Råd, rimelig oppbygning av filmrom

Ulrik07

Medlem
8 Apr 2020
3
0
1
Hei.

Jeg er helt ny på dette og er ikke veldig handy. Trenger derfor noen råd og konkret hva jeg kan bruke av materialer/plater og fug/lim evnt.
Vi skal pusse opp en kjellerstue som skal brukes til film/spill.
Tingen er.. budsjettet er litt stramt pga annen oppussing hjemme. dvs.. må lage et best mulig lydisolert rom billigst mulig.

Rommet er 500x300cm og 235cm L/B/H
Rommet har tjukk leca allround.
Sideliggende rom er kun gang og bod. Problemet blir stuen som ligger rett over.

Vi skal legge nytt gulv, vegger, og tak.
Veggene må være skrufaste da fruen skal ha litt hyller og bilder etc.

Hva er lydabsorberende eller ok og bruke på vegg som er skrufast?
Og er det noe belegg som egner seg bedre enn annet under gulv? eller har det ikke mye å si siden det er i kjeller med betong under?

alias

Medlem
29 Jan 2005
338
36
28
For best lyd isolering så må du nok frikoble tak og vegger, det vil si rom i rom løsning. Taket vil være en utfordring uansett løsning. På vegger tak så bør du velge en dobbel løsning et lag med osb plater og et lag med fiber gips gjerne med viskotets lim mellom. Rimelig mye lesestoff om dette på nett. Tror det er viktig at dere legger endel penger i dette siden stue er rett over og for å få høyest mulig brukervennlighet på kino rommet. Selv om jeg har brukt denne løsningen så er det fortsatt litt for mye lyd opp i min stue, hadde jeg gjort det om igjen så hadde jeg brukt enda mer tid på denne delen av rommet

Sent from my iPad using Tapatalk

• Like
Reactions: Toroluf

christr

Medlem
6 Jul 2011
135
5
18
En rom i rom løsning vil ikke være spesielt fordyrende for selve rommet, så lenge en velger billigere materialer. Stendere og platemateriell holder lav pris, og er ofte på tilbud. Prosilence vil bevare mer av rommets størrelse, men er også dyrere. Jeg ville absolutt valgt en rom-i-rom løsning (og har gjort det selv i et rom med bredde 2,7m). Vet du hvilken vei bjelkene ligger i taket? Hvis du får opp nye bjelker mellom eksisterende (i bredden av rommet) slipper du styr med lydbøyler/Prosilence, og får også en bedre løsning mtp. lydisolering. En bredde på 3 meter er veldig enkelt å ta opp med bjelker - tipper du klarer deg med 48x98mm (kanskje 48x123 hvis du skal ha tunge plater i tak).

Fibergips lydisolerer veldig bra, men er en mye dyrere løsning. For å holde kostnadene nede hadde jeg valgt osb + gips på vegger og tak, alternativt dobbelt lag gips og spikerslag bak der en tenker hyller. Normale bilder henger helt supert i en dykk-spiker eller to. Gips er veldig enkelt og kjapt å jobbe med. Du kan vurdere Green Glue mellom platelagene, men også dette koster en del. I eget rom valgte jeg dobbelt lag gips på vegger, samt osb + fibergips i tak. Taket var det viktigste å dempe. Fant for øvrig Green Glue billig på Finn - hadde ellers ikke fått dette inn på mitt budsjett. Viktig å tenke gjennom hvor god lydisolering du ønsker. Pris hopper fort opp en hel del for kun litt bedre demping. Husk også kostnader til ventilasjon og lyddør (eventuelt DIY dør).

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
39
9
8
Et lite bilde på det christr foreslår. (C) Sintef Byggforsk.
De nye himlingsbjelkene må ikke festes til gulvbjelkene, men spenne fritt i hele lengden av bjelkelaget.
1587035891155.png

Alternativet er å benytte lydbøyler på eksisterende bjelker.
1587036508062.png

Forskjellen på desse er ikke så stor i lyddemping - liten fordel til øverste figur (særlig på dypere frekvenser).
Kompleksiteten er mindre med lydbøyler - mindre dimensjon på materalene, trenger ikke nye infestinger i vegg, lettere å legge innfelte takhøytalere (utenpåliggende anbefales, se under)
Økonomien er ca lik (lydbøyler koster ca 25,- stk for enkleste type - for 3x5m trenger du ca 45stk), men det tar du igjen på mindre kostnad til bjelkene.

Et par tips til - gjentagelse fra tidligere tråder - for maksimal lyddemping:
Ikke legg kabler i luftsjiktet mellom himlingsplater og bjelkelag - de kan "kortslutte" lyddempingen og overføre lyd (vibrasjoner). Legg alle kabler i himlingen.
Minimer alle gjennomføringer - dvs ikke bruk downlights i lydhimlingen, ikke innfelt lampepunkt (bruk utenpåliggende ledninger).
Alle takhøytalere som er innfelt trenger bakboks - men innfelte takhøytalere bryter lydhimlingen og øker lydgjennomgang - i tillegg til lyden som kommer gjennom bakboksen. Har du takhøyde nok så legg takhøytalere utenpå.

• Like
Reactions: Toroluf and christr

christr

Medlem
6 Jul 2011
135
5
18
Jeg laget selv til kraftige bokser for innfelte høyttalere og elektropunkter for å minimere lydgjennomgang. Laget dette av fibergips. Utenpåliggende vil være hakket bedre, men det var grunnet estetikk og mitt lille rom ikke ønskelig. Bjelkene i taket la jeg på CC400mm, slik at bokser for takhøyttalere kunne legges mellom et par av disse. Se vedlagt snitt.

Vedlegg

Ulrik07

Medlem
8 Apr 2020
3
0
1
Takk for tips.
Pga flere vinduer vil ikke rom-i-rom være noe tema :/ Vinduene er nye 3-lags, med tettelister, så de holder noen lunde lyden inne. Disse sitter forøvrig kun i Leca så det hjelper jo litt det også.

Er ikke sikker på hvordan bjelkelaget ligger.. må ta ned noen tak-ess for å se.