Prosjekter - kjøpe pære eller kjøpe ny

elintherese

Medlem
13 Jan 2018
12
0
0
Har fått en prosjektor gratis, men med defekt pære. Prosjektoren er fra 2012 - en Optoma HD33 DLP. Ny pære ser ut til å koste kr 2 100 pluss frakt på komplett.no. Investere i dette, eller kjøpe en ny?
Mange rimelige prosjektorer, så kanskje dumt å investere i en gammel?

Skal brukes på hytta som ikke har nett til å se filmer. Avstand ca 3 meter.
Jeg har ingen erfaring med prosjektorer, så håper på noen kloke ord. På forhånd takk :)

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

elintherese

Medlem
13 Jan 2018
12
0
0
Tilleggsinfo - tenkte benytte et 92 tommer Grandview grått lerret.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.021
55
48
51
Jessheim
Prøv å finne ut cirka timeantall på projektoren først. Har den ikke gått alt for mange timer, så har du en fin projektor til rett over 2 tusen kroner. Har den mange tusen timers drift er det litt mer sjansespill, og det er kjedelig om f.eks fargehjulet ryker rett etter at du har kjøpt ny lampe.

elintherese

Medlem
13 Jan 2018
12
0
0
Takk for svar! :) Tok den opp fra boksen nå og det falt flere små glassbiter ut. Pæren som har eksplodert? Er det trygt å slå den på? Eller er det bare å kaste?

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.021
55
48
51
Jessheim
De fleste DLP-er har lukket engine, så om du får ristet ut/støvsugd vekk alle glassbitene, så skal den vel være "good to go" etter lampebytte?

elintherese

Medlem
13 Jan 2018
12
0
0
De fleste DLP-er har lukket engine, så om du får ristet ut/støvsugd vekk alle glassbitene, så skal den vel være "good to go" etter lampebytte?
Takker. :) Byttet pære nå, men får 'fan fail' feil. Åpne opp og sjekke viftene? Blåse vekk evt støv med feks kald luft fra hårføner? Eller best å levere inn?
Om vi åpner opp for å sjekke inni, er det da best å ta ut pæren først?

Sent from my SM-G950F using Tapatalk