Ragwos stue - Jelco SA 750D og Denon DL 103 i hus

Psychonaut

Medlem
3 Nov 2008
2.302
0
0
avforum.no
ragwo skrev:
Mari Boine med sub ble litt for mye for naboen, så i går kveld fikk jeg min første klage. Skulle egentlig bare mangle etter over ett og et halvt år med til tider høy lyd/mye bass i et utrolig dårlig lydisolert bygg.

Hun sa at gulvet ristet i hele leiligheta, at det hadde gjort det mange ganger før, og at hun egentlig skulle sagt ifra for lenge siden. Jeg måtte bare spille overrasket og beklage. Nå vet hun at jeg vet, så nå har jeg ikke fullt så frie tøyler lengre

På en måte så må eg si at eg forstår naboen din godt... Bygget du bor i er ikkje mye lydisolert virka det som... Dette merka eg godt når vi hørte de i etasjen over oss snakke ( vell og merke når vi ikkje spilte musikk sjølvsakt ).....

Men bassen i mari boine plata var jo noe får seg sjølv også!! Hehe, første gang eg har følt ett sånt trykk.. Kjente bare en bølge som gjekk rett i gjennom kroppen... Bakveggen din stod ikkje akkurat stille den heller:twisted: :twisted:

Må forøvrig si at det var gøyt å høre at musikk også kan låte bra i 5.1 ....
Første gang eg opplever noe slikt!!!

Takk for beskrivinga av konsert opplevingen din også.. Gøy lesing....

Har ikkje tenk meg på konsert med desse to her, ikkje for det de er "dårlige" artister eller noe... Men rett og slett pga av at eg generelt har lagt opp ett på julesanger...... Vet ikkje kvifor, men men..... ;)

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
Hmmm, meget interessant! Det skal jeg sjekke ut nærmere. 2k for noe som låter gull er jo et potensielt røverkjøp :)

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
Da var pickupen solgt men jeg har fortsatt noen rør og en del kabler som søker nye eiere. En oppgradering på vinylfronten er også på gang. Stay tuned :)

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
C. Alshus skrev:
Stereophile har testet både SVS Ultra13 og Rel Studio 3, begge testene ligger ute på nett. Det står der at SVSen mangler det siste lille i ytelse, som Relen har. ;)
Moro! Det visste jeg ikke. Har bare lest testen av Studio 3. Får lese testen av Ultra13 også.

BGuarden

Medlem
25 Feb 2006
22.766
1
0
47
Så at du skulle til å selge XA50, og tenkte: "hva skal han da få seg?". Men, så nå at du hadde fått 707 igjen i hus. Og har hørt om dens kultstatus blandt audiofile.. Hva er den største forskjellen? Har selv en Pioneer PD-O6 i hus. Prøvd den?

Bra anlegg btw!

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
chrissy1989 skrev:
Veldig fint utstyr du hadde der.
Kan egentlig bare misunne deg, og tviler ikke et sekund på at du får veldig fin lyd ut av det der ;)
Takk skal du ha! :)
Alltid trivelig med hyggelige kommentarer. Angående lyden så er jeg ikke helt i mål, men heldigvis ikke langt unna etter mine preferanser.

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
Noe nytt har sneket seg inn i heimen i løpet av sommeren og det må selvfølgelig testes
smiley.gif

En Jelco SA 750d samt en Denon DL 103 skal til pers.

Jeg starter med Denon DL 103 vs Ortofon Cadenza Blue på standardarm med Cardaskabling og silikonbad. Begge har et HS 12 headshell med medfølgende headshellkabling. Da jeg er mest nysgjerrig på DL 103 starter jeg med den. Førsteinntrykket er meget bra. Stort, luftig, oppløst og detaljert lydbilde med masse dynamikk. Stereoperspektivet er bra og instrumentene sitter der de skal. Stua mi er definitivt ikke ideell med tanke på høyttalerplassering og bredden i lydbildet lider under det, uansett kilde. I direkte sammenligning med flac fra disk er det ørsmå forskjeller, det mangler kanskje litt definisjon i bunn samt noen cm på bredden i lydbildet med DL 103. Det låter i mine ører virkelig bra. Har Cadenza Blue fått seg en verdig utfordrer?
Her er et lite actionbilde av DL 103 før del 2 av testen kommer.
271433d1406383356-technics-sl-1210-14063833192200.jpg

pegpisk

Medlem
30 Aug 2007
2.591
0
0
Her var det dødt gitt.

Hvordan går det egentlig med CD-snurreren? Virker den? Eller har du gitt den opp?

Min gamle far har faktisk begynt å snuse på Haydn Grand i disse dager, så det er ikke umulig jeg sleper ham hjem til deg for å lytte litt.

Selv er jeg på jakt etter en JVC Boomblaster om dagen, av den gode store, gamle runde type. Ikke så veldig hifi, men kjekt å ha om sommeren. Dessverre er den erstattet av en nye versjon som ser ut som om den designet av Apple.. Bastards!

