Retep`s lytterom. Prøver på Atmos igjen.

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.550
417
83
Ullensaker
IMG_20200405_123911.jpg
IMG_20200405_123911.jpg

Og der kom siste del. Nytt rack..

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.550
417
83
Ullensaker
Da ble det bytting av sub. Ut går svs og inn kommer klipsch. Har en klipsch fra før så tenkte jeg skulle prøve med to LIKE subber.

Fikk satt meg ned igår kveld for å spille musikk i stereo. Unison Research og LM AUDIO 805IA på Pylon Jasper 25. Det var en ganske mektig opplevelse. Ble sittende og glemte tida helt. Så nå er jeg skikkelig trøtt og på vei på jobb. Gjesp...

Ser frem til påske, blir mye tid til musikk og forhåpentligvis film.

• Like
Reactions: Torolan

torelias

Medlem
12 Mar 2017
1
0
1
Er du fornøyd med headroom i Klipsch sin sub forsterker ? Har du merket noe på det etter bytte av sub ?

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.550
417
83
Ullensaker
Har sittet å skudd lyd noen dager i påsken nå og det gav resultater. Fikk faktisk en utfordring så her var det bare å krumme nakken å gå på. Til slutt så ble det bra. Er ikke helt imål enda, men tror dette skal bli bra
IMG_20200410_113659.jpg

Er litt mye rot mellom 25-35hz som jeg skal prøve å få gjort noe med.

Ellers så ble den ene svs subben bytta ut med en klipsch av samme type som jeg hadde. Slik at jeg nå har 2 like og en JL audio f112 v2.
Så får vi se, kanskje det blir noen til etterhvert.

Kinoen tar form. Blir nok en film ikveld tenker jeg så jeg får testa litt ut. Musikk fra kino amp sitter godt på Pylon Jasper 25 så regner med film også sitter bra. Tida får vise.

Rask tur på jobben idag, så det noen fridager igjen.

Ha en forsatt god påske dere.

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.550
417
83
Ullensaker
En kort gjennomgang av fordelene med flere subber.

Subber er ofte noe man både gruer seg og gleder seg til. Jeg gjør vertfall det, rett og slett fordi jeg vet hvor mye jobb dette er. Men jeg vet også hva godt intergerte subber i flertall vil kunne gi. Jeg har det selv og jeg har justert inn flere kino og stereosystem opp igjennom årene. Her tenkte jeg å dele litt av hovedlinjene på hva som er viktig og hva som skjer ved trøbbel i innjusteringen. Dette "kapittelet" vil i all hoendsak handle om det man bør gjøre før man starter med auto kalibreringen. Altså grunninnstillinger.

Jeg kommer kun til å skrive om normale typer subber, slik de fleste av oss har. Og ikke komme innpå hverken DBA eller SBA.

Mine ekspempel er vist frem med 3 subber. Da det rett og slett er 3 subber jeg har hjemme akkurat nå.

So here we go!

Så da har du kommet hjem med dine 2-3-4-++++ subber og lurer på hvordan i alle dager du skal sette dette opp . heldigvis så har Harman studert dette gangske mye og det er noen tommelfinger regler som man bør forsøke. Men med slike bølgelender som det er snakk om her så er det faktisk kun prøve å feile metoden som vil fungere.

multiple-subwoofers-benefits-setup-fig4-lg.jpg

DIAGONAL PLASSERING.gif

Her er de mest brukte plasseringene av subbwofere, og dette er gode startpunkt. Jeg har gode erfaringer med flere av de. Ved bruk av to subber i kinosammenheng så vil jeg anbefale å vertfall teste ut diagonal plassering. i tilegg til begge subbene på frontvegg.

Så hvordan finner man beste plassering og hvordan syr man dette sammen. noen gode verktøy for dette er Minidsp sine eq bokser og REW med umik mikrofon.

Det første du må gjøre er å få koblet dette riktig. jeg pleier å koble alle subwooferene til minidsp og så koble den ene sub ut til den ene inngangen på minidsp.

