Retep`s lytterom. Hva blir neste...?

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.563
437
83
Ullensaker
Kommer noen flere kurver. Trodde jeg hadde lagret en del underveis, men Nope. Kun siste måling ble lagret. Så jeg må ta en del nye for å vise frem forskjellen på 1-2-3 subber

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.226
19
38
Ja jeg vet enkelte venter på grafer og forklaringer.. Men kommer aldri igang med det. Kom hjem idag mee en 50-60 vinyl plater. Og har blitt sittende å kose meg med musikk.. Tar det som et godt tegn. Fikk tak i en god del Iron Maiden, og annen 80 talls heavy. Og en del mindre heavy. Blant annet Michael Jackson Thriller orginal press ettet hva jeg kan bedømme og Off the wall. Også orginal press. Thriller plata har skikkelig god lyd.

Får komme med målinger neste regnværs dag.. Onsdag er det ny runde på vinyl jakt. Så sier jeg stopp for en stund.

Det finnes jo bare en type original press med Michael Jackson...og det er på amerikansk Columbia.....

Sent from my iPad using New Forum mobile app

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.563
437
83
Ullensaker
Ser det er en stund siden siste oppdatering. Litt skjer jo. Men er såpass fornøyd nå at det kun er mindre forandringer. Klart man drømmer om både det ene og det andre. Desverre er ikke lommeboka like enig.

Har fått inn en 7kanals effekt som skal avlaste Marantz SR7010. Noe jeg synes var en stor forbedring. Vet ikke helt hvorfor, men jeg har i det siste spillt mye mer musikk en tidligere. Marantz PM11S3 har flytta ned i stua sammen med et par Triangle Celius ESW.. Marantz er til salgs, men tar det knakende med ro. Kommer det en som kunne tenke seg en slik moderne klassiker, så reiser den. Inntil videre får den gjøre jobben i stua.

Noe mer platespiller utstyr har det også blitt. Har kjøpt inn en Pro-ject puck og Pro-ject granitt steinplate til å ha under spiller. Plata hviler på noen vekt tilpasset dempere. Benken er også satt på vibrasjondempere for vaskemaskiner. Småting egentlig, men merker forandring i lyden. Mer utprøving må til.

Ny Riaa er på vei også. Så får man da håpe det blir enda litt bedre.

Oekern

Medlem
5 Jun 2007
285
3
18
30
Hva syns du om Pro-ject puck´n ? Har tenkt litt på den selv..
Hva slags Riaa blir det ? Har selv PJ sin tube box s og må si jeg er meget fornøyd.

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.563
437
83
Ullensaker
Pucken fra project synes jeg gjør noe med lyden. Er små endringer. Men spiller flere plater med puck enn uten.

Riaa ble ASR minibasis Exclusive mk3.
DSC_0283.JPG

DSC_0287.JPG

Meget fornøyd med RIAA. Synes det låter såpass bra med vinyl nå at det er vinyl som blir spillt når jeg skal virkelig sette meg ned å ladde batterier.

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.563
437
83
Ullensaker
Har kjøpt en sub til slik at jeg har subber nå i alle 4 hjørnene. Ikke fått tid til å justere den inn enda, men har trua på at det blir enda litt bedre.

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.563
437
83
Ullensaker
Fått litt mer tid nå de siste dagene. Subb 4 er justert inn og et par høyttalere til er for utprøving / Test
Har fått inn GoldenEar Triton One på test. Meget gode høyttalere, med en bunnløs bass. Rett og slett fantastisk gode på rock og metal . Spiser alle parene høyttalere jeg har hatt til frukost når det kommer til denne typen musikk. Rett og slett imponerende.

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.327
465
83
Skjer stadig ting hos deg :) Snakker vi bytte av fronter nå ?
ASR er forøvrig good shit, naboen kjøpte nettopp flett ny Emitter II Exclusive BPS og det er virkelig gode saker.

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.563
437
83
Ullensaker
Neida blir nok ikke nye fronter, i vertfall ikke helt enda. GoldenEar Triton One spiller virkelig godt. Må jeg si. Dette er vel første gang jeg hører høyttalere hvor ikke jeg engang føler behov for subb til musikk. De spiller forrykende hele veien. Men Triangle og de 4 subbene plassert riktig spiller nok enda et hakk mer mot den lyden jeg liker.