* sex *

Nå vil alle som søker på sex i Avforum (og google) finne tråden din :mrgreen:

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
Ikke alle er enig med meg i at det var en dårlig konsert i går..
Odd + Sissel = suksess

Et tydelig bevis på at smaken er som baken.

Scrooge skrev:
Får jo takke for et beskrivende og velformulert referat! Og ikke minst; et nusselig bilde av kabelnissen!
Og kanskje en liten "lyd-advarsel" også?
Får jo håpe at de klarer å forbedre seg lydmessig etterhvert.
Sjøl har jeg ikke for vane å renne dørene ned i konsertsaler som formidler julemusikk, så jeg får vel ta til takke med noe "hermetikk" i stedet. Om dét blir aktuelt da?
Det går jo fort mot jul og julestemning, så det kan jo hende at det blir et nytt bidrag i min lille samling med julesanger.
Kabelnissen bringer jula til de audiofile hjem :D
Lyden på konserten var egentlig ikke dårlig, men jeg hadde forventet bedre. Et eksempel er at el-pianoet låt veldig digitalt, spesielt i samspill med strykerne. Lydmannen hadde ingen lett jobb med å balansere 22 musikere samtidig så det kan nok forklare en del. Det skal også sies at jeg er særdeles kritisk til lyden når jeg går på konsert, siden jeg er noe miljøskada. Kyrkjebø og Nordstoga som hermetikk har jo blitt en formidabel salgssuksess, så noe rett må de ha gjort. Selv foretrekker jeg Bugge Wesseltofts "It's snowing on my piano" ;)

BGuarden

Medlem
25 Feb 2006
22.766
1
0
47
ragwo skrev:
Hmmm, meget interessant! Det skal jeg sjekke ut nærmere. 2k for noe som låter gull er jo et potensielt røverkjøp :)
Mhm.. Ofte er det enkleste det beste :)
Har selv en passiv fjernstyrt relèstyrt fra Tentlabs. Usedvanlig gjennomsiktig greie, og avslører endel av skavankene i høyttalerne og signalkjeden :D
Kosta meg 2K.. men da uten chassis og fjernkontroll.
Men vurdere etterhvert å sette Hfi2000 på å fikse ett chassis etterhvert :)

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
Sikla på det settet men ble dessverre noe dyrt.
Kan si så mye som at Scrooge har inngående kjennskap til produktet :)
Det ser ut til at jeg får klørne mine i pakkene alt i morgen..

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
Del to av shootouten er godt i gang og Cadenza Blue får kjørt seg i sommervarmen. Akkurat nå er den et lite hestehode foran DL 103. Oppløsningen er litt bedre, ellers er det lite forskjell. Må igjen si at DL 103 imponerer. Det kan godt hende at originalarmen ikke er god nok, selv med ny kabling og silikonbad, til å yte Cadenza Blue rettferdighet. Det får bli del tre av testen. Med dagens oppsett og i mine ører ville jeg gått for DL 103 da forskjellene er så små at prisdifferansen ikke kan rettferdiggjøres. Konklusjonen må være at Cadenza Blue er best men gå for en DL 103
smiley.gif

Del tre av testen får komme i morgen. Nå er jeg såpass sliten i både hodet og ørene etter timevis med finlytting at jeg neppe kan gi noe vettuge tilbakemeldinger på standardarm vs Jelco 750d uten en god pause først. Armen skal jo også monteres. Heldigvis trenger jeg ikke friske ører for den jobben
smiley.gif

Til sist et lite bilde av Cadenza Blue i arbeid. DL 103 blir ganske stutt og kjedelig til sammenligning.
271442d1406394813-technics-sl-1210-14063947596810.jpg

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
pegpisk skrev:
Her var det dødt gitt.

Hvordan går det egentlig med CD-snurreren? Virker den? Eller har du gitt den opp?

Min gamle far har faktisk begynt å snuse på Haydn Grand i disse dager, så det er ikke umulig jeg sleper ham hjem til deg for å lytte litt.

Selv er jeg på jakt etter en JVC Boomblaster om dagen, av den gode store, gamle runde type. Ikke så veldig hifi, men kjekt å ha om sommeren. Dessverre er den erstattet av en nye versjon som ser ut som om den designet av Apple.. Bastards!

* sex *

Nå vil alle som søker på sex i Avforum (og google) finne tråden din :mrgreen:

Cd-spilleren har nå vært på service siden begynnelsen av februar. Det er jo en del måneder kan du si :-? Jeg får forhåpentligvis en fullt brukbar cd-spiller tilbake i løpet av nærmeste framtid. Den som venter på noe godt osv.. Alle hobbyene mine har dessverre blitt lagt på vent de siste par månedene grunnet alt for mye jobb. Håper å komme tilbake sterkere om et par ukers tid. Hvis din far vil komme på en lyttetur er han hjertelig velkommen. Jeg skal ha kaffen og Kari klar.
Angående boomblaster ligger det et par ut på finn.no Denne får du for 1000 kr. I annonsen står det blant annet følgende: "Egnet til ungdommer og voksne som har musikk og lyd som interesse". Må jo være midt i blinken for deg :mrgreen: En annen får du billigere, bare 700 kr. "Selges som forevist" og ingen annen info. Ser ut som om tilgangen på ordentlige boomblastere har falt betraktelig siden 1999.

