Retep`s lytterom. Tilbake til stereo

Zeke1983

Medlem
11 Jan 2007
5.939
19
38
Arendal sound monitor er gøy. I forhold til Dynabelene så har de mere bass spes litt opp i frekvens. Passer godt til å spille rock, elektronika og såkalla nymotens musikk.
Ice Cube sin Lethal Injection sitter godt.

Det er en høyttaler som har en helt annen sound enn Euforia. Som får frem mer detaljer, mer luft og virker roligere. Man kan også dra på mer med Arendal.

Nå er jo prisforskjellen på dether ganske stor. Arendal monitor ligger vel på 15000 pluss stativ. Husker ikke i farten hva de kosta og Euforia i min utgave med oppgradert interkabling kosta vel tett oppunder 40.000 1998-2000 kroner. Som vel er omtrent 45-50K om man regner inn inflasjon.

Nå har jeg også hørt Tower flere ganger. Og lyden mellom de ulike Arendal er svært like. Noe mer nedover på de større naturlig nok.

Oppsummert så vil jeg nok si at dette er høyttalere (Arendal og Euforia) for ulike typer musikk. Og vertfall ulik type smak. Hvor den ene spiller mere på, kan spilles høyere og passer etter mine ører mer til rock, hiphop ogyelektronika, så er den andre litt mykere i lyden, roligere og for frem mer av de små nyansene spesiellt oppover i frekvens. Mindre på og gjør seg helt ferdig med tonen før den neste kommer. Selvsagt overdrevet, for å vise frem er poeng.

Jeg vil tro at høyttalerene jeg har stående nå, vil vere for ganske ulikt publikum. Fordi de har styrker begge to på veldig ulkt område.

Høyttalerene er bare til låns ja, då når jeg fikk muligheten til å teste de, så slo jeg til.

Holder til rett nord for Gardermoen, om noen kunne tenke seg å lytta til begge parene. Vet ikke hvor lenge Arendal vil stå her.
Tusen takk for flott svar!

Jeg har jo selv hatt Arendal, men jeg hadde tower i en lite rom og det blei bra på lavt volum , men rotete med litt volum. men at de spiller bra og underholdende er helt sikkert! De er nok mye i min gate som underholdere og GØYttalere til sjangre man blir glad av å høre på!
Jeg setter nok også pris på lyd lik den du beskriver i Dynabel sine, all den tid det mest blir moderat volum her med veldig varierende musikk!

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.343
156
63
Ullensaker
Hvordan monteres det dere selger? Og hvilke måle software er og foretrekke på iPad?
Festes enten ved å lime de på vegg eller en plate som du skrur fast i veggen. El henge de på veggen som et bilde med en wire. El montere krok i rammen og henge på veggen. Mange måter å gjøre det på.

Karmann

Medlem
31 Jan 2007
1.055
99
48
@Retep Du har hatt mye rart igjennom rommet ditt nå :) Hekkan!!
Jeg er veldig enig med deg at det er gøy med Hifi så billig som mulig, en kan få veldig mange aha opplevelser der.
Som i går kveld, spilte på 2 stk Jbl 8340 som er en surround høyttaler med 10" bass og horn. Fytti som de spiller kult, hadde en hatt en hjemme kino med 11 slike og noen gode subber, så hadde de grusa anlegg i 100k++ lett. Jeg spilte med 2 stk slike og 12X18" i kinoen og de følgte med subbene til konsertnivå.

• Like
Reactions: Saarg

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.593
36
48
Retep, Jeg nevnte at jeg var misunnelig på lytterommet ditt på Face, vi som har TV stue...

Det at du har to høytalere med forskjellige egenskaper er også en drøm..

Jeg håper jeg får tak i aktive Audio pro T10 Stereo gulvhøytalere på guttens rom og at jeg kan gå inn dit når de ser på tv, Da skal Denon spilleren brukes der.

Endel billigere en dine, men har å troa på Audio Pro siden jeg har en mindre T3 fra før.

Mvh Dag

Sist redigert:

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.343
156
63
Ullensaker
Retep, Jeg nevnte at jeg var misunnelig på lytterommet ditt på Face, vi som har TV stue...

