Projektormontering - spørsmål

magrem

Medlem
10 Des 2017
3
0
0
Heisann

Jeg har et rom på 3.6 x 4.5m. Tanken er å takmontere en projektor (har skjult rør liggende klart til hdmi-kabel. Strømkontakt er i taket)

Har et rammespent lerret på 100" som jeg ikke har montert ennå, men ser for meg å ha det 60cm fra gulvet

Vurderer Epson EH-TW5650 og BenQ W2000.

Capture.PNG
Men jeg blir veldig usikker når jeg ser på kalkulatorene til Epson og BenQ at projektoren må henge såpass langt ned fra taket? Epsons kalkulator sier 0,56m fra taket.

Ideelt sett vil jeg ha projektoren klistra så nært taket som mulig. Kan dette løses med keystone/lens shift?

Vedlegg

Stian.V.H

Medlem
20 Jun 2009
1.144
26
48
Lens shift fikser den biffen ja,såfremst lens shiften i den projektoren du kjøper kan shiftes nok i forhold til plassering/avstand,står som regel oppført et sted hvor mye du kan flytte bildet.

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.245
0
36
Du har aldri lyst å bruke keystone. Den forringer bildekvaliteten, og er forbehold dårlige presentasjoner på et kurs du egentlig ikke har lyst å være på.
Lenshift fungerer fint.

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.880
23
38
Hvis jeg tolket brukermanualen side 31 riktig for Epson EH-TW5650 så har den kun en liten lens-shift på 15%...
LS.jpg

Da blir det nok ganske krevende å tak montere denne, da man må treffe med linsa vinkelrett på langs senter av bildet også, for å slippe bruk av vinkling og keystone.
Keystone er noe som man helst bør unngå å bruke da det ødelegger oppløsning og bildeskarpheten.

Hvis man sjekker en annen populær hjemmekino projektor som EH-TW9300 i den samme Epson projektor kalkulatoren så ser man at valget for lens-shift blir aktivt, og man får vist det området som lens shift dekker både horisontalt og vertikalt. Da blir det straks mye lettere å sette opp og justere inn.
EH-TW9300.jpg

Sist redigert: