. 80 Hz som trykkbaserte bassfeller. Trykkbaserte bassfeller trenger heller ikke å bygge så mye ut, men de koster ganske mye. Så her må du vurdere hvor mye du vil investere.

Bein

Medlem
28 Des 2005
518
0
0
Du kan fint kombinere poker bord bak i rommet også.

Skal du ha absolutt dagens plassering, så anbefaler jeg følgende:

- Jobb med plassering av sitteposisjon. Trekk sofaen fram 50 cm om gangen og mål forskjellen. Se etter jevnest bassrespons (20-300 Hz området)

- Demp begge siderefleksjonene skikkelig. Nå har du f.eks kun absorbent i refleksjonspunktet på høyre side i forhold til høyre høyttaler. Du har ingenting i forhold til refleksjonspunktet for venstre høyttaler. Samme bør gjøres på motsatte vegg. Det kan eventuelt vurderes diffusjon eller et hybrid produkt i de refleksjonspunktene som er lengst fra høyttalerne. Det vil bevare mer energi og ikke gjøre rommet så dødt.

- Avhengig av avstand du ender opp med til bakvegg, så bør du ha enten rene absorbenter der eller en kombinasjon med skikkelig diffusjon. Men du bør ikke ha spredningsenheter (scattering) som strengt tatt ikke diffuserer lyden. Scattering og diffusjon er to forskjellige ting og lydmessig markant forskjell. 4A alpha er med all sansynlighet en spredningsenhet og poly diffusor diffuserer ikke lyden bra så sant de ikke er konstruert helt spesielt. Du kan også med fordel dekke et større område enn hva du har dekket i dag. F.eks demping i midten og mer diffusjon lenger ut på sidene. Avhenger litt av hva du ønsker og avstanden du ender opp med.

- Refleksjonspunktene i taket bør dempes med bredbåndet absorpsjon.

- Effektive bassfeller i hjørnene og også ellers hvor det er behov. Andre steder hvor det er behov trenger man strengt tatt å måle seg fram til, men generelt kan man si at det er bassoppsamling hvor flater møter hverandre og spesielt bakvegg og frontvegg. Skal det brukes porøs materiale som bassfeller må de være svært store og bygge mye ut. Da kan du bare glemme kommersielle produkter. Du må bygge de selv. Men selv store porøse bassfeller, blir ikke like effektive under ca. 80 Hz som trykkbaserte bassfeller. Trykkbaserte bassfeller trenger heller ikke å bygge så mye ut, men de koster ganske mye. Så her må du vurdere hvor mye du vil investere.
1. Prøvd meg fra sofarygg fra 30cm til 70cm ( hode ca 60cm og 100cm). Noe stort over det får jeg ikke kona med på :)
Målte ikke helt store forskjellen, vedlagte målinger er med sofa 70cm fra vegg

2. Begge sider er dempet, men kommenterte at det var endret ut i fra bildene, nye bilder av venstre side vedlagt.
Begge sider skal jeg bygge om til 15cm+ 5 luft eller 20cm + 5 luft. Hvilken densitet burde jeg ha ? Regner med at mine 5cm jeg har nå har for høy densitet så ingen god ide og stable de utenpå hverandre for å oppnå 15/20 cm ?
Eventuelt bare si hvilken type jeg burde kjøpe :)
Planen for høyre side var jo 1 stk DIY 15/20cm til første refleksjon og 2 stk 4A Alpha - http://gikacoustics.co.uk/product/4a-alpha-panel-diffusor-acoustic-panel-bass-trap/
Som du ser kan de bestilles som en-dimensjonale eller to-dimensjonale, ikke at jeg helt skjønner forskjellen :)

3. Jeg vet ikke hvordan Poly difusoren er laget men jeg ble anbefalt av GIK UK og ha en på hver side av 2stk DIY 20cm absorbenter (se vedlagt 2d tegning ) Polyfysor - http://gikacoustics.co.uk/product/evolution-polyfusor-diffusor-absorber-bass-trap/

4. Taket venter jeg litt med , men ideen var enten DIY 15/20 eller GIK 244.. Så er spørsmålet, er det bredbåndet ? :confused: ;)

