Ragwos stue - Jelco SA 750D og Denon DL 103 i hus

BGuarden

Medlem
25 Feb 2006
22.766
1
0
47
Ah...
Noen skikkelige perler du har der...
Om den er i samme klasse som Hayden/Mozart pris/kvalitet så kan jeg tenke meg til storslåtte toner fra den heimen!!

Lovemusikk

Medlem
13 Des 2007
9.876
30
48
Knarvik rett nordom Bergen
ragwo skrev:
Da var det på tide å opprette en liten tråd som omhandler det som står i stua mi. Fokus vil være på det tekniske, men jeg kan gjerne diskutere potteplanter og kandelabrer hvis det har noe å si for lyd- eller bildekvaliteten ;-)
Utstyrslista mi er for øyeblikket som følger:

Høyttalere:
Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand
Vienna Acoustics Oratorio
Vienna Acoustics Haydn Grand
Rel Studio I

Pre:
Tact RCS 2.0AA
Onkyo SC-886

Effekt:
Mark Levinson no 23
Proceed Amp-3

Signalkilder:
Sony CDP-X707ES
Sony ST-S707ES
Sony PS3
Canal Digital HD-PVR med innebygget jetmotor :evil:

Bilde:
Sony KDL-52w4500

Kabler:
Salat

Diverse:
Eget 16A stikk til lyd og bilde
Logitech Harmony 895
Nintendo NES

Innspill og kommentarer mottas med takk :)
Jaaaa! du har skjønt det :-D Egen kurs på 16 A :mrgreen:

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
LL skrev:
Det kommer an på hvilken skole man tilhører. Jeg ville sagt ørehøyde som det ideelle, eller eventuelt samme høyde som frontene (sett i forhold til diskanten). Send meg en PM så skal jeg peke deg videre til en bra artikkel angående 7.1 med henhold til DTS MA.
Takk skal du ha! PM er sendt. :)
Høyttalerne sto i ørehøyde på stativ før så det kan jo hende at dette var en liten miss.

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
Da var shootout nr 2 i gang! :-D
Denne gangen er det Krellen som står for forforsterkinga, Theta Jade står for lesinga og fokuset er på DACer. DACene i ringen er Theta DSPro Gen3 vs Tact RCS 2.0. Tacten er satt i bypassmodus og fungerer kun som DAC. Kablinga mellom DACene og preen er Magnan v6 siden jeg har to par av de. Signalene kjøres kjøres selvfølgelig balansert i det analoge domenet. Uberkjapp svitsjing mellom kildene er mulig siden Krellen har to balanserte innganger.
De to priviligerte artistene som får lov å være prøvekaniner i denne testen er Kari B., som forøvrig er obligatorisk i alle mine lyttetester, og Leonard C., som er akkurat like obligatorisk ;) Her er det fokus på vokal, både den dype og grove, og lyse og klare.
Det første jeg finner ut er at Tacten sender ut et signal som er ca 6dB lavere enn Thetaens. Det fikses lett og ledig med Krellens fantastiske gainknapp som gainer det hele opp med 6dB. Tilfeldigheter sier noen, neppe sier jeg ;)

"Gje dæ ly" av KB snurres først, så "A thousand kisses deep" av LC. På KBs låt kan jeg kanskje ane at vokalen er litt klarere med Tacten enn Thetaen, men ellers er det forsvinnende liten forskjell jeg kan høre. I bunn låter det likt og helt i toppen er alt som det skal med begge to. Litt overrasket over at det låter så likt, jeg hadde egentlig forventet at Tacten skulle gruse Thetaen, skifter jeg til LC. Her hører jeg ingen forskjell, selv om jeg ønsker hr. Placebo hjertelig velkommen og vil at Tacten skal låte best. Det er igjen kanskje litt klarere vokal med Tacten, men det er så marginalt at det kan like godt være hr. Placebo som tok turen innom stua likevel.

