Røreffekt til diskantene?

AndRightlySo

Medlem
23 Sep 2004
297
0
0
Har blitt anbefalt å prøve en rørforsterker til diskantene, samtidig som bassenhetene drives av en transistorforsterker. Er det noen som har erfaring med denne komboen? Og er det noen fallgruver som jeg må passe meg for?

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.114
102
63
53
Jessheim
Jeg har litt dårlig erfaring med bruk av forskjellige effektforsterkere til samme høyttaler. Problemet var at effekten varierte mellom forsterkerene når volumet på forforsterkeren ble forandret. Det ble derfor ubalanse mellom diskant/mellomtone og bass, når jeg justerte på lyttevolumet. Måtte derfor kalibrere opp et perfekt lyttevolum, og holde meg til det. Litt irriterende når jeg hadde gjester, og bare ønsket litt bakgrunnsmusikk, for da var diskant/mellomtone svært fremtredende i lydbildet.
Kjøp heller en kraftig rørforsterker, og forsyn alle elementene med samme "godlyd".

Snickers-is

Medlem
11 Nov 2003
31.260
3
38
46
www.midgardaudio.com
Problemet er at enkelte forsterkere ikke har konstant gain. En forsterker som begynner å komprimere ganske tidlig vil miste nivå i forhold til den andre i biampoppsettet. Dermed vil det påvirke klangbalansen.

AndRightlySo

Medlem
23 Sep 2004
297
0
0
Variabel gain. *grøss*. Aldri hyggelig med slike usikkerhetsmomenter. Er det mulig å måle nivåforskjellene uten å måtte investere i grisedyrt måleutstyr?

Og er det vanskeligere å gain-matche forskjellige typer effektforsterkere enn å matche f.eks. to transistorforsterkere av ulike merker?

Einis: Høyttaler er VSA VR4jr.

einis

Medlem
6 Jan 2004
16.139
6
38
noen på sentralen fikk gode resultater på de høyttalerene med bare 40 rørwatt. hvorfor kombinere?