5. Lest meg endel opp på diverse tråder og jeg ser jo at du (Orso) går fra å like TriTrap til å ikke gjøre det. Ei finner jeg ikke mange andre her inne som har testet så er veldig usikker, dog jeg vet jeg må gjøre mye med bassen. Jeg kan muligens lage et hjørne selv i høyre-front. Men ellers ville det være veldig enkelt med TriTraper, veldig god pris pr stk også hvis man bikker 1k£ på bestillingen..

budsjettet totalt for denne runden vil også ligge på rundt 1k£

Vedlagte bilder:
begge front - 10 - 22000 - 1/24 glatting
Begge front - 10-500hz - 1/24 glatting
Venstre front - 10-500 - 1/24 glatting
Høyre front - 10-500 - 1/24 glatting
Foto venstre side
2D tegning av hva jeg har tenkt denne runden

Disse er tatt ved 75db rundt mic, under test signal får jeg OK.. Men får en feilmelding om "mulig clipping" under testene.. Skal jeg dra ned volumet enda mer ? Hva er optimalt å måle med ?

Vedlegg

Bein

Medlem
28 Des 2005
518
0
0
Liten justering. Ble for fokusert på REW så jeg glemte å teste musikk..

Når jeg da satt med sofaryggen 70cm fra vegg føltes det som jeg ikke hadde bass overhode! (trodde sub hadde skrudd seg av...). Gikk bak sofaen og der var den :p...

Så dyttet sofaen tilbake og tok en ny test. Vedlagt er resultatet med 1/24 glatting..

Vedlegg

orso

Medlem
14 Nov 2008
10.719
5
38
Med 20 cm rett på veggen kan du bruke Rockwool Flexi-A plater.

4A Alpha er som sagt ingen diffusor. De bruker ikke Galois sekvensen (slik som BAD panel) som kreves til det og da er hullene altfor for små til at det gir noe diffusjon. I beste fall får du noe ujevn spredning, men først og fremst trolig utstikkende refleksjoner. Det er et dårlig produkt å plassere i førsterefleksjoner.

Polyer er utdaterte produkter. Det er godt dokumentert at de ikke diffuserer bra. Unntaket er visst man setter sammen flere med helt ulike og sære former, men det er ikke det det som tilbys her. Men heller ikke da får man en såkalt temporal diffusjon. Du bør gå for QRD diffusorer hvis det er diffusjon du ønsker. Legg forøvrig merke at GIK har verken diffusjons eller scattering målinger på bruk av flere slike eller deres 4A Alpha. Å vise det ville være avslørende.

Som tidligere nevnt, skal du bruke porøs materiale som bassfeller kreves det massiv størrelse for god effekt nedover i frekvens. TriTrap er altfor små til at de er effektive i de lave frekvensene. Man lærer så lenge man lever. Trykkbaserte bassfeller er derimot meget effektive med liten profil.

Du bør måle hver høyttaler for seg også og last helst opp målefilen (m.dat) slik at det er mulig å gi se tydeligere hva som skjer. En frekvensrespons er ikke det som er mest interessant å se.

Du burde ikke få klipping med så lavt nivå som 75 dB. Du skal fint kunne måle med 85 dB uten problemer. Er nivået kalibrert?

Bein

Medlem
28 Des 2005
518
0
0
Hei,

Her er fila for målingene ved 30 og 70 cm sofarygg. Både per høyttaler og begge sammen.

Siden du er mer eller mindre i mot alle forslagene og produktene jeg har fått fra GIK. Har du noen forslag basert på 2D tegningen til produkter jeg burde bruke ?

Budsjett ca 10k

På forhånd takk for hjelpen, mye forskjellige meninger så ekstremt vanskelig å orientere seg i terrenget :)

*Edit, måtte vist zippe fila for å få den med !

Vedlegg

orso

Medlem
14 Nov 2008
10.719
5
38
Hvis du har kalibrert SPL, så måler du med altfor høyt nivå her. Mål med ca. 85 dB og sveip på begge kanaler bør kjøres med lengde på 512K.

Jeg kan ikke anbefale deg konkrete produkter da jeg er bransjeaktør og selger akustikkprodukter selv.
Men med budsjettet ditt, så har du ikke råd til effektive kommersielle bassfeller. Du er da bedre tjent med å bygge store hjørneformete superchunks selv. Det vil fungere brukbart.