Nå liker jeg nok litt spes lyd med litt mer fra 4000hz og oppover enn de fleste. Her er Trianglene mine vanskelig å slå til samme pris.
Så det blir nok en smakssak.

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.563
437
83
Ullensaker
Dama ville ha Triangle Genese i stua, så jeg har klart meg noen uker med et par Klipsch høyttalere i surround posisjon. Igår fikk jeg tak i enda et par Triangle Antal ESW til å ha der. Så da har jeg fått Triangle i alle kanaler igjen. Alle høyttalerene nå foruten frontrekka har samme diskant og mellomtone. Man hører faktisk det..

Ny pc blir det også, ikke splitter ny men anbefalt av Thohaug.. Må stole på andre når det kommer til pc. Spill laptop med I7 prosessor og SSD. Skulle tro den skulle holde til musikk avspilling og målinger. Er stort sett det jeg bruker pc til.

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.563
437
83
Ullensaker
Både pc og høyttalerene på plass og justert inn. Det skjer noe når alle surround kanaler og atmos kanaler har samme diskant og mellomtone/bass. Enda mer sømløs lyd. Har jobbet litt med tuning og spes lyden i senter. Er nok ikke helt imål enda, men det har blitt mye bedre.

Fikk kjørt litt film her om dagen. Syke Satan det er mye output i bunnen her nå. Synes det e meget underholdende lyd ho meg, samtidig som at det fungerer meget godt til musikk i 2 kanaler. Selv om det er på film dette virkelig tar av. Har dog merket noe negativt. Anlegget skiller uhyre seg lett mellom gode og mindre gode innspillinger. Det er now jeg ikke h midler, da min musikk smak gjør at det i hovedsak er mindre bra innspillinger.

Skulle også hatt noe input på lyden her. Så om noen holder til i Akershus og kunne tenke seg en demo då må dere si ifra

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.563
437
83
Ullensaker
Vel, nå er det en liten stund siden jeg var helt på nippet til å gi opp lyden hel. Solgte unna de dyre Forsterkerene. ASR Emitter, Bryston, Simaudio og høyttalerene som Kharma CRM, Marten Bird, Dynaudio C2.

Inn kommer altså en marantz surround reciver, et billig 7 kanals effekt steg. En bråte høyttalere fra Triangle og en liten bataljon subber fra SVS. Og jeg kjøpte enda til en platespiller. Og jeg storkoser meg. Foten går til alt av musikk. Film har blitt skikkelig morsomt. Er skikkelig rart. Vet ikke helt hvorfor det har blitt slik. Men mulig jeg setter mindre kritiske øyne på anlegget. Når det nå koste under halvparten av det de siste høyttalere kostet nye. Guarden er satt lavere og jeg setter mere pris på lyden. Både på film og musikk. Jeg vet ikke.

Men et steg tilbake, altså en nedgradering ble for meg det motsatte.

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.563
437
83
Ullensaker
Men så lurer man jo på hvor veien går nå. Ny prosessor, Dirac romkorreksjon, bedre prosjektor, lydtransperant lerret og større senter høyttaler?

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.874
83
48
Vurderer frem og tilbake mtp. ny prosessor selv , men har ikke sålangt klart å bestemme meg.

Det kommer vel en del nytt neste år , både fra Marantz og Yamaha og Emotiva . Litt enklere mtp. Emotiva også nå når Surround.no er blitt norsk forhandler. Skal man vente , kommer dem med hdmi 2.1 , teste ut Dirac osv......

Mange tanker hos meg også :)

borabora

Medlem
21 Okt 2003
1.594
3
38
Vurderer frem og tilbake mtp. ny prosessor selv , men har ikke sålangt klart å bestemme meg.

Det kommer vel en del nytt neste år , både fra Marantz og Yamaha og Emotiva . Litt enklere mtp. Emotiva også nå når Surround.no er blitt norsk forhandler. Skal man vente , kommer dem med hdmi 2.1 , teste ut Dirac osv......

Mange tanker hos meg også :)

Samme her, likte godt Xmc-1 men ble for lenge å vente på alt jeg ville ha med. Men håper de lansere en Emersa prosessor til sommeren. :)