Retep`s lytterom. Prøver på Atmos igjen.

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.550
417
83
Ullensaker
IMG_20200527_073605.jpg

Det to RIAA trinnene det er snakk om. Håper på å få dratt med den dyreste fra Fezz imorgen.

• Like
Reactions: Torolan

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.550
417
83
Ullensaker
Snart en mnd siden siste innlegg. Det skjer lite på heimebane. Er faktisk svært fornøyd med hvordan det låter nå. Men vet at jeg nok kommer til å gå videre i en eller annen retning. Enten bedre utstyr på kino delen. Eller så blir det bedre utstyr på stereo delen.

Går litt i tanker om å få fatt i egen stereo pre. Som har hjemmekino bypass mulighet. Har også lysst på bedre projector. Så vi får se. Nå skal jeg nyte den siste uka med ferie.. Blir en svært spennende høst som kommer om litt. 😁

• Like

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.870
80
48
Snart en mnd siden siste innlegg. Det skjer lite på heimebane. Er faktisk svært fornøyd med hvordan det låter nå. Men vet at jeg nok kommer til å gå videre i en eller annen retning. Enten bedre utstyr på kino delen. Eller så blir det bedre utstyr på stereo delen.

Går litt i tanker om å få fatt i egen stereo pre. Som har hjemmekino bypass mulighet. Har også lysst på bedre projector. Så vi får se. Nå skal jeg nyte den siste uka med ferie.. Blir en svært spennende høst som kommer om litt.

Ja det er ikke lett å slå seg helt til ro selv pm man egentlig er fornøyd
Jeg går med noen av de samme tankene selv , men det har ingen hast, for her også låter det egentlig rimelig bra.
Men spøkelset lurer jo stadig i bakgrunn

Sent from my iPhone using Tapatalk

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.550
417
83
Ullensaker
Ja det er ikke lett å slå seg helt til ro selv pm man egentlig er fornøyd
Jeg går med noen av de samme tankene selv , men det har ingen hast, for her også låter det egentlig rimelig bra.
Men spøkelset lurer jo stadig i bakgrunn

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jepp. Og med de nye Pylon Amber 2 i butikken, så er det en viss fare for at jeg må teste noe nytt igjen..

2x12 pr høyttaler og horn må da sparke svært bra fra seg. Gleder meg til å starte på jobb igjen kjenner jeg nå. 😁

• Like

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.550
417
83
Ullensaker
Var innom den lokale brukt / antikk butikken og titta igjennom lp platene de har stående. Fant ei plate som jeg tok med hjem. Der var noen flere som kunne vert av intr, men gud bedre så de har prisa seg ut. Denne jeg tok med hadde d bomma på feil vei. Så fornøyd med den ene.

IMG_20200711_141841.jpg

50kr kosta den.. 😁

• Like

Stian.V.H

Medlem
20 Jun 2009
1.162
34
48
Star Wars Battlefront spillene er kule spill med epic lyd,alle nyere spill Dice lager har epic lyd,Star Wars Battlefront spillene har råbra lyd men også Battlefield (1/3/4 og 5) spillene.

Sist redigert:

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.550
417
83
Ullensaker
Har brukt dagen idag på å tygge smertestillende og prøvd å få henta det lille ekstra ut av oppsettet PP kinopreseten. Men 10 timer og jeg kom akkurat like langt som jeg var igår. 😭

Så bortkastet altså.

Sitter å lurer på hva jeg skal finne på til høsten.. Hvor går veien videre, hva kan jeg endre på for å få enda et knepp opp i lyd.

En ting er nå rimelig sikkert. Ny (brukt) PJ, Det må jeg ha. Når jeg spiller film over litt tid. Så starter den jeg har med å lage en høyfrekvent pipelyd. Tar ca 35min så kommer den. Slår jeg av PJ og lar den stå i 2-3min så er den ok igjen. En stund... Er nok inne i det siste kapittelet den der.

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
12.061
116
63
Har brukt dagen idag på å tygge smertestillende og prøvd å få henta det lille ekstra ut av oppsettet PP kinopreseten. Men 10 timer og jeg kom akkurat like langt som jeg var igår.

Så bortkastet altså.

Sitter å lurer på hva jeg skal finne på til høsten.. Hvor går veien videre, hva kan jeg endre på for å få enda et knepp opp i lyd.

En ting er nå rimelig sikkert. Ny (brukt) PJ, Det må jeg ha. Når jeg spiller film over litt tid. Så starter den jeg har med å lage en høyfrekvent pipelyd. Tar ca 35min så kommer den. Slår jeg av PJ og lar den stå i 2-3min så er den ok igjen. En stund... Er nok inne i det siste kapittelet den der.
Kondolerer, er jo mulig det er en enkel fiks, spør produsent først. Om det er Dlp kan det jo ha noe med det fargehjulet? å gjøre, ellers er det vel vifta....

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.550
417
83
Ullensaker
Kondolerer, er jo mulig det er en enkel fiks, spør produsent først. Om det er Dlp kan det jo ha noe med det fargehjulet? å gjøre, ellers er det vel vifta....

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
Denne PJ har gått maaaaange timer. Så er nok inn med en ny om ikke veldig lenge.

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
368
103
43
Ikke vært så aktiv her inne på en stund, men jeg er jo sikker på at du har ganske god lyd og koser deg. Synd med projektoren da.
Må treffes snart igjen. Lenge siden. Synd du ikke orket å ta turen på lørdag 😊

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.550
417
83
Ullensaker
Ikke vært så aktiv her inne på en stund, men jeg er jo sikker på at du har ganske god lyd og koser deg. Synd med projektoren da.
Må treffes snart igjen. Lenge siden. Synd du ikke orket å ta turen på lørdag 😊
Har en kropp som har sine utfordringer innimellom... Men ja må treffes snart igjen.