Av produkter alá diffusion o.l. så spørs det hva man ønsker å oppnå. Hva er det som gjør at du ville bruke et produkt som Alpha 4A på motstående siderefleksjoner framfor rene absorbenter? Ønsker du å bevare mer energi, skal det låte større og mer omsluttende? Eller ønsker du helst mest mulig korrekthet og innsikt i kildemateriale?

Bein

Medlem
28 Des 2005
518
0
0
Tja, hovedpoenget er vel å rydde opp i lydbildet. Få skikkelig "snert" i pistol skudd o.l på film, ikke bare buldring.
Vil jo ha åpent lydbilde og ingen minus å føle at rommet er større enn det er.

Årsak til A4 på sidevegg kommer mer vel av alle YouTube videoer og artikler sier at man ikke bare kan dempe i et rom, da blir det dødt.
På venstre sidevegg er det jo DIY som tar første refleksjon. A4 platene kommer jo etter den igjen
Så en god blanding virker som er gjengs.

Fjerner jeg A4 og polyfusor så sitter jeg igjen med kun demping rundbaut og det virker ikke optimalt..

Litt catch-22 når du sier alt jeg har funnet er dårlig men jeg kan ikke spørre deg hva som er bra pga bransje.. 😆

orso

Medlem
14 Nov 2008
10.719
5
38
Buldring kommer av for mye resonanser nedover i frekvens. Da trenger du effektive og langt mer basstiltak i rommet enn hva du har i dag. Tykke absorbenter i førsterefleksjonene vil også hjelpe litt på det, men hovedsakelig trenger du å dempe resonansene hvor flater møter hverandre.

Nå vet jeg ikke hvor nøyaktig målingene du vedla er (klipping kan ødelegge en del), men der ser man i alle fall at du har svært mye resonanser. Flytting lenger vekk fra vegg hadde hjulpet noe og enda mer om du hadde snudd anlegget til kortveggen og plassert sofa langt ifra vegg. Men bassdemping er uansett et must og de må være effektive nedover i frekvens. Du har f.eks tydelige resonanser ved 35 Hz og 68 Hz som er dypt i frekvens. Det kreves noe helt annet enn noen små porøse trekanter til å få skikkelig effekt i det områder. 35 Hz resonansen vil du trolig ikke berøre i det hele tatt eller kun marginalt selv med gigantiske DIY bassfeller av porøst. Du kan bruke noe EQ, men da mister du også headroom.

Vannfall Bein.jpg

Mye demping kan bli noe dødt ja, men det hjelper at absorbentene er tykke og bredbåndet slik at de demper jevnt i bredt frekvensområde. Jeg vet hva jeg ville ha gjort, men vanskelig å si at nødvendigvis er det rette for deg. Ville blant annet ha brukt noe diffusjon på bakvegg, lenger utpå sidene hvor avstanden til ørene er lenger. Evt. et hybrid produkt som demper og diffuserer. Men det er vesentlig at det er snakk om skikkelig diffusjon og ikke bare en ujevn distribusjon av lyden og noe som reflekterer mye.
Til motsatte siderefleksjoner kan flere tiltak vurderes, men i og med at at avstanden er så ulik det så blir gjerne demping der det mest korrekte.

Tiltak i taket er vesentlig med høyttalerne du har i dag. Fordi de måler svakest vertikalt. Oppover i frekvens vil det kanskje gi deg den største oppgraderingen.

Bein

Medlem
28 Des 2005
518
0
0
Så i forhold til 2d tegning kan dette være en god ide?
Høyre sidevegg : 3 stk 120*60 plater 15 eller 20 cm isolasjon
Bak sofa : 2 stk 120*60 (som sidevegg) i midt + en diff på hver side igjen (totalt 4*60 i bredden)
Diy bass felle høyre side forran og bak. ( venstre side går ikke pga dører)..

Ergo, mesteparten er DIY bortsett fra diff der du ikke ønsker å anbefale produkt.

Har jeg forstått korrekt?

Ang tak.. Kan du krysse inn på 2d tegningen hvor du mener jeg burde ha?
Og vil ikke det ødelegge for eventuelle atmos høyttalere montert oppå fronter?

