Ragwos stue - Jelco SA 750D og Denon DL 103 i hus

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
Psychonaut skrev:
Gratulere så mye Ragwo... Her tror eg du har truffet bra med tanke forsterker, det låt iallefall knall når eg var der sist;=)

Pass på så du ikkje brenner deg då;=);=)
Takker :mrgreen:
Er veldig fornøyd. Det låter knall med SR-kabler hele veien, så takk for handelen!
Du får komme innom en dag det passer og høre resultatet.
PS: Jeg håndterer ampen kun med grillvotter fra nå av ;)

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
Da var det på tide med et par bilder og noen lytteinntrykk av Cadenza Blue.
Det var med store forventinger og forhåpninger jeg åpnet pakken som kom svært godt emballert i posten.
262528d1401108405-technics-sl-1210-pakke-liten.jpg

Alt ekstrautstyr var på plass, noe som jeg setter stor pris på da det er et ødeland her oppe i nord med tanke på å få tak i skruer mm.
262529d1401108477-technics-sl-1210-pu-emb-lite.jpg

Så var det montering neste. Det fulgte med headshellkabler fra Ortofon som jeg valgte å bruke. Jeg tenker at hvis de er gode nok for Ortofon burde de være gode nok for meg. Jeg kommer selvfølgelig til å teste Cardaskablene også, men det får bli senere. Å montere pickupen er ikke hokus pokus men den er visst svært kresen på justeringer og det høres godt hvis den ikke er justert 100%, noe jeg fikk merke. Hvis en har et standard Ortofon headshell kan en til og med justere azimuth, da PUen har en forhøyning på høyre og venstre side som er laget for azimuthjustering på PUer uten mulighet for dette. Technicsheadshellet jeg bruker ikke har samme anleggsflate som Ortofonheadshellene fikk jeg dessverre ikke brukt den funksjonen. En liten finurlighet som jeg oppdaget etter litt prøvespilling er at venstre og høyre kanal på PUen er snudd i forhold til instruksjonsboka og vanlig fargemerkingskutyme. Jeg ser på bilder på nett at dette ikke bare gjelder min PU. Bilde fra nett som illustererer fenomenet:
262531d1401109774-technics-sl-1210-wp7dc62aae_05.jpg

Siden Cadenza Blue veier hele 10,7 gram måtte jeg til med ekstravekt på armen for å lettest mulig kunne utbalansere PU og headshell. Heldigvis hadde jeg liggende et ekstralodd. Jeg justerte stifttrykket til 2,5 gram, som anbefalt fra Ortofon, VTA og satt RIAAen til 100 Ohms motstand. Anbefalt motstand er mellom 50 og 200 Ohm. Umiddelbart kunne jeg høre at Cadenza Blue låt bedre enn 2M Bronze. Det var flere detaljer i lydbildet, bassen strakk seg lengre ned og var fastere, mellomtonen var klarere og mer definert og diskanten strakk seg høyere i registrene og hadde flere mikrodetaljer. Pickupen legger ikke på noe varme i mellomtonen, men er heller ikke overanalytisk. Det låter ikke anemisk men nøytralt, så det er altså ikke pickupen for dem som vil ha den runde vinyllyden.
Et lite pausebilde for å dele opp teksten ;)
262532d1401111527-technics-sl-1210-pu-motert-2-lite.jpg

På direkte sammenligning med flac fra SB Touch via DAC mangler det fortsatt litt både i topp og bunn, men det nærmer seg. Stereoperspektivet og kanalseparasjonen sitter dessverre ikke ordentlig da jeg ikke får justert azimuth. På 2M Bronze er heller ikke azimuth 120% korrekt, men det påvirker kanalseparasjonen og stereoperspektivet i mindre grad enn på Cadenza Blue. Det kan virke som om headshellet jeg bruker på 2M Bronze er mer i vater enn det til Cadenza Blue. Siden OCDen i meg peaket da jeg oppdaget dette måtte jeg sporenstreks gå til anskaffelse av et Sumiko headshell med justerbar azimuth og Hi-Fi News' test-LP for å få justert alt til perfeksjon Det kommer pakke i posten i løpet av kort tid og da regner jeg med at det hele kommer til å sitte som et skudd (så lenge ikke headshellet og PU blir for tungt for motvektene, da må det handles ny, tungre motvekt)
Så til det store spørsmålet, er 1210 kapabel til å utnytte potensialet til Cadenza Blue? Mitt førsteinntrykk er tja, det er betraktelig bedre enn 2M Bronze men jeg tror det er mer å hente med en bedre arm. Jeg har heller ikke fiklet så mye på riaaen så der kan det også være noe å hente. Tror dette kan bli en laaang føljetong med mye eksperimentering. Så lenge jeg greier å holde fokus på lyttegleden og ikke lar OCDen ta fullstendig overhånd tror jeg Cadenza Blue kan bli en udelt positiv opplevelse.