Godt at du gjør ditt for å få opp antall treff på tråden min :lol: Kanskje ikke helt målgruppen som finner veien hit, men men :p

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
Psychonaut skrev:
På en måte så må eg si at eg forstår naboen din godt... Bygget du bor i er ikkje mye lydisolert virka det som... Dette merka eg godt når vi hørte de i etasjen over oss snakke ( vell og merke når vi ikkje spilte musikk sjølvsakt ).....

Men bassen i mari boine plata var jo noe får seg sjølv også!! Hehe, første gang eg har følt ett sånt trykk.. Kjente bare en bølge som gjekk rett i gjennom kroppen... Bakveggen din stod ikkje akkurat stille den heller:twisted: :twisted:

Må forøvrig si at det var gøyt å høre at musikk også kan låte bra i 5.1 ....
Første gang eg opplever noe slikt!!!

Takk for beskrivinga av konsert opplevingen din også.. Gøy lesing....

Har ikkje tenk meg på konsert med desse to her, ikkje for det de er "dårlige" artister eller noe... Men rett og slett pga av at eg generelt har lagt opp ett på julesanger...... Vet ikkje kvifor, men men..... ;)
Du har veldig rett i at bygget ikke inviterer til dypbassorgier, så en klage var vel på overtid egentlig. Men med engang jeg ser at det er mørkt i leiligheta over blir det Mari Boine for alle pengene :mrgreen:
Når det gjelder julekonserten må jeg si til mitt eget forsvar at jeg fikk billetten, jeg hadde ikke betalt for å se konserten.
Beatles - Love er en knallskive som også låter herlig i stereo, men surroundversjonen er definitivt den beste. Fikk selv en veldig aha-opplevelse første gang jeg hørte den.

BGuarden skrev:
Så at du skulle til å selge XA50, og tenkte: "hva skal han da få seg?". Men, så nå at du hadde fått 707 igjen i hus. Og har hørt om dens kultstatus blandt audiofile.. Hva er den største forskjellen? Har selv en Pioneer PD-O6 i hus. Prøvd den?

Bra anlegg btw!
Takk :)
Det var skikkelig stas å få x707en i hus igjen selv om jeg ikke hører forskjell sammenlignet med xa50en. Jeg har brukt begge som drivverk, så d/a-konverteringen tar preampen seg av. Mekanisk er det to forskjellige drivverk, samt at x707en er kobberskjermet og har balanserte utganger, noe ikke xa50en har. Innmatsmessig er blant annet dacen forbedret i forhold til x7-serien, mens strømforsyninga er litt mindre. Mye interessant lesning om Sonys eldre produkter finnes på TVK °1: Sony
Pioneeren har jeg aldri testet ut nei, hvordan låter den?

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
Interessant! Tror jeg må snuse litt rundt i tråden din etter beskrivelser og bilder :)

HPL

Medlem
19 Des 2006
2.430
0
0
www.facebook.com
ragwo skrev:
Sikla på det settet men ble dessverre noe dyrt.
Kan si så mye som at Scrooge har inngående kjennskap til produktet :)
Det ser ut til at jeg får klørne mine i pakkene alt i morgen..

Han har vel inngående kjennskap til litt av hvert tenker jeg.
So, I give up. :)

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
Det kan se ut til at del tre av testen kommer til å drøye. Standardmotvekten er blitt modifisert, dvs noen har frest vekk 28g. Den veier altså kun 98g. Det tilsier at den er alt for lett for vanlige pickuper og headshell. Den tyngste vekta er dertil for tung. Jeg oppnår maks 1g stifttrykk noe som definitivt ikke fungerer. Jeg kommer fra et overmøblert hjem der høy banning over lengre tid ikke er god kotyme, men det frister å bryte ut i et par tretten nordnorske gloser akkurat nå
mad.png
Får håpe forrige eier ordner opp.
Her et ventebilde av armen. Monteringen var enkel, heldigvis er det ikke rakettforskning å demontere spilleren og montere standardarmen.
271469d1406408307-technics-sl-1210-14064075152730.jpg

Bendalf

Medlem
11 Apr 2008
2.810
0
0
ragwo skrev:
Jepp, det stemmer, men ikke alle har en på Soundcare Superspikes. Det er det som gjør hele forskjellen ;)
Neste blir kjøleskapet på spikes. Tror melka holder seg mye bedre da. :mrgreen:

Hehehe dette var skikkelig vittig. Selv har jeg en potteplante stående på et høyttalerstativ med spikes,.. (som tidligere var brukt til senter ht) :-D