Reparasjon av AV utstyr - Erfaringer etc.

Shallow_

Medlem
21 Mar 2005
9.443
29
48
43
Jeg har i 1 1/2 år eid en Panasonic Ub700 UHD Spiller kjøpt på Power/Expert.

Da Wonder Woman ble utgitt så fikk jeg problemer med avspillingen, bildet fryser opp, hakker/pixeleres, filen er tilnærmet usebar. Jeg Google litt, og det kan se ut som andre har liknende problemer så får erstatning fra Amazon.

Erstatningen er helt lik, men begge funker fint hos en kompis på Oppo 203. Jeg konkluderer med at det nok er disc/ub700 som ikke funker sammen.

Spol 8-9 mnd frem og jeg skal se mad max som jeg har kjøpt på black Friday. Denne bugger allerede på menyen, og er helt usebar. Begge titlene er WB fra USA.

Låner en norsk Mad Max av overnevnte kompis, og den spiller helt fint.

Så for 3 uker siden så skal jeg ta Batman 4k i slutten av ferien. Begins tuller litt, Dark tuller mer, og Returns er helt umulig. Alle 3 WB.

Så da har jeg avspillings feil på 5 filmer, resterende 200+ som også inkluderer WB titler spiller helt fint på min UB700.

Tar med meg WW, MadMax og Dark Knight Returns til lokal Power som har 1 stk UB900 utstilling i butikk. Alle 3 spiller feilfritt.

Tar så med med min UB700, får med en fra service avd. inn i butikk å se at Madmax funker 100% på UB900, og ikke i det heletatt på UB700.

Han noterer ned at disc spiller fint på annen spiller, og får med discen slik at de kan gjenskape feilen på verksted.

2 uker senere er spiller klar for henting. Skiftet hovedkort, testet ok.

Kommer hjem, og alt er likt, Mad Max funker fremdeles ikke.

Ringer så verksted og treffer samme person som har 'reparert' min spiller. Jeg spurte om han ikke testet discen etter at han byttet hovedkortet, og han sier at han skiftet det han kan skifte, og siden discen ikke virket etterpå heller så er det discen som er dårlig, annen film fungerte nemlig. Det var sikkert sone koding og det kunne jo ikke han fixe.. wtf!?!

'OPPGITT'!!

Akkurat dette forutså jeg ville skje, og prøvde jeg hoppe over ved å få med en i butikk til å se at det ikke er MadMax disc som er bugga, men spilleren. Tekniker valgte da heller å trekke enkleste konklusjon (som vi allerede hadde motbevist), isteden for å lete etter den egentlige feilen. Argh!!

Treffer litt vikarer/deltidsansatte som ikke kan/har lov til å gjøre for mye, men fikk i dag snakket med 2 relativt kompetente folk hos Power og de har nå tatt inn spiller for andre gang.

Har forresten 'kjøpt' UB900'en midlertidig for å evt. benytte 30 dager åpent kjøp dersom min blir fixet, de var greie og har utvidet åpent kjøp perioden min frem til saken min er løst. Regner for så vidt med at denne blir erstatning mot et lite mellomlegg dersom de ikke finner feilen.

Håper det løser seg, og håper jeg ender opp med en god erfaring med service avdelingen til Power.

Saarg

Medlem
3 Apr 2007
612
7
18
Du har ikke testet med en annen UB700? Det er jo mulig det er en feil i Firmware.
Jeg har en UB700 å teste på, men usikker hvor i landet du holder til?
Jeg bor ett kvarter fra Eidsvoll.

Shallow_

Medlem
21 Mar 2005
9.443
29
48
43
Du har ikke testet med en annen UB700? Det er jo mulig det er en feil i Firmware.
Jeg har en UB700 å teste på, men usikker hvor i landet du holder til?
Jeg bor ett kvarter fra Eidsvoll.
UB900 er vel relativt lik, har en annen kompis med UB700 men han er på ferie enda.

Har spurt om han har hatt noen liknende erfaringer, men han kunne ikke si 100% sikkert om han hadde sett akkurat de filmene, men han hadde ikke opplevd det jeg har på sin spiller nei.

