Radionette Kurér Transi med ekstra sus og dus

ingvarha

Medlem
29 Jan 2021
1
0
1
Jeg fant min barndoms radio på Finn, og slo til. Radionette Kurér Transi FM. Grønn og fin. Den virker dessuten i utgangspunktet helt fint. Legger en billig FM-konverter og en avdanka android-telefon med NRK nettradio, på baksiden, så får jeg nyheter og musikk like fint som som for over 40 år siden.

Eneste aber: Det er noe statisk støy på forsterkeren som ligger under hele tida. Sus med litt knitring, ikke brum. Den er uforandret også om jeg skrur volumet helt ned. Er det noe som kan fikses?

Kurér Transi har bare batteristrøm, så det er ikke noe nettstøy å snakke om. Av navnet er det opplagt at det er en (tidlig) transistorradio, og har altså ikke rør. Radioen virker original, uten synlige reparasjoner, så kondensatorer og slikt er sikkert utgamle og ustabile.

Jeg er i alle fall i utgangspunktet interessert i å prøve å reparere selv. Har pågangsmot, multimeter, loddebolt og originalt koblingsskjema (det var festet på innsiden av bakplata). Mangler nok analog elektronikk i fagkretsen til å feilsøke uten videre. Tips mottas med stor glede.

Ingvar