Ragwos stue - Jelco SA 750D og Denon DL 103 i hus

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
Det er en trist dag i dag.:( Fikk beskjed fra serviceverkstedet om at cd-spilleren trenger ny laser, noe som er nesten klin umulig å oppdrive for under 3k, for en brukt en. Noen som kan anbefale et knallgodt drivverk/ cd-spiller til ikke alt for mye penger? :roll:

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
Noen som har erfaringer med Theta drivverk og dacer? Selvfølgelig av den litt eldre sorten. Nytt utstyr er jo som kjent ikke noe for meg ;)

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
Hvordan syns du Ortofonen er ift knitring? Ortofon passer jo min arm svært godt, men er litt skeptisk ift støy fra Cadenza serien, muligens helt grunnløst, men er bestandig greit med andres erfaringer :)
Hei.
Jeg har ikke vært noe mer eller mindre plaget med knitring med Cadenza Blue sammenlignet med 2M Bronze eller DL103. Vil si at Cadenza Blue er mindre støyende enn de to andre. Jeg har ikke det største sammenligningsgrunnlaget da jeg kun har testet de tre nevnte pickupene inngående. Et det et kjent problem med knitring i Cadenzaserien?

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
Arbeidslysten kom plutselig over meg i ettermiddag, så jeg fant ut at det var like greit å gjøre ferdig mine DIY-rack mk2. Denne gangen gikk jeg for to brunsorte Lackbord til den svimlende sum av 59 kr stykket. ;) Planen for ettermiddagen var sandfylling av bein og påsetting av Soundcare spikes. Blåsesand ble kjøpt inn hos Biltema til 79 kr for 18 kg. Det holder hvertfall til 16 bein, så sand har jeg fortsatt mer en nok av.

Hovedingrediensene for dagens prosjekt:
attachment.php

Den sprøyta virker kanskje litt malplassert, men den kom virkelig til sin rett og gjorde at jeg sparte masse tid.

Så til litt alternativ sprøytebruk:
Jeg boret hull til innslagsmutteren og brukte i samme slengen hullet som sandfyllingshull. Sprøyta var perfekt som trakt og gjorde at jeg slapp masse sandsøl og frustrasjoner.
attachment.php

Det er sikkert en del av dere som spør seg hvorfor jeg har liggende en gedigen sprøyte. Det er fordi den ikke bare er en genial trakt, men funker særdeles bra som silikonsprøyte. Har startet med hjemmekirurgi og er kommet til del 3 i brevkurset. Plastiske operasjoner er pensum og man tager hva man haver. Jeg trenger forresten prøvekaniner/øvingsobjekter så send meg en PM hvis noen er interessert... :lol:

Etter å ha fylt beinet til randen med sand brukte jeg godt med trelim i hullet samt på resten av beinet og slo innslagsmutteren på plass. Det er viktig å dekke hele undersida med et lag lim siden Ikea ikke alltid har gjort beinet hermetisk tett. Kjipt hvis beina ender opp som engangstimeglass.
Her er resultatet.
attachment.php

Og alle beina er klare. Det tok ca 10 min pr bein med sandfylling og påsetting av spikes. Ikke veldig tidkrevende og ikke atomfysikk. Passer meg utmerket :)
attachment.php

Så til det ferdige produktet. Utseende er helt greit og de audiofile nevrosene blir roet litt ettersom beina er sandfylte og påsatt spikes. Uten spikes blir totalkostnaden for rackene, om de kan kalles det, under 200 kr. Da har jeg i tillegg nok blåsesand igjen til å strø inngangspartiet i flere uker for å gjøre bot for litt høyt volum en gang i blant. 8)
Som dere ser er det lufting nok til ampen.
attachment.php

Stabling i høyden er undervurdert
attachment.php

Til sist kommer et lite oversiktbilde av det hele. Som dere ser bruker jeg en Haydn som center mens Oratorioen er til lakkering. Det funker overraskende bra.
attachment.php

Vedlegg

• ingredienser.jpg
    ingredienser.jpg
    158,5 KB · Sett: 57
  • sandsprøyte.jpg
    sandsprøyte.jpg
    207 KB · Sett: 56
  • ferdig resultat.jpg
    ferdig resultat.jpg
    176,6 KB · Sett: 56
  • de beina.jpg
    de beina.jpg
    133,9 KB · Sett: 56
  • høyre.jpg
    høyre.jpg
    192,5 KB · Sett: 53
  • venstre.jpg
    venstre.jpg
    236,7 KB · Sett: 61
  • frontrekke.jpg
    frontrekke.jpg
    133,4 KB · Sett: 52

Scrooge

Medlem
13 Feb 2006
16.436
0
0
"Be My Guest"! 8)
Neida, jeg er slett ikke "sånn"! :mrgreen:

Utover det tar jeg gjerne imot et besøk, om du skulle befinne deg på mine kanter! :D

Psychonaut

Medlem
3 Nov 2008
2.302
0
0
avforum.no
Lekkert ragwo;) Du får det til.... hehe..
Får du plass til centeren oppå subben no egentlig, eller blir den for brei??