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.550
417
83
Ullensaker
Skjønner, vet du hva du er på utkikk etter på brukten? Epson, BenQ eller Sony etc?
Er egentlig åpen for det meste, er ikke veldig opptatt av bilde egentlig. Men har gode erfaringer med Epson og JVC. Sony har jeg ikke hatt selv, men har flere kompiser som har.

Vi for se hva det blir til.

Tyrkel

Medlem
19 Jan 2016
46
0
6
En kort gjennomgang av fordelene med flere subber.

Subber er ofte noe man både gruer seg og gleder seg til. Jeg gjør vertfall det, rett og slett fordi jeg vet hvor mye jobb dette er. Men jeg vet også hva godt intergerte subber i flertall vil kunne gi. Jeg har det selv og jeg har justert inn flere kino og stereosystem opp igjennom årene. Her tenkte jeg å dele litt av hovedlinjene på hva som er viktig og hva som skjer ved trøbbel i innjusteringen. Dette "kapittelet" vil i all hoendsak handle om det man bør gjøre før man starter med auto kalibreringen. Altså grunninnstillinger.

Jeg kommer kun til å skrive om normale typer subber, slik de fleste av oss har. Og ikke komme innpå hverken DBA eller SBA.

Mine ekspempel er vist frem med 3 subber. Da det rett og slett er 3 subber jeg har hjemme akkurat nå.

So here we go!

Så da har du kommet hjem med dine 2-3-4-++++ subber og lurer på hvordan i alle dager du skal sette dette opp . heldigvis så har Harman studert dette gangske mye og det er noen tommelfinger regler som man bør forsøke. Men med slike bølgelender som det er snakk om her så er det faktisk kun prøve å feile metoden som vil fungere.

Vis vedlegget 242234
Vis vedlegget 242235

Her er de mest brukte plasseringene av subbwofere, og dette er gode startpunkt. Jeg har gode erfaringer med flere av de. Ved bruk av to subber i kinosammenheng så vil jeg anbefale å vertfall teste ut diagonal plassering. i tilegg til begge subbene på frontvegg.

Så hvordan finner man beste plassering og hvordan syr man dette sammen. noen gode verktøy for dette er Minidsp sine eq bokser og REW med umik mikrofon.

Det første du må gjøre er å få koblet dette riktig. jeg pleier å koble alle subwooferene til minidsp og så koble den ene sub ut til den ene inngangen på minidsp.

Skru av alt av autokorreksjon på reciver eller prosessor, sett front høyttalerene til small og sett delingen så høyt som mulig. Hos meg er det 250hz på prosessor. Sett så delefilter på subb på enten LFE eller så høyt som mulig, altså på max.

Det neste du må gjøre er å gainmatche subbene mot hverandre. Sett subb nr 1 så midt i rommet som mulig så langt unna vegger som mulig. og sett et tapemerke på gulvet. Plasser umik-1 så nært elementet som mulig uten at det kommer borti. Sett gain kontrollen på subben til halv stryke. Her kommer vi til første veiskille. De som vil bruke minidsp eller lignende og de som ikke vil eller kan bruke minidsp. Jeg ser ingen grunn til at man ikke skal bruke den ekstern dsp på subbene sine, da totalkost vs hva man får av muligheter i forhold til pris er latterlig stor.

På minidsp, pass på at du har slått av alt av eq ol og at alle fire utgangene er aktive helt ned og helt opp. mute evnt utganger som ikke har subb koblet til.

Åpne REW, last inn kaliberingsfila til mikrofonen din. åpne generator og spill av pink noise. åpne spl meteret og se på dette. Skru opp volum på reciver og eller prosessor til du leser feks 75db eller 80db. Tallet er ikke viktig. men husk på det.

Ta så bort subben, og plassere neste subb på samme plass. Ikke flytt mikrofonen eller volum kontrollen. spill av pink noise på rew og skru gain kontrollen på subben opp til du får samme nivå som på subb 1. Repeter dette til du har gjort dette med alle subbene. Har du feks en liten subb og flere store, så starter du med den minste subben. Når dette er gjort med alle subbene dine så har du matchet de opp mot hverandre slik at de spiller like høyt. Fra nå av så rører du ikke gain kontrollen på subben!
Tusen hjertelig takk for at du har skrevet denne guiden. Gir meg mot til å gå igang med mine to subber for å teste flere posisjoner i rommet. :)

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.550
417
83
Ullensaker
Tusen hjertelig takk for at du har skrevet denne guiden. Gir meg mot til å gå igang med mine to subber for å teste flere posisjoner i rommet. :)

Denne metoden fungerer stort sett overalt. Men det er ikke nødvendigvis den beste metoden for alle rom.

Det som er viktig er å plassere alle subbene hvor de oppfører seg best isolert sett. Start med 1. La oss si venstre del av frontveggen. Flytt den langs veggen fra senter av rommet og ut til vestre sidevegg. Helt inntil frontveggen.
Så flytter du den en sub dybde ut og dytter den inn mot midten igjen. Osv. Helt til du finner plasseringen som er best. Altså jevnet. Gjør det med alle subbene.

Subbene skal stå hvor de måler jevnest. Spør bare underveis om det er noe du lurer på.

Lykke til

• Like