Rays Rolling Stones hjemmekino. En drøm som gikk i oppfyllelse.

keithrichards

Medlem
26 Jul 2009
16
8
3
240766

Utstyr:

Receiver:
Yamaha RX-A3070

Høyttalere:
Arendal Sound 1723 Tower
Arendal sound 1723 Center
Arendal sound 1723 Subwoofer 3
Arendal sound 1723 Surround. 2 stk

Atmos:
OSD Audio R82 2 stk innfelt i tak

Kalibrering Sub:
DSPeaker Anti-mode 8033 Cinema

Projektor og lerret:
JVC DLA-RS520
Dreamscreen V6 Ultraframe 120 "
Dreamscreen Ultraweave V6 Pro XXl lerret

Kilder:
Altibox
Sony Blu-ray UBP-X1000
AppleTV 4K 64GB

Ventilasjon:
Twinfresh RB1-50 Hjemmekinoventilasjon

Høyttalerkabler:
Norstone Classic Wire

Kabel Sub:
Link Interlink One

Kabel receiver - projector:
Dreamscreen UltraFiber STEALTH HDMI 2.0b

Kabel Blu-ray - receiver:
Monster HDMI Platinum

Rack/stereobenk:
Norstone Stabbl Hifi

Tusen millioner takk til alle som har hjulpet meg med dette. Dere vet hvem dere er!

Denne kinoen har jeg drømt om og spart penger til i ca 10 år. Desto mer fantastisk når drømmen gikk i oppfyllelse.

Kort om byggingen: Rommet er plassert på loftet i et hus fra 1950 med de utfordringer det gir. Huset hadde ikke mindre enn to piper i teglstein. For å få plass til kino måtte jeg rive den ene pipa, en og en teglstein. Den ble revet gjennom to etasjer pluss kvist. Mye jobb, men det åpnet mange muligheter i huset. Jeg har revet ut absolutt alt gammelt på loftet, helt ned til taksperrer og gulvåser. Jeg leide deretter snekkerfirma som bygde alt opp fra bunnen av. Gulvet hadde mye svikt, og ble derfor forsterket med doble dragere, skrudd, limt og isolert før det ble rettet opp og lagt nytt gulv i spon. I kinoen er det i tillegg trinnlydplater og flytende spongulv med teppeflis. Selve rommet er bygget i OSB-plater med ett lag gips, skrudd og limt. Alt ble fuget tett underveis. Det er lagt opp rør til alle høyttalerkabler samt til signalkabel sub. Lyddør fra Swedoor som demper 40dB.

Sideveggene har malt tapet for at ikke alle flater skulle være like. Synes selv dette ble pent. Hele rommet er malt i Lady supermatt, og fargen heter Elegant S7502-Y. Den inneholder en anelse gult, som gjør at rommet virker mørkt men ikke kaldt.

Rommet er laget for å brukes til både musikk og film. 20% av tiden brukes nok til å lytte til musikk.

240767

Fantastisk konsert!
240768

Min Rolling Stones-dør. Her vises avstand projektor-lerret.
240769

Projector JVC DLA-RS520
240770

Arendal sound sub 3. 2 x 13,8 ". Arendal sound center.
240771

Arendal Sound surround
240772

Frontrekka bak lerretet. Legg merke til den gamle "stereoen" på toppen av center! :)
240773

Frontrekka
240774

Rolling Stones kjøleskap over Arendal logo.
240775

Inngangen til kinoen.

Sist redigert:

sirant

Medlem
24 Jan 2010
6.955
8
38
Dette var ett flott og gjennomført rom!

Hva gjorde at du valgte 16:9 lerret?

keithrichards

Medlem
26 Jul 2009
16
8
3
Dette var ett flott og gjennomført rom!

Hva gjorde at du valgte 16:9 lerret?
Tusen takk! Begrensning i kasteavstand fra projektor er årsaken. Klarer akkurat å fylle dette lerretet. Har 2,65 meter bredt bilde, også synes jeg det er kult at frontene vises når lyset er på.

• Like
Reactions: sirant

Stian.V.H

Medlem
20 Jun 2009
1.116
10
38
Fint kinorom med utstyr av god kvalitet.:)

Bestilte den Rolling Stones live at Fonda theatre på Blu Ray i dag etter jeg så du hadde den på lerretet.
Jeg tenkte,når en stor Rolling Stones fan sier det er en bra konsert så er den nok en må ha konsert,så takk for tipset.:)

• Like
Reactions: keithrichards

keithrichards

Medlem
26 Jul 2009
16
8
3
Fint kinorom med utstyr av god kvalitet.:)

Bestilte den Rolling Stones live at Fonda theatre på Blu Ray i dag etter jeg så du hadde den på lerretet.
Jeg tenkte,når en stor Rolling Stones fan sier det er en bra konsert så er den nok en må ha konsert,så takk for tipset.:)
Hei og takk for gode ord. Stones at the Fonda, ja. Jeg ble overrasket over hvor bra den var. Eneste gangen de har spilt hele Sticky Fingers. 🆒

9 Jun 2019
244
16
18
Men hvordan syns Stones er på lydkvalitet på CD og vinyl? Jeg har kun hørt de på CD-er,riktig nok remasters,jeg syns ikke det låt bra. Men tøff musikk!

keithrichards

Medlem
26 Jul 2009
16
8
3
Men hvordan syns Stones er på lydkvalitet på CD og vinyl? Jeg har kun hørt de på CD-er,riktig nok remasters,jeg syns ikke det låt bra. Men tøff musikk!
Stones er vel ikke kjent for å ha den beste lydkvaliteten. Var nesten så jeg grudde meg litt når jeg fikk såpass bra anlegg. Ville Stones høres dårlig ut? Jeg ble faktisk positivt overrasket! Plater som Sticky Fingers og Exile on Main Street hørtes kjempetøffe ut. Stort lydbilde og tøft i stereo. Tattoo You har også bra lyd. Sangen Melody fra Black and Blue-albumet er ofte med på HiFi-spillelister på Spotify, så det varierer.

Anbefaler denne på Netflix: https://www.imdb.com/title/tt5914350/?ref_=nv_sr_1?ref_=nv_sr_1
God lyd og 4K bilde.

9 Jun 2019
244
16
18
Jo.Bob Ludvig er kjent for og ha gode remasteringer. Men har bestandig hørt at Stones låter best på vinyl. Men jeg har hørt kun hørt de siste CD remasterene,og hvis Bob Ludvig var bak spakene,ja da har ikke gjort en god jobb. Men Stones er ikke kjent for ha god lyd kvalitet generelt. Men folk har jo forskjellige anlegg og smak.

Sist redigert: