Retep`s lytterom. Tilbake til stereo

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.395
203
63
Ullensaker
Glemt å hukke av for at dirac skal være aktiv?

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Nesten, glemt å flytte filter til en preset. 😀 Dirac blir altså ikke aktivt før man flytter filter til en kolonne (preset)

Bra man er tålmodig og forstår at data ting ikke er min sterke side. Det siste filteret fikk både gain justering og delay faktisk! Så nå er jeg snart klar for å gå igang. Fant også ut av BM delen. Så da burde man vere klar. :)

• Like
Reactions: Danke

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.812
50
48
Det virker ikke helt like frem dette nei. Du er da ikke sååå bak mål , så det høres ut som Dirac har litt å gå på når gjelder brukervennlighet....
Får håpe du får det opp å gå snart nå :)

• Like
Reactions: Retep

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.395
203
63
Ullensaker
Det virker ikke helt like frem dette nei. Du er da ikke sååå bak mål , så det høres ut som Dirac har litt å gå på når gjelder brukervennlighet....
Får håpe du får det opp å gå snart nå :)
Nei den der var lei.. Og jeg trodde faktisk ikke at jeg var så snøblind men joda. Får håpe alle mulige feiltrinn er gjort nå.

Det som gjenstår her nå er plassering av den ene subben jeg har. Hvor den måler best eller hvor jeg tror jeg får best sammenheng mellom frekvensene jeg sender fra L+R til subb på stereo musikk.

Den måler best i ett av hjørnene fremme. Dvs høyre høyttaler vil stå ca 60cm fra baffel til sub element. Venstre vil stå ca 3m vil da Dirac klare dette eller burde jeg sette subben ved frontvegg midt imellom L+R kanalene, slik at avstanden blir lik fra de til subb. Planlegger deling ved ca 50hz. Noen som har noen tanker om det?

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
318
42
28
Har også vurdert og teste en sånn boks etterhvert, så gøy og se hvilke erfaringer du gjør deg.

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.812
50
48
Nei den der var lei.. Og jeg trodde faktisk ikke at jeg var så snøblind men joda. Får håpe alle mulige feiltrinn er gjort nå.

Det som gjenstår her nå er plassering av den ene subben jeg har. Hvor den måler best eller hvor jeg tror jeg får best sammenheng mellom frekvensene jeg sender fra L+R til subb på stereo musikk.

Den måler best i ett av hjørnene fremme. Dvs høyre høyttaler vil stå ca 60cm fra baffel til sub element. Venstre vil stå ca 3m vil da Dirac klare dette eller burde jeg sette subben ved frontvegg midt imellom L+R kanalene, slik at avstanden blir lik fra de til subb. Planlegger deling ved ca 50hz. Noen som har noen tanker om det?
Med såpass lav deling som 50 hz bør det ikke være noe problem å ha den i et hjørne vil jeg tro. Man jo litt ekstra output gratis , og hvis den måler best der også så....
Å blir det et problem, så må du skaffe deg en til ,hehe

Sent from my iPhone using Tapatalk

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.395
203
63
Ullensaker
Med såpass lav deling som 50 hz bør det ikke være noe problem å ha den i et hjørne vil jeg tro. Man jo litt ekstra output gratis , og hvis den måler best der også så....
Å blir det et problem, så må du skaffe deg en til ,hehe

Planlegger en sub til ja

Fikk tatt en runde med Dirac idag tidlig før folk våkna. Nå har jeg taket på dette. :)

Litt verre med lagring av bilder....

FREKVENS IGJEN MED SUBB.jpg

Her er venstre og høyre inkl subb. Noe trøbbel rundt 1000hz som jeg må se på, og så må jeg senke sub nivået noe.

IMPULSE MED SUBB.jpg

Impulse på venstre høyttaler og subb som står i høyre hjørne.

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.812
50
48
Se der ja , begynner å ligne noe nå.

Hadde vært moro å sett før/etter målinger også :)

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.812
50
48
Ser jo meget jevnt å fint ut dette nå ja
Hvilken glatting er det på denne?

Virker kanskje å være litt lite tilt i bassen , men det styrer du vel selv med å velge target etter din egen smak regner jeg med ?

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.395
203
63
Ullensaker
Ser jo meget jevnt å fint ut dette nå ja
Hvilken glatting er det på denne?

Virker kanskje å være litt lite tilt i bassen , men det styrer du vel selv med å velge target etter din egen smak regner jeg med ?

Glatting er psyco.. Har etterhvert fått bedre lyd med å ha en flatere bass enn en jevn tilt. Men ja, her må det lyttes litt mer.