Så er det virkelig uavgjort mellom kamphanene selv om det er så mange år og en rivende teknologisk utvikling mellom de? Jeg er noe overrasket og regnet som sagt med at Tacten skulle takle brasene og gå av med seieren med en enkel KO. Jeg har ikke testet den dypeste bassen og mest utklingende og detaljerte toppen i dag, det kommer senere. Jeg velger å stole på hr. Placebo og kårer Tacten til vinner, men med minst mulig margin. :mrgreen:

Så over til avsnittet om sjelefred.
De usikkerhetsmomentene som er i testen er at jeg kjører AES/EBU til Tacten og coax til Thetaen samt at jeg har fått hørt at med gainknappen inne på Krellen låter det bedre. Et siste moment kan være at preen er for dårlig til å skille mellom DACene, evt at kablene er såpass feilkonstruerte at de sauser til alt. Jeg tviler egentlig litt på relevansen til alle usikkerhetsmomentene men ville nevne de likevel. AES/EBU skal jo være bedre enn coax så da ville jo Tacten utmerket seg enda mer, det samme gjelder hvis det låter bedre med gainknappen inne. Disse to fortrinnene sammen med besøket fra tidligere nevnte hr. Placebo burde indikere overlegen seier til Tacten, ikke en så liten som overhode mulig. At Krellen er litt grov i toppen kan hende, men så grov kan den umulig være at den visker vekk alle forskjeller. Kablene virker solide og har fått gode skussmål, samt at jeg brukte de i runde en av shootouten med pre vs pre, og der hørte jeg forskjell. Men, ja jeg vet at det ikke er bra å starte en setning med ordet "men", og jeg vet at lange innskutte bisetninger ikke er heldig for leseligheten, hvis noen har gode argumenter for at usikkerhetsmomentene er så store at jeg burde kjøre testen på en annen pre eller på en annen måte er jeg veldig klar for innspill. Steike, det må være min lengste setning på avforum... Pegpisks Cary står her fortsatt og venter på oppmerksomhet, det samme gjelder HPLs Abrahamsen V6, så det blir et par runder til her i heimen :D

Til slutt det obligatoriske bildet av motstanderne og andre ting som befant seg i umiddelbar nærhet. Enjoy ;)
attachment.php

Vedlegg

• shootout dacer.jpg
    shootout dacer.jpg
    161,4 KB · Sett: 46

Lovemusikk

Medlem
13 Des 2007
9.876
30
48
Knarvik rett nordom Bergen
ragwo skrev:
Om ikke den største, men hvertfall den viktigste oppgraderingen i manns minne har kommet til heimen. Det sorte guld har aldri vært så aromatisk, smaken så silkemyk og effekten så oppkvikkende som nå. Denne oppgraderingen kan virkelig anbefales for alle som liker god kaffe.
attachment.php

Moccamaster + Soundcare = gull :mrgreen:

Og lyden fra den er lækker og.. :mrgreen:

LL

Medlem
15 Jul 2003
8.140
3
38
ragwo skrev:
Takk skal du ha! PM er sendt. :)
Høyttalerne sto i ørehøyde på stativ før så det kan jo hende at dette var en liten miss.

Aldri en miss å få ting vekk fra gulvet da. Det gjør noe med romfølelsen.

Edit; Som sagt, det kommer an på hvilken skole man tilhører. Kanskje denne høyden ER rett for deg...

BGuarden

Medlem
25 Feb 2006
22.766
1
0
47
Har ett liknende problem her hjemme, og det er oppgjøret mellom min Audio Note og Hegel HD10. Fikk låne den gjennom en kjenning. Og hatt en liten gjennom lytting på Hegeln og det er veldig få forskjeller. Lyden er god hos HD10, men den virker så snill og koselig. Ja nesten for snill.. Kan være lav gain?? Blir visst enda mere testing evt. rørbytter før jeg gjør opp en mening :)

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
Takk :)

@BGuarden
Både finishen og lyden er i kjent Viennakvalitet. Jeg er jo litt svak for den litt fargede Viennalyden, spesielt med den behagelige men fortsatt detaljerte diskanten. For de som vurderer en liten gulvstående høyttaler burde Bach Grand stå på lista over høyttalere å sjekke ut.
Blir moro å høre dine inntrykk av høyttalerne på søndag.