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.093
7
38
Jeg har i 1 1/2 år eid en Panasonic Ub700 UHD Spiller kjøpt på Power/Expert.

Da Wonder Woman ble utgitt så fikk jeg problemer med avspillingen, bildet fryser opp, hakker/pixeleres, filen er tilnærmet usebar. Jeg Google litt, og det kan se ut som andre har liknende problemer så får erstatning fra Amazon.

Erstatningen er helt lik, men begge funker fint hos en kompis på Oppo 203. Jeg konkluderer med at det nok er disc/ub700 som ikke funker sammen.

Spol 8-9 mnd frem og jeg skal se mad max som jeg har kjøpt på black Friday. Denne bugger allerede på menyen, og er helt usebar. Begge titlene er WB fra USA.

Låner en norsk Mad Max av overnevnte kompis, og den spiller helt fint.

Så for 3 uker siden så skal jeg ta Batman 4k i slutten av ferien. Begins tuller litt, Dark tuller mer, og Returns er helt umulig. Alle 3 WB.

Så da har jeg avspillings feil på 5 filmer, resterende 200+ som også inkluderer WB titler spiller helt fint på min UB700.

Tar med meg WW, MadMax og Dark Knight Returns til lokal Power som har 1 stk UB900 utstilling i butikk. Alle 3 spiller feilfritt.

Tar så med med min UB700, får med en fra service avd. inn i butikk å se at Madmax funker 100% på UB900, og ikke i det heletatt på UB700.

Han noterer ned at disc spiller fint på annen spiller, og får med discen slik at de kan gjenskape feilen på verksted.

2 uker senere er spiller klar for henting. Skiftet hovedkort, testet ok.

Kommer hjem, og alt er likt, Mad Max funker fremdeles ikke.

Ringer så verksted og treffer samme person som har 'reparert' min spiller. Jeg spurte om han ikke testet discen etter at han byttet hovedkortet, og han sier at han skiftet det han kan skifte, og siden discen ikke virket etterpå heller så er det discen som er dårlig, annen film fungerte nemlig. Det var sikkert sone koding og det kunne jo ikke han fixe.. wtf!?!

'OPPGITT'!!

Akkurat dette forutså jeg ville skje, og prøvde jeg hoppe over ved å få med en i butikk til å se at det ikke er MadMax disc som er bugga, men spilleren. Tekniker valgte da heller å trekke enkleste konklusjon (som vi allerede hadde motbevist), isteden for å lete etter den egentlige feilen. Argh!!

Treffer litt vikarer/deltidsansatte som ikke kan/har lov til å gjøre for mye, men fikk i dag snakket med 2 relativt kompetente folk hos Power og de har nå tatt inn spiller for andre gang.

Har forresten 'kjøpt' UB900'en midlertidig for å evt. benytte 30 dager åpent kjøp dersom min blir fixet, de var greie og har utvidet åpent kjøp perioden min frem til saken min er løst. Regner for så vidt med at denne blir erstatning mot et lite mellomlegg dersom de ikke finner feilen.

Håper det løser seg, og håper jeg ender opp med en god erfaring med service avdelingen til Power.
Siste firmware er 1.80 på min UB 700....er det vanlig Blu-ray eller
4K discer du har problemer med....?

Sent from my iPad using New Forum mobile app

Shallow_

Medlem
21 Mar 2005
9.443
29
48
43
Siste firmware er 1.80 på min UB 700....er det vanlig Blu-ray eller
4K discer du har problemer med....?

Den har hele tiden vært oppdatert med siste firmware.

Jeg bruker den kun til 4k filmer, men har kun hatt problemer med 5x WarnerBrothers titler fra USA:

Wonder Woman
Mad Max Fury Road
Batman Begins
Batman Dark Knight
Batman Dark Knight Rises

(Edit: Det var først når den tulla på 3x Batman på rappen at jeg gikk fra å tro det var dårlige disc'er til å tro det kunne være spilleren)

Skandinavisk Mad Max fungerer fint.

