Retep`s lytterom. Tilbake til stereo

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.441
273
83
Ullensaker
_20191028_055813.JPG

_20191028_055739.JPG

Gutta i full gang med å henge opp absorbenter med reflekrorer på veggene.

_20191028_055707.JPG

Kinoen til Kjetil. Nå begynner det å komme seg.

Vi fikk til det vi ønskt med tiltakene. Vi har beholdt den åpne lyden, den stramme hardtslående bassen. Og det er fryktelig lett å plassere objekter i lufta hvor det ikke er høyttaler. Feks de første tre minuttene av Mad Max, den har blitt helt rå!

Nå er der egentlig bare å justere inn ønsket mengde bass. Det som viser seg nå etter gårsdagens runde. Er at når bassen blir så tørr, svært lite renonssner og er Vannfall som detter - 50db før det skjer noe over 100ms så tåler man å skru opp nivået på bass svært mye. Vi testa både 3-5-8db hot i bassen. Mener vi landa på +5db ved 25hz og flatt nedover. I forhold til 120hz. Så får eiger justere inn den siste personlige smaken sin selv.

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.113
199
63
Kult. Hvor langt ned i frekvens skal de diffusorer virke?
Er det noe bassfelle ol der?

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.441
273
83
Ullensaker
  • Like
Reactions: Karmann

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.113
199
63

Her finner du noe info..
Ja Kjetil har 60cm tykk bassfelle på frontvegg bak lerret.
Kult, takk. Ja, det er litt gøy det der. Du kan mate på ganske mye bass dersom du har kontroll ganske langt ned i frekvens, samme erfaring jeg sitter med.

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.441
273
83
Ullensaker
I
Kult, takk. Ja, det er litt gøy det der. Du kan mate på ganske mye bass dersom du har kontroll ganske langt ned i frekvens, samme erfaring jeg sitter med.

Siste kinoen min, den du fikk høre så hadde jeg vel +10db i bassen. Så ja, ved tørr bass og og kontroll så kan man skru opp ganske mye på film. Mener jeg hadde musikk preset på +2db..

Hører rykter om enda flere basser hos deg... 😀 Galemattias rett og slett. Må få rart turen snart.

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.113
199
63
I

Siste kinoen min, den du fikk høre så hadde jeg vel +10db i bassen. Så ja, ved tørr bass og og kontroll så kan man skru opp ganske mye på film. Mener jeg hadde musikk preset på +2db..

Hører rykter om enda flere basser hos deg... Galemattias rett og slett. Må få rart turen snart.
Hehe, ja det er helt greit her nå . Holder jo på med noen fronter som nærmer seg sluttfasen her, så det bli spennende å se hva det også kan tilføre.

• Like
Reactions: Torolan

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.441
273
83
Ullensaker
Tipper det ble en flott gjenforening

Sent from my iPhone using Tapatalk
Kan vel si det slik ja. Var skikkelig spent på om jeg huska lyden riktig. Og det lille jeg har fått høre ikveld er slik jeg husker. Blir nok noen timer med rew imorgen. Men det sitter allerede svært bra.

• Like

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.835
65
48
Ja jeg synes jeg har fått ting veldig bra jeg hos meg også nå :) Måtte legge om til vinterhjul idag , men siden har det gått i musikk :)

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.441
273
83
Ullensaker
herlig! dynamikk vil jeg tro!! spiller du fortsatt på svs ene?
Heisann, nei de ble solgt under "rengjøringen" men har lånt meg en subb.. Som desverre ble henra på mandag. Så trenger en el to til film. Til musikk så kjenner jeg ikke behovet for subb.
Det som er med Ø er at har man først hatt de, så er det svært vanskelig å klare seg uten de. Du får komme en tur å høre de.

Tar ikke ansvar for om lommeboka di blir tynnere etterpå..

• Like

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.835
65
48
Heisann, nei de ble solgt under "rengjøringen" men har lånt meg en subb.. Som desverre ble henra på mandag. Så trenger en el to til film. Til musikk så kjenner jeg ikke behovet for subb.
Det som er med Ø er at har man først hatt de, så er det svært vanskelig å klare seg uten de. Du får komme en tur å høre de.