Skru av alt av autokorreksjon på reciver eller prosessor, sett front høyttalerene til small og sett delingen så høyt som mulig. Hos meg er det 250hz på prosessor. Sett så delefilter på subb på enten LFE eller så høyt som mulig, altså på max.

Det neste du må gjøre er å gainmatche subbene mot hverandre. Sett subb nr 1 så midt i rommet som mulig så langt unna vegger som mulig. og sett et tapemerke på gulvet. Plasser umik-1 så nært elementet som mulig uten at det kommer borti. Sett gain kontrollen på subben til halv stryke. Her kommer vi til første veiskille. De som vil bruke minidsp eller lignende og de som ikke vil eller kan bruke minidsp. Jeg ser ingen grunn til at man ikke skal bruke den ekstern dsp på subbene sine, da totalkost vs hva man får av muligheter i forhold til pris er latterlig stor.

På minidsp, pass på at du har slått av alt av eq ol og at alle fire utgangene er aktive helt ned og helt opp. mute evnt utganger som ikke har subb koblet til.

Åpne REW, last inn kaliberingsfila til mikrofonen din. åpne generator og spill av pink noise. åpne spl meteret og se på dette. Skru opp volum på reciver og eller prosessor til du leser feks 75db eller 80db. Tallet er ikke viktig. men husk på det.

Ta så bort subben, og plassere neste subb på samme plass. Ikke flytt mikrofonen eller volum kontrollen. spill av pink noise på rew og skru gain kontrollen på subben opp til du får samme nivå som på subb 1. Repeter dette til du har gjort dette med alle subbene. Har du feks en liten subb og flere store, så starter du med den minste subben. Når dette er gjort med alle subbene dine så har du matchet de opp mot hverandre slik at de spiller like høyt. Fra nå av så rører du ikke gain kontrollen på subben!

• Like
Reactions: Stian.V.H

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.550
417
83
Ullensaker
Det er også mulig å matche subbene til å spille like høyt enten ved å flytte mic bort til alle subbene eller fra sweetspot. Fra sweetspot er den minst gode måten, da men vil ta med alt det trøbbelet rommet gir.

Så finne best mulig plassering av subbene, hvordan gjør man det...
Jo man bruker REW og målemic. Og man har studiene fra Harman å gå ut ifra.
multiple-subwoofers-benefits-setup-fig4-lg.jpgDIAGONAL PLASSERING.gif

Kluet er å få jevnest mulig kurve fra hver enkelt subb i lytteposisjon. Hos meg så fungerer subb i hvert hjørne godt og 33% av rommets bredde inn fra sideveggene.
Jeg bruker nå med 3 subber dette på frontvegg. 33% inn fra sidevegg, og sub 3 i det ene hjørnet bak.

Så etter noen timer med jobbing så har du fått plassert de subbene dine hvor de måler best. Dette tar faktisk lang tid, men det er vel verdt jobben.

• Like

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.550
417
83
Ullensaker
Hos med ser det slik ut .
IMG_20200412_103105.jpg
IMG_20200412_103119.jpg

Og målingene vier dette.
her subb alene uten noen form for rq eller delay.jpg

Detter er helt normale målinger i vanlige rom med 1 og 1 subb.

Så la oss se på hva som skjer når vi ser på flere subber målt samtidig.

Må ha en liten kaffepause...

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.550
417
83
Ullensaker
Da har vi altså fått koblet opp subbene. Vi har sørget for at de spiller like høyt. Og vi har plassert de rundt i rommet hvor de måler best. Jeg har sørget for at mine subber spiller på 75db.
IMG_20200412_101257.jpg

Altså 75db pr subb alene.

