Retep`s lytterom. Tilbake til stereo

Retep

Medlem
7 Feb 2005
3.244
70
48
Ullensaker
Subbene kom ihus på torsdag kvrls.. Er på en liten tur til Sunnmøre så har ikke fått testet noe emda. Men er ett steg videre nå. Hjem på tirsdag så da skal subbene integreres.

DSC_1589.JPG

Er svært fint her og fantastisk utsikt.

Retep

Medlem
7 Feb 2005
3.244
70
48
Ullensaker
Fikk litt tid på morrakvisten idag til å koble opp de to små subbene. Fikk ruta lyd igjennom minidsp 2x4HD, bare for å teste at de virker.. Og der gjør de.

En dag med mer tid vil gå med på å finne riktig plassering av de, har noen plasser som har fungert tidligere så håper på det skal gå raskt.. Deretter blir det å finne riktig crossover, delay på sub og høyttalere. Et par EQ punkt på sub pleier å vere nødvendig. Første måling viser god respons ned under 20hz. Så dette kommer til å bli bra når jeg får sydd det sammen.

Reactions: Zeke1983

Stian.V.H

Medlem
20 Jun 2009
1.112
9
38
Tenkte å bruke dagen imorgen til å justere inn subbene.. Om noen er intr i hvordan jeg gjør dette, så kan jeg legge ut noen grafer og bilder...??
Ja det hadde vært flott å få se din fremgangsmåte på subintegrering.:)

Retep

Medlem
7 Feb 2005
3.244
70
48
Ullensaker
Vel her kommer noen grafer.

Det første man må gjøre når man skal intehrere en subb el to er jo å koble den opp og plassere de i rommet. Jeg har holdt på noen år med dette så jeg har tålig peiling på hvor subbene bør stå i dette rommet.

Men min måte å gjøre dette på er er 1. Kjøre pinknoise fra 15-200hz og flytter enkelt og greit runt på subben til jeg får den jevneste responsen.
Så gjør jeg det samme med sub 2.

det kan se slik ut-
240825

Reactions: Stian.V.H

Retep

Medlem
7 Feb 2005
3.244
70
48
Ullensaker
Når subbene er plassert, så skal vi få sub og høyttaler til å spille sammen. Letteste måten er å ta sikte på +6db mer lyd når sub og høyttaler spiller samme tone på samme tid. Spill av feks en 50hz sinus tone på høyttaler. skru volum opp til du får 70db. DB nivået er ikke viktig . Mute så høyttaleren, og gjør det samme på subb.

Når du nå unmuter høyttalerene så skal du sikte deg inn mot 76db. Om du ikke får det, så må du forsinke lyden fra høyttalerene. Delay. Når du treffer på 50hz tonen. prøv og så flere toner. sannsynligvis så må du velge et gjennomsnitt. en tommelfingerregel er at 1ms er ca 1fot. .

Når du kommer så nært som mulig +6 db på den ene sidan så gjør du det samme på andre siden.

Retep

Medlem
7 Feb 2005
3.244
70
48
Ullensaker
240826

Her nærmer jeg meg noe som kan bli brukbart. den lilla kurven. Etter dette så må man finne riktig delefrekvens. jeg enda opp denne gangen med 85hz og bessel.

Jeg skulle ha hatt noen grafer som viste kun subb og kun fronter, men desverre det tok jeg ikke vare på Det blir mange målinger når man justerer seg inn. SÅ alle tar man ikke vare på.

Retep

Medlem
7 Feb 2005
3.244
70
48
Ullensaker
Etter at man har satt delefrekvens, så kan det vere lurt å titte på delay en gang til. Før man saetter ønsket EQ. Jeg har pleid å bruke EQ ganskje langt opp i frekvens, men de siste årene så har den grensen krøpet nedover. Nå har jeg kun EQ under 150hz resten tar jeg med akustiske tiltak og plassering av høyttalere, subber, sweetspot og de tiltakene jeg har i rommet.

Denne gangen enda jeg opp med dette resultatet.
240827
240828

Så får øret bestemme da, kan dette lyttes på og gir det meg fot....?

Stian.V.H

Medlem
20 Jun 2009
1.112
9
38
Ser bra ut det resultatet der ja,takk for at du la ut steg for steg hvordan du gjør det.:)

Retep

Medlem
7 Feb 2005
3.244
70
48
Ullensaker
240830

Man skal ikke vere redd for å teste ut plasseringer på subb. Heldigvis så fungerte ikke denne plasseringen. :)

240831

Men denne ble bra. Ut i hjørnene ved frontvegg. Litt på innsida av høyttalerene. Beklager alt rotet på gulvet..

Reactions: Saarg and Stian.V.H

Retep

Medlem
7 Feb 2005
3.244
70
48
Ullensaker
Ved første lytterunde så føler jeg kanskje at det er litt mye stigning i bassen. Litt usikker.. Jeg liker bassen svært kontant og ufarget. Kanskje mer ufarget enn de fleste, så må prøve meg ut med noen knepp ned. Må si at Pylon Diamond 30 og de to svs sb12 nsd spiller flott sammen. Og slik som det bruker å bli med subber godt integrert, så kommet både midbass og mellomtone enda bedre frem..

Dette er noe som går igjen på søke oppsettende jeg har hørt. Jo mindre høyttalerene må jobbe nedover, dess bedre låter det området de må spille i.

Retep

Medlem
7 Feb 2005
3.244
70
48
Ullensaker
Meget lærerikt og se hvordan du integrerer suben!

Det handler kort sagt kun om å få riktig delingspunkt, steilhet på filteret og tid. I mine øyne og ører er man da nødt til å ha mulighet til å dele av høyttalerene og justere de i tid.

Å knote med å få inn subb under høyttalerene naturlige avrulling blir i beste fall en såder løsning. Mange som hevder det går fint. Ja man får nok mer og kanskje bedre bass. Men det kan aldri bli optimalt.

Selv om markedet er lite, så skulle jeg virkelig ønske at feks Arendal sound, hadde kommet med en subb som hadde dsp hvor bruker kunne feks koblet opp subb mellom pre og effekt. Hvor ut fra subb var low pass filtrer og man kunne selv satt både delay og deling. Rett og slet en minidsp 2x4 HD innebygget i subben el noe lignende. Dette fines ikke idag. Ønsketenkning ja jeg vet... :)

jvenaas

Medlem
6 Mar 2019
45
41
18
Jeg er ganske ny i gamet og har begrenset kunnskap, men følte jeg fikk ett ganske bra resultat med å plassere subene mine der rew room simulatorn gidde best resultater, så deretter kjøre audyssey. Men her var det kanskje ganske mye flaks inne i bildet også

Retep

Medlem
7 Feb 2005
3.244
70
48
Ullensaker
Jeg er ganske ny i gamet og har begrenset kunnskap, men følte jeg fikk ett ganske bra resultat med å plassere subene mine der rew room simulatorn gidde best resultater, så deretter kjøre audyssey. Men her var det kanskje ganske mye flaks inne i bildet også
Roomsim i REW viser bra hva som skjer i virkeligheten. Men har du REW og umik 1 så kan du prule pink pn og RTA for å se live hva som skjer. Etter audessy, så er min erfaring at man bør gå over å se på hva den har gjort. Mulig det å flytte delefrekvens og avstand kan gi svært mye.