Receiver Sone 2 bruksområde

chrlod

Medlem
14 Jun 2006
464
0
16
Stavanger
Hei,

Jeg har en Denon AVR-X4500 med sone 2 muligheter. Kinoen er i dag et 5.1 oppsett og jeg har bestemt meg for å utvide med et par transducere/rumperistere.
Jeg har effektforsterker til LCR, og receiveren driver derfor bare de to surroundkanalene. Med så mange ledige kanaler er det fristende å bruke noen av disse til å drive transducerne i stedet for å skaffe enda en forsterker.

Så til spørsmålet, vil det være mulig å kjøre RCA og Y-splitt fra SUB2 utgang til analog Sone 2 inngang og så bruke disse til å drive transducere?
Jeg må vel da aktivere Sone 2 hver gang jeg ønsker å drive transducerne, men det ser jeg faktisk som en fin funksjonalitet for å slå effekten av/på etter ønske.

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
69
19
8
Så vidt meg bekjent så er det ikke egne Zone 2 INNGANGER på AVR X4500 - kun ZONE 2/3 Pre Out.
Så det en må finne ut av (og her har eg ikke svaret) er at du da må kjøre ut fra SUB2 og inn på en av de vanlige RCA - f.eks. nr 5 (CD)
dersom du da ved en "feil"/tabbe velger samme inngang for å spille på MAIN så vil SUB signalet gå i LOOP.
Dersom forforsterkerdelen forsterker signalet det får inn fra CD så har du trøbbel da hver runde vil forsterke signalstyrken... men om det medfører kun klipping eller brente saker, det har jeg ikke kompetanse til å mene noe om..
Dersom signalet går uendret gjennom så er det ingen risiko...

chrlod

Medlem
14 Jun 2006
464
0
16
Stavanger
Det ut du helt rett i. Var litt rask når jeg så analog sone 2, men ser nå at dette er Pre Out.

Artig problemstilling med den loop effekten. Skulle tro at disse lavnivå-signalene hadde en maksimal signalstyrke? Både i forhold til maksimal sendestyrke og på mottakssiden i forhold til hvor stor påvirkning det har på master volume.

Jeg tror uansett at jeg kan komme meg unna denne problemstillingen. Receiver står på teknisk rom, og det blir satt opp en Logitech Harmony løsning for kontroll. Tenker da å sette opp scener for å aktivere disse tingene. Har da også muligheten til å kontrollere hvilke «knapper som er tilgjengelig» for å hvert fall gjøre det vanskelig å aktivere samme inngang på hoved sone.