Prosjektor vs TV

Xaykev

Medlem
26 Sep 2010
6
0
1
Hei!

I 2005 kjøpte jeg en Panasonic PT AE-900 prosjektor. Jeg var kjempefornøyd med den og det har jeg vært hele tiden. Jeg liker veldig godt å se filmer på stor skjerm.

Nå har jeg en ny leilighet der stua har en lysegrå murvegg.

Skal jeg gå for det vanlige og enkle valge, nemlig kjøpe TV, eller er prosjektorene i dag så gode at det er et godt alternativ?

Jeg tenker da på bildekvaliteten (hvor mye dagslys tåler dagens prosjektorer?), men også faktorer som viftestøy samt pærens levetid spiller inn.

Jeg har ikke fulgt med i timen for å si det sånn, så er nysgjerrig på hvor mye bedre prosjektorene har blitt på 15 år.

Mvh Rune

Shallow_

Medlem
21 Mar 2005
9.598
79
48
44
Hei!

I 2005 kjøpte jeg en Panasonic PT AE-900 prosjektor. Jeg var kjempefornøyd med den og det har jeg vært hele tiden. Jeg liker veldig godt å se filmer på stor skjerm.

Nå har jeg en ny leilighet der stua har en lysegrå murvegg.

Skal jeg gå for det vanlige og enkle valge, nemlig kjøpe TV, eller er prosjektorene i dag så gode at det er et godt alternativ?

Jeg tenker da på bildekvaliteten (hvor mye dagslys tåler dagens prosjektorer?), men også faktorer som viftestøy samt pærens levetid spiller inn.

Jeg har ikke fulgt med i timen for å si det sånn, så er nysgjerrig på hvor mye bedre prosjektorene har blitt på 15 år.

Mvh Rune
Jeg har hatt projektor siden desember 1998, en Seleco svp310, og kommer aldri til å se film på tv igjen.

Edit: seleco'en var min første da, har ikke hatt den sammenhengene ;)

Bilde på lerret er bare såå mye mer behagelig og storslått.

Utviklingenhar bare gått fremover, og hvis man beholder projektor gjennom 3-4 pæreskift á 2-4000 timer, så er timeprisen ganske lav i tillegg.

Hva angår dagtid bruk kan jeg ikke uttale meg om, et filmrom skal uansett være lyskontrollert..

Har jo tv i annet rom i tillegg til vanlig titting, serier etc.

Sist redigert:
  • Like
Reactions: Gorm

Xaykev

Medlem
26 Sep 2010
6
0
1
Jeg har hatt projektor siden desember 1998, en Seleco svp310, og kommer aldri til å se film på tv igjen.

Edit: seleco'en var min første da, har ikke hatt den sammenhengene ;)

Bilde på lerret er bare såå mye mer behagelig og storslått.

Utviklingenhar bare gått fremover, og hvis man beholder projektor gjennom 3-4 pæreskift á 2-4000 timer, så er timeprisen ganske lav i tillegg.

Hva angår dagtid bruk kan jeg ikke uttale meg om, et filmrom skal uansett være lyskontrollert..

Har jo tv i annet rom i tillegg til vanlig titting, serier etc.
Takk for informasjonen!

En ting som slår meg - har ikke LED-pærer hatt noe å si for prosjektorene? Sikkert et dumt spørsmål.

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.973
15
38
Etter snart 20 år med projektor kasta jeg in håndkleet i fjor og gikk for TV. Det ble en reduksjon i størrelse fra 106 til 82. Men herregud for et løft, både i billedkvalitet og brukervenlighet.

jeg har et ganske stort hus med totalt 5 rom som har TVr og kunne strengt tatt dedikert rommet jeg hadde til projektoren til hjemmekinobruk, men jeg er rett og slett ikke glad nok i å sitte i stummende mørke når jeg ser på noe. Med mindre dette er en stor leilighet med flere stuer ville i allefall jeg aldri vurdert noen projektor.

