Prosjektor til kjellerstue

mbappe

Medlem
25 Mar 2019
3
1
3
Jeg driver sånn smått med å lage meg en kjellerstue og ønsker å oppgradere fra 65" TV til prosjektor.

I utgangspunktet hadde jeg tenkt på en Xiaomi Mi 150 UST laser projektor, og har fått tak i et rimelig Optoma ALR 100 lerretet (100" er det jeg har plass til).

Det jeg lurer på er om det er andre alternativer jeg burde sett på? Da helst short throw.
Xiaomi kommer også med en oppdatert versjon som visstnok er 4k. Har hørt at 4k ikke er så veldig viktig på 100", men er det noe jeg burde vurdere å vente på?

Tar gledelig imot innspill eller tanker på dette. Og eventuelle spørsmål hvis det er annen info som trengs for å gi vettuge innspill.

• Like
Reactions: classic46

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.039
62
48
51
Jessheim
ALR lerret er vel ikke noe "høydare" med UST-projektor. Da må du jo ha spesial-lerret, med lameller innstøpt i coatingen. Lamellene vinkler refleksjonen ut i rommet, slik at ikke alt lyset havner i taket (eller gulvet og projektoren er montert over lerret). En god duk til UST-projeksjon koster gjerne mye mer enn projektoren.
De fleste ALR lerret reflekterer lyset i samme vinkel som det kommer inn. Altså, om projektoren er takmontert, og lyset faller inn på lerretet med eksempelvis 20 graders vinkel ovenfra, så vil refleksjonen fra lerretet fortsette samme 20 grader nedover. Med en UST-projektor vil lys-refleksjonen havne rett i taket, og veldig lite lys går ut i rommet.

Med andre ord, skal du bruke lerretet du har kjøpt, bør du glemme UST, og gjerne short-throw også. Best bilde får du ved å takmontere en projektor med samme avstand som sitteavstand, og i tillegg har montert lerretet ganske høyt på veggen

mbappe

Medlem
25 Mar 2019
3
1
3
Tusen takk for svar! :)
Vet ikke helt hva som ligger i ALR, men ut fra beskrivelsen å dømme er lerretet laget for UST (https://www.optomaeurope.com/screenproduct/alr100)

Jeg har ikke fått testet det i og med at jeg ikke har prosjektor per nå, men er det slik at jeg heller burde prøve å finne meg en vanlig prosjektor selv med det lerretet?

UST passer best med mulighetene for plassering i rommet, men vil jo gjerne ha et bra bilde når jeg først skal investere litt også.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.039
62
48
51
Jessheim
OK, da er det i tilfellet et UST lerret, og ikke et standard ALR. Ser i bruksanvisningen at det er retningsbestemt, så da er du i tilfelle låst til å benytte en ultra short throw projektor. Ser forøvrig at gain er 0,42, og det er ekstremt lavt 😳

mbappe

Medlem
25 Mar 2019
3
1
3
Takk igjen! Da blir UST løsningen uansett da.
Er den Xiaomi'en jeg har sett på et bra valg eller er det andre jeg burde kikke på? Jeg vurderer også den nye versjonen som er 4k, men da må jeg i så fall bestille fra utlandet. Er det verdt det på et 100" lerret?

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.039
62
48
51
Jessheim
Den har lav kontrast og relativt dårlig sortnivå, men det er ikke spesielt viktige egenskaper i et hvitt rom? I dedikert hjemmekino er ikke disse billige DLP-ene et godt valg, men klart, Sony sin UST til ca 240.000,- blir kanskje litt vanskelig å selge inn? Xiaomi'en er forøvrig ikke en 4K projektor. Den har 0,47" 1080p bildebrikke, og bruker pikel-shift (ala e-shift). Ergo aldri 4K. Native kontrast er godt under 600:1, for man oppnår ikke mer med denne bildebrikken. Med et skikkelig sort UST lerret kan men likevel oppnå "OK" sortnivå.

UST er en veldig grei løsning for "stor TV i stua", men i dedikert hjemmekino er det etter min mening alt for mange kompromisser. Men det kommer selvsagt også an på bruksområde. Jeg bruker hjemmekinoen primært til film, og da blir man jo fort litt "kresen"