Som nevnt over så fikk jeg erstatning på WW da jeg regnet med det var disc feil, men hadde samme feil. Har siden kjøpt Australsk versjon og den oppfører seg likt. Har lånt en skandinavisk versjon som jeg ikke har testa enda.

Pixelering, bildet bryter opp, lyden detter ut etc. På denne begynner det først når de kommer til London og fortsetter sporadisk utover filmen.

Så var det Mad Max, den kødder allerede på Menyen, og filmen er totalt usebar.

Batman filmene oppfører seg likt som WW, kommer å går litt, og ikke på nøyaktig samme sted hver gang. Hvis jeg spoler litt tilbake så spiler den gjerne forbi det punktet og så begynner den å tulle litt senere.

Begins og Dark Knight fikk jeg sett sånn noenlunde ved å spole litt, men på Rises så stoper det nesten helt opp allerede på åpning med flyet, og høy lyd som detter ut og kommer tilbake gidder jeg ikke utsette systemet for.

Har pr i dag ca 230 4k, alle fra USA, og de vel 200 jeg har sett av disse spiller helt fint, også en del Warner titler.

Min tanke er at det er feil på minnebrikker i spiller og at det muligens er høy bitrate på de diskene som tuller og det som slår ut.

Jeg testa samtlige på en UB900 som jeg har som 'lånespiller', og en kompis testa WW uten problemer på sin Oppo. Didrik fikk også den ene dårlige WW så hvis han er i nærheten av noen med UB700 så kunne jo de testa ?? ;)

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.093
7
38
Den har hele tiden vært oppdatert med siste firmware.

Jeg bruker den kun til 4k filmer, men har kun hatt problemer med 5x WarnerBrothers titler fra USA:

Wonder Woman
Mad Max Fury Road
Batman Begins
Batman Dark Knight
Batman Dark Knight Rises

(Edit: Det var først når den tulla på 3x Batman på rappen at jeg gikk fra å tro det var dårlige disc'er til å tro det kunne være spilleren)

Skandinavisk Mad Max fungerer fint.

Som nevnt over så fikk jeg erstatning på WW da jeg regnet med det var disc feil, men hadde samme feil. Har siden kjøpt Australsk versjon og den oppfører seg likt. Har lånt en skandinavisk versjon som jeg ikke har testa enda.

Pixelering, bildet bryter opp, lyden detter ut etc. På denne begynner det først når de kommer til London og fortsetter sporadisk utover filmen.

Så var det Mad Max, den kødder allerede på Menyen, og filmen er totalt usebar.

Batman filmene oppfører seg likt som WW, kommer å går litt, og ikke på nøyaktig samme sted hver gang. Hvis jeg spoler litt tilbake så spiler den gjerne forbi det punktet og så begynner den å tulle litt senere.

Begins og Dark Knight fikk jeg sett sånn noenlunde ved å spole litt, men på Rises så stoper det nesten helt opp allerede på åpning med flyet, og høy lyd som detter ut og kommer tilbake gidder jeg ikke utsette systemet for.

Har pr i dag ca 230 4k, alle fra USA, og de vel 200 jeg har sett av disse spiller helt fint, også en del Warner titler.

Min tanke er at det er feil på minnebrikker i spiller og at det muligens er høy bitrate på de diskene som tuller og det som slår ut.

Jeg testa samtlige på en UB900 som jeg har som 'lånespiller', og en kompis testa WW uten problemer på sin Oppo. Didrik fikk også den ene dårlige WW så hvis han er i nærheten av noen med UB700 så kunne jo de testa ?? ;)
Jeg har Wonder Woman, Blade Runner x 2 San Andreas, og Dunkirk.
Bare nyeste Blade Runner er fra USA...ingen problemer...
Har du sett på discene om det er noen flekker av noe slag?
Har bare hatt problem med en disc, og det var en liten flekk som gjorde det...på meg så virker det som det er laser som er problemet...Maybe ?
PS: Har du minnekort i spilleren ? Jeg er på min 5 Panasonic, og har alltid hatt minnekort. Og den kobler seg alltid til nett når jeg spiller en disc.