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.812
50
48
Glatting er psyco.. Har etterhvert fått bedre lyd med å ha en flatere bass enn en jevn tilt. Men ja, her må det lyttes litt mer.
Ok :)
Ja dette med tilt i bassen er jo avhengig av både rom og egne preferanser. fikk på plass en sub til selv i går , så jeg driver å jobber med kalibrering om dagen jeg også.
Men det virker som om at når man får mer membranareale og bedre bass generelt , så klarer man seg med mindre stigning nedover.

Gjorde meg ekstra flid med Audyssey-runden i går , og det virker meget lovende synes jeg. Men det ble litt sent , så jeg fikk ikke tid til å lytte så altfor mye , så jeg skal ta en bedre evaluering i dag så får vi se om førsteinntrykket står ved lag :)

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.087
161
63
Ja dette med tilt i bassen er jo avhengig av både rom og egne preferanser. fikk på plass en sub til selv i går , så jeg driver å jobber med kalibrering om dagen jeg også.
Men det virker som om at når man får mer membranareale og bedre bass generelt , så klarer man seg med mindre stigning nedover.

Gjorde meg ekstra flid med Audyssey-runden i går , og det virker meget lovende synes jeg. Men det ble litt sent , så jeg fikk ikke tid til å lytte så altfor mye , så jeg skal ta en bedre evaluering i dag så får vi se om førsteinntrykket står ved lag :)
Det stemmer det du opplever med mine erfaringer. Jeg har hatt stigning i bassen på rundt 4db fra 100hz og ned i det siste, nå er det flatt fra 200hz og ned. Det ligger alikavell ca 4 db hottere en resten(ref gain justering) og det funker på musikk og kanskje litt hot på film. Men jeg er veldig opptatt av gain struktur, så jeg kan spille musikk på +15db på yammi MV og i tillegg justere sub gain i side meny fra - 6db til +6db og forsatt ha kula på +15, det som skjer er jo at bassen bare blir veldig mye mer, men faktisk så kan du skru opp ganske så mye før det blir grøt, bassen holder seg tight lenge, pga flat kurve selv med total økning.

• Like
Reactions: Torolan

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.395
203
63
Ullensaker

Har du målemik? Om du har, så vil jeg anbefale å prøve å justere litt på avstand Audessey setter på subber, spes om du har subber på ulike vegger. Audessey sliter litt med avstand etter min erfaring. XT og XT32. Flytter du på delefrekvens så må du vet fall prøve litt på delay. Dagens gratis tips...

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.395
203
63
Ullensaker
Det stemmer det du opplever med mine erfaringer. Jeg har hatt stigning i bassen på rundt 4db fra 100hz og ned i det siste, nå er det flatt fra 200hz og ned. Det ligger alikavell ca 4 db hottere en resten(ref gain justering) og det funker på musikk og kanskje litt hot på film. Men jeg er veldig opptatt av gain struktur, så jeg kan spille musikk på +15db på yammi MV og i tillegg justere sub gain i side meny fra - 6db til +6db og forsatt ha kula på +15, det som skjer er jo at bassen bare blir veldig mye mer, men faktisk så kan du skru opp ganske så mye før det blir grøt, bassen holder seg tight lenge, pga flat kurve selv med total økning.

Er helt enig i dette. Har tidligere hatt ca +7db fra 150 og ned. Det siste året har den sunket til ca 2db og med toppen ved 45-50hz istedet for 15hz. Opplegget at bassen blir mye strammere og bedre fokusert.

• Like
Reactions: Torolan

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.812
50
48
Har du målemik? Om du har, så vil jeg anbefale å prøve å justere litt på avstand Audessey setter på subber, spes om du har subber på ulike vegger. Audessey sliter litt med avstand etter min erfaring. XT og XT32. Flytter du på delefrekvens så må du vet fall prøve litt på delay. Dagens gratis tips...
Ja jeg har målemic , og er klar over det du sier . Bruker en Minidsp også mellom prosessor og suber som jeg finpusser litt med før og etter RK. RK mener avstanden skal være 6m , mens jeg kommer frem til at 7.2m blir jevnest
Kan legge ut målinger etterpå hvis det er av interesse...

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.812
50
48
Her er responsen min etter siste suben kom på plass :)

Uglattet og deling på 80hz.
Bassområdet uglatta.jpg

Saarg

Medlem
3 Apr 2007
658
16
18
Når det gjelder lfe og 10db, så avhenger det av hvilken preset du velger når du kjører Dirac. For at Dirac ikke skal gjøre noe med gain på lfe (altså kun 10db justeringen), så må du velge preset som heter Custom.
Usikker på om det er i programmet eller manualen det står.