Det at du har to høytalere med forskjellige egenskaper er også en drøm..

Jeg håper jeg får tak i aktiv Audio pro T10 Stereo gulvhøytalere på guttens rom og at jeg kan gå inn dit når de ser på tv, Da skal Denon spilleren brukes der.

Endel billigere en dine, men har å troa på Audio Pro siden jeg har en mindre T3 fra før.

Mvh Dag
Har faktisk hatt både Black og Blue Diamond da vi holdt til på Sunnmøre. Hadde de på en Electrocompaniet ECI 4. Og en marantz cd spiller...

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.343
156
63
Ullensaker
@Retep Du har hatt mye rart igjennom rommet ditt nå :) Hekkan!!
Jeg er veldig enig med deg at det er gøy med Hifi så billig som mulig, en kan få veldig mange aha opplevelser der.
Som i går kveld, spilte på 2 stk Jbl 8340 som er en surround høyttaler med 10" bass og horn. Fytti som de spiller kult, hadde en hatt en hjemme kino med 11 slike og noen gode subber, så hadde de grusa anlegg i 100k++ lett. Jeg spilte med 2 stk slike og 12X18" i kinoen og de følgte med subbene til konsertnivå.
Har dessverre kun hørt slike JBL som surround. Men ser jo ingen grunn til at de ikke skal fungere godt til stereo.

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.343
156
63
Ullensaker
Ok. Jeg skal da vurdere akustikkplater. Men liming er nok best.
Få tak i sånn supertynne sponplater. Husker ikke hva de heter. Kapp de til slik at de er bittelitt større enn akustikk platene. Så limer du platene på de og skrur dette opp på veggen. Det som er enda bedre er om du lager en ramme, som er åpen i midten. Lime den på baksida av panelene. Velge noen lange skruer og skru de inn i vegg. Med lange skruer så vil du kunne forandre avstand til veggen på tiltaket.

• Like
Reactions: PINK FLOYD DSOTM

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.593
36
48
Jeg avslutter inspirert av deg, nå er kona på disco med jentene, og ungen sover.

Så fint å ha litt tid på anlegget.

Jeg har hørt veldig mye AIC i det siste, så jeg prøver konkurrentene i Nirvana sin Unplugged..

• Like
Reactions: PINK FLOYD DSOTM

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.343
156
63
Ullensaker
Hadde en Wasp kasett, husker ikke hvilket album..

Det jeg hører mest av 80 heltene i Heavy nåfortiden er nok Manowar og Whitesnake. Samt Mötorhead-The world is yours

Sent fra min AGS-W09 via Tapatalk
Har mye bra de da. Har oppdaget WASP på nytt igjen nå.. Har vert borte fra meg noen år, men kom snikende her en kveld dama og jeg hadde Quiz. Da spillte hun WASP, og ikke F om jeg klarte å ta den. Selv om jeg hadde hørt låten 200 ganger før.. Morsomt

Sitter med Lies nå fra GnR

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.593
36
48
Har mye bra de da. Har oppdaget WASP på nytt igjen nå.. Har vert borte fra meg noen år, men kom snikende her en kveld dama og jeg hadde Quiz. Da spillte hun WASP, og ikke F om jeg klarte å ta den. Selv om jeg hadde hørt låten 200 ganger før.. Morsomt

Sitter med Lies nå fra GnR
Åh den gnr har jeg ikke, hadde den på Cd
:( jeg hadde illusions 1 og 2 på kasett og stefar min banket i veggen på den og Nevermind kasett hadde også en samlekasset med Heavy metal Black Sabbath, Ozzy, Whitesnake og Iron maiden Run to the hills, en Dio låt og Wasp. Og Wasp kasett

Jeg hadde også Cooper-Hey Stoopid den var veldig populær og tøff på røyke hjørnet på skolen der jeg var vakt, og jeg hadde Spagetti incident på Cd.