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.845
9
38
Kan det være mekanisk relatert, dvs problemet ligger i lesingen av mediet?, litt for mye vibrasjon/vobling av plata pga senterleiet eller de platene som ikke spilles riktig? kan vel ofte høres når plata spinner. laser picuper kan jo få problemer med å følge sporet ved avspilling de også.

Vil tro at en hvedkort utskifing høres for meg ut til å fikse problemer hvis alle plater har problemer, og slik du beskriver virker det mer som selve avlesingen er problemet.

Shallow_

Medlem
21 Mar 2005
9.443
29
48
43
Kan det være mekanisk relatert, dvs problemet ligger i lesingen av mediet?, litt for mye vibrasjon/vobling av plata pga senterleiet eller de platene som ikke spilles riktig? kan vel ofte høres når plata spinner. laser picuper kan jo få problemer med å følge sporet ved avspilling de også.

Vil tro at en hvedkort utskifing høres for meg ut til å fikse problemer hvis alle plater har problemer, og slik du beskriver virker det mer som selve avlesingen er problemet.
Jeg vet ikke, men det var nå i hovedsak det at den ble sendt tilbake uten å virke som jeg reagerte på. Spesielt med tanke på at jeg prøvde å helgradere meg med å teste sammen med Power i forkant.

Når du nevner spinning så bråker denne spilleren en del fra tid til annen, men det er ikke logikk i at 150x filmer skal spille 100% perfekt hver gang, og 3 stk skal tulle på samme måte hver gang..

hefalompen

Medlem
18 Aug 2017
137
0
0
Ikke sammen spiller men samme problem med Sony X800. Bildet fryser.
Gjelder både Blueray og 4K filmer.

Skjer med ca 2% av alle filmene jeg ser.

Lest på forskjellige forum at dette er et kjent problem og flere spillere nevnes.
Men filmene som nevnes er noe sporadisk

Hos meg fryser

IT 2017 4K
Deepwater Horizon Blueray
Spacewalker Blueray

Kjører nyeste firmware og ingen synlig skader på diskene.

Det er nærliggende å tro det er et kompatibel problem med koden i disken
eller defekt med diskene.

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.093
7
38
Ikke sammen spiller men samme problem med Sony X800. Bildet fryser.
Gjelder både Blueray og 4K filmer.

Skjer med ca 2% av alle filmene jeg ser.

Lest på forskjellige forum at dette er et kjent problem og flere spillere nevnes.
Men filmene som nevnes er noe sporadisk

Hos meg fryser

IT 2017 4K
Deepwater Horizon Blueray
Spacewalker Blueray

Kjører nyeste firmware og ingen synlig skader på diskene.

Det er nærliggende å tro det er et kompatibel problem med koden i disken
eller defekt med diskene.
Spør igjen: Har du/dere minnekort i spilleren ?
Og kobler den opp til nett når dere spiller av en disc ?

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

hefalompen

Medlem
18 Aug 2017
137
0
0
Har spilleren koblet på wifinett hele tiden, da jeg bruker den innebygde Netflix appen ofte.
Når det gjelder minnekort er jeg ganske sikker på at spilleren ikke har dette

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.093
7
38
Jeg har også en UB 700 og den har plass til et minnekort, som du må kjøpe selv. Jeg har bare flyttet minnekortet fra forrige spiller til neste når jeg har byttet.

På litt eldre Blu-ray hadde man en funksjon som het BD live.
Hvor man kunne se div. innhold. For å kunne få dette til å funke trengte man et minnekort.
Såvidt jeg har fått med meg så trenger spilleren et minnekort for å kunne huske hvor du avsluttet spilling av en Blu-ray.
Hvis du må ta en pause, og slår av spilleren.
Om dette har noen innvirkning på avspilling av «vanskelige» plater vet jeg ikke. Ellers sånkoster det lite å tørke av plata mot en myk klut på de discer du har problemer med...

Sist redigert:

Shallow_

Medlem
21 Mar 2005
9.443
29
48
43
Jeg satte i et SD kort på fremsiden, men det kunne kun brukes til å spille av media filer fra så vidt jeg fant ut..