Så kommer man til fordelene med å bruke minidsp fremfor å koble subbene rett i reciver. Reciver takler somregel 2 subber eller to grupper med subber. Probelemet er når man har 3 eller flere subber med ulik avstand til sweetspot. Med mnidsp eller annen lignede programvare, not so mutch.

så er er responsen av de to subbene fremme i rommet hver for seg.
IMG_20200412_101257.jpg
jl og klipsch fremme uten justering på tid..jpg

Som vi ser, de følger hverandre ganske bra. rommet mitt ladder mye ved 18hz. Så de oppfører seg ganske likt. La oss nå se på hva som skjer når vi måler de to her sammen. Teoretisk så skal jeg kunne få +6db siden jeg dobler antall basser.

klipsch og jø fremme uten tidskorrigering.jpg

Vel... joda får litt ekstra men jeg taper faktisk endel over 40hz. Så subbene fremme summerer ikke skikkelig. La oss se på hvordan man løser dette.
I minidsp så har man mulihet til å legge til tidsforsinkelse på utgangene. Så jeg tar utgangspunkt i den subben som er lengst ifra, og så setter jeg forsinkelse (delay ) på den andre. Her er det egentlig bare å prøve seg frem. legg til 1 og 1 ms (millisekund) og kjør målinger til du får best mulig kurve. atså mest mulig gain. etter noen runder så enda jeg opp med mitt tall på subb 2 og får denne grafen.

subbene fremme med delay.jpg

Blå kurve er uten delay på den ene subben. og grønn kurve er med riktig delay. Her ser man forbedring.

Så fra målinger med 1 og 1 sub til 2 subber med riktig delay så ser det slik ut.
subbene alene fremme og summert.jpg

Blå kurve er summert respons rød og grønn er subbene fremme alene. husk på at alle subbene spiller like høyt. 75db...

Sist redigert:

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.550
417
83
Ullensaker
Så er det å hekte på subb nr 3-4-5osv...
man tar da utgangspunkt i den summerte grafen den blå over her, så måler man med den 3. subben og setter delay og evnt inverterer til den summerer best mulig.

Subber fremme og sub bak uten delay.jpg

Blå kurve er begge subbene fremme i rommet summert, og den røde er kurven når den subben bak blir aktivert. Søren dette såg da ikke noe bedre ut. Her må vi til med å justere denne inn. ved hjelp av delay. og i mitt tilfelle så inverterte jeg også fasen på subben bak meg. Så etter en del tid så enda jeg opp med dette.

tre subber justert med delay..jpg

Oj!! dette såg da mye bedre ut. hver enkelt subb spiller altså 75db. legger ut en graf før og etter.

subber før og etter.jpg

Hver enkelt subb alene og den grønne grafen er subbene summert. alle subbene spiller 75db. samlet så er laveste nivået 83db. Så vi har fått 8db gratis.

Auto romkorreksjon har ofte problemer med denne delen. Det er svært sjelden de treffer og spesiellt om man bruker baksubber. De ulike typene med autokorreksjoen har ulike muligheter for å kunne gå inn å endre dette manuellt. Fordelene med en minidsp er derfor store.

Så hva bruker man det ekstra headrommet men har fått. Jeg prøvde å kjøre igang audessy nå etter den lyseste grønne kurven og jeg fikk beskjed om å skru ned subben. Jeg har koblet alle tre subbene til den ene sub out, slik at reciver tror at jeg kun har en subb.
Jo jeg kunne ha skrudd ned subben på input gain i minidsp. for om jeg hadde gått rundt til de 3 ulike subbene så måtte jeg ha skrudd ned hver enkelt subb like mye.
Nei jeg valgte å kjøre en EQ profil på minidsp.
Jeg tar målingen av de summerte subbene og legger inn i eq fanen på REW. Setter ønsket target kurve. og trykker kalkuler. Så lagrer jeg targeten og opner den opp i minidsp. tar en ny måling og ender opp med dette.
Sub EQ ferdig.jpg

Alikevel så fikk jeg beskjed fra audessy om at subbene spiller for høyt.

Sist redigert:
  • Like

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.550
417
83
Ullensaker
Så jeg gikk altså fra 3 subber som hver spillte 75db til dette
3 subber før og etter.jpg

For å få lov til å kjøre Audessey som jeg har på min prosessor så måtte jeg faktisk dra ned ned nivået i minidsp 2x4 med -9db. Så dvs at hver enkelt subb som i utgangspunktet spiller 75db, måtte ned til 66db og så legger jeg til +3db på den tøffeste gainen på EQ profilen. dvs 69db pr subb. Samlet respons ser man på denne grafen under.
subb ferdig.jpg

Så flere subber plassert rundt om i rommet, har sine fordeler.

