Prosjektor installasjon

GSD

Medlem
8 Jun 2015
9
0
0
Vurderer å kjøpe en Epson EH-TW7200 prosjektor.
Problemet er at jeg mangler noen cm mellom senter lerret (106") og front projektor.
Jeg må allikevel plassere projektor offsenter ~50 cm, hvor jeg kan korrigere med horisontal linse skift (kan flyttes 47%)
Da prosjektor distanse er angitt distansen mellom linse og senter lerret, vil ikke da distansen være større med horisontal offset ?
Altså vil jeg vel få noen cm lengre avstand ?

Har spurt Epson om råd, men de henviser kun til sin prosjektor kalkulator, som ikke tar hensyn til horisontal offset - projektordistanse :-(

Gorm

Administrator
13 Des 2002
42.469
22
38
51
Jessheim
47 prosent "off senter" gjelder kun om projektoren vertikalt er plassert midt i høyden på lerretet. Henger du projektoren i taket, slik at du må benytte vertikal lens-shift, reduseres muligheten til sideveis justering til noen få prosent. Ved maks vertikal lens-shift, er horisontal lens-shift redusert til noen få centimeter.

Når det gjelder avstand, så vil ikke justering av lens-shift endre geometrien eller størrelsen på bildet nevneverdig. Selv om avstanden øker til lerretkanten lengst unne projektoren, vil jo kanten nærmest komme tilsvarende nærmere.