Tar ikke ansvar for om lommeboka di blir tynnere etterpå..
Ja disse blir det nok vanskelig å gi slipp på kjenner jeg :)

Hva tenker du om vinkingen på disse Ø'ene Peter..?
Slik jeg har dem hos meg nå , så er dem slik at siktelinjen går akkurat langs innsiden på høyttalerne. Har ikke testet så mye mer enn det enda, men synes det fungerer rimelig bra. Lydbildet er STORT og deilig :)

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.441
273
83
Ullensaker
Ja disse blir det nok vanskelig å gi slipp på kjenner jeg :)

Hva tenker du om vinkingen på disse Ø'ene Peter..?
Slik jeg har dem hos meg nå , så er dem slik at siktelinjen går akkurat langs innsiden på høyttalerne. Har ikke testet så mye mer enn det enda, men synes det fungerer rimelig bra. Lydbildet er STORT og deilig :)
Veldig ulikt fra rom til rom. Hos meg så liker jeg at jeg ser innsiden godt. Vil vel si de nå står og skyter mot skuldrene, med krusspunkt ca 1meter bak meg.

På jobben så er de mer likt med deg. Der skyter de rett i øret omtrent.

Du bør også prøve å tilte de litt opp bak. 1-2cm. Det som skjer da er at du flytter refleksjon i taket enda lenger bak i rommet. Er mulig det kan bidra positivt. Er verdt et forsøk.

Synes du de har forandret seg noe nå etter noen dager?

Skal bli gøy å se/ høre hva polakkene synes om Ø. Er snart på vei til messa i Warszawa.. Sitter bare å nyter en kopp kaffe...

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.835
65
48
Veldig ulikt fra rom til rom. Hos meg så liker jeg at jeg ser innsiden godt. Vil vel si de nå står og skyter mot skuldrene, med krusspunkt ca 1meter bak meg.

På jobben så er de mer likt med deg. Der skyter de rett i øret omtrent.

Du bør også prøve å tilte de litt opp bak. 1-2cm. Det som skjer da er at du flytter refleksjon i taket enda lenger bak i rommet. Er mulig det kan bidra positivt. Er verdt et forsøk.

Synes du de har forandret seg noe nå etter noen dager?

Skal bli gøy å se/ høre hva polakkene synes om Ø. Er snart på vei til messa i Warszawa.. Sitter bare å nyter en kopp kaffe...
Ok , skjønner :)
I praksis så skyter dem nok like til siden for meg også , siden sidene skrår litt innover.

ang. refleksjon i taket , så er jeg ikke så redd for den hos meg , da jeg har laget å hengt opp to rimelig gode absorbenter i taket - dem er 120 x 120 x 20 cm med fleksi-A :)

Ja jeg synes faktisk at dem har åpnet seg opp litt ja - løsnet en smule liksom. Dem har vel fått ca 30 timer med spilling på variabelt volum etter jeg fikk dem. Har gitt dem godt inn ved noen anledninger også , og du verden så gøy det er :)
Men må jobbe enda mer mtp. subintegreringen tror jeg , for jeg synes fortsatt det spiller best uten sub på det aller meste :)
Pure Direct og med litt forsiktig EQ via Nanodigi er det beste sålangt. Men det blir nok en nye runde med Audyssey også etter hvert.

Jeg har gjort litt justering i "curve editor" i appen der også , men det blir av en eller annen grunn ikke overført til prosessoren. Alle andre parametre går fint over , men ikke EQ pådraget ....

Så moro og spennende med messe i Warzava da - god tur :)

Sist redigert:

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.441
273
83
Ullensaker
Da har man omsider kommet til hektene igjen etter å ha vert utstiller på Europas nest største hifimesse. Warszawa 2019 hvor vi for første gang viste frem Ø Audio Icon utenfor Skandinavia.

Tilbakemeldingene vi fikk var helt fantastiske.

Dette var skikkelig gøy, men samtidig svært slitsomt. Veldig lange dager, minimalt med søvn mellom øktene. Musikk i 8-10 timer, prate med folk, gjør at man blir sliten på en helt annen måte enn jeg er vant til vertfall.

Vi fikk lyden til å sitte bra. Meget stor scene med bra dybde. God senter og det var lett å plassere instrumenter. Så vi må bare vere fornøyd.

Rett og slett svært vellykket for vår del.