• Like
Reactions: classic46

sldron

Medlem
1 Mai 2016
67
2
8
det blir her som med alt anna, det er pengeboka som bestemmer...jeg gikk for en jvc N7 projektor ifjor og det er på flere filmer en bildekvalitet som overgår mange tvér jeg har sett for å si det sånn

• Like
Reactions: Toroluf and lygren

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.312
167
63
42
www.avforum.no
Har en mulighet for et optimalisert rom er det etter mitt syn fremdeles vanskelig å slå den totalopplevelsen en projektor kan levere. I en vanlig stue har nok imidlertid TVen kommet for å bli, dog kan typiske in-ceiling lerreter og projektorer allikevel være aktuelt for noen der det ikke er ønskelig med en stor TV på veggen.

En av de tingene som gjør projeksjon så unikt er hvordan bildet ser ut om du får fatt på et matt lerret. En blank TV-overflate vil aldri gi samme uttrykk. Hvorvidt en synes dette er viktig eller ikke er vel litt subjektivt, men jeg synes spesielt film og serier ser mye bedre ut nede i kinokjelleren enn oppe i stua på TVen.

Til slutt er det jo dette med akustiske lerreter og muligheten til å plassere høyttalerne bak og dermed få levert lyden fra der handlingen foregår. Akustisk sett er det også slik at jo større flate en plasserer i front av rommet som ikke lar seg behandle i motsetning til en akustisk lerretsduk; jo større utfordring får en i forhold til å håndtere akustikken i rommet.

• Like
Reactions: Toroluf and Ballis

laffenxxx

Medlem
4 Mai 2006
37
1
8
Jeg kjøpte projektor nå egentlig kun for å få større skjerm å spille på sammen med sønnen da vi spilte med splittskjerm og Fortnite. Har en 3 år gammel 65" Sony 4K tv som leverer meget bra bilde men må innrømme at jeg ikke har brukt tven etter at denne kom inn i hus . Nå ser jeg på 120" og spiller Fortnite :) . Selvsagt blir ikke bildet like bra/ på 120" som på 65" men jeg synes det er mye bedre å se på . Jeg kjøpte utgående Epson TW 6700 og et Elitescreen lerret og er meget godt fornøyd.

• Like
Reactions: Toroluf

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
304
17
18
Gode poeng ballis!
For min del er film og serier i bat cave helt enestående. Til høsten skal jeg omsider få lagd meg min eget dedikerte kino. For å unngå konstant mørkt rom, skal jeg lage en løsning hvor jeg kan dra den svarte moltonen til side slik at veggene blir lysere og rommet mer trivelig, vil også delvis kunne åpne lameller for å få inn dagslys (dog ikke direkte på lerretet). Rommet vil bli brukt slik når ser sport og andre programmer hvor bat cave ikke er like nødvendig. Hvorfor er det ikke flere som vil bruke litt ekstra tid og penger på å kunne gjøre kinoen sin lysere og triveligere på en rask måte? Jeg oppsøker ikke bat cave med unntak av når skal se film og serie.
Gleder meg til å ta i bruk matt lydtransparent duk slik at lyden blir bedre enn tidligere, spes. mtp. centeren (der har PJ fordel fremfor stor TV).
Før jeg bestemte meg for å lage egen batcave, eksperimenterte jeg med å henge opp molton i tak og på vegger for å finne ut om det var verdt å lage et dedikert kinorom. For å si det slik, det var stor nedtur å se film etter jeg tok ned moltonen. Etter jeg tok den ned, gidder jeg omtrent ikke å se film lenger, fordi jeg synes halve filmopplevelsen blir borte uten bat cave. Mao. jeg gleder meg til kinorommet blir ferdig:)
Hvis man dog ikke har dedikert kinorom med bra lyskontroll og helst molton i vegger og tak, ville jeg ikke gått for projektor.