LL

Medlem
15 Jul 2003
8.140
3
38
For å spørre om noen detaljer:

-Kan du flytte på subwooferne? (håper du sier at dette er mulig)
-Hvordan er delefrekvens mellom høyttalerne dine satt i dag?

Det finnes en del enkle grep du kan gjøre for å forbedre ytelsen til oppsettet ditt, uten å ty til drastiske tiltak.

Er målingene over kun en punktmåling, eller er det et snitt mellom flere målinger i ulike posisjoner?

Bein

Medlem
28 Des 2005
518
0
0
For å spørre om noen detaljer:

-Kan du flytte på subwooferne? (håper du sier at dette er mulig)
-Hvordan er delefrekvens mellom høyttalerne dine satt i dag?

Det finnes en del enkle grep du kan gjøre for å forbedre ytelsen til oppsettet ditt, uten å ty til drastiske tiltak.

Er målingene over kun en punktmåling, eller er det et snitt mellom flere målinger i ulike posisjoner?
Tja, til dels kan de flyttes, dog ikke hvor som helst i rommet . har vurdert å flytte SVSen til swertspot i sofaen og krabbe rundt, men fysisk størrelse og vekt har hatt en avskrekkende effekt

Står på 120hz deling, litt høy men følte frontene gjorde mer skade på lydbildet når den var på 80

Alle målinger er fra sweetspot,, sofaen er tilbake på 30 fra vegg da lyden var helt tam uten bass ved 70... Særlig lenger kan jeg dra ut heller uten at kona dytter den tilbake

Bein

Medlem
28 Des 2005
518
0
0
Drodler med litt ideer ang bass og jeg kan jo fint lage en som ligger bak sofaen (250 cm lengde) og i hjørnene på høyre side..
Hvordan materiale burde disse lages i (densitet og tykkelse) ) ? Og hvor store? Skal ISO ligge? I hjørnet stables det vel oppå hverandre, men den som skal ligge bak sofaen, må ISO inn andre veien eller bare bygge den som stående og legge den ned?

LL

Medlem
15 Jul 2003
8.140
3
38
Jeg ser dere har diskutert litt frem og tilbake om ulike ting tidligere i tråden. Jeg skal ikke legge meg opp i den delen av diskusjonen. Jeg ser likevel at det er en del enkle grep du kan gjøre for å oppnå et bedre resultat i bassen.

Et av hovedproblemene dine er at bassen er lite lineær og at den varierer mye med posisjon. Det vil den gjøre når du kun har en subwoofer i bruk. Dette fremkommer ikke i de målingene som du har lagt ut her, for de er tatt i et punkt. Problemet med en slik punktmåling er at dersom du flytter mikrofonen 30 cm til siden, opp eller ned får du en helt annet resultat av målingen. Tiltakene for å kompensere for problemene kan dermed bli helt feil. Det er lett å se seg blind på målinger. Du har jo selv påpekt variasjonen når du flytter sofaen frem og tilbake. Du trenger en løsning som gir deg mindre variasjon fra plass til plass, for da kan receiverens romkorreksjon hjelpe deg.

Det du først og fremst trenger er lik bassrespons over et større område, f.eks. to til tre seter. Hvordan oppnår du da dette? Det er ikke nødvendigvis så vanskelig i et rektangulært rom som ditt. Det finnes nemlig forsking på dette som kan gi deg noen retningslinjer å følge. Best resultat oppnår du ved å bruke 4 subwoofere, men du kan oppnå mye av det samme med dine 2. Disse skal ha samme signal, så du trenger ikke 2 subwoofer utganger på receiveren din. Slitt signalet i to med en Y-splitter og før samme signal til begge subwooferne.

Så til plassering av subwooferne. I ditt rom har du to dører som må tas hensyn til. Du sitter dermed igjen med to muligheter:

1. Plasser subwooferne midt på langveggen, en bak sofa og en ved lerretet. Disse må være midt på veggen (ikke midtstilt i forhold til lerret eller sofa). De må være midt mellom veggene i rommet ditt.

