Retep`s lytterom. Prøver på Atmos igjen.

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.536
404
83
Ullensaker
Hei...
Veldig nyttig informasjon. Skal prøve dette selv.
Sliter med dårlig summering etter en dipp ved ca 70hz.
Kjører med 4 subber. 2 bak og 2 foran.
Mvh Tommy (carisma)
3 subber i fase og uten.jpg

Her er responsen på 3 subber som jobber sammen og 2 subber som jobber samen og med den tredje ujustert. Det er som du ser svært mye å gå på. Jeg har kun brukt delay og snudd polariteten på den ene subben. Har mye å si.

tfred

Medlem
21 Jan 2007
11
1
3
Vis vedlegget 242268
Her er responsen på 3 subber som jobber sammen og 2 subber som jobber samen og med den tredje ujustert. Det er som du ser svært mye å gå på. Jeg har kun brukt delay og snudd polariteten på den ene subben. Har mye å si.
Hei.
Takk for utfyllende veiledning om hvordan justere multi subber.
Fikk tatt noen nye målinger med delay.
Og det hjalp enormt mye.
I forhold til eldre justeringer hvor jeg har kun brukt dsp. Da både i receiver og på Behringer NX6000D.
Så har jeg nå færre punkter på DSP.
Så istedenfor mange punkter med økning har jeg nå kun 4 punkter hvor jeg på 3 av de trekker litt ned på eq.
Lydmessig er responsen mye bedre. Og mer fyldig bass.
Og selv om jeg drar opp med litt house kurve. Så besudles ikke frontene av bassen. Lyden virker mektigere fyldigere og dypbassen kjennes godt .
Jeg har veldig god respons ned til 15hz.
Deretter dropper det som stein.

Vedlegg

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.536
404
83
Ullensaker
Snart helg. Kun en dag på jobben nå, så er det hjem å koble til media avspilleren og få knota den opp i kinoen.

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.536
404
83
Ullensaker
Fikk koblet opp DDRC 88A BM igår og fikk kjørt litt målinger. Etter en runde med litt problemer under tilkobling (jeg er ikke god med pc) så fikk jeg lyd i alle kanaler.

Så etter å ha kjørt sveipene så enda jeg opp med denne kurven.
IMG_20200510_121832.jpg

Beklager at det bare er et bilde av lerretet, men jeg hadde ikke strøm på tastaturet og gadd ikke gå frem og tilbake mellom sofa og laptop.

Etter litt småjusteringer så enda jeg opp med dette.
IMG_20200510_211323.jpg

Kommer seg der her.
IMG_20200510_205511.jpg
impulse responsen.

Nå blir det noen dager med lytting, men vurderer allerede en ddrc til. For Atmos kanalene og for evnt flere subber.

Vedlegg

Ivaols

Medlem
20 Feb 2005
4.534
43
48
Heisann.

På det første vannfallet der du har tatt bilde av lerretet er det mer nivå i tid enn i det siste vannfallet. Har du gjort akustikk tiltak i mellom målingene? Hvis ikke (og nivå er likt) lurer jeg på hvordan du fikk det til, hva justerte du på?

Sist redigert:

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
12.013
108
63
Fikk koblet opp DDRC 88A BM igår og fikk kjørt litt målinger. Etter en runde med litt problemer under tilkobling (jeg er ikke god med pc) så fikk jeg lyd i alle kanaler.

Så etter å ha kjørt sveipene så enda jeg opp med denne kurven.
Vis vedlegget 242455
Beklager at det bare er et bilde av lerretet, men jeg hadde ikke strøm på tastaturet og gadd ikke gå frem og tilbake mellom sofa og laptop.

Etter litt småjusteringer så enda jeg opp med dette.
Vis vedlegget 242456

Kommer seg der her.
Vis vedlegget 242457impulse responsen.

Nå blir det noen dager med lytting, men vurderer allerede en ddrc til. For Atmos kanalene og for evnt flere subber.
Hehe, Det var en sykt rå måling ja, Retep er AVforums lyd-ekspert. :)

• Like
Reactions: Retep

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.536
404
83
Ullensaker
Heisann.

På det første vannfallet der du har tatt bilde av lerretet er det mer nivå i tid enn i det siste vannfallet. Har du gjort akustikk tiltak i mellom målingene? Hvis ikke (og nivå er likt) lurer jeg på hvordan du fikk det til, hva justerte du på?
Beklager at dry kun er bildet av lerretet, men har trøbbel med nettverk.

Det som et gjort mellom de to målingene er at jeg har satt en eq på subbene, og justert litt i tid på begge subbene i forhold til hva Dirac mente. Ingen flere tiltak eller endring av plassering.

Skal få lagt ut skikkelige bildet fra REW når nettvekt er på plass. Må bare handle en kabel.