Kva arbeidsoppgave har du tildelt Aw 100 då?? Denne var jo ikkje i bruk under mitt besøk....

HPL

Medlem
19 Des 2006
2.430
0
0
www.facebook.com
ragwo skrev:
Kjekk liten sak! Synd den ikke er balansert men til den prisen kan man jo ikke få alt. 100% transparens får holde ;)

Jeg vil takke HPL for et hyggelig besøk og for at han lar meg låne Abrahamsen-dacen en stund. :-D
Direkte sammenligning mellom Tacten og V6 viste seg å være vanskelig siden Tacten ikke taklet utgangssignalet til V6en noe som resulterte i mye forvrengning. Det skal det forskes mer på. Caryen derimot, taklet det fint og vi fikk testet balansert vs ubalansert ut av V6en. Balansert låter definitivt bedre. Lydbildet blir større i alle retninger og detaljene blir mer fremtredende. Ubalansert låter rett og slett flatt i forhold og lydbildet klapper sammen. Merkelig at forskjellen skal være så stor, men enda mer gledelig for de som har mulighet til å kjøre balansert. :)

Bare hyggelig! :)
Imponerende de Sonusene dine! Lyd messig og utseendemessig.

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
Da er de harde pakkene i hus :D
Hva kan dette være?
attachment.php

Tada!
attachment.php

Et par Vienna Acoustics Bach Grand!

Her utpakket og stilt opp sammen med Extremaen. Extremaen er forholdsvis stor innser jeg.
attachment.php

Et lite impulskjøp kan det vel kalles.
Siden jeg har Haydn Grand og har hatt Mahler, BCG, Oratorio og Maestro ville det være for dumt å ikke sjekke ut Bach Grand også når de dukket opp til en fin pris på sentralen. Førsteinntrykket er at dette er mye og god lyd for pengene. Typisk Viennalyd, men med en bassrespons som overrasker stort til at høyttalerne er så små. Ikke noe problem å få glassene i skapet til å klirre, ei heller å irritere vettet av naboene. Selvfølgelig har de ikke samme detaljeringen som Extremaene, men morofaktoren er høy og detaljeringen god. Det kan kanskje beskrives som Haydn Grand med sub? At et enkelt 7" mellomtone-/basselement kan levere så mye punch overrasker meg :) Jeg skal ikke skryte på meg at frekvensresponsen er snorrett, det virker som om de er litt kilne på plasseringen og stuas mindre gode akustiske egenskaper hjelper ikke på. Når alt kommer til alt vil jeg si at høyttalerne overrasker stort og låter betraktelig mye bedre enn det jeg har hørt av de hos BMH i Bergen.
Er Haydnene på vei ut som reservehøyttalere til fordel for Bach Grand? Vi får se ;) Det blir hvertfall moro med et minitreff med BGuarden og Yggdrasil til helga.

Vedlegg

• eske 1.jpg
    eske 1.jpg
    129,5 KB · Sett: 51
  • eske 2.jpg
    eske 2.jpg
    148,7 KB · Sett: 51
  • bach og extrema.jpg
    bach og extrema.jpg
    144,1 KB · Sett: 51

pahf

Medlem
7 Sep 2005
15.643
0
36
Hei.
Jeg har ikke vært noe mer eller mindre plaget med knitring med Cadenza Blue sammenlignet med 2M Bronze eller DL103. Vil si at Cadenza Blue er mindre støyende enn de to andre. Jeg har ikke det største sammenligningsgrunnlaget da jeg kun har testet de tre nevnte pickupene inngående. Et det et kjent problem med knitring i Cadenzaserien?

Ikke hørt om noe knitring, men noen pu`r er jo kjente for litt knitring til tross for svært høy avspillingskvalitet.

pegpisk

Medlem
30 Aug 2007
2.591
0
0
Det er jo kjipt da!
Ingen laser å få fatt i brukt?
Er den laseren unik for den modellen, eller kan du kjøpe en rimeligere delespiller som har samme laser?

* lommemannen *

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
Takk :)
AW 100 skal brukes til surround back når jeg får somlet meg til å koble de opp. Må kjøpe et par veggstativer til, samt en kilometer hvit høyttalerkabel. Jeg håper virkelig jeg får plass til centeren, hvis det ikke går må jeg tenke litt nytt.

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
I morgen og søndag blir det test av en slik en:
krc2.jpg

Samt en slik:
1200211652400918986.jpg

og en slik i versjon 3:
20080611723.jpg

Samt en haug kabler. Jeg gleder meg :D

pegpisk

Medlem
30 Aug 2007
2.591
0
0
Hahaha, latterlig!

Ragwo, du er uforbedrelig! :mrgreen:
Gidd slepe et par høytalere til Bodø bare for morro skyld!!!!