2. Alternativt kan du plassere subwooferne midt på hver sidevegg.

Jeg ville kanskje valgt alternativ 1, siden det virker mest fornuftig mht. ganglinjer rundt bordet o.l.

Det er kanskje best å plassere SVS’en på framveggen siden den er størst og den andre på bakveggen bak sofa. Da går sofa lenger bak (siden det var et krav fra deg).

Hva gjør du så? (Vurder å nullstille receiveren så du ikke drar med deg gamle innstillinger)

1. Delefrekvens. Du har valgt 120. Det kan være et fornuftig sted å starte, siden du ønsker å overlate bassen til subwooferne. Generelt kan alt fra 80+ fungere avhengig av rom. Receiverens romkorreksjon kommer gjerne med et forslag. Det kan være fornuftig å følge, men her må du bruke skjønn. Uansett skal alle høyttalerne dine være «small» slik at bassen går til subwooferne.

2. Juster nivå på hver subwoofer for seg selv. Skru av den ene og juster med testtone til ca. 72 dB i sitteposisjon (C-weighted med SPL-meter). Gjør det samme med den andre subwooferen. Når begge skrus på skal du ha ca. 75dB. Du kan gjør dette og teste om det stemmer.

3. Påse at begge subwoofere har sin fase satt til 0. Den skal være lik på begge to.

4. Kjør romkorreksjon med receiveren din. Nå skal begge subwofere være påskrudd. Ikke juster avstanden som receiveren foreslår med auto-oppsettet, selv om denne kan være helt rar. Benytt så mange måleposisjoner som receiveren tilbyr (kjenner ikke Yamaha på dette området). Husk at målingene skal være rundt ørehøyde og ikke i nærheten av vegger. Bruk stativ for å få mikrofonen opp over sofa’en. Jeg er usikker på om Yamaha vektlegger første måling mer enn de andre, men et tips er å begynne med 1 i sweetspot og så variere de andre rundt dette, litt til siden, litt forran og bak og litt over og under. Kanskje 30 cm eller så.

Følger du dette vil du sannsynligvis oppnå et bra resultat. Det er bare å prøve. Liker du det ikke kan du enkelt gå tilbake til din gamle oppstilling.

Når det gjelder absorbentene dine så kan jeg si generelt at du bør forsøke å dempe høyre vegg så mye som mulig. Dette er viktigere enn å dempe venstre vegg. Dette kommer av at plasseringen din ikke er symmetrisk og refleksjonen fra høyre vegg vil være sterkere enn den fra venstre. Du kan kanskje dempe noe under en del av vindu også? Bassfeller i hjørnene er fornuftig. Du kan ha så mange du ønsker og gjerne med litt tykkelse. Husk at hjørne mellom vegg og gulv og vegg og tak også er hjørner hvor disse kan plasseres. Ellers bør bakvegg dempes så du ikke får så mye refleksjon fra den. Det er viktigere å dempe bakveggen enn framveggen. Første refleksjon i taket og på gulvet kan også være fornuftig. Ideelt skal ca. 20-25 prosent av rommets overflater være dempet (inkludert tak og gulv). Alt trenger ikke være nøyaktig plassert. Ellers kan du krydre med ca. 15-25% diffusjon/spredning senere, men dempingen er den viktigste. F.eks. fungerer bokhyllene dine til å spre lyden om de er fylt med noe.
En god andel av dempingen bør være bredbåndet, altså at den virker over størst mulig frekvensspekter. Det oppnår du med tykkelse og avstand mellom panel og veggen. F.eks. er 5 cm panel + 5cm luft bedre enn 10cm. rett på vegg. Du må ha mye tykkelse for å dempe i bassen, så her får du ikke gjorts så veldig mye tiltak egentlig. Hvordan det er best å plassere dempingen kommer også an på høyttalerne dine og hvordan deres «off-axis response» er.

Generelt vil jeg si at det ser ut som om du har en god del i rommet allerede som du kan jobbe med.

Husk at du må kjøre ny romkorreksjon for hver gang du endrer på noe.

Følger du dette vil du oppnå et bra resultat mener jeg. Kanskje er det mulig å hente ut enda mer ved å gå løs på spesifikke frekvenser, o.l. Ofte blir det for spesielt interesserte. Det blir opp til den enkelte hvor langt de vil gå.