Jeg var vel litt loner selvom jeg var inne med gjengen, hadde en MC jakke mor mi spanderte og hockeysveis, rottehale og jammen sponsa mor mi de bootsa med ring på, de ble seriøst utgått i grøfter og asfalt. Så dr.martens.
Jeg ruslet rundt i parker og hørte -Here I go again. Og Cooper-might as well be on Mars.

Var så stas når jeg gikk fra Sony Walkman og diskman til Sony minidisc? Men vet ikke åssen jeg finansierte det. Var vel sommerjobb... Sorry at jeg mimrer..

På gymnas i Halden ble jeg kjent med en punk trommis ved navn Fisken i bandet Brutulitus, vi hatet begge tysk og i friminuttene dro vi ut til bilen hans og spilte for meg ukjent punk.. Turboneger som de het da, Screeching Weasel, NOFX, Bad religion og L7 samt Riverdales gonna have fun tonight. Og masse Ramones...

Han var så funny ville bli arkeolog og grave i jorda men endte som trommis og rørlegger. Dead moon var stort, de spilte i Halden flere ganger, Ramones medlemmer spilte også i rock city, samt new bomb Turks og jentebandet mensen fra Oslo, Glucifer var blant publikum, Alle spilte på Dr.feelgood

Seigmen spilte på studenten og WE fikk jeg også med meg der.

Seigmen ble jaga av scenen med flaskekasting. Folk elsket Seigmen, men den kvelden fikk de for seg at de skulle bare synge Engelsk, de trodde det var safe i Halden grenseby før katastrofe verdensturnen..

Jeg angrer at jeg kastet kasettene, gav bort minidisc Sony, gav bort platestift og sjeldne LPer som jeg digget og Jokke et hundeliv førsteutgaven LP som er verdt nok idag.

Jeg har best of gnr bra lyd og Appetite for Destruction idag av gnr.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.593
36
48
Tror jeg har det meste av Dead Moon, bandet som insisterte på Mono...

I halden hybelen hadde vi noen svære ordentlige JBL kasser med horn, 20000 på lån fra faren til room mate, En gammel stor Yamaha og en Toshiba DVD spiller.

Jeg har aldri hørt Nirvana bedre, eller Motorpsycho.

Sist redigert:

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.593
36
48
Sorry multipost men the Dirt er en rå film om Mötley Crüe.
Er på Netflix.

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.343
156
63
Ullensaker
Er bare å mimre. Gjør absolutt ingenting. Kan jo mimre litt jeg også.

Mor har alltid vert glad i musikk og gjemme sto der et Tandberg anlegg og soulkte stort sett hele tida. Hu spillte mye musikk av Paul McCartney, Beatles og Wings. Mye fra musikalen Chess ol musikk. Ble også endel radio.

Noe senere så var 10 i skuddet populært og jeg fikk etterhvert tatt opp mye på kassett. Ble også kjent med en kar som hadde en eldre bror, han lytta mye på WASP, Ac/Dc Cinderella, kizz ol. Hair rock med andre ord. Så fikk innimellom noen kassetter full av slikt. Oppdaga Metallica ganske tidlig, vi hadde en større platebutikk hjemme. Hver dag etter skolen så var det innom den. Se på musikk og lytte litt. Jeg husker jeg såg coveret til Master of puppets og ble helt satt ut. Fikk med sommerjobb på Shell og av de pengene så ble det kjøpt inn endel snop, og så denne på cd. Mor hadde fått tak i cd spiller på den tida. Ble mye musikk den høsten.

Jeg var en også en som gikk mye for meg selv. Stamma fryktelig mye, var noe lubben og ikke sies skoleflink. Hevdet med i idrett og sies friidrett, svømming og når tunge ting skulle flyttes.

Hadde intr for musikk hele veien opp igjennom barne og ungdoms årene så starta man å gå på diskotek. Den tida man hadde starta med å se på damer og kanskje hadde sin første forelskelse. Jeg var av de som hadde det fryktelig gøy på disko og dansa til jeg ble gjennomvåt. Så noe slow dans ble det heller skjeldent med. Etterhvert så ble jeg ansvarlig for musikken på ungdoms diskoen. Og starta som DJ på uteplasser i en alder av 16år. Noe jeg holdt på med helt til jeg var omtrent 30.