Til sist et nærbilde av skjønnheten, i tradisjon tro tatt med et litt dårlig mobilkamera.
262533d1401111602-technics-sl-1210-pu-motert-3-lite.jpg

Sist redigert:

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
OT:
Fokusflytter nr 1 for tiden:
attachment.php

Da er det godt å komme hjem og finne fokus igjen:
attachment.php

God påske!

/OT

Vedlegg

• høyre foran.jpg
    høyre foran.jpg
    143,6 KB · Sett: 84
  • oversikt u grill.jpg
    oversikt u grill.jpg
    143,6 KB · Sett: 87

Psychonaut

Medlem
3 Nov 2008
2.302
0
0
avforum.no
ragwo skrev:
Takker :mrgreen:
Er veldig fornøyd. Det låter knall med SR-kabler hele veien, så takk for handelen!
Du får komme innom en dag det passer og høre resultatet.
PS: Jeg håndterer ampen kun med grillvotter fra nå av ;)

Eg tar meg gjerne en tur en dag!!!

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
Et øyeblikksbilde en herlig, varm lørdags ettermiddag. Come Shine akkompagnerer middagslagingen. Legg merke til dempingen av førsterefleksjonen :D
264896d1402163390-franco-serblins-extrema-fremstilt-av-sonus-faber-14021600946150.jpg

Sist redigert:

toledotulling

Medlem
17 Mar 2009
41
0
0
ragwo skrev:
PS3en min sender ut støy virker det som. 886en brummer når jeg har valgt ps3en som kilde via hdmi. Noen som har noen forslag til løsning? Støyen forsvinner når handshake pågår samt når jeg muter preen. Kan det være at preen muter rett før utgangene og derfor fjerner støy som den selv genererer? Har ikke hatt problemer når ps3en går rett i tven.

Takk for svar på mitt brokoblingspørsmål.

Har forresten lest endel som skriver at PS3 gjerne støyer i midt eller front ved surround kjøring...-men håper du finner ut av dette for det rommet ditt ser innmari digg ut.

PS! Prøvde superspikes på mokkakanna mi, men jeg må nok gå for noe i metall sånn at de ikke smelter utover kokeplata... (evt anskaffe induksjonstopp) :p

Kenneth

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
Hehehe :D
Kan si så mye som at det går innenfor postens vektgrense for norgespakker, så en ny KSA300s er det ikke.

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
toledotulling skrev:
Takk for svar på mitt brokoblingspørsmål.

Har forresten lest endel som skriver at PS3 gjerne støyer i midt eller front ved surround kjøring...-men håper du finner ut av dette for det rommet ditt ser innmari digg ut.

PS! Prøvde superspikes på mokkakanna mi, men jeg må nok gå for noe i metall sånn at de ikke smelter utover kokeplata... (evt anskaffe induksjonstopp) :p

Kenneth

Hehehe :mrgreen:
Støyen har jeg heldigvis blitt kvitt. Var jordproblemer mellom Onkyoen og effektforsterkerne, så ps3en var uskyldig denne gangen.

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
Da var Soundstringkablene solgt og Monster M1000i XLR på 2 meter kjøpt, så nå er det M1000 på 90% av surrounddelen. Låter fint gjør det sannsynligvis også ;)

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
BGuarden skrev:
Act2 er ett sikleobjekt av dimensjoner!!!!
Du her ikke vurdert passiv drift og kjøpt en DAC med høy gain?
Det har jeg ikke tenkt mye på nei. Ble tipset tidligere i kveld av han jeg kjøpte Krellen av om at en passiv pre kanskje var tingen lydmessig, men at han ikke visste om det matchet ampen mtp gain. Jeg har ikke fulgt det opp i det hele tatt. Hvis du har noen forslag tar jeg gjerne imot :)

LL skrev:
Hva med en Parasound JC2 pre? Det er et produkt som har appellerer til meg selv i hvert fall...
http://www.parasound.com/pdfs/JC2StereophileReview.pdf
Takk for tipset! :)
Skal lese meg opp på den. Finfin sengelektyre ;)