Kunne ikke brukes som extra minne til spiller.

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.093
7
38
Jeg satte i et SD kort på fremsiden, men det kunne kun brukes til å spille av media filer fra så vidt jeg fant ut..

Kunne ikke brukes som extra minne til spiller.
Da jeg fikk min spiller i fjor, testet jeg jo en del discer, uten at spiller husket at jeg hadde avbrutt spilling. Så fort jeg puttet inn SD kortet , så husket den det....

Shallow_

Medlem
21 Mar 2005
9.443
29
48
43
Da jeg fikk min spiller i fjor, testet jeg jo en del discer, uten at spiller husket at jeg hadde avbrutt spilling. Så fort jeg puttet inn SD kortet , så husket den det....

Jeg har aldri hatt problemer med at spiller ikke husker hvor disc stoppet, ikke på 4k disc'er jaffal.

Nå er det ikke så mange som har blitt sett flere ganger enda, men noen testdisc'er huskes alltid (wonderwoman som tuller på avspilling feks)

TorTorden

Medlem
21 Jan 2012
12.105
0
36
Litt sent i tråden, men har enda igjen og finne en film som ikke spiller feilfritt fra min ub700, inklusiv Wonder Woman etc.

Nå har jeg stort sett skaffa mine UHD filmer fra mer lokale kilder, eventuelt amazon.co.uk, men det skulle ikke være sone problemer på UHD.

Shallow_

Medlem
21 Mar 2005
9.443
29
48
43
Litt sent i tråden, men har enda igjen og finne en film som ikke spiller feilfritt fra min ub700, inklusiv Wonder Woman etc.

Nå har jeg stort sett skaffa mine UHD filmer fra mer lokale kilder, eventuelt amazon.co.uk, men det skulle ikke være sone problemer på UHD.
Jeg lånte somsagt en norsk WW, men rakk aldri teste den, norsk Mad Max funker mens USA Mad max gjør ikke. Både Australsk og USA WW bugger.

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.845
9
38

Samme her, selv om har kjøpt noen fra US også. har riktignok UB900 modellen som spiller alt av testede UHD plater til nå, og regner med den er identisk på alt med UB700 bortsett fra de analoge lyd utgangene som man jo ofte ikke har brukt for.

Skjønte ikke helt hvorfor det å bruke et SD kort ble nevnt her hvis det gjelder problemer med avspilling, men alt kan jo prøves hvis det ikke er vanskelig å gjøre det. Skulle det være noe med kodingen på de UHD platene som skaper problemer, kan det kanskje være verd å nullstille spilleren og teste om det blir noen forskjell hvis man ikke har noe nettverk tilgjengelig som kan indikere hvor i verden UB700 spilleren brukes også(, annet enn region koden for BD og DVD avspilling.....)

Shallow_

Medlem
21 Mar 2005
9.443
29
48
43
Samme her, selv om har kjøpt noen fra US også. har riktignok UB900 modellen som spiller alt av testede UHD plater til nå, og regner med den er identisk på alt med UB700 bortsett fra de analoge lyd utgangene som man jo ofte ikke har brukt for.

Skjønte ikke helt hvorfor det å bruke et SD kort ble nevnt her hvis det gjelder problemer med avspilling, men alt kan jo prøves hvis det ikke er vanskelig å gjøre det. Skulle det være noe med kodingen på de UHD platene som skaper problemer, kan det kanskje være verd å nullstille spilleren og teste om det blir noen forskjell hvis man ikke har noe nettverk tilgjengelig som kan indikere hvor i verden UB700 spilleren brukes også(, annet enn region koden for BD og DVD avspilling.....)
Har en kompis ikke langt her ifra med en UB700 men han er på ferie fremdeles. skal jo teste hos ham når han kommer hjem.

Har nå også en UB900 på åpent kjøp, som jeg regner med jeg får hvis de ikke finner feil på min.

Når vi testa på Power så var de ikke tilkoppla nettverk, ikke at det skulle ha noe å si.
Testet jo alt av nullstilling/factory reset, og de installerte jo nytt hovedkort og mer nullstilling går vel ikke.