Sist redigert:
  • Like

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.550
417
83
Ullensaker
Dette er bare en rask gjennomgang.. Jeg regner med jeg har enda mer å gå på med finere justering av delay. Men denne metoden fungerer hver gang.

Dere som ikke bruker minidsp el lignende.. Dere må stole på at auto korrigeringer tar seg av dette. Da må dere enten ha 2 subber eller 2 grupper med subber. Men grunnoppstillingen er lik.

Skal ta noen flere målinger fra hele sofaen å legge ut litt senere.

• Like
Reactions: Torolan

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.870
80
48
Ja Minidsp mellom prosessor og sub , for så å bruke kun en subutgang er absolutt den beste veien å gå føler jeg også.
Ble meget bra dette

Flott og lærerik gjennomgang Peter

Sent from my iPhone using Tapatalk

Johnnygrandis

Medlem
29 Feb 2008
1.899
3
38
Glimrende, vil tilføre at mye av jobben her vil være å finne beste måling for hver sub i rommet, dette vil som oftest være utslagsgivende for end resultatet man oppnår. Bare to kjappe spørsmål.

1.var ikke begge subbene i front i lik avstand fra deg og hvorfor da kjøre delay der, er det kanskje for at det er forskjellige merker subbere ?

2. Om du trekker ut begge subbene i midten av rommet for å gain matche de vil ikke de gi andre SPL målinger der de til slutt blir plassert med alle rommets påvirkninger?

Takk for god info!

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.293
382
83
Artig at du tar deg tiden til slik forklaring, bra jobbet. Men jeg har noen kjappe innveninger :

Litt trøtt etter skogstur her, men du kjører Audyssey etter du er har EQ alle subbene i minidsp ? Hvorfor gjør du det ?
Jeg regner med du kjører "global EQ" på subbene som er et viktig poeng. Dersom du bruker auto EQ REW har den en tendens til å overdrive filterbruken og du kan mange ganger klare deg med langt færre filter dersom du bare gjør det manuelt. Det er litt viktig, ihvertfall når du roter med minidsp, som klipper notorisk på utgangene, lenge før det vises som klipp på barometeret.

Når det gjelder gainsetting av subber, så er det ikke gitt at plassering av subben gir 75 db etter gain justering midt på gulvet, det du gjør da er å kjøre en average pink noise ( equivalent sound level, LEQ) med frekvensene du har tenkt å la subben spille. skal den spille fra 10hz til 120hz lar du REW spille coustom pinknoise i generatoren. Da slipper du å rote rundt på gulvet med subbene eller springe med mikken og måle helt inntil subben, sparer deg for en del tid.
Da får du en snitt av 10hz til 120hz , så om subben spiller lite på 30hz og mye på 80hz , tar den snitte fra det. Enkelt og greit.

Veldig viktig å få med at en ikke må gå bananas med EQ heller, bratte filter med boost er ikke bra, tommelfinger regel er Q over 3 er fy.

Mange veier til Rom :) så ikke meningen å lage krøll i forklaringen din

Edit, Ser Johnny lurer på det samme :)

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.550
417
83
Ullensaker
Johnny m nei subbene i front er av ulik merke. Den ene subben har egen dsp som signalet må igjennom. Derav ulik tid.
Og det er viktig å jobbe med plassering av hver enkelt subb, slik at råresponsen fra hver subb blir best mulig. så har lagt ved noen bilder i guiden som ofte gir bra resultat. Men her er det KUN prøve prøve prøve som gjelder.