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
LL skrev:
Aldri en miss å få ting vekk fra gulvet da. Det gjør noe med romfølelsen

Edit; Som sagt, det kommer an på hvilken skole man tilhører. Kanskje denne høyden ER rett for deg...
Kanskje det? Har laget noen forferdelige hull i veggen, så det hadde vært veldig greit å slippe og flytte på de, men de henger nok litt høyt. Surround back må uansett ganske høyt opp på veggen hvis jeg skal ha mulighet til å ha 7.1. Det er nok bedre med feilplassering av 2 høyttalere enn 4. I morgen får jeg finlese artikkelen du sendte, det begynner å bli lovlig sent nå. Veldig interessant lesning :)

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
Spennende test du har på gang! :)
Ja, det er nesten litt frustrerende at det nesten ikke er forskjeller å sette fingeren på. For å ikke bli lurt av gainforskjeller mellom komponentene nivåmatcher jeg de så godt som mulig med min trofaste dB-måler. Har gått på nivåforskjellimpinnen, jepp jeg satte sammen ordet helt selv, opp til flere ganger så den vil jeg gjerne unngå. En dB høyere gain og alt låter bedre...
Du får holde oss oppdatert med testresultater. Er nysgjerrig på begge DACene selv så jeg venter i spenning på konklusjonen ;)

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
Takk til BGuarden og Yggdrasil for veldig hyggelig besøk!
Det frister til gjentakelse :D

pegpisk

Medlem
30 Aug 2007
2.591
0
0
Jeg antar at du nå har klart å modde festene slik at du benytter deg av bolt-festet under høytaleren? Men jeg er egentlig for høyde. Mulig det ikke er optimalt lydmessig, men det er jo også noen praktiske hensyn å ta. For hva skjer hvis du senker dem til ørehøyde, da er det plutselig mulig å kollidere i dem når man vaser/reker rundt i stuen din. Dessuten er det kjipt å sitte i sofakrokan dersom høytaleren senkes.
F.eks. har EvenSteven en bakhøytaler rett ved sofakroken sin (som er min plass), ved surround på fotballkamper får man trommen til de gule kanarifansen rett i øret. Mildt sagt plagsomt.

Jeg har nå ferie til 12. januar og er klar for film :)

Vet ikke om du la merke til at Saw-boksen (1-5) BD ble lagt ut på torget for litt siden ;)
Ingenting er som litt julestemning i HD.

Men over til noe annet: Jeg tenkte at vi kunne ha en slags realismetest av anlegget ditt. Altså teste hvor hvor realistisk lydbildet du har.
Det løser vi ved at jeg synger 'En stjerne skinner i natt', deretter hører vi på CDversjonen til Oslo Gospel Choir. OG siden vi må dobbeltest, må du synge etterpå slik at jeg får lyttet også!
Frekt!
Edit: det beste vil selvsagt være å ha en blindtest!

BGuarden

Medlem
25 Feb 2006
22.766
1
0
47
Ja, det er så mange faktorer som spiller inn her så selv om man fikser gain...
Impedanse, strømforsyning. Må antakeligvis utføre testen over lengre tid, med variabelt volum ol...

BGuarden

Medlem
25 Feb 2006
22.766
1
0
47
Takk for hyggelig treff!
Frister veldig for gjentakelse, og fikk bare bekreftet at du har ett misunnelsesverdig bra anlegg og gjerne også noe om konstruksjoner, og kanskje fikk litt mere innput på hvilken vei jeg skal gå?

Kaffen (og vaflene) var som vanlig av god kvalitet!!

Yggen er neste?? :D

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
Lovemusikk skrev:
Jaaaa! du har skjønt det :-D Egen kurs på 16 A :mrgreen:
Måtte til. MLen tok 10A-sikringa når den hadde stått uten strøm lenge. Har kun brukt de beste ingredienser fra clasern og otra så det funker som gull ;)

Lovemusikk skrev:
Og lyden fra den er lækker og.. :mrgreen:
Ja, herlig 8)

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
Litt patentbånd kledd i sort krympeplast og noen M8 maskinskruer ble festeanordningen til med originalfestene. Fungerer fint. :)
Jeg er hjertens enig i at kanarifugltrommer rett i øret ikke er noe å hige etter, så høyde er en fordel der. Jeg tror rett og slett jeg ikke har nerver til alle Saw-filmene i hd. Kommer til å ha mareritt om sprøytebasseng i ukesvis.

Jeg er så utrolig klar for en dobbel blindtest med "En stjerne skinner i natt". En bedre realsimestest tror jeg neppe er gjennomført her på berget før :mrgreen:

Ferie til januar sider du? Endelig sommerferie? ;)
Jeg er også uberklar for film :)