Jeg kom tidlig igang med techno, i sjangeren trance. Utvida til house og rave etterhvert. Fikk mye spillejobber og ble tilslutt recidence DJ på den beste uteplassen hjemme.

Har laga mye gøy med musikk og den har vert med meg hele veien. Den er svært viktig for meg, gir meg ro, gir meg tid til meg selv og er rett og slett medisin i en utfordrende hverdag. Mye av technoen er borte fra meg, men må jo høre litt på det også innimellom. Hver Eurodance låt har sine minner som ofte kommer tilbake. :)

Nå er det mere rock og litt tyngre som gjelder. Med noen innslag av både jazz og klassisk. Og ja jeg har både Wings, Beatles og Chess i min lille vinylsamling...

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.593
36
48
Er bare å mimre. Gjør absolutt ingenting. Kan jo mimre litt jeg også.

Mor har alltid vert glad i musikk og gjemme sto der et Tandberg anlegg og soulkte stort sett hele tida. Hu spillte mye musikk av Paul McCartney, Beatles og Wings. Mye fra musikalen Chess ol musikk. Ble også endel radio.

Noe senere så var 10 i skuddet populært og jeg fikk etterhvert tatt opp mye på kassett. Ble også kjent med en kar som hadde en eldre bror, han lytta mye på WASP, Ac/Dc Cinderella, kizz ol. Hair rock med andre ord. Så fikk innimellom noen kassetter full av slikt. Oppdaga Metallica ganske tidlig, vi hadde en større platebutikk hjemme. Hver dag etter skolen så var det innom den. Se på musikk og lytte litt. Jeg husker jeg såg coveret til Master of puppets og ble helt satt ut. Fikk med sommerjobb på Shell og av de pengene så ble det kjøpt inn endel snop, og så denne på cd. Mor hadde fått tak i cd spiller på den tida. Ble mye musikk den høsten.

Jeg var en også en som gikk mye for meg selv. Stamma fryktelig mye, var noe lubben og ikke sies skoleflink. Hevdet med i idrett og sies friidrett, svømming og når tunge ting skulle flyttes.

Hadde intr for musikk hele veien opp igjennom barne og ungdoms årene så starta man å gå på diskotek. Den tida man hadde starta med å se på damer og kanskje hadde sin første forelskelse. Jeg var av de som hadde det fryktelig gøy på disko og dansa til jeg ble gjennomvåt. Så noe slow dans ble det heller skjeldent med. Etterhvert så ble jeg ansvarlig for musikken på ungdoms diskoen. Og starta som DJ på uteplasser i en alder av 16år. Noe jeg holdt på med helt til jeg var omtrent 30.

Jeg kom tidlig igang med techno, i sjangeren trance. Utvida til house og rave etterhvert. Fikk mye spillejobber og ble tilslutt recidence DJ på den beste uteplassen hjemme.

Har laga mye gøy med musikk og den har vert med meg hele veien. Den er svært viktig for meg, gir meg ro, gir meg tid til meg selv og er rett og slett medisin i en utfordrende hverdag. Mye av technoen er borte fra meg, men må jo høre litt på det også innimellom. Hver Eurodance låt har sine minner som ofte kommer tilbake. :)

Nå er det mere rock og litt tyngre som gjelder. Med noen innslag av både jazz og klassisk. Og ja jeg har både Wings, Beatles og Chess i min lille vinylsamling...
DJ ja, etter 2000 var rene rockstar du da... :) Energy 52 er fortsatt gøy med pils på værandaen i sola.

Har ikke dårlig samvittighet for at jeg liker Avicii og har albumene han gav ut.

Men jeg hører mest på Progressive techno nå, SStrom-Otider og Autreche, NTS sessions

Men hører nok mest på gammel rock, folk og klassisk på anlegget.

Var veldig morsomt med Nirvana unplugged igår, alt stemte i anlegget kjørte med Subwoofer.

Sent fra min AGS-W09 via Tapatalk

• Like
Reactions: Retep