Sist redigert:

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.550
417
83
Ullensaker
Artig at du tar deg tiden til slik forklaring, bra jobbet. Men jeg har noen kjappe innveninger :

Litt trøtt etter skogstur her, men du kjører Audyssey etter du er har EQ alle subbene i minidsp ? Hvorfor gjør du det ?
Jo jeg gjør det da jeg ikke har ekstern dsp til de 11 andre høyttalerene.
Jeg regner med du kjører "global EQ" på subbene som er et viktig poeng. Dersom du bruker auto EQ REW har den en tendens til å overdrive filterbruken og du kan mange ganger klare deg med langt færre filter dersom du bare gjør det manuelt. Det er litt viktig, ihvertfall når du roter med minidsp, som klipper notorisk på utgangene, lenge før det vises som klipp på barometeret.
Viktig poeng ja, og jeg kjører global EQ ja. Men så var det dette med å prøve å holde det enkelt slik at de mange kan få noe input her til å tørre å prøve seg. Jeg har 10db headroom.

Når det gjelder gainsetting av subber, så er det ikke gitt at plassering av subben gir 75 db etter gain justering midt på gulvet, det du gjør da er å kjøre en average pink noise ( equivalent sound level, LEQ) med frekvensene du har tenkt å la subben spille. skal den spille fra 10hz til 120hz lar du REW spille coustom pinknoise i generatoren. Da slipper du å rote rundt på gulvet med subbene eller springe med mikken og måle helt inntil subben, sparer deg for en del tid.
Da får du en snitt av 10hz til 120hz , så om subben spiller lite på 30hz og mye på 80hz , tar den snitte fra det. Enkelt og greit.
Her missforstår du intensjonen med det jeg skriver. grunnen til at jeg gjør dette på denne måten er at jeg vil ha alle subbene til å spille like høyt uten med minst mulig påvirkning av rommet og av plassering. Jeg sjønner hva du skriver og det vil fungere det også, men jeg liker å ta utgangspunkt i at subbene spiller med samme db nivå før man roter for mye med hvordan rommgain fra feks hjørneplassering vil påvirke. min guide, så jeg bestemmer :)

og så var det dette med å gjøre ting så lett og forståelig som mulig.

Veldig viktig å få med at en ikke må gå bananas med EQ heller, bratte filter med boost er ikke bra, tommelfinger regel er Q over 3 er fy.
Det er et viktig poeng. 3db EQ boost krever en dobbling av effekt. viktig å huske på.

Mange veier til Rom :) så ikke meningen å lage krøll i forklaringen din
Liker at folk er engasjerte, men denne guiden var et forsøk på å vise hvor "enkelt" det er å kunne utbedre respons ved bruk av flere subber. Jeg sitter å vurderer på om jeg skrive en som går mye dypere inn i materien som tar for seg en del andre ting som også er viktig. Men kutta det ut fra denne guiden, rett og slett fordi 90% av de som holder på med normale kinoer i stuer ol ikke kommer noen gang til å komme forbi dette stadiet . Min erfaring med folk som har kjøpt seg dyre systemer er at de rett og slett ikke ønsker å bruke så mye tid som kreves for å komme "forbi " dette nivået.

Edit, Ser Johnny lurer på det samme :)

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.293
382
83
Helt i orden din guide, var ikke meningen og komme med forviring av temaet :)
Så folkens, ikke les hva jeg skriver :)

Sist redigert:

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.550
417
83
Ullensaker
Helt i orden din guide, var ikke meningen og komme med forviring av temaet :)
Så folkens, ikke les hva jeg skriver :)

Det er mye riktig i hva Karman skriver. Men min metode beskrevet over her er en liten guide som bare viser helt enkelt hvordan man får mer ut av sine subber. For å gi dere en start rett og slett. For de fleste så vil dette vere nok. For de som vil enda flere steg så finnes det fremdeles ting å gjøre for å få det enda bedre.

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.293
382
83
Ja, som sagt intensjonen min var god. Og for meg som justerer anlegg/subber over teamviewer, så ser jeg at en enkel men samtidig en grei forklaring på hva man kan gjøre for folk flest. Jeg går nok mer ned på nano nivå og glemmer fort det

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

• Like
Reactions: Retep

tfred

Medlem
21 Jan 2007
11
1
3
Hei...
Veldig nyttig informasjon. Skal prøve dette selv.
Sliter med dårlig summering etter en dipp ved ca 70hz.
Kjører med 4 subber. 2 bak og 2 foran.
Mvh Tommy (carisma)

• Like
Reactions: Retep