• Like
Reactions: Ivaols

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.536
404
83
Ullensaker
Har de siste dagene leika mye med den ddrc 88A BM boksen fra minidsp. Både til film og til stereo i 2.2
Med denne boksen i kjeden så får jeg altså med subbene når jeg kjører Marantz i pure bypass. Så her blir det garantert 2 el 3 preset.
1. Film
2. Stereo med subber
3. Stereo uten subber.

All is well så langt. Men jeg sliter litt med å finne ut av en ting. I DDRC så har jeg bass manegment. Idag så bruker jeg bass manegment i marantz prosessor.

Om jeg ønsker å bruke BM i DDRC, hvor blir LFE kanalen av?
Om jeg setter alle kanalene til large i marantz. Og no sub. Så har leg lest meg opp til at lfe blir sendt til L og R kanalen. Om jeg da bruker BM i DDRC og feks deler på 80hz og sender alt til subb. Vil jeg da få full utnyttelse av LFE kanalen?

For til vanlig så salmer man jo sammen frekvenser under crossover og LFE i subben. Det er jo ikke slik at jeg har egne subber til LFE og resten av kanalene.

Vil de to måtene å dele på bli det samme, eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Aktså
1. Sende bassfrekvenser og LFE til subb i marantz. Alle høyttalerene til small og feks 80hz.

2. Sette alle høyttalerene i marantz til large, sette No sub. Så dele sette deling i DDRC på 80hz.

Vil begge de to måtene å gjøre dette på føre til samme resultat?

Noen som har noe input her?

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.860
70
48
Har de siste dagene leika mye med den ddrc 88A BM boksen fra minidsp. Både til film og til stereo i 2.2
Med denne boksen i kjeden så får jeg altså med subbene når jeg kjører Marantz i pure bypass. Så her blir det garantert 2 el 3 preset.
1. Film
2. Stereo med subber
3. Stereo uten subber.

All is well så langt. Men jeg sliter litt med å finne ut av en ting. I DDRC så har jeg bass manegment. Idag så bruker jeg bass manegment i marantz prosessor.

Om jeg ønsker å bruke BM i DDRC, hvor blir LFE kanalen av?
Om jeg setter alle kanalene til large i marantz. Og no sub. Så har leg lest meg opp til at lfe blir sendt til L og R kanalen. Om jeg da bruker BM i DDRC og feks deler på 80hz og sender alt til subb. Vil jeg da få full utnyttelse av LFE kanalen?

For til vanlig så salmer man jo sammen frekvenser under crossover og LFE i subben. Det er jo ikke slik at jeg har egne subber til LFE og resten av kanalene.

Vil de to måtene å dele på bli det samme, eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Aktså
1. Sende bassfrekvenser og LFE til subb i marantz. Alle høyttalerene til small og feks 80hz.

2. Sette alle høyttalerene i marantz til large, sette No sub. Så dele sette deling i DDRC på 80hz.

Vil begge de to måtene å gjøre dette på føre til samme resultat?

Noen som har noe input her?
Jeg mener og tror det skal funke , men fint om du tester for å bekrefte
For jeg testet å sette alt til large i speaker-setup slik som du skriver . Så kjørte jeg et sveip på subkanalen i REW , og da kom bassen slik som den skal gjennom frontene.
Men som sagt , test gjerne å oppklar dette for oss en gang for alle

Sent from my iPhone using Tapatalk

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.257
328
83
Du vil miste all bass fra fronter under 80 hz. LFE humper videre som vanlig.
Du må isåfall laske deg innpå L og R med y ledd for få med bassen fra frontene.. Da må avstand osv gjøres til subbene em annen plass. Dersom du kjører No subb og deling annen plass. LFE vil gå i frontene fra 120hz til evenutelt Xover sil subb. Du kjører ekstern boks med L+R osv til Minidsp, da kan du route kanaler som du vil der regner jeg med, så da har du jo praktisk talt et "y-ledd". Da går det.

Sist redigert:

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.536
404
83
Ullensaker
Blitt mye bruk av oppsettet den siste tiden. Og noe testing av ulike måter å kjøre korreksjon på.

Jeg ender nok opp med å kjøre musikk i stereo med Marantz 7702 i pure direct. Så foretar jeg deling, delay og eq i Dirac. Slik at jeg får ut 2.2

På film så blir det å kjøre deling i marantz. Resten tar Dirac seg av.

Ellers så tester jeg en ny RIAA fra Fezz.. De har kommet med 3 trinn i den rimelige enden av skalaen.. 2 rene MM riaa og en MM/MC riaa. Jeg har den mellomste hjemme nå og denne er virkelig god synes jeg. Spes på rock så liker jeg den. Exp XM RIAA er nok bedre på oppløsning og detaljer, litt skarpere rundt vokal og gitar. Og litt tydligere. Fezz har mere punch